10 yýl sonra gelen 6 saniyelik sinyal! Kayýp Malezya uçaðýnda yeni geliþme
ABONE OL

Ýngiliz The Telegraph gazetesinin haberine göre, Cardiff Üniversitesi araþtýrmacýlarý, Malezya'dan Çin'e gitmek için kalkan MH370 sefer sayýlý Malezya Havayollarý uçaðýnýn kaybolduðu gün olan 8 Mart 2014'te Hint Okyanusu'ndaki su altý mikrofonlarý aracýlýðýyla kaydedilmiþ bazý sinyaller keþfetti.

Uçaðýn düþtüðü tahmin edilen saatlerde kaydedilen 6 saniyelik sesin, enkazýn bulunduðu noktayý tespite yardým edebileceðini kaydeden araþtýrmacýlar, saniyede 200 metre düþen 200 tonluk bir uçaðýn küçük bir depreme eþdeðer kinetik enerji ortaya çýkarabileceðini söyledi.

Bu miktarda kinetik enerjinin binlerce kilometre uzaktaki su altý mikrofonlarýyla kaydedilebileceðini belirten araþtýrmacýlar, bölgede bulunan iki su altý dinleme istasyonuna iþaret etti.

Araþtýrmacýlar, Birleþmiþ Milletlerin Kapsamlý Nükleer Deneme Yasaðý Anlaþmasý'ný denetlemek amacýyla bir gözetim merkezi olarak kurulan iki istasyonun Ýngiliz denizaþýrý topraklarýndan Diego Garcia adasý ile Avustralya'nýn Cape Leeuwin bölgesinde bulunduðunu belirtti.

Cardiff Üniversitesinden Dr. Usama Kadri, sinyallerin birkaç dakikada ulaþabileceði iki dinleme noktasýndan Cape Leeuwin'in belirtilen saatlerde bir kayýt yaptýðýný ancak Diego Costa'da kayýt bulunamadýðýný kaydetti.

Bu durumun sesin kaynaðýyla ilgili soru iþaretleri doðurduðunu aktaran Kadri, benzer enerji çýkaracak patlamalarla bölgede bir sinyal tatbikatý yapýlabileceðini ifade etti.

Kadri, tatbikat neticesinde benzeri sinyal ölçümü kaydedilirse bunun Malezya uçaðýnýn yerini tam olarak göstereceðini, sinyallerin ilgisiz olmasý halinde ise arama alaný ve tahmini düþüþ saatinin yeniden deðerlendirilebileceðini belirtti.

Okyanuslarda yaþanan kazalara müdahalede bu teknolojinin kullanýmý üzerine çalýþma yaptýklarýný vurgulayan Kadri, "Ne yazýk ki kayýp uçak için yeni bir arama baþlatmak üzere gereken kesinliðe sahip bir sinyal bulamadýk. Ancak öneriler yetkililer tarafýndan takip edilirse gözlemlenen sinyallerin alakalý olma durumu deðerlendirebilir ve potansiyel olarak kayýp Malezya uçaðýnýn konumuna ýþýk tutabiliriz." ifadesini kullandý.

Kadri, geçmiþte bir Arjantin denizaltýsýnýn bu teknolojiyle bulunduðunu da hatýrlattý.

MH370 sefer sayýlý Malezya Havayollarý uçaðý, 8 Mart 2014'te Malezya'nýn Kuala Lumpur Uluslararasý Havalimanýndan Çin'in baþkenti Pekin'e gitmek için havalanmýþ, uçakla en son kalkýþtan 38 dakika sonra iletiþim kurulmuþtu.

Planlanan rotadan batýya saparak rotasýndan çýktýðý ordu radarlarýna takýlan uçaðýn Hint Okyanusunun güneyine doðru uçtuðu bazý radar kayýtlarýna yansýmýþtý.

Uçaðýn 227 yolcu ve 12 mürettebatla Güney Hint Okyanusunda düþtüðü tahmin edilen noktalarda yapýlan arama çalýþmasý havacýlýk tarihinin en pahalý arama kurtarma faaliyeti olmuþtu. Ancak bir kýsmý MH370'e ait olduðu kesinleþen uçak parçalarý dýþýnda uçaða ait hiçbir iz bulunamamýþtý.