Devlet üniversitelerindeki ikinci öðretim programlarý kapatýldý
ABONE OL

YÖK'ten yapýlan açýklamaya göre Yükseköðretim Kurulu (YÖK) Baþkaný Erol Özvar, kurulda gerçekleþtirilen 259. Üniversitelerarasý Kurul Toplantýsý'nýn açýlýþýnda konuþtu.

Devletin yükseköðretime büyük yatýrýmlarý ve YÖK'ün çalýþmalarý neticesinde üniversitelerde kontenjanýn 1 milyonu aþtýðýný ifade eden Özvar, bu yýl ilk kez Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) logosunun Yükseköðretim Programlarý ve Kontenjanlarý Kýlavuzunda yer alacaðýný hatýrlattý.

Þu an 109 üniversitenin 898 programýnýn bu logoyu kullanma hakkýna sahip olduðu bilgisini veren Özvar, logoya sahip olunmasýnýn diplomalarýn yurt dýþýnda daha hýzlý tanýnmasý, istihdam imkanlarýnýn artmasý, yatay ve dikey öðrenci hareketliliðinde kolaylýk gibi avantajlar saðladýðýný anlattý.

Özvar, logoya sahip yükseköðretim kurumlarýnýn sayýsýný artýrmak istediklerini belirtti.

- "Ýstihdamla baðý azalan programlarýn kontenjanlarýný azaltýyoruz"

"Ýstihdama duyarlýlýðýn" gelecek dönem için belirledikleri önemli baþlýklardan olduðunu belirten Özvar, "Ýstihdamla baðý azalan programlarýn kontenjanlarýný kademeli olarak azaltýyoruz." ifadesini kullandý.

Yükseköðretim Yürütme Kurulunca alýnan karar doðrultusunda, gelecek akademik yýldan itibaren çocuk geliþimi, felsefe, sosyoloji, tarih ve Türk dili edebiyatý açýk öðretim programlarýna ikinci üniversite kapsamýnda sadece 35 yaþ üstündeki öðrencilerin kayýt yaptýrabileceðini anlatan Özvar, þunlarý kaydetti:

"Baþta öðretmenlik mesleði olmak üzere ülkemizin istihdam dengesini yakýndan gözeterek bu kararlarý alýyoruz. Nitekim, farklý ön lisans ve lisans programlarýnda öðrenim gören öðrencimizin öðretmenliðe geçiþ fýrsatý yakalamak adýna 35 yaþ sýnýrý getirdiðimiz programlara ikinci üniversite kapsamýnda yoðun bir þekilde yöneldikleri görülmektedir. Aldýðýmýz karar, bu durumu kontrol altýna almayý ve sürdürülebilirliði saðlamayý amaçlamaktadýr."

- ÝSTÝHDAM ODAKLI KONTENJAN

Beþeri sermaye dahil olmak üzere ülkenin kaynaklarýnýn etkin kullanýmý konusunda çok hassas davrandýklarýný ifade eden Özvar, þöyle devam etti:

"Bir taraftan istihdam odaklý yeni programlarla üniversitelerimize ilave kontenjanlar verilirken diðer taraftan da mimarlýk, eczacýlýk, psikoloji, beslenme-diyetetik ve temel bilimlere özgü bazý programlardaki eðitim-öðretim kalitesini yükseltmek amacýyla, piyasa beklentilerinin üzerinde mezuniyete yol açan kontenjanlarda ülkenin ihtiyaçlarý doðrultusunda yeni düzenlemeler yapýlmýþ ve öðretim elemanlarý sayýsý, derslik ve benzeri kapasite dikkate alýnarak düþürülme yoluna gidilmiþtir.

Bu dönem üniversitelerimizdeki program kalitesini artýrmaya yönelik belki de en önemli çalýþmamýz devlet üniversitelerimizdeki ikinci öðretim programlarýnýn kapatýlmasý olmuþtur. Önümüzdeki dönemden itibaren tüm devlet üniversitelerindeki ikinci öðretim programlarýna kontenjan tanýmlanmadý. Programlar dönüþtürülürken devlet ve vakýf üniversitelerindeki toplam kontenjan korundu. Kapatýlan programlarýn kontenjanlarý açýlan istihdam odaklý yeni programlara tanýmlanarak yaklaþýk bir milyon kontenjanýn tamamý muhafaza edildi. Sonuç olarak geçen yýla göre toplam kontenjan sayýsýnda herhangi bir düþüþ olmadý. Vakýf üniversitelerinde, devlette olduðu gibi, ikinci öðretim programlarý yerine istihdama duyarlý ve geleceðin mesleklerine uygun programlara dönüþtürülmesi temin edilecektir. Vakýf üniversitelerimizin de gelecek yýla yönelik planlamalarýný buna göre yapmalarýný bekliyoruz."

Devlet üniversitelerine gösterdikleri kolaylýklarý vakýf üniversitelerine de göstermeye devam edeceklerini vurgulayan Özvar, adalet programýndaki benzer uygulamalarý burada da yapacaklarýný kaydetti.

- "ULUSLARARASI ÖÐRENCÝ HAREKETLÝLÝÐÝNE YÖNELÝK MEVZUAT ÇALIÞMASI YAPIYORUZ"

Yükseköðretimde Uluslararasýlaþma Strateji Belgesinin hazýrlýk çalýþmalarýna baþladýklarýný duyuran Özvar, bu alanda baþta ilgili bakanlýklar olmak üzere kamu, özel ve sivil toplum kuruluþlarýndan bütün paydaþlarla istiþare sürecini baþlattýklarýný bildirdi.

Ýstiþare toplantýlarýndan ilkini geçen hafta 24 farklý kurumdan 50 katýlýmcý ile gerçekleþtirdiklerini belirten Özvar, "Uluslararasý öðrenci hareketliliðine yönelik güçlü bir mevzuat çalýþmasý yapýyoruz. Bu çalýþmanýn bir kýsmý kanunlarla bir kýsmý yönetmeliklerle oluþturulacak. Bu düzenlemelerin ana esasý üniversitelerimizin üretkenliklerini arttýrmanýn yaný sýra, uluslararasý öðrencilerin hak ve hukukunu korumak ve üniversitelerimizin küresel bir oyuncu olarak daha güçlü olmalarýný saðlamaktýr." ifadelerini kullandý.

- TÜRKÇE ÖÐRETÝMÝ MERKEZLERÝNE AKREDÝTASYON ÞARTI GETÝRÝLECEK

Türkiye'nin uluslararasýlaþma stratejisindeki baþarýsýnýn, uluslararasý öðrencilere Türkçenin dünya kalite standartlarýnda öðretilmesine baðlý olduðuna dikkati çeken Özvar, "Yakýn bir zamanda üniversitelerimizdeki Türkçe Öðretim Merkezlerine akreditasyon þartý getiriyoruz." açýklamasýnda bulundu.

Özvar, bundan sonra üniversitelerin uluslararasý öðrenci kontenjanlarý deðerlendirilirken bu merkezlerin akreditasyon durumlarýnýn da göz önünde bulundurulacaðýný vurguladý.

Ýngilizce öðretimi konusunda yabancý diller yüksekokullarýna yönelik de akreditasyon çalýþmalarýnýn geniþletileceðini aktaran Özvar, yabancý dil öðretiminde bütün programlara uluslararasý standartlar getirileceðini açýkladý.

Özvar, gelecek eðitim-öðretim döneminden baþlamak üzere Yükseköðretim Kurulu tarafýndan üniversite bilgi yönetim sistemi, üniversitenin ulusal ve uluslararasý görünürlüðü, giriþimci ve yenilikçi üniversite baþlýklarýnda çalýþmalarýný paylaþacaklarý "2030'a Doðru Türk Yükseköðretim Vizyonuna Dair Üniversitelerle Bölgesel Toplantýlar" planlanacaðýný belirtti.

  • Erol Özvar
  • ikinci öðretim