''Görgü kurallarý'' müfredata girdi
ABONE OL

Milli Eðitim Bakanlýðýnca (MEB), okullarda "adabýmuaþeret" müfredat kapsamýna alýndý. Bakanlýk, dersin adýný pedagojik uygunluk açýsýndan liselerde "adabýmuaþeret", ortaokullarda ise "görgü kurallarý ve nezaket" olarak belirledi.

Ortaöðretim Genel Müdürlüðünce hazýrlanan "adabýmuaþeret" dersinin, MEB Temel Eðitim Genel Müdürlüðünce hazýrlanan "görgü kurallarý ve nezaket" dersinin müfredatý, Talim ve Terbiye Kurulu Baþkanlýðýnýn onayýndan geçti.

Ortaokullarda tüm kademelerde seçmeli olarak okutulacak "görgü kurallarý ve nezaket" dersi ile öðrencilerin iletiþimde görgü kurallarýnýn ve nezaketin önemini fark etmeleri, aile içinde, okulda, toplum içerisinde ve kiþiler arasý iliþkilerde görgü kurallarýna ve nezakete uygun davranýþ sergilemeleri amaçlandý.

Derslerde, öðrencilerin farklý kültürlerde görgü kurallarý ve nezaketin önemini kavramalarý, çevreye karþý duyarlý olmalarý ve dijital ortamlarda görgü kurallarý ve nezaketin önemini fark etmeleri hedeflendi.

Ders, iki düzeyde 72 saatlik öðretim programýný içeriyor.

Dersin birinci düzeyindeki müfredat, "görgü ve nezaket", "ailede görgü kurallarý ve nezaket", "okul ortamýnda görgü kurallarý ve nezaket", "toplum içinde görgü kurallarý ve nezaket" olmak üzere 4 üniteden oluþtu.

Dersin ikinci düzeyindeki müfredatýnda ise "görgü ve nezaket", "kiþiler arasý iliþkilerde görgü kurallarý ve nezaket", "çevrede görgü kurallarý ve nezaket", "dijital ortamlarda görgü kurallarý ve nezaket", "farklý kültürlerde görgü kurallarý ve nezaket" olmak üzere 5 ünite yer aldý.

"Görgü ve nezaket" ünitesinde, görgü, nezaket, zarafet, saygý, sevgi, teþekkür etme, hürmet, edep, mahremiyet, hak, sorumluluk ve terbiye ile ilgili örnek olaylar anlatýlacak.

"Ailede görgü kurallarý ve nezaket" ünitesinde öðrencilerin aile içi iletiþimde görgü kurallarýna uymasý, nazik olmasý, kiþisel bakýmýna özen göstermesi ve sofra adabýna uygun davranmasý amaçlandý.

"Okul ortamýnda görgü kurallarý ve nezaket" ünitesinde, öðrencilerin arkadaþlarýyla iletiþim kurarken nazik olmasý, ortak kullaným alanlarýnýn temizliðine özen göstermesi, gerektiðinde akranlarýna yardým etmesi, milli ve manevi deðerlere saygý göstermesi gibi hedeflere uygun kazanýmlar planlandý.

"Toplum içinde görgü kurallarý ve nezaket" ünitesinde, öðrencilerin toplumsal alanda nezaketli olmasýnýn, toplum içerisinde iletiþim kurduðu kiþiye uygun hitap þeklini tercih etmesinin, baþkalarýnýn haklarýna saygý göstermesinin önemini fark etmesi yönünde içerik hazýrlandý.

"Kiþiler arasý iliþkilerde görgü kurallarý ve nezaket" ünitesinde öðrencilerin, kiþilerarasý iletiþimde görgü ve nezaketin önemini kavramasý ve empati becerisine sahip bireylerin toplumsal birlikteliðe saðlayacaðý katkýlarý fark etmesi saðlanacak; "çevrede görgü kurallarý ve nezaket" ünitesinde ise öðrencilerin çevresindeki sorunlara yönelik projeler üretmesi saðlanacak.

"Dijital ortamlarda görgü kurallarý ve nezaket" ünitesinde öðrencilerin dijital iletiþim araçlarýný kullanýrken nezaket ifadeleri kullanmanýn önemini kavramalarý ve buna uygun davranýþlarý sergilemelerine dönük içerik hazýrlandý. Dijital iletiþimin aile içi iletiþimi engellememesi gerektiði üzerinde durulacak olan derslerde, dijital ortamlarda zamaný verimli kullanmanýn önemi vurgulanacak.

"Farklý kültürlerde görgü kurallarý ve nezaket" ünitesinde öðrencilerin farklý kültürlerdeki görgü kurallarý ve nezaket ifadelerini tanýmasý, bunlara örnekler vermesi ve saygý duymasý amaçlandý.

- LÝSELERDE DRAMA, GÖZLEM, TARTIÞMA GÝBÝ ETKÝNLÝKLER DÜZENLENECEK

Lise 9. ve 10. sýnýflarda 36 saatlik öðretim programý içeren ders, seçmeli dersler kapsamýna alýndý.

Adabýmuaþeret dersi öðretim programý, Türk kültürü ve toplumsal geliþmeler göz önünde bulundurularak görgü ve nezaket kurallarýnýn geniþ bir bakýþ açýsýyla ele alýnmasýný saðlayacak biçimde uygulamaya dönük hazýrlandý.

Öðrencilerin adabýmuaþerete uygun konuþmalarý, giyinmeleri ve davranmalarýnýn hedeflendiði derslerde kazanýmlar için gerekli becerilerin geliþtirilmesinde etkinliklerle zenginleþtirilmiþ, ilgi çekici araþtýrma ve uygulamaya yönelik bir öðrenme süreci planlandý.

Program ile milli ve manevi deðerlerini özümseyerek tutum ve davranýþlarýný bu istikamette þekillendiren; insanlar arasýnda karþýlýklý sevgi, saygý ve toplumsal huzurun saðlanmasý amacýyla insan iliþkilerini düzenleyen kurallarý hayatýna uygulayan bireyler yetiþtirmek amaçlandý.

Adabýmuaþeret dersinde, teorik bilgilerin öðretilmesinden ziyade drama, gözlem, tartýþma gibi etkinliklere yer verilerek öðrencilerin yaparak yaþayarak öðrenmelerine imkan tanýnacak. Ders ile öðrencilerin geçmiþten bugüne kültürde yer alan görgü, nezaket ve zarafeti içselleþtirmeleri saðlanarak davranýþa dönüþen kalýcý öðrenmelere zemin hazýrlanacak.

- DERS, 7 ÜNÝTEDE ANLATILACAK

Liselerdeki dersin müfredatý, 7 üniteden oluþtu. "Kültürden kavrama adabýmuaþeret" adýný taþýyan ilk ünite ile öðrencilerin, "edep, görgü, terbiye, medenilik, sabýr, zarafet ve nezaket" kavramlarýný ve farklý kültürlerden adabýmuaþeret ile ilgili örnekleri tanýmalarý hedeflendi.

"Kiþisel tutum ve adabýmuaþeret" adlý ikinci ünite ile öðrencilerin, güven verici davranýþlarý ayýrt etmeleri ve iyiliðin önemini anlamalarýnýn yaný sýra kiþisel bakým ve temizlik kurallarý ve ortama uygun giyinmenin önemi anlatýlacak.

"Ailede adabýmuaþeret" ünitesinde, aile içi iliþkilerde sevgi ve saygýnýn önemi, mahremiyet, Kur'an-ý Kerim ve sünnette anne babaya hürmet, akrabalýk iliþkilerinde adabýmuaþeret, sevinç ve üzüntüde aile bireyleriyle bir araya gelme gibi konular ve "sýlayýrahim" kavramýnýn önemi üzerinde durulacak.

Programýn en kapsamlý ünitesi olan "toplumda adabýmuaþeret" isimli dördüncü ünitede, ortak kullaným alanlarýnda salon programlarýnda, okulda, komþuluk iliþkilerinde, ziyaretlerde, misafirlerin karþýlanmasý, aðýrlanmasý ve uðurlanmasýnda adabýmuaþeretin önemine yer verildi.

"Ýletiþimde, teknoloji ve sosyal medya kullanýmýnda adabýmuaþeret" adlý beþinci ünitede, kiþiler arasý adabýmuaþeretin yaný sýra teknoloji ve sosyal medya kullanýmýnda adabýmuaþeret anlatýldý.

"Doðal kaynaklarýn kullanýmý ve çevrenin korunmasýnda adabýmuaþeret" adlý altýncý ünitede atýklarýn ayrýþtýrýlmasý ve geri dönüþüm projeleri, orman yangýnlarýnýn önlenmesi için yapýlan çalýþmalar, çevre dostu projeler gibi uygulamalara deðinildi.

"Ýþ ve meslek hayatýnda adabýmuaþeret" adlý son ünitede ise giyim kuþama özen gösterme, görüþmeye zamanýnda gelme, el sýkma, göz kontaðý kurma ve beden diline önem verme gibi davranýþlarýn önemi üzerinde duruldu.