Türkiye'nin kararý sonrasý Çin otomotiv devlerinin hisselerinde sert düþüþ
ABONE OL

Çin otomotiv firmalarýnýn hisseleri, Türkiye ve ABD'nin ardýndan AB ülkelerinin de Çin'de üretilen elektrikli otomobillere yönelik gümrük vergilerini artýrma kararý alacaðý endiþesiyle sert düþtü.

Türkiye'nin uygulamaya baþladýðý, ABD'nin takip ettiði ve bugün de AB'nin açýklamaya hazýrlandýðý Çin'den ithal edilen elektrikli otomobillere ek gümrük vergisi kararý, Çin otomobil üreticilerini olumsuz etkiledi.

Hong Kong Menkul Kýymetler Borsasý'nda iþlem gören Çin elektrikli otomobil üreticilerinin hisseleri ciddi ölçüde geriledi.

Çin merkezli otomotiv þirketi XPeng'in hisseleri yüzde 5,14 deðer kaybetti.

Pekin merkezli Li Auto'da günlük düþüþ yüzde 3,63'ü, NIO'da ise yüzde 8,52'yi buldu.

Geely'de günlük gerileme yüzde 4,92 olurken, GWM'deki düþüþ yüzde 1,91 seviyesinde gerçekleþti.

Türkiye, hafta sonu yerli üretimin iç pazardaki payýnýn yükseltilmesi ve korunmasý ile ülke içinde yatýrýmlarýn özendirilmesi amacýyla Çin menþeli benzinli ve hibrit binek otomobillere ithalat deðerinin yüzde 40'ý seviyesinde ilave gümrük vergisi uygulanmasýna karar vermiþti. Türkiye, daha önce de Çin'den ithal edilen elektrikli otomobiller için yüzde 40 vergi uygulamasý baþlatmýþtý.

ABD de geçen ay Çin'den ithal edilen elektrikli otomobillerdeki tarife oranýný 4 kat artýrarak yüzde 100 seviyesine yükseltmiþti.

Bu alanda son adýmýn bugün AB tarafýndan atýlmasý bekleniyor. AB, bir süredir hangi ülkenin markasý olduðuna bakmaksýzýn Çin'de üretilen ve AB'ye gönderilen elektrikli otomobillere saðlanan destek ve sübvansiyonlarý inceliyordu.

Çin menþeli elektrikli otomobillerin sübvanse edildiði ve bu durumun AB sanayisine zarar verdiðinin tespit edilmesi beklenen soruþturma sonunda Çin'den AB ülkelerine gönderilen bütün elektrikli otomobillere ek gümrük tarifeleri uygulanmasý söz konusu olacak.

AB, halihazýrda Çin'in elektrikli otomobillerine yüzde 10 gümrük vergisi uyguluyor.

Bugün bu oranýnýn gelecek aydan itibaren yüzde 25'e yükseltilmesi kararýnýn açýklanmasý bekleniyor.

Son yýllarda Avrupa ülkelerinde satýlan elektrikli otomobiller içinde Çin menþeli olanlarýn payý hýzla artýyor. Bu oran 5 yýl önce yüzde 1'in altýndayken, son dönemde yüzde 8'e ulaþmýþ durumda. AB, önlem alýnmamasý halinde söz konusu oranýn daha da hýzlý yükseleceðinden endiþe ediyor.

Çin'in benzer segmentlerdeki elektrikli otomobilleri Avrupa'da üretilen modellerin yüzde 20-25 altýnda fiyatlanýyor.

Çin'de, BYD, SAIC, Geely gibi markalar ile Tesla ve çeþitli Avrupa þirketlerinin ciddi otomobil üretimleri bulunuyor.

  • elektrikli otomobil
  • Çin ithalatý
  • gümrük vergisi