Görünmez projeler fotoğrafçısı
ABONE OL

Örneğin güncel sanatlarda performanslar yapıldıkları an biter ve arkalarında hiçbir iz bırakmaz. Ancak izleyenlerin anılarında yaşarlar. Bu yüzden fotoğraf ve kamera çekimleriyle kendilerinden bahsettirir, varlıklarını kanıtlarlar. Yapılan işin, projenin boyutu, zorluğu, çözüm aşamaları belgelenerek tanıtımları yapılır. Web sayfaları, gazete-dergi ilanları, albümler, takvimler, söyleşi, gösteri ve sunumlarda hep bu görseller kullanılır. Ciddi firmalar yaptıkları projeleri etkileyici fotoğraflarla gösterirler. Bu yüzden güvenilir, büyük ve kalıcı firmalardır.

KONUNUN ARKASINI DA DÜŞÜNMELİ

Bina, köprü, otel gibi yapılar yapıldıktan yıllar sonra bile fotoğraflanabilir çünkü görünürler. Oysa boru hatları, sulama, içme, enerji kanalları toprak ya da deniz altında yapılan çalışmalar olduğundan görünmez işlerdir. Görünmez projeler fotoğrafçısının bu tür toprağın-denizin örteceği, kapatacağı fotoğrafları çekmek için çok da fazla zamanı yoktur. Koca iş makineleri, vinçler, işçiler uygun hava koşullarını bulduklarında montajı bitirmek ve üstünü en kısa zamanda kapatmak zorundadır. Fotoğrafçı da bu süreçte ışık, renk, kadraj (çerçeve), ürünün ön plana çıktığı, hem o işlemi en çarpıcı, gerçekçi ve de estetik fotoğraflarla anlatmak zorundadır. Ana konunun arkasını da düşünerek, kazılan geniş ve derin çukurları da göstererek ya da örneklerimizdeki fotoğraflardan birinde olduğu gibi firmanın logosu da okunacak bir açıdan, yüksek gerilim hatlarını da görerek fotoğraflamak gerekir. Çünkü o iş bittiğinde santral çalışacak ve elektrik üretilecektir.

Sonuçlardan kolay bir çalışma olduğunu sanmayın. Samsun’da yağmurdan, Diyarbakır’da yazın kavurucu sıcağından korunmak için bütün gün uygun anı bulana kadar boruların içinde beklemek de gerekebilir. Eee her işin bir zorluğu var. Görünmüyorsa fotoğrafını nasıl çekiyor acaba diye aklınızdan geçmişti değil mi? Bir varmış bir yokmuş. Masal gibi yani... Bütün bu projelerin arka planında müthiş yatırımlar, mühendislik harikası çözümler var. Çalış, hazırla, ortaya çıkar, sonra üstünü kapat, başını yeni projelere çevir. Dikkat var, emek var, çok ince hesaplamalar var. Bir tek gösteriş yok! Zaten sonunda görünmüyor ki gösterişi olsun.

Bu tür çekimlerin püf noktasına gelince onu da söylemeyeyim, yoksa bindiğim dalı kesmiş olurum. Yılların birikimi, deneyimi, gözlem deyip geçeyim.

1. Uçsuz bucaksız araziyi projenin genel görünümünü ve çalışmayı yansıtabilmek için iso/asa 200, wb/beyaz ayarı sunny/güneşli, shutter/enstantane 1/125, diyafram f:13, geniş açı 28 mm.

2. Dar açı zoomla yaklaştırarak çalışmayı tam yansıtabilmek için yüksek bir yer seçtim. Iso/asa 125, wb/beyaz ayarı sunny/güneşli, shutter/enstantane 1/125, diyafram f:14.