Kurþun kalemin ucunda gizli fantastik dünya
ABONE OL

Bazen yolda gördüðümüz, bazen her gün kullandýðýmýz bazen de hiç farkýnda olmadýðýmýz þeyler aslýnda sanat eseri olarak bir gün karþýmýza çýkýyor. Sýradan bir kurþun kalemin ucunda, hayattan kareleri üç boyutlu olarak görmeye ne dersiniz? Ýnþaat sektörü ile ilgili özel bir firmada çalýþan Nihat Özcan, hayatýnda gördüðü birçok þeyi kurþun kalem üzerine resmediyor. Eyfel Kulesi, çapa, vagonlu bir tren, daðýn tepesinde dumanlarý tüten bir ev ve daha niceleri… Çocukluktan gelen yeteneðini yýllar sonra hobiye dönüþtüren Özcan’ýn hayatý internette gördüðü bir fotoðraf üzerine deðiþiyor. Dünyada bu iþi yapan 20 kiþiden biri olan sanatçý ile kurþun kalem sanatýnýn detaylarýný konuþtuk. 

- Kalemlere olan merakýnýz nasýl baþladý?

Özel bir sektörde çalýþýyorum. Kurþun kalemlerle hobi olarak ilgilenmeye baþladým. Yaklaþýk iki yýldýr ilgilendiðim bu sanat ile sosyal medyada tanýþtým. Instagram üzerinde gördüðüm bir fotoðraf beni buralara kadar getirdi. Kurþun kalem oyma sanatý ile ilgili olan bu görselin en baþta kime ait olduðunu öðrendim. Rusya’da yaþayan bu sanatçýnýn bütün çalýþmalarýný gördükten sonra da bu iþe ben de merak saldým. Malzemelerin neler olduðunu araþtýrdým. Neler ve nasýl yaptýklarýna dair videolar buldum. Türkiye’de yapan kimse olmadýðý için bu iþin eðitim fýrsatý yok. O yüzden deneme-yanýlma yöntemi ile en zor þartlarda iþi öðrenmeye baþladým. 

- Eðitimini almadan bu sanatý nasýl hayata geçirdiniz?

Öncelikle oyma iþini ne ile yaptýklarýný araþtýrdým. Bu sanatý uygulayan kiþileri takip ettikçe bir kretuar býçaðý kullandýklarýný öðrendim. Yurt dýþýndan býçaklarý sipariþ ettim ve bir býçak ve bir kalem ile küçük bir sehpanýn üzerinde iþe baþladým. Ýlk baþlarda yaptýðým kalemler hemen kýrýlmaya baþladý. Sonrasýnda iþin hassasiyetini, hangi açýdan kesmem ve nereden baþlamam gerektiðini öðrendim.

- Ýlk hangi eseri yaptýnýz?

En baþta harfler ile baþladým. Ýsimleri yazarak acemiliðimi attýðýmý söyleyebilirim. Ýlk figür çalýþmam da iki boyutlu Galata Kulesi’ydi. Zaman geçtikçe daha farklý þeyler hayal ettim. Nereye nasýl oturtmam gerektiðini kendi baþýma öðrendim. 

- Çevrenizden nasýl tepkiler alýyorsunuz?

Ýþten geldikten sonra saatlerce bu iþ ile ilgilenince eþimle atýþtýðýmýz zamanlar da oluyor. Ailemin de gönlünü yapmak için parça parça çalýþmak zorunda kalýyorum. Bu yüzden aylarca süren çalýþmalarým var.

- Bir kalemi kaç günde tamamlýyorsunuz?

Tren vagonu iþlemeli kalemim iki-üç kalemin bir araya gelmesinden oluþuyor. Kalemin içerisinde tünelden çýkan bu lokomotif çalýþmamý yapmam iki buçuk ay sürdü. Günde çok az saatlerde ve kalemin kýrýlma olasýlýðýna karþý titizlikle çalýþtýðým için uzunca vakitler almasý çok normal. Bu durum iðneyle kuyu kazmak gibi bir þey. Ýç içe zincir çalýþmasýnýn olduðu kalemde yine ayný zamanlarda ortaya çýktý. Halkalarý birbirinin içerisine baðlantý noktalarýndan kopartarak düþürüp devam ediyorum. Milim milim ölçü alarak ilerliyorum. Eyfel kulesi çalýþmasýný kendi ölçüsüne eþ deðer olarak ilerledim. Figürleri ise hiç baþýndan kalkmadan üç-dört saatte yapabiliyorum. 

- Ýlham aldýðýnýz bir þey var mý?

Aslýnda her þeyden ilham alabiliyorum. Sokakta yürürken gördüðüm her þeyden etkileniyorum.  

- Yeni çalýþmalar var mý?

Þimdi klasik arabalarý yapmak istiyorum. Dünya çapýnda 1940 ve 50’lerden baþlayan klasikleri bir kalemin üzerinde park halinde yan yana çalýþacaðým. Deðerli koleksiyon arabalarýný bir santimetre uzunluðunda bitirmeye çalýþacaðým. Hayvan figürlerinden bir seri yapmak istiyorum. Tavþandan baþlamýþtým þimdi de balýklarý yapacaðým. Hepsini tamamladýðýmda da bir sergi açmak hedefim. Þimdilerde Levent’te yer alan Kristal Kule’yi yapmaya baþlayacaðým. 

- Özel istekler, sipariþler geliyor mu?

Doðum günü, evlilik yýl dönümü gibi özel günlerde kapýmý çalýyorlar. Ýsim, tarih çalýþmalarý, figürler, kalp üzerine isimler gibi istekler oluyor. 

- Kullandýðýnýz tehlikeli aletlerle herhangi bir kaza atlattýnýz mý?

Evet, tamamýyla kesici aletlerle çalýþýyorum, aþýrý dikkat ve yavaþ hareket edilmesi gerekiyor. Tam anlamýyla konsantrasyon ve sabýr meselesidir. Elbette parmaklarýmda birkaç kez ufak kesikler yaþadým, özellikle býçaðý tutarken parmaðýnýz kayar ise derin yaralanmalar oluþabiliyor. 

Bu iþ iðneyle kuyu kazmak gibi. Bir çalýþmamda kalemin üzerine iþlediðim tünelden çýkan lokomotif motifi iki buçuk ayýmý aldý. Ýnce iþçilik gerekiyor, uzun sürmesi normal.

UZUN SOLUKLU BÝR YOLCULUK

- Geleceðe yönelik planlarýnýz neler?

Dünyada bu iþi profesyonel olarak dört-beþ, amatör olarak da 15-20 kiþi yapýyor. Hedefim profesyonel olarak yapanlarýn arasýna girmek ve ülkemizi daha iyi yerlerde temsil etmek. Bu sanatý ülkemizde yaygýnlaþtýrmak için bir sanat atölyesi açmak, meraklýlara eðitimler verip workshoplar yapmak istiyorum. Bu sanat dalý çok uzun soluklu bir yolculuk, daha yolun baþýndayým. Sanatseverin desteklerini bekliyorum. 

DEDEM VE BABAMA ÇIRAKLIK YAPARDIM

- Çocukluktan gelen bir yetenek var mýydý?

Çocukluktan gelme el sanatý ve el iþleri ile alakalý geçmiþim var. Rahmetli dedemden baþlayýp babama kadar devam eden ahþap merakýmýz var. Her zaman evde bir þeyler yapýlýrdý. Ben de onlarýn yanýnda çýraklýk yaparak, bir sürü tecrübe edindim. Ben de bu iþin kýrýlma noktasýndan sonra bir doyumsuzluða düþtüm. Yaptýkça daha da çok yapmak, ortaya daha farklý figürler çýkarmak istiyorum. Nerede bir þey görsem üç boyutlu olarak kaleme iþlemenin hayalini kuruyorum.