Uluslararası Para Fonu’nun (IMF) raporuna göre yaklaşık 1.56 trilyon dolarlık gayri safi yurtiçi hasıla değeriyle dünyanın en büyük 11. ekonomisine sahip Rusya’nın İzmir Enternasyonal Fuarı’na katılımını değerlendiren Yaşar Üniversitesi Ekonomi Bölümü Öğretim Görevlisi Yrd. Doç. Dr. Serpil Kahraman, “2017 yılında ülke genelinde ekonomik entegrasyonun hızlanması yönünde atılan adımlara paralel olarak İEF İzmir’in ekonomisine katkı sağlayacaktır. Bu yıl Rusya Federasyonu’ndan doğalgaz, petrol gibi enerji sektörü ile finans, tarım ve turizm sektörlerinde faaliyet gösteren firmaların başı çekeceği bir katılım bekleniyor” dedi.
İzmir’in ithalat yaptığı ülkeler sıralamasında Rusya’nın 3. sırada yer almasına karşın, ihracat gerçekleştirdiği ülkeler sıralamasında ilk 10’da dahi yer almadığının altını çizen Yrd. Doç. Dr. Serpil Kahraman, “İzmir’den özellikle meyve-sebze, balık gibi gıda ürünleri ile tekstil ihracatının gerçekleştiği Rusya’ya mevcut dış ticaret hacminin artırabilmesi için fuar önemli bir fırsat. İzmir’in bu ülkeye yılın ilk 7 ayında yaklaşık 100 milyon dolarlık bir ihracatı var. Geçen yılın aynı dönemine göre artış olsa da yalnızca bu ürünler değil, İzmir’in görece güçlü olduğu mal gruplarının yanında organik tarım, yenilenebilir enerji, kimyevi ürünler, otomotiv ve tekstil, hazır giyim potansiyeli de değerlendirilebilir. Yaş-meyve sebze ürünlerinde alternatif pazar arayan ihracatçılar için de Rusya pazarının önemi unutulmamalıdır” diye konuştu.
BAŞARI GELECEK YILLARA DA YANSIR
Rusya’nın partner ülke olarak yer almasının, İzmir ile olan ticari ilişkileri geliştireceği gibi İzmir turizminin Rus pazarındaki tanıtımına da büyük katkı sağlayacağını belirten Yaşar Üniversitesi Turizm İşletmeciliği Bölüm Başkanı Doç. Dr. Gökçe Özdemir Umutlu, “Organizasyon başarısı da gelecek yıllarda düzenlenecek fuarların katılımcı sayısı ve niteliği açısından önemli bir gösterge olacaktır” dedi. Fuarın iç ve dış turizme sağlayacağı katkıları da anlatan Doç. Dr. Umutlu, “Yabancı katılımcılar Fuar sırasında yoğun programları çerçevesinde İzmir’i turistik özellikleri ile gezme ve tanıma şansına çok sahip olmasa da beraberinde gelen ailesi, arkadaşı ve iş arkadaşları İzmir’i gezmek için vakit yaratabildiği gibi katılımcı da birkaç gün kalış süresini uzatarak Fuar bitiminde İzmir’i gezebilir. İç turizm açısından ise yine Türk Fuar katılımcıları ve ayrıca Türk Fuar ziyaretçileri İzmir’de konaklama, ulaşım ve yeme-içme gibi temel turistik harcamalar yaptığı için turizm ekonomisi anlamında bir canlanma yaratabilir. Bu durum, özellikle otellerdeki doluluk oranı, ticarette yaşanacak canlılıkla birlikte kent ekonomisine de olumlu yansıyacaktır” şeklinde sözlerini tamamladı.