Uluslararasý Para Fonu’nun (IMF) raporuna göre yaklaþýk 1.56 trilyon dolarlýk gayri safi yurtiçi hasýla deðeriyle dünyanýn en büyük 11. ekonomisine sahip Rusya’nýn Ýzmir Enternasyonal Fuarý’na katýlýmýný deðerlendiren Yaþar Üniversitesi Ekonomi Bölümü Öðretim Görevlisi Yrd. Doç. Dr. Serpil Kahraman, “2017 yýlýnda ülke genelinde ekonomik entegrasyonun hýzlanmasý yönünde atýlan adýmlara paralel olarak ÝEF Ýzmir’in ekonomisine katký saðlayacaktýr. Bu yýl Rusya Federasyonu’ndan doðalgaz, petrol gibi enerji sektörü ile finans, tarým ve turizm sektörlerinde faaliyet gösteren firmalarýn baþý çekeceði bir katýlým bekleniyor” dedi.
Ýzmir’in ithalat yaptýðý ülkeler sýralamasýnda Rusya’nýn 3. sýrada yer almasýna karþýn, ihracat gerçekleþtirdiði ülkeler sýralamasýnda ilk 10’da dahi yer almadýðýnýn altýný çizen Yrd. Doç. Dr. Serpil Kahraman, “Ýzmir’den özellikle meyve-sebze, balýk gibi gýda ürünleri ile tekstil ihracatýnýn gerçekleþtiði Rusya’ya mevcut dýþ ticaret hacminin artýrabilmesi için fuar önemli bir fýrsat. Ýzmir’in bu ülkeye yýlýn ilk 7 ayýnda yaklaþýk 100 milyon dolarlýk bir ihracatý var. Geçen yýlýn ayný dönemine göre artýþ olsa da yalnýzca bu ürünler deðil, Ýzmir’in görece güçlü olduðu mal gruplarýnýn yanýnda organik tarým, yenilenebilir enerji, kimyevi ürünler, otomotiv ve tekstil, hazýr giyim potansiyeli de deðerlendirilebilir. Yaþ-meyve sebze ürünlerinde alternatif pazar arayan ihracatçýlar için de Rusya pazarýnýn önemi unutulmamalýdýr” diye konuþtu.
BAÞARI GELECEK YILLARA DA YANSIR
Rusya’nýn partner ülke olarak yer almasýnýn, Ýzmir ile olan ticari iliþkileri geliþtireceði gibi Ýzmir turizminin Rus pazarýndaki tanýtýmýna da büyük katký saðlayacaðýný belirten Yaþar Üniversitesi Turizm Ýþletmeciliði Bölüm Baþkaný Doç. Dr. Gökçe Özdemir Umutlu, “Organizasyon baþarýsý da gelecek yýllarda düzenlenecek fuarlarýn katýlýmcý sayýsý ve niteliði açýsýndan önemli bir gösterge olacaktýr” dedi. Fuarýn iç ve dýþ turizme saðlayacaðý katkýlarý da anlatan Doç. Dr. Umutlu, “Yabancý katýlýmcýlar Fuar sýrasýnda yoðun programlarý çerçevesinde Ýzmir’i turistik özellikleri ile gezme ve tanýma þansýna çok sahip olmasa da beraberinde gelen ailesi, arkadaþý ve iþ arkadaþlarý Ýzmir’i gezmek için vakit yaratabildiði gibi katýlýmcý da birkaç gün kalýþ süresini uzatarak Fuar bitiminde Ýzmir’i gezebilir. Ýç turizm açýsýndan ise yine Türk Fuar katýlýmcýlarý ve ayrýca Türk Fuar ziyaretçileri Ýzmir’de konaklama, ulaþým ve yeme-içme gibi temel turistik harcamalar yaptýðý için turizm ekonomisi anlamýnda bir canlanma yaratabilir. Bu durum, özellikle otellerdeki doluluk oraný, ticarette yaþanacak canlýlýkla birlikte kent ekonomisine de olumlu yansýyacaktýr” þeklinde sözlerini tamamladý.