Harvard Üniversitesi tarafýndan yapýlan yeni bir araþtýrmada, son 10 yýlda artan elektrikli araç sayýsý ve azalan emisyon oranýnýn binlerce kiþinin hayatýný kurtardýðý açýklandý.
Bilim insanlarý tarafýndan çevre ve halk saðlýðý üzerine yapýlan çalýþmada, on yýl boyunca araçlardan kaynaklanan emisyonlardaki düþüþlerin etkisi incelendi.
Araþtýrmanýn raporunda, 2008 yýlýnda karbon emisyonu sebebiyle hayatýný kaybedenlerin sayýsýnýn 27 bin 700 olduðu, 2017 yýlýnda ise bunun 19 bin 800'e gerilediði belirtildi.
NTV'nin haberine göre, bulgulara göre emisyonlardaki azalmanýn ekonomik faydalarýnýn 270 milyar dolar olduðu aktarýldý.
Proceedings of the National Academy of Sciences'da yayýmlanan çalýþmada araþtýrmacýlar ayrýca, araçlarýn zaman periyodu boyunca 2008 seviyelerinde hava kirliliði yaymaya devam etmesi halinde, 2017'deki ölüm toplamýnýn 2,4 kat daha yüksek olacaðý sonucuna vardýlar.
Araþtýrmaya göre, fosil yakýt þirketleri ve araç üreticileri üzerindeki daha katý düzenlemelerle azaltýlan saðlýk yükünün büyük bir bölümünü otomobil, kamyonet ve SUV gibi araçlar oluþturuyor.
Harvard'da çevre saðlýðý araþtýrmacýsý ve çalýþmanýn baþ yazarý Ernani Choma, "Emisyonlarý azaltmadaki önemli ilerlemeye raðmen, nüfusun ve daha büyük araçlarýn karþý koyma etkisine sahipsiniz" derken, "Bu nedenle, daha katý politikalarý yürürlüðe koymazsak önemli ilerlemeler elde etmek zor olacak" dedi.
Emisyonlarýn azaltýlmasýnýn saðlýk yararlarý ve ekonomik etkileri hakkýnda daha önce araþtýrmalar yapýlmýþ olsa da, araþtýrma ekibine baðlý olmayan uzmanlara göre bu çalýþma, emisyonlarýn halk saðlýðýný nasýl etkilediðine dair daha kesin bir tablo çiziyor.
Minnesota Üniversitesi'nde hava kalitesi araþtýrmacýsý olan Sumil Thakrar, "Ýyi çevre politikasý, son on yýlda ulaþým emisyonlarýný büyük ölçüde azalttý" dedi.
Thakrar, "Bu emisyon kontrollerinin faydalarýný iyi anlamak zor çünkü diðer birçok hareketli parçayý takip etmeyi gerektiriyor ve bence yazarlar olaðanüstü bir iþ çýkarýyorlar" diye konuþtu.
Çalýþma ayrýca araçlardan kaynaklanan hava kirliliðinin önlenmesinden kaynaklanan iklim faydalarýna da bakarken, bu faydalarýn genel ekonomik kazanýmlarýn yüzde 3 ila yüzde 19'unu oluþturduðunu buldu.
George Washington Üniversitesi'nde çevre ve iþ saðlýðý ve küresel saðlýk doçenti Susan Anenberg, bunun nedeni, ABD'deki ulaþým emisyonlarýný azaltmaya yönelik çoðu yaklaþýmýn iklim deðiþikliðini deðil hava kirliliðini engellemeyi amaçladýðýný söyledi.
Anenberg "Katalitik konvertörler, dizel partikül filtreleri, kirleticileri alýyorlar ancak bunlar karbondioksit için hiçbir þey yapmýyorlar" dedi.