Norveç Kraliyet Hava Kuvvetlerinden yapýlan açýklamada, Finlandiya'da gerçekleþtirilen tatbikatta iki F-35A tipi savaþ uçaðýnýn otoyola iniþ yaptýðý duyuruldu. Finlandiya'ya ait F-18 savaþ uçaklarýyla 21 Eylül Perþembe günü düzenlenen tatbikatýn ardýndan Tervo'da otoyola inen F-35A savaþ uçaklarýna motorlarý çalýþýr durumdayken yakýt ikmali yapýldýðý aktarýldý. F-35A savaþ uçaklarýnýn özel pist dýþýnda ilk kez bir otoyola iniþ yaptýðý vurgulandý. Uçaklarýn kýsa süre sonra yeniden havalandýðý belirtildi.
F-35'lerin bir diðer türü olan ve dikey iniþ yapabilen F-35B ise daha önce yola inmiþti. Norveç'e ait F-35A'larýn karayoluna iniþi ise, F-35 jetinin dikey iniþ yapamayan bu versiyonu için ilk oldu.
"BU BÝR DÖNEM NOKTASI"
Norveç Kraliyet Hava Kuvvetleri Komutaný Tümgeneral Rolf Folland, F-35A savaþ uçaklarýnýn ilk kez bir karayoluna iniþine iliþkin yaptýðý açýklamada, "Bu bir dönüm noktasýdýr. Sadece Norveç Hava Kuvvetleri için deðil, Kuzey ülkeleri ve NATO için de. Bu, daðýlma konseptini uygulama yeteneðimizi gösteriyor" ifadelerini kullandý. Savaþ uçaklarýnýn savaþ dönemlerinde askeri üslerdeki pistlerde savunmasýz olduðunu iþaret eden Folland, "Yani küçük havaalanlarýný ve þimdi de otoyollarý kullanabilmek savaþta hayatta kalma yeteneðimizi artýrýr. Ayrýca bu, Ýskandinav bölgesinde askeri-hava iþ birliði kapsamýnda baþlattýðýmýz heyecan verici geliþmenin de bir göstergesidir" dedi. Folland Finlandiya'nýn bu yýl NATO üyesi olduðunu hatýrlatarak, "Finlandiya uzun süredir yakýn bir ortak ve þimdi de bir müttefikimiz. Düz ve geniþ otoyollarý, daðýlma konseptimizi daha da geliþtirebileceðimiz anlamýna geliyor. Konseptin amacý, düþmanýn yerdeyken uçaðýmýzý hedef almasýný zorlaþtýrmaktýr" diye konuþtu.