Çanakkale Köprüsü ‘İrma Testi’nden başarıyla geçti
ABONE OL

Tamamlandığında dünyanın en büyük asma köprüsü olacak ‘1915 Çanakkale Köprüsü’nün ‘Tam Model Rüzgar Tüneli Testi’, Çin’in Southwest Jiaotong Üniversitesi’nde gerçekleştirildi. Köprünün her noktası alıcılarla donatılan dev maketi noktası, düzgün ve türbülanslı akımda saatte 72, 162 ve 300 kilometrelik rüzgara tabi tutuldu. Çanakkale Boğazı’ndaki sert lodos rüzgarlarının da modellendiği testte, köprünün, Boğaz’da ölçülen en yüksek rüzgar hızı olan 98 kilometrenin 3 katı şiddete dayanabileceği kanıtlandı. 

1 YIL ÖNCE AÇILIYOR

Yapılan testlere göre Çanakkale Köprüsü 300 kilometrelik hızıyla geçen yıl Florida’da her 4 evden birini yıkan İrma kasırgasına da dayanacak güçte olacak. Köprünün kule ve tabloyu testleri Kanada ve Danimarka’da yapılmıştı.

Teste katılan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, 1896’da kurulan Çin’in en eski üniversitesi Southwest Jiaotong’un ulaştırma ve inşaat mühendisliğindeki uzmanlığı ve dünyanın en büyük test alanına sahip olduğu için tercih edildiğini söyledi. “Bu testler bir müddet daha devam edecek. Ardından projeye son şekli verilerek, köprünün kuleleri inşa edilecek, tabliyesi, askı halatları, ana kablosu monte edilecek” diyen Turhan, iki ayak arası 2023 metre ile dünyanın en uzun asma köprüsü olacak 1915 Çanakkale Köprüsü’nün, planlanandan bir yıl önce, 18 Mart 2022’de hizmete açılacağını hatırlattı.

Turhan, Marmara’yı Ege’ye bağlayacak projenin, ulaşımı ve ihraç yükünü rahatlatacağını, aynı zamanda da İstanbul Boğazı’ndaki trafiği azaltacağını söyledi. Turhan hafta sonu ve tatil dönemlerinde Çanakkale Boğazı’ndaki arabalı vapurlardaki araç kuyruklarının da ortadan kalkacağını, ekonomik, hızlı, güvenli ve konforlu ulaşım hizmeti sunacağını ifade etti.

Turhan: Yeni büyük projelere başlayacağız

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, önümüzdeki günlerde yeni büyük projelere başlayacaklarını duyurdu. 1915 Çanakkale Köprüsü tam model rüzgar tüneli testinin ardından basın toplantısı yapan Bakan Turhan, halen ülke genelinde toplam 385 milyar lira tutarında 3 bin 443 projede çalışmaların devam ettiğini, yatırımlarla ilgili hiçbir kesinti olmadığını  vurguladı. Yaklaşık 150 milyar lira (20 milyar Euro) değerinde ulaştırma projesini yap-işlet-devret modeliyle yaptıklarını, bunun finansmanı için yurt dışından 15 milyar Euro kredi temin edildiğini belirten Turhan, “Önümüzdeki günlerde hizmete sunmak için yeni ve büyük projelere başlayacağımızı şimdiden duyurmak istiyorum” dedi.

ÜÇ AYRI TEST UYGULANDI

1915 Çanakkale Köprüsü’ne saniyede 20 metre (saatte 72 kilometre), saniyede 45.4 metre (saatte 162 kilometre) ve saniyede 83 metrelik (saatte 300 kilometre) 3 ayrı rüzgar testi yapıldı. Test sürecini bizzat takip eden Bakan Turhan’a köprüyü yapan konsorsiyumda yer alan Limak Yatırım’ın yönetim kurulu Başkanı Ebru Özdemir de eşlik etti.

Ulaştırma Bakanı Turhan’ın (sağda) katıldığı rüzgar testini, Star Ankara Temsilcisi Mustafa Kartoğlu yerinde takip etti.

Temel için özel teknoloji

Ana yüklenici Limak, Yapı Merkezi ile  G. Koreli SK E&C ve Daelim.

Proje tutarı 2.5 milyar Euro.

Maliyetin 2.265 milyar Euro’luk kısmı 11 ülkeden 25 finans kuruluşundan sağlandı.

Deniz içinde inşa edilen kazık temeller tamamlanmak üzere.

Kuru havuzda inşa edilen beton temellerin yapımı sürüyor. Temeller yüzdürülecek ve içlerinde bırakılan boşluklar suyla doldurularak zemin kazıkları üzerine yerleştirilecek.

Dünyanın en büyüğü 2033’te devletin

İki kule arasındaki açıklık 2023 metre.

Toplam uzunluk 4 bin 608 metre.

Temeli 40 metre deniz altında, kule yüksekliği 333 metre.

İki yönde toplam 6 şerit olacak.

Rüzgar etkisini azaltmak için gidiş-geliş tabliyeleri arasında boşluk bırakıldı.

Köprü, inşaat dahil 16 yıl 2 ay 12 gün sonra  devlete devredilecek.

Temelleri yükseliyor  

1915 Çanakkale Köprüsü’nün temelleri yükselmeye başladı. Proje kapsamında,  kule keson temellerinin 1. aşamasının imal edileceği kuru havuz çalışmaları tamamlanırken, kule temeli keson imalatı çalışmalarına başlandı. Kule keson temellerinin oturacağı deniz tabanında zemin iyileştirmesi için 192 adedi kuzey kulede, 165 adedi güney kulede olmak üzere toplam 357 adet, 2.5 metre çapındaki çelik kazık çakımı gerçekleştiriliyor.