Yerden yüksek Leon
ABONE OL
Sedan otomobiller, hatchbackler, station wagonlar derken otomobil dünyasında yeni bir trend başladı. Crossover. Crossover ismi Nissan’ın 2006 yılında yarattığı ve tüm dünyada sansasyon yaratan bir segment. Bir SUV gibi yerden yüksek fakat bir otomobil kadar iyi sürüş dinamiklerine sahip otomobillere Crossover denildi. İnsanları hafta sonu gezilerinde, ufak arazilerde yolda bırakmayacak şekilde tasarlanan bu araçlar, otoyollarda ise bir otomobil kadar iyi performans sergileyebiliyordu. Markalar ise Nissan’ın tek başına olduğu segmente hızla yanıt vermeye başladılar.
Seat ise bu cevabı Seat Ateca ile verdi. Ateca, aslında kaslı Seat Leon olarak görünüyordu. Tasarım ögeleri neredeyse aynıydı. Bu tasarım Leon’un tasarımını beğenen herkesi memnun etti. Beni bile Fakat kafalarda bir soru işareti vardı. Leon tasarımı dışında verimli motorları ve iyi yol tutuşu ile de ünlenmişti. Yerden yüksek Leon, insanların mutlu olmasını sağlayabilir miydi? Bu sorunun cevabını vermek çok kolay değildi aslına bakarsanız. Otomobillerin ağırlık merkezi yerden yükseldikçe araçların yol tutuşları giderek düşer. Gövde salınımı artar. Gövde salınımını azaltmak isteyen markalar ise aracın süspansiyonlarını sertleştirir ve konforsuz bir Crossover ortaya çıkartırlar. Seat bu sorunları nasıl aşmıştı? MQB platformunun modüler yapısı Ateca’nın alt yapısını oluşturuyordu. Volkswagen grubunun çoğu otomobilinde kullanılan bu platform, mükemmel tasarımı sayesinde Ateca’nın Leon kadar iyi dinamiklere sahip olmasını sağlıyordu. Tabi burada iyi çalışan süspansiyon sistemi, tepkileri standart bir otomobile göre iyi olan direksiyon sisteminin de payı büyük. Aracın virajlarda çok yatmasını engelleyen süspansiyonlar, aracın viraj performasının artmasına neden oluyor. Test aracımızdaki 4 çeker sisteminde de bahsetmek gerekli. Volkswagen Grubu’nun da kullandığı 4 çeker sistemi aracın tüm zeminlerde kusursuz ilerlemesini sağlıyor. Vites kolunun sağında yer alan düğme ile çakıl, kar, kum gibi seçeneklere geçiş sağlayan sistem, aracın güç aktarma sisteminde değişikliklere neden oluyor. Bu sayede tüm zeminlerde kusursuz ilerleyen araç, taktiri hak ediyor. Ülkemizde sadece 1.4 TSI 150 beygir motor seçeneği ile alınabilen 4Drive sistemi, 13 bin TL’lik fiyat farkının hakkını kesinlikle veriyor. 

Heybetli ve kaslı
 
Gelelim aracın tasarımı ve iç mekanına. Ateca’yı uzun süredir yollarda görüyoruz. Seat Leon’a benzeyen LED farları, güçlü ve keskin gövde hatları aracın sportif görünmesini sağlıyor. Test aracımızdaki Xcellence donanımında tampon altındaki plastikler ise aracın araziye uygun kişiliğini vurguluyor. Yan tasarımda ise 18 inçlik jantlar dikkat çekiyor. Pek araziye uygun olduğunu düşünmediğim jant seçeneği, araziye girenler için 17 inçlik seçenek ile değiştirilebilir. Arka tasarımda ise Ateca farkını ortaya koyuyor. Özgün tasarımı, çift egzoz çıkışı, kıvrımlı bagaj kapağı ile farklı görünen Ateca, krom görünümlü tampon koruması ile de arazi kimliğini tamamlıyor.   İç tasarımda ise Ateca’ya Leon’un birebir aynısı diyebilirim. Yumuşak plastiğe sahip olan orta konsol, altlara inildikçe sert plastiğe dönüşüyor. Xcellence donanım seviyesinde deri döşeme ile gelen koltuklar ise fazlasıyla sportif. 
 

Verimli ve performanslı
 
Test aracımız Ateca, Volkswagen’in kendini kanıtlamış motoru olan 1.4 TSI üniteye sahipti. 5000-6000 d/d arasında 150 beygir güç ve 1500-3500 d/d arasında 250 Nm tork üreten motor, Ateca’nın fazlasıyla atik olmasını sağlıyor. Bunu 8.9 sn’lik 0-100 km/s hızlanması ile de gösteren motor, aracın 189 km/s maksimum hıza ulaşmasını sağlıyor. 7 ileri DSG sistemi ile gücü dört tekerine birden aktaran otomobil, performanslı olmasının dışında fazlasıyla ekonomikte olabiliyor. Fabrika verilerine göre 100 km’de 5.4 litre ortalama yakıt tüketen otomobil, testimiz sonucunda yoğun İstanbul trafiğine rağmen 100 km’de ortalama 7.8 litre yakıt tüketti. Xcellence donanım, 4Drive çekiş sistemi ve 1.4 TSI motor ile mükemmel kombinasyonu yakalayan otomobil rakiplerinden bu motor seçeneği ve dört çeker sistemi ile sıyrılıyor. 171 Bin TL olan fiyatı ise dört çeker sistemini istemezseniz 158 bin TL’ye düşüyor ki bence 4Drive çekiş sistemi 13 bin liralık farka değer.