Çözümü kaosta aramak
ABONE OL

Öðr. Gör. Onur Günaydýn/ Kýrklareli Üniversitesi

Toplumsal olaylar karþýsýnda en büyük zaafýmýz maalesef çözümü sebepler yerine sonuç üzerinden konuþmaktýr. Bu þekilde davranmamýzýn görünür nedeni ikiyüzlü bir þekilde erdemli insan olarak görülme çabasý ve vicdanýmýzý rahatlatmak. Çünkü madde ve maddiyat merkezli bu kaotik ortamdan garip bir haz alýyoruz. Günah ve yasak olanýn çekiciliðine büyük bir þehvet duyuyoruz. Ýþte bu yüzden sürekli sonucu konuþarak problem/ler/in sebeplerini örtüyor ve çözüm önerilerinin önüne set oluyoruz. Ve biliyoruz ki çözüm, günah olana, yasak olana ulaþmamýzý imkansýzlaþtýracak. Çözüm için öncelikle sebeplere odaklanmak gerek. Eðer samimiysek sonuç konuþma sarmalýndan kurtularak problemi ve sebeplerini tanýmlamak ve bunlara uygun çözüm önerileri geliþtirmek zorundayýz.

Hesap veril/e/mezlik alanýnýn inþasý

Son zamanlarda yaþanan þiddet olaylarýnýn ortak ve odak noktasýnýn Ýslam'ýn yasakladýðý sapkýnlýklar olmasý dikkat çekicidir. Bu durumun gösterdiði üzere toplumun Ýslam'dan uzaklaþmasý, Ýslam'ýn toplum düzeni için koyduðu yasaklarý çiðnemesi toplumsal yozlaþma, toplumsal erozyon ve bireysel güvensizlik ve huzursuzluða yol açmaktadýr. Ýslam'ýn koyduðu kurallarý ihlal etmemiz sonucu yaþanan her kötü olay sonrasýnda yine Ýslam'ýn suçlanmasý ise üzerinde ayrýca konuþulmasý gereken patolojik bir durumdur.

Ayný þekilde yaþanan her olayda toplumun bir kesimi, sadece sonuçlar üzerinden tüm sorumluluðu siyasal iktidar ve devlete yüklemekte. Toplumsallýðýn getirdiði ve gerektirdiði sorumluluklar görmezden gelinerek, yok sayýlmakta ve ortadan kaldýrýlmaya çalýþýlmakta. Toplumsal yaþamda tüm sorumluluklardan sýyrýlmýþ herhangi bir þekilde ve þartta hesap sorulamaz bir alan inþa edilmeye çalýþýlmakta. Yasak olana ve günah olana yönelik konfor alanýnýn yýkýlmasýndan korkuluyor. Ýþte bu yüzden yaþanan kötü olaylar sonrasýnda gösterilen tepkilerde üretilen siyasi argümanlar üzerinden çözüm deðil kaos arzulanýyor. Fakat oluþturulan bu hesap veril/e/mezlik alaný ayný zamanda zorbalar ve suçlular için büyük bir özgürlük alaný. Bu kaotik ortamýn oluþturduðu tehlike bilinmesine raðmen tüm süreçlerdeki sorumluluklardan azade olunduðu için vicdanlar rahat, yaþam sürüp gidiyor.

Bireyin ve toplumun asli ihtiyacý

Toplumsallýðýn ve hayatýn özü, bireyin asli isteði ve ihtiyacý huzur ve güvendir. Yaþananlar göstermiþtir ki yeniden güven ortamýný saðlayarak huzurlu bir toplum haline gelmenin en geçerli yolu, Ýslami esaslarý toplumun geneline ve sosyal hayatýn tüm alanlarýna yaymaktýr. Toplumun bu haklý istekleri doðrultusunda acil olarak atýlmasý gereken öncelikli adýmlar; uyuþturucu, zina teþhircilik/mahremiyetin ortadan kalkmasý ve alkol gibi toplumu ve toplumsallýðý tehdit eden, bireyi sapkýnlýklara düþüren, þiddeti körükleyen tüm unsurlara karþý daha etkin ve kuþatýcý mücadeledir. Ayrýca insan bedeninin, duygudan arýndýrýlmasý, tamamen haz nesnesine indirgenerek metalaþtýrýlmasý bir baþka sorun olarak karþýmýza çýkmaktadýr. Bu açýdan kadýnla erkek arasýndaki toplumsal sýnýrlarýn sevgi ve saygý temelinde yeniden inþa edilmesi ve iki cins için de "her zaman her yerde ulaþýlabilir, eriþebilir olan" algýsýnýn yýkýlarak mahrem ve özel alanýn kutsallýðýnýn yeniden hatýrlanmasý faydalý olacaktýr.

Bununla birlikte yaþananlarýn öncesi ve sonrasý, muzýr neþriyat kanunun sosyal medya ve kültür-sanat alanlarý özelinde özgürlük sýnýrlarýnýn toplum faydasýna olacak þekilde keskin hatlarla çizilmesine ihtiyaç duyulduðunu ortaya çýkarmaktadýr. Bu bir yasaklama deðildir. Tam aksine azýnlýk bir grubun sapkýn arzularýnýn insanýn ve hayatýn doðasýna açtýklarý savaþ sonucu ortaya çýkan sapkýnlýklar karþýsýnda toplumun genelini koruma çabasýdýr. Yaþam tarzý hakký denilerek masumlaþtýrýlan, meþrulaþtýrýlan her þeyin merkezine madde ve hazzý koyan bu azýnlýðýn sapkýnlýklarýnýn, tüm toplumu güvensizliðe ve huzursuzluða sürüklemesine karþý ön alýnmaya çalýþýlmasýdýr.

Kimliksizler cemaati

Sosyal medya mecralarýnda her geçen gün daha da büyüyen "kimliksizler cemaati" toplumsal huzur ve güven önünde en büyük tehdit olarak ön plana çýkmaktadýr. Kimliksizliðin getirmiþ olduðu sorumsuzluk alaný, tamamen hayvani içgüdülerle hareket, bu cemaatin üyelerini insana ve doðaya karþý birer yýkým makinasýna dönüþtürmektedir. Sosyal medyanýn bu yýkýcýlýðý karþýsýnda alýnabilecek olan bazý önlemleri þu þekilde sýralayabiliriz;

a) Þiddeti körükleyen, adeta pornografiye varan þiddet görüntülerini paylaþan, þiddeti özendiren, toplum psikolojisini tahrip eden, olaylarý ve konularý manipüle eden, yalan içeriklerle toplumsal huzuru hedef alan vb. sosyal medya hesaplarýnýn kapatýlmasý,

b) Ýlgili kiþiler hakkýnda adli iþlemlerin baþlatýlmasý,

c) Söz konusu "sosyal medya þirketinin" genel tutumuna baðlý olarak gerekli görülmesi durumunda ülkemizden eriþimin tamamen durdurulmasý ,

d) Bireysel sorumluluðu tekrar inþa edebilmek için sosyal medya hesaplarýna, TC kimlik numarasý benzeri devlete kayýtlý adresler temellinde oluþturulan ÝD numaralarýyla giriþ yapýlmasý,

(Bu adým özgürlük alanýn daraltýlmasý deðil tam aksine bireylerin özgürlüklerini daha güvenli ve güvenlikli kullanabilmeleri yönünde bir çabadýr. Yakýn dönemdeki Instagram eriþim engelinde yaþananlar bu adýmýn toplum için ne kadar elzem olduðunu çok açýk bir þekilde göstermiþtir. Sanal görünürlüðü elinden alýnan bireylerin yoksunluk yaþadýðý videolarý, ertelenen-iptal edilen tatiller ve düðün, niþan vb. törenler bu mecralarýn psikolojik tahribatýnýn en büyük kanýtý niteliðindedir. Toplum saðlýðý açýsýndan ilgili kiþiler tespit edilerek psikolojik destek saðlanmasý oldukça faydalý olacaktýr. Bundan dolayý devlet yetkililerinin çözüme yönelik kararlý bir duruþ sergilemeleri, sivil toplum örgütlerinin bu adýmlarý kolaylaþtýracak çalýþmalar yapmalarý gerekmektedir.)

e) Toplumsal bilinçlendirme için özellikle ortaöðrenimde "Sosyal Medya ve Ýnternet" dersinin ayrý bir ders olarak yapýlandýrýlmasý ve Milli Eðitim Bakanlýðý müfredatýnda yer almasý,

f) Paganist ve satanist ayin temalý veya bunlarý andýracak, semboller, iþaretler, þekiller, sözler, çizimler vb. kullanan ve özendiren mekanlar, þarkýlar, þarkýcýlar, resimler, tiyatrolar, diziler, filmler, sosyal medya hesaplarý ve benzerlerinin yaygýnlaþmasýnýn önlenmesi,

g) Ýlgili sanatçýlarýn rol modeli olarak görülmesi/gösterilmesinin önlenmesi,

h) Bu tip içerikleri üretenler ve tüketenlerin tespit edilerek alanýnda uzman kiþiler tarafýndan haklarýnda raporlar hazýrlanmasý ve raporlarýn neticesine göre paganist ve satanist eðilim taþýyanlarýn toplumun güvenliði için gözetim altýnda tutulmasý,

i) Ýslam'a ve deðerlerine hakaret eden, aþaðýlayan, itibarsýzlaþtýran, dezenforme etme çabasýnda olan kiþi, kurum ve hesaplar hakkýnda adli iþlemlerin baþlatýlmasý.

Unutulmamalýdýr ki Ýslam'a ve onun deðerlerine yönelik yapýlan saldýrýlarýn asýl amacý toplumsal düzeni yýkarak güvensiz, güvenliksiz ve huzursuz haz ve madde merkezli kaotik bir ortam yaratmaktýr. Bu nedenle verilen cezalarýn caydýrýcýlýðý önem taþýmaktadýr.

Haz ve madde merkezli anlayýþ, bireyi toplumsal güven ve anlamlandýrma pratiklerinden yoksun býrakmakta, kimlik krizi yaþamasýna neden olmaktadýr. Anlamdan uzaklaþan bireyin elinde kalan tek þeyin ise var olaný tüketmek olduðu görülmektedir. Kendisini, toplumu ve hayatýn kendisini tüketmek. Bu krizi toplumumuzun kurucu deðerleri olan Ýslami deðerlere ve onun toplumu düzenleyen kurallarýna sýmsýký sarýlarak aþma imkanýna sahibiz. Bu þekilde yeniden güven ve huzur toplumunu inþa edebiliriz. Aksi takdirde her yaþanýlan vahþette sonuç üzerinden timsah gözyaþý döker, vicdanýmýzý rahatlatýr, kurbanlarý ise iki gün sonra unutarak öznesi veya nesnesi olacaðýmýz benzer bir olayda sýranýn bize gelmesini bekleriz.

[email protected]

  • Onur Günaydýn
  • açýk görüþ
  • toplum