91 yaşındaki efsanenin ilk kavalyesi Brad PItt
ABONE OL

1920 yılında Coco Chanel bir karar verdi; “Kadınlara yapay bir parfüm sunmak istiyorum. Evet, tıpkı bir elbise gibi yapılmış bir şeyden yani gerçek anlamda yapay bir parfümden söz ediyorum. Vadilerden toplanmış gül ya da zambakları istemiyorum. Bir kompozisyon olarak oluşturulmuş bir parfüm istiyorum.” Her 30 saniyede bir şişe satın alınma rekoruna sahip, dünyanın yıllar boyu en çok satan parfümü Chanel No.5 işte bu sözlerden sonra doğdu. 

No.5’in hikayesi, Coco Chanel’in Güney Fransa’da bir laboratuvar kuran uzman parfümcü Ernest Beaux ile tanıştığı 1920 yılının yazında başladı. Beaux, çarın parfümcüsü olarak biliniyordu. Eğer kanında koku olan biri varsa o da Beaux’tu. Ağabeyi Edward ise Rusya’daki lider parfüm üreticisi ve yüzlerce çalışana işveren fabrikalarıyla imparator sarayına hizmet eden Rallet’in yöneticisiydi. Beaux kariyerine 17 yaşındayken Rallet’te laboratuvar asistanı olarak başladı. 1907’den 1917 yılındaki devrime kadar Rallet’in teknik müdürü olarak çalıştı. Borodino Savaşı’nın 100’üncü kutlamak için 1912’de çıkardığı Bouquet of Polen parfümüyle Rusya’da zaten büyük bir başarıya imza atmıştı.1920’de savaştan sonra Avrupa’nın Kuzey Kutbu’nun hemen üstündeki bir bölgede operasyona katılan Beaux, gece yarısı güneş çıktığında ferah bir koku yayıldığını ve bu kokuyu hiç unutmadığını anlatmıştı. Onu bu denli etkileyen esansın kaynağının ‘aldehitler’ olduğunu keşfedecek ve No.5’in ana damarını bulmuş olacaktı.

BİR DEMET SOYUT ÇİÇEK FORMÜLÜ

Coco Chanel, Ernest Beaux’tan çeşitli ‘yapay kokular’ üretmesini istedi. Yasemin, sandal ağacı, portakal çiçeği gibi en nadide kokuları bir kat daha fazla talep ediyor ve onu yepyeni bir buluşa itiyordu. Beaux, Coco için 80’nin üzerindeki kokuyu bir demet olarak birleştirdi. Chanel, Ernest’in numaralar halinde sunduğu çeşitli çiçek karışımlı şişelerden, üzerinde No.5 yazanı işaret etti. İçeriğinde büyük miktarlarda sentetik madde ve aldehit kullanılan ‘ilk’ parfüm olan No.5, naturel ve sentetik karışımıyla adeta devrimci bir kokuydu. Beaux’un aldehitlerin önemini keşfetmesi sayesinde Chanel No.5’te kilit rol oynayan yaseminle beraber, ylang-ylang, çiçek suyu, mayıs gülü, sandalağacı ve bourbon samanı gibi içerik maddeleri geliştirildi. O dönemde parfümler genelde tek ama yine de ağır bir çiçek kokusu içeriyordu. Ancak Beaux, Chanel’in modernliğine bağlı bir tasarımcı olarak kendini ifade etme uğruna çıktığı serüvende arayıp bulamadığı kokuyu ortaya çıkardı. Chanel’in kendi tabiriyle bir demet soyut çiçek formülüydü No.5... Sentetik maddeler kullanılmadan önce parfümü ya çok fazla sıkmak ya da gece boyunca sürekli tazelemek gerekiyordu. Ancak Chanel No.5’in tek gecelik kalıcılığının karşılığında kadınlar neredeyse bir asırdır Chanel No.5’te takılıp kaldı.

İSMİ CHANEL’E UĞUR GETİRDİ

1920’li yıllarda parfümler için kullanılan duygusal isimler No.5 parfümünün çıkışıyla birden demode oldu. Ernest Beaux, Coco Chanel’e iki seriden oluşan tasarımlarını sunduğunda Chanel; No.1, No.5 ve 20-24 gibi birkaçını seçti ve en son No.5’in harika olacağına karar verdi. Beaux “Adı ne olsun?” diye sorduğunda, Chanel yeni elbise koleksiyonunu 5 Mayıs’ta tanıtacağı için “Bırak No.5 olarak kalsın” demişti.

Bu isim ona uğur getirecekti. Öyle de oldu ve No.5 milyonlarca kez üretildi. Baş döndürücü bir hızla dünya çapında yayılarak Coco Chanel’i zengin ve her yerde tanınan bir kadın yaptı. Böylece adı markalaştı, yüzü en az logosu kadar ün kazandı. İlk kez bir parfüm basit bir laboratuvar şişesinde sunuluyordu. Sade ve minimal hatlı No.5 şişesi 1920’lerin sahte şişelerinden hemen ayırt ediliyordu. Tamamen Chanel tarzıydı ve her şeye kazandırdığı o zarif dokunuşa sahipti. Sade görüntüsü zamansız oluşunu güçlendirdi.

Şişenin bir elmas gibi kesilmiş geometrik kapağını Chanel, Paris’teki Vendome Sarayı’ndan esinlenerek tasarladı. 20’nci yüzyılın ikonlarından olan No.5, öylesine önemli bir endüstri oluşturdu ki bütün modaevleri onun izinden gitti. Onun sayesinde iflas etmelerine ramak kalan yıllarda yeniden bütçelerini dengeleyebildiler. Bugün zirvedeki yerini korurken bir ilke daha imza atıyor Chanel. Bir kadın parfümünün yüzü ilk kez bir erkek oldu: 49 yaşındaki Brad Pitt.