Ortadoğu’nun ‘moda’ yükselişi
ABONE OL

Moda endüstrisi hızla büyürken yepyeni alanlar keşfetmeyi ihmal etmiyor. Uluslararası dev markaların yeni ilgi odağı Ortadoğu... Ne acıdır ki Ortadoğu denince akla ilk savaşlar gelse de moda endüstrisi için durum böyle değil. Zira Ortadoğu’nun körfez ülkeleri zenginlikleri ve alışveriş tutkularıyla biliniyor. Modanın yakından takip edildiği bu bölgede, mega ölçekli alışveriş merkezleri çok ünlü. Ortadoğu, ayrıca online alışveriş oranlarıyla da göze çarpıyor. Dünyanın en ünlü alışveriş sitelerinden Moda Operandi, New York’tan sonra en çok satışı Abu Dhabi’de yapıyor. Danışmanlık şirketi Bain & Company’nin verilerine göre geçen yıl yüzde 30 satış artışıyla Ortadoğu, uluslararası moda endüstrisinin en canlı pazarları arasında.

Daha da dikkat çekeni ise sayılı insan tarafından tercih edilebilen küresel haute couture müşterilerinin yaklaşık üçte biri Ortadoğulu... Özellikle Dubai, pek çok ünlü moda markası için bir pota haline geldi. Issey Miyake’den Hermes’e pek çok modaevinin bu şehirde mağazaları var. Chanel ise bölgede tam dokuz mağazaya sahip.

ZENGİNLİĞİ ÇANTA GÖSTERİYOR

Peki nasıl oluyor da dini ve kültürel zıtlıklara karşın bu markalar bu denli tercih ediliyor? Son yıllarda bu büyümeyi fark eden lüks moda devleri koleksiyonlarına İslami dokunuşlar katarak Birleşik Arap Emirlikleri gibi güçlü ekonomilerin olduğu yerlere uzanmayı hedefledikleri açıkça görülüyor. Arap kadınlarının geleneksel kıyafeti ‘abaya’ pek çok markanın yakın kadrajına girerek Ortadoğu koleksiyonlarında yerini alıyor. Hatta dünyanın en pahalı elbisesi bir abaya! İngiliz tasarımcı Debbie Wingham’ın hazırladığı pırlantalarla kaplı abayaya milyonlarca dolar değer biçilmişti.

Abaya ile örtünen kadınların en önemli aksesuarı çantaları... Ortadoğu’da bir kadının zenginliğini çantasından anlayabilirsiniz. Moda Operandi’nin en pahalı nesnesi Hermes Birkin çanta 75 bin dolara Ortadoğu’dan alıcı buldu. Koku da önemli... Estee Lauder şirketler grubuna ait, ABD kökenli parfüm üreticisi Aramis, Arapların sevdiği kokuları birleştirerek, kaligrafi sanatından ilhamla hazırladığı paketiyle ‘Calligraphy’ isminde bir parfüm sürdü piyasaya...

Markalar Müslüman kadınların hassasiyet ve inançlarına saygı göstererek transparan ve mini gibi detaylardan kaçınıyor, vücut hatlarını ortaya çıkarmamaya özen gösteriyor. Bu modaevleri tamamen farklı bir inanışa sahip olsa da muhafazakar ölçülerde kıyafet tasarlamakta zorlanmıyor. Kadının vücudundan çok tasarıma vurgu yapmaları aslında kendi tarihlerinde de yatıyor. Örneğin İngiliz moda tarihine baktığımızda o günlerde kıyafetin kadının vücudundan daha önemli olduğunu görüyoruz. Etek boyları maksi olmak zorundaydı, dekolte kanunlarla sınırlandırılmıştı.

DKNY’den Ramazan’a özel koleksiyon

Instagram ve blogların kullanılmasıyla ortaya çıkan stil sahibi Arap genç kızlar, markaların kadrajında... Zira milyon dolarlık olduğu düşünülen ve hızla büyüyen İslami moda endüstrisinde kendine güvenen ve teknolojiye önem veren zevk sahibi gençler, modayı internet aracılığıyla da yakından takip ediyor. Ortadoğu’nun alışveriş ve moda tutkusunu fark eden dev markalar için bu isimler birer velinimet. DKNY bir ilke imza atarak Ramazan’a özel 12 parçalık bir kapsül koleksiyon hazırladı. ‘The Ramadan’ adlı koleksiyonla nokta atışı yapan modaevi, pazarlama taktiğiyle koleksiyonunu güçlendiriyor. Ortadoğu’nun en popüler iki blogger’ı Yalda Golsharifi ve Tamara Al Gabbani’nin yer aldığı kampanya aracılığıyla Ramazan koleksiyonunu duyurarak bir anda modasever Müslüman genç kızların beğinisin kazandı.