Onun tuvali de bedeni, fýrçasý da. Ya da ortaya koyacaðý bir ‘sanat eseri’ için de kullanacaðý herhangi bir malzeme de yine kendisi. Tüm zamanlarýn en önemli performans sanatçýlarýndan, dünyaca ünlü Marina Abramovic’ten bahsediyorum. Sanat kariyerine 1970’lerin baþýnda Belgrad’da baþlayan 1946 Belgrad doðumlu sanatçý, performans sanatýnýn öncülerinden oldu ve bu alanda üretilen en önemli erken dönem çalýþmalardan bazýlarýna imza attý. Çalýþmalarýnda kendi zihinsel ve bedensel sýnýrlarýný zorlayan Abramovic, duygusal ve ruhani dönüþüm için çýktýðý sanatsal ve fiziksel yolculuklarýnda performanslarý sýrasýnda yoðun acý, yorgunluk ve tehlikeye göðüs gerdi. Yeri geldi “Sanat güzel olmalý, sanatçý güzel olmalý” þeklinde sayýkladýðý bir performansýnda saçlarýný hunharca taradý. Yeri geldi durduðu yerde saatlerce çýðlýk attý. Baþka bir performansýnda ise fonda Yugoslav marþýnýn çaldýðý; beyaz bir atýn üzerinde, eline aldýðý beyaz bir bayrakla dakikalarca kýpýrdamadan durarak adeta bölgede yaþananlara aðýt yaktý. Yine 1997 Venedik Bienali’nde sergi alanýnýn bodrum katýnda hayvan kemiklerini durmaksýzýn temizlediði ve doðduðu coðrafyanýn yaþadýðý zorluklar için bir aðýt niteliði taþýyan Balkan Baroque performansýyla Altýn Aslan Ödülü’nü aldý. Tüm bunlarýn dýþýnda birçok performansýna ziyaretçileri de dâhil etti. Bu tercihte en çok ses getiren performansý da Rhythm 0 adýný verdiði, bedenini izleyicilerin kontrolüne býraktýðý çalýþmasýydý. Bu performansýnda katýlýmcýlara; saatler boyunca hiç kýpýrdamadan duran Abramovic’e, bir masanýn üzerindeki nesnelerle istediklerini yapabilecekleri ve tüm sorumluluðun kendisine ait olduðu söylenmiþti. Sayýsý 72’yi bulan nesneler arasýnda gül, makas, tüy, tabanca ve mermi gibi çeþitli þeyler bulunuyordu. Bu performansýnda sanatçýnýn üstüne çizim yapýldý, öpüldü, yemek yedirildi, suyla ýslatýldý, soyuldu, kesildi, taciz edildi hatta baþýna silah doðrultuldu. Abramovic ise tüm bunlara sessiz kaldý. Bu duygusal iþ Abramovic’in inancýný, konsantrasyonunu ve azmini test ederken normalde pasif olan sanat izleyicisinin saklý kalmýþ kindar doðasýný ortaya çýkardý.
KENDÝ TOPRAKLARINDAKÝ SON SERGÝSÝ: THE CLEANER
Her performansý mutlaka derin bir düþünce sürecinin veya bir manifestonun ürünüydü. Öyle ki 1970’li yýllarýn ortasýnda bir televizyon programýna katýlmak üzere davet edildiði Amsterdam’da tanýþtýðý Ulay adýyla bilinen Alman sanatçý Uwe Laysiepen ile baþlayan kiþisel ve sanatsal iliþkisini sonlandýrmasý da çok ses getiren bir performansa dönüþmüþtü. Çift 1988 yýlýnda Çin Seddi’nin iki ucundan 90 gün boyunca birbirine doðru yürümüþ, buluþtuklarýnda ise ayrý yönlere giderek hem profesyonel hem de kiþisel beraberliklerini sonlandýrmýþlardý. Ve bunun gibi birçok etkileyici performansýn sahibi, Marina Abramovic 31 Ocak 2020’de Akbank’ýn desteðiyle Sabancý Üniversitesi, Sakýp Sabancý Müzesi’nde ve ona paralel Akbank Sanat’ta açýlacak olan sergisi için Ýstanbul’a gelecek.
Biz de kendi topraklarýnda açtýðý son sergisi olma özelliðini taþýyan The Cleaner için Sýrbistan’a, Belgrad Çaðdaþ Sanat Müzesi’ne gittik. Abramovic’in ilk büyük Avrupa retrospektif sergisi olarak tanýmlanan sergi, sanatçýnýn elli yýllýk kariyerini, 1960’larýn baþýndan kronolojik bir sýrayla ziyaretçilerine sunuyor. Ýzleyicilerin dahi kolaylýkla idrak edemeyeceði ve sindiremeyeceði performanslarýný gözler önüne seren sergi; resimler, çizimler, nesneler, fotoðraflar, ses eserleri, video, filmler, senografi ve arþiv malzemeleri dâhil olmak üzere 120’den fazla eserle ziyaretçilerine adeta bir Marina Abramovic retrospektifi sunuyor. Ayný zamanda sanatçýnýn dünyaca ünlü performanslarýný da izleyenlere hem görüntüler eþliðinde hem de sergi mekânýnda hazýr bulunan sanatçýlarýn canlandýrmasýyla sunuyor.
ÝSTANBUL’DA NE YAPACAK?
31 Ocak - 26 Nisan 2020 tarihleri arasýnda Sakýp Sabancý Müzesi’nde gerçekleþecek proje; Marina Abramovic’in retrospektif niteliði taþýyan Türkiye’deki ilk büyük ölçekli sergisi. Türkiye’de performans sanatýnýn tarihini ziyaretçi için ulaþýlabilir ve anlamlý kýlmanýn yanýnda performans sanatçýlarýný destekleme misyonu odaðýnda þekillenen projede, sanatçýnýn performanslarýnýn video ve fotoðraf dokümantasyonunun yanýnda, sergi için geliþtirilen performanslar da canlý olarak yer alacak. 1970’lerden itibaren objesiz, geçici ve âna baðlý olarak bugün çok disiplinli bir biçimde icra edilen performans sanatýnýn Türkiye’deki sanatseverler tarafýndan yakýndan tanýnmasýný ve deneyimlenmesini amaçlayan proje üç bölüme ayrýlýyor. Serginin ilk bölümü Abramovic’in yaklaþýk elli sene boyunca ürettiði ikonik performanslarýn video ve fotoðraf belgeleriyle sanatçýnýn çýðýr açan kariyerine ýþýk tutacak. Türkiye’den ve dünyadan performans sanatçýlarýnýn pratiklerinin sunulacaðý bölümde ise, müzenin ziyarete açýk olduðu her gün, günde sekiz saat orijinal uzun süreli performanslar canlý olarak gerçekleþtirilecek. Abramovic sergisi, sanatçýnýn eðitmenlik kariyeri boyunca sanatçýlar için geliþtirerek herkese sunduðu felsefe ve tekniklerle ziyaretçilerin bizzat katýlýmýyla farklý tecrübeler yaþadýðý “Metod” bölümüyle son bulacak. Abramovic Metodu, insanlarý geniþ çaplý, ortak katýlýmlý bir tecrübede bir araya getirerek kendileriyle ve birbirleriyle bað kurmaya davet eden bir aktivite. Metod, özfarkýndalýða ve keþiflere dair bir alan yaratýp; egzersizler ile halký fiziksel ve ruhsal hassasiyet, açýklýk ve sükunetle buluþturacak.
SERGÝ BALKAN TOPRAKLARINA GERÝ DÖNÜÞÜ SÝMGELÝYOR
Üç ay boyunca saat 12.00 - 20.00 arasýnda SSM’de ziyaret edilebilecek sergi kapsamýnda ayný dönemde Akbank Sanat’ta ise Marina Abramovic Institute’un dökümantasyon sergileri yer alacak. Sergilerde, Abramovic ve Türkiye’den performans sanatçýlarýnýn çalýþmalarý tarihsel bir baðlam içinde ele alýnacak. Dökümantasyon sergiler, bu disipline aþina olmayan ve bir bütünlük içerisinde görmek isteyecek ziyaretçilere performans sanatýný tanýtacak. Bu proje sanatçýnýn Belgrad’da açýlan ve halen devam eden The Cleaner adlý sergisiyle beraber doðduðu Balkan topraklarýna dönüþünü de temsil ediyor. SSM Müdürü Dr. Nazan Ölçer sergiyle ilgili, “Sanatseverler alýþýlagelmiþ bir serginin çok ötesini görecek, deneyimleyecek. Sergi süreci; her gün çoðunluðu Türk sanatçýlarýn gerçekleþtireceði canlý performanslardan, tabii ki Marina’nýn 50 yýllýk sanat hayatýna ýþýk tutacak retrospektif sergisinden ve dünya performans sanatý literatürüne Abramovic Metodu olarak giren ve ziyaretçilerin bire bir katýlýmýyla gerçekleþecek deneyimlerden oluþacak. Ýlk kez bir serginin baþyapýtý ziyaretçiler olacak.” derken Akbank Yönetim Kurulu Baþkaný Suzan Sabancý Dinçer ise heyecanlarýný þöyle dile getiriyor: “Ülkemizde çaðdaþ sanatýn geliþimine destek vermek üzere üstlenmiþ olduðumuz misyonu sürdürüyor, SSM ile her iki yýlda bir büyük bir sergi ve önemli bir sanatçýyý sanatseverlerle buluþturmaya devam ediyoruz. Bu serginin de performans sanatýna önemli bir alan açacaðýný düþünüyor, izleyenlere yeni deneyimler yaþatacaðýna inanýyoruz.”
“Ali Demirtaþ, Marina Abramovic’in The Cleaner adlý sergisi için Belgrad Çaðdaþ Sanat Müzesi’nde.”