Ders kitaplarý ve eðitim araçlarý mevzuatýnda deðiþiklik
ABONE OL

Milli Eðitim Bakanlýðý Ders Kitaplarý ve Eðitim Araçlarý Yönetmeliðinde Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Yönetmelik Resmi Gazete'nin bugünkü sayýsýnda yayýmlandý.

Alýnan bilgiye göre, geliþen þartlar ve ortaya çýkan ihtiyaçlar doðrultusunda, milletlerarasý özel öðretim kurumlarý ve yabancýlar tarafýndan açýlmýþ özel okullarýn ders kitaplarý ile diðer eðitim araç ve gereçlerine iliþkin yeni hükümler yeni mevzuatta yer aldý.

Yeni mevzuatta, Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli çerçevesinde güncellenen eðitim ve öðretim programlarý kapsamýnda ders kitaplarý ve eðitim araçlarýnýn hazýrlanmasý, incelenmesi ve deðerlendirme süreçlerinde yapýlan güncellemeler ve ihtiyaçlar dikkate alýndý.

Öðrencilerin, zihinsel, duygusal, fiziksel, sosyal ve manevi boyutlarýyla bütünsel bir yaklaþýmla ele alan ve hedefi "yetkin ve erdemli insan" yetiþtirmek olan Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli çerçevesinde hazýrlanan eðitim ve öðretim programlarýnda belirtilen hedefleri yansýtmasý ve kapsayýcý nitelikte olmasý amacýyla ders kitaplarýnýn hazýrlama, inceleme ve deðerlendirme süreçlerinde taþýyacaðý þartlar bakýmýndan mevzuata yeni hükümler eklendi.

Yönetmelik deðiþikliðiyle, taslak ders kitaplarý yazým sürecinde aranan nitelikler ve unvanlar bakýmýndan iyileþtirmelere gidildi ve kitabýn elektronik eðitim içeriklerini hazýrlayanlara yönelik uzmanlýk ve þartlar tanýmlandý.

Bu kapsamda, inceleme ve deðerlendirme süreçlerinde dikkate alýnan 5 kriter geniþletilerek 8'e çýkarýldý.

Böylelikle, "Anayasa ve diðer mevzuat", "bilimsel yeterlik", "dil ve anlatým", "görsel tasarým", "öðretim programýnýn amaç ve kapsamý" yönünden yapýlan inceleme ve deðerlendirme süreçlerine, "yeni eðitim öðretim programlarýnýn bütünleþik yapýsý" ile "ölçme ve deðerlendirme sürecine uygunluk" kriterleri de eklendi.

Ayrýca öðrencilerin dijital çaðýn gerekliliklerine uygun olarak ders kitaplarýna entegre edilen dijital içerikler, öðrenme süreçlerini daha dinamik ve interaktif hale gelmesi amacýyla inceleme ve deðerlendirme süreçlerinin dinamiklerinden biri haline geldi.

Bu kapsamda, taslak ders kitaplarýnýn inceleme kriterlerine, "dersin türüne ve içeriðine göre yaþ ve sýnýf seviyesine uygun olarak etkili bir öðrenme-öðretme saðlayacak nitelik ve nicelikte elektronik içeriðe sahip olur." ibaresi de yer aldý.

- ELEKTRONÝK ÝÇERÝKLER ÝÇÝN YENÝ GÖREV TANIMLARI YAPILDI

Yeni mevzuatla ayrýca tüm sýnýf ve seviyelere ait derslerde Bakanlýkça hazýrlanan ve tanýmýna yer verilen eðitim araçlarýnýn yer almasý için düzenleme yapýldý. Buna göre, yeni mevzuatta eðitim aracý, "Alanýnda ve sýnýf düzeyinde ders kitabý olmamasý veya sadece özel yayýnevlerine ait ders kitaplarý olmasý halinde, kamu yararý gözetilerek eðitim ve öðretim kurumlarýnda okutulmak üzere Kurul kararý ve Bakan onayýyla, ilgili hizmet birimince hazýrlanan basýlý veya dijital ortamdaki kitap ve ekleri" ifadeleriyle tanýmlandý.

Yeni düzenlemeyle kitabýn elektronik eðitim içeriklerini yapanlar, "çoklu ortam tasarýmcýsý" olarak görev yapacak. Bunun yanýnda çoklu ortam tasarým inceleme uzmanlarý için de "fiili olarak görev yapýyor olmak kaydýyla öðretmenlik mesleðinde beþinci yýlýný tamamlamýþ ve Milli Eðitim Bakanlýðýna baðlý eðitim kurumlarýna öðretmen olarak atanacaklarýn atamalarýna esas olan biliþim teknolojileri alanýnda öðretmen olarak atanmýþ veya ilgili alanda öðretim elemaný olarak beþinci yýlýný tamamlamýþ ya da en az doktora derecesine sahip akademik kadrodaki kiþi" kriterleri belirlendi.

- YARDIMCI KÝTAPLARIN ÝNCELENMESÝ

Yeni mevzuatta Talim ve Terbiye Kurulunun inceleyeceði "yardýmcý kitap" tanýmý da yapýldý. Buna göre, Bakanlýk birimleri ile diðer kamu kurum ve kuruluþlarý ile meslek örgütleri tarafýndan eðitim ve öðretim sürecini desteklemek amacýyla örgün ve yaygýn eðitim kurumlarýnda okutulmak üzere hazýrlanan, incelenen basýlý veya dijital ortamdaki kitap ve ekleri olacak.

- MÝLLETLERARASI ÖZEL ÖÐRETÝM KURUMLARIYLA ÝLGÝLÝ YENÝ HÜKÜMLER

Milletlerarasý özel öðretim kurumlarý ve yabancýlar tarafýndan açýlmýþ özel okullara ait ders kitaplarý ile diðer eðitim araç ve gereçlerin incelenmesine yönelik usul ve esaslar de yeni mevzuata eklendi. Talim ve Terbiye Kurulu Baþkanlýðýnca incelenmeyen yardýmcý kitaplar ile milletlerarasý özel öðretim kurumlarý ve yabancýlar tarafýndan açýlmýþ özel okullarýn ders kitaplarý öðrencilere okutulamayacak.

Özel kesimin hazýrladýðý taslak ders kitaplarý, milletlerarasý özel öðretim kurumlarý ve yabancýlar tarafýndan açýlmýþ özel okullarýn ders kitaplarý ile diðer eðitim araç ve gereçleri ücret karþýlýðýnda inceletilecek.

Eðitim araçlarý, taslak yardýmcý kitaplar, milletlerarasý özel öðretim kurumlarý ve yabancýlar tarafýndan açýlmýþ özel okullarýn ders kitaplarý ile diðer eðitim araç ve gereçlerinin incelenme iþlemleri, Talim ve Terbiye Kurulu Baþkanlýðýna baþvuru tarihinden itibaren 6 ay içinde tamamlanacak.

Milletlerarasý özel öðretim kurumlarýna ait ders kitaplarý ile diðer eðitim araç ve gereçlerinin uygunluk süresi, incelenme onayý alýndýðý tarihten itibaren 5 öðretim yýlýný kapsayacak.

Baþvurusu alýnacak milletlerarasý özel öðretim kurumlarýna ait ders kitaplarý ile diðer eðitim araç ve gereçlerinin türü, alaný, seviyesi, baþvurularýnýn alýnma usul ve esaslarý ile diðer hususlar, Milli Eðitim Bakanlýðýnýn hazýrladýðý kýlavuz ile ilan edilecek.