Milli Eðitim Bakaný Yusuf Tekin, Haber Türk'te "Özel Röportaj" programýnda gündeme iliþkin sorularý yanýtladý.
Diyarbakýr'da öldürülen 8 yaþýndaki Narin Güran'ýn okulundaki çocuklara psikososyal bir destek saðlandý mý?" sorusuna iliþkin Tekin, 9 Eylül Pazartesi günü Narin'in okuluna 12 kiþilik bir uzman heyetinin gönderildiðini belirtti.
Tekin, uzmanlarýn, Narin'in arkadaþlarý, öðretmenleri ve diðer ebeveynlerle rehabilitasyon sürecini yürüttüðünü ifade ederek, "Tekrar baþsaðlýðý diliyorum. Bunun bir an önce okuldaki çocuklarýmýz açýsýndan unutulup, eðitim öðretim hayatýnýn baþlamasý gerekiyor." dedi.
Bakan Tekin, okullarda kayýt ücreti alýnýp alýnmadýðýna iliþkin soruyu yanýtlarken þöyle konuþtu:
"Bu þekilde, 'Kayýt ücreti alýnýyor' ifadesi öðretmen ve idareci arkadaþlarýmýzý zan altýnda býrakabilecek ciddi itham. 'Kayýt ücreti isteniyor' denmesi biraz abes açýkçasý. Bunu kabul etmiyorum. Bunu okuldaki idarecilerimize karþý itibar sarsýcý bir söylem olarak deðerlendiriyorum. Bu yýl okullar açýlmadan önce 43 maddelik genelge gönderdik. Israrlý bir þekilde okullarýmýza, 'Kayýt ve benzeri ücretlerle velilerden ücret alýnmamasý, alan kiþilerle ilgili iþlem yapýlmasý' ifadelerini kullandýk. 'Kayýt ücreti ya da zorla ücret alýnýyor' ifadesi gerçekleri yansýtmýyor. Hala bu konuda þikayeti olan varsa Bakanlýðýmýza ulaþsýnlar gereðini yapalým. Para vermeyen öðrenciyi kayýt etmiyorum diye bir þey yok."
- "MÜLAKATLARI REVÝZE EDECEÐÝZ DEDÝK"
Mülakatlara ilgili soruya cevap veren Tekin, hakký ihlal edilen kiþilerin dava açabileceðini belirterek, "Milli Eðitim Bakaný olarak bir yýl önce 'Okullarda çocuðu emanet ettiðim bir öðretmeni seçme inisiyatifim olmalý' dedim. Mülakatlarý revize edeceðiz, dedik, süresi ve içeriðiyle ilgili deðiþiklik yaptýk. Mülakatlarla ilgili her ortamda, 'Kul hakký yemeyecek adil biçimde deneme dersi anlatmak istiyoruz.' dedik. KPSS'ye girmiþ adaylardan üç katý adayý mülakata davet edeceðimizi deklare ettik. Aday, salona gittiði zaman gerçek kimliði belli deðil. Ben þube müdürü olarak jüri üyesiyim diyelim, karþýma gelen kiþinin adý, memleketi yok. Bir kod numarasý tanýmladýk. Adayýn da kendisini sýnav yapacak 3 kiþinin kim olduðundan haberi yok." deðerlendirmesinde bulundu.
Tekin, mülakata iliþkin ses ve görüntü kaydý da bulunduðunu vurgulayarak, "Bu sýnav döneminde ne bir siyasetçiden, ne bir tanýdýðýmdan ne arkadaþlar aracýlýðýyla bize hiçbir isim gelmedi, biz de hiçbir ismi komisyonlarda paylaþmadýk. 'Böyle bir iþe giren en yakýn arkadaþým bile olsa buna tevessül ederse gereðini yapacaðým' dedim. " þeklinde konuþtu.
Milli Eðitim Bakaný Yusuf Tekin, öðretmen atamalarýyla ilgili olarak da mülakat sürecini tamamladýktan sonra mevzuat deðiþikliðini yönetmelikte yaptýklarýný, yüzde 100 mülakat notuyla atama yapýlýrken bunu yüzde 50 olarak tanýmladýklarýný söyledi.
Bazý siyasetçi ve sendikalarýn bunu yargý konusu yaptýðýný hatýrlatan Tekin, iptal olursa yüzde 100 mülakat ile atama gerçekleþtireceklerini, Danýþtay'ýn kararý kendilerine ulaþtýðýnda açýklamada bulunacaklarýný vurguladý.
- TÜRKÝYE YÜZYILI MAARÝF MODELÝ
Bakan Tekin, Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli adýyla müfredatlarý revize ettiklerini dile getirerek, Türk milletinin atalarýnýn dünyanýn neresinde olursa olsun haksýzlýk, adaletsizlik ve zulme müdahale ettiðini söyledi.
Gazze'de þehit edilen öðrenci sayýsýnýn 10 binin üzerinde olduðunu hatýrlatan Tekin, þöyle devam etti:
"40 binin üzerinde þehitten bahsediyoruz. Dünyanýn gözü önünde bir vahþet bir yýldýr devam ediyor. Buna sessiz kalmak devlet geleneðimizle örtüþmez, millet olma bilincimizle örtüþmez. Ýlk dersimiz için 15 dakikalýk video hazýrladýk. Öðretmen arkadaþlarýmýz bu video ile derse baþlasýnlar istedik. Hem Kurtuluþ Savaþý'mýz hem de devlet geleneðimizle nasýl davranmýþýz, bunun devamý için nasýl bir refleks göstermeliyiz sorusunun cevabý videoda var. Videoda, Atatürk ve Kurtuluþ Savaþý ile ilgili bir eksiklik yok. 9 Eylül, Atatürk vurgularý var. Gazze ile ilgili kýsým videonun üçte birinden daha az."
- "SÝVÝL TOPLUM ÖRGÜTÜNE BÜTÇEDEN 1 KURUÞ PARA HARCAMAYIZ"
Tekin, "Cemaatlerle protokol imzalandý" iddialarýna yönelik, Türkiye Cumhuriyeti'nin bir hukuk devleti olduðunu bu nedenle ancak tüzel kiþilik hüviyetini kazanmýþ yapýlarla protokol imzalayabileceklerini kaydetti.
Ýçiþleri Bakanlýðýnýn sivil toplum olarak tanýmladýðý yapýnýn kendileri için de legal olduðunun altýný çizen Tekin, þu ifadelere yer verdi:
"Bize katký verecek legal her türlü yapý, STK, meslek örgütü ve federasyonla imzalayabilirim. 5 bine yakýn bu anlamda protokolümüz var. Ýsimlerini açýklamak istemiyorum ama çok farklý perspektiften dünyaya bakan sivil toplum örgütleriyle protokollerimiz var. Cemaat ya da tarikat diye tanýmlanan protokol sayýsý bir elin parmaklarýný geçmez. Hiçbir sivil toplum örgütüne bütçeden 1 kuruþ para harcamayýz. Protokol yapýyorsak Bakanlýktan kaynak aktarmayýz. 'Bütçeden þu kadar para cemaat ve tarikatlara ayrýldý' diyenler yalan söylüyor. Burada da protokolün içeriðine aykýrý bir þey yapýlýrsa protokolü feshedeceðimize dair hükümler koyuyoruz. Hukuka halel getirecek hiçbir þey yok, protokollerde hiçbir sorun görmüyorum. Bu protokoller eskiden beri imzalanan protokoller."
- "MÜFREDATI YÜZDE 35 ORANINDA HAFÝFLETTÝK"
Müfredattaki deðiþikliklere deðinen Tekin, 30 yýl önce eðitimin odaðýnda çocuklara bilgi yüklemek þeklinde bir anlayýþýn olduðunun altýný çizerek, o yýllarda bilgiye eriþmekte zorlanýldýðýný ve okuldan baþka bilgi kaynaðý olmadýðýný kaydetti.
Tekin, þimdi çocuklarýn istediði þekilde bilgiye eriþme imkaný bulunduðunu, 20 yýl önceki mantýkla 'çocuklara bilgi yükleyelim' demenin yanlýþ olduðunu söyledi.
Müfredatý deðiþtirme sebeplerinden birinin de bu olduðunu dile getiren Tekin, Türkiye'de çocuklara dünyadaki yaþýtlarýna göre iki katý bilgi yüklendiðini ifade etti.
Tekin, uluslararasý deðerlendirme mekanizmasýndaki kazanýmlarýn ayný düzeyde olmasýný saðlamak açýsýndan müfredatý yüzde 35 hafiflettiklerini belirterek, þunlarý kaydetti:
"Müfredattan çýkan herhangi þeyin bilimselliðini tartýþarak çýkarmýyoruz. Bu bilgi çocuklarýmýzýn ilerleyen eðitim dönemlerinde alabileceði bilgi türüdür. Ön lisansta, lisansta alsýn diyoruz. Çocuklarýn ve öðretmenlerin sýrtýndan aðýr bilgi yükü aldýðýmýz, beceri odaklý eðitim yaptýðýmýz, öðretmen inisiyatifi ve öðrenci katýlýmýný artýrdýðýmýz için mi eleþtiriliyoruz? Merhametli, çevresine saygýlý, erdemli, milli ve manevi deðerleri özümseyen bireyler yetiþtirdiðimize, tarihimizi, Osmanlý'nýn kuruluþundan Cumhuriyet'e, Kurtuluþ Savaþý'ndan Atatürk'ün hayatýna kadar almýþ olmamýza, Cumhuriyet tarihinde darbe süreçlerinin müfredatta olmasýna, Mavi Vatan, Gök Vatan gibi kavramlarýn coðrafya dersinde bulunmasýna mý itiraz ediyorsunuz?"
- FRANSIZ OKULLARI
Fransýz okullarýyla ilgili duruþlarýný açýkladýklarýný aktaran Tekin, "Türkiye milli ve baðýmsýz devlet. Ýç hukukumuza uygun olarak eðitim yapan herkesin hakkýný koruruz. Bu hukuka saygý göstermeyenlere karþý gereðini yaparýz. Fransýz yetkilileriyle konuþtuk. Uluslararasý sözleþmede ýsrarcý olduðumuzu paylaþtýk. Onlar da 6 ay içinde hazýrlayacaklarýný söylediler. Bizim taleplerimize pozitif cevap verirlerse uluslararasý süreci yürütürüz. Þu anda hukuki zemini olmayan okullar. Konunun müfredatla alakasý yok. Þu an Türkiye'de 34 tane azýnlýk okulumuz var. Her türlü ihtiyaçlarýný gidermek için çaba sarf ediyoruz." deðerlendirmesinde bulundu.
Bakan Tekin, memuriyetten öðretmenliðe geçiþ gibi bir çalýþmalarýnýn olmadýðýný dile getirdi.
Özel okullardaki eðitim ücretlerinin bu yýl itibarýyla stabil hale geldiðini aktaran Tekin, bu anlamda binden fazla okulda denetim yaptýklarýný belirtti.