MEB'e baðlý okullardaki kütüphanelerde yeni dönem
ABONE OL

Milli Eðitim Bakanlýðýna baðlý resmi, özel örgün ve yaygýn eðitim kurumlarýnda oluþturulan okul kütüphanelerinin kuruluþ, iþleyiþ ve personeli ile ilgili iþ ve iþlemlere ait esaslarý kapsayan Milli Eðitim Bakanlýðý Okul Kütüphaneleri Yönetmeliði, Resmi Gazete'nin bugünkü sayýsýnda yayýmlandý.

Buna göre resmi, özel örgün ve yaygýn eðitim kurumlarýnda oluþturulacak kütüphanelerde kitap sayýsý 10 binden fazla olmasý durumunda kütüphaneci atanacak. Kütüphanecinin atanamadýðý durumlarda ilgili valilikçe Türk dili ve edebiyatý veya Türkçe alanlarýndan öncelikli olarak norm kadro fazlasý öðretmenlerden görevlendirme yapýlacak.

Kütüphanecinin atanamadýðý veya valilikçe görevlendirmenin yapýlamadýðý durumlarda okul yönetimi tarafýndan kütüphanecilik kursu almýþ bir öðretmen yoksa öðretmenler kurulunca belirlenecek bir öðretmen kütüphaneden sorumlu öðretmen olarak görev yapacak. Kütüphaneden sorumlu kiþiye yardýmcý olmasý için de memur görevlendirilecek ve bu kiþilere kütüphane iþleri dýþýnda baþka görev verilemeyecek.

Kütüphaneci veya kütüphaneden sorumlu öðretmen, kütüphanedeki kaynaklarýn gerekli kayýtlarýný tutacak ve kaynaklardaki bilgilere saðlýklý eriþim için bibliyografik kimlikler hazýrlayacak. Bunlar için Bakanlýkça belirlenen kataloglama ve sýnýflama sistemi kullanýlacak ve kataloglarý, yazar adý, kaynak adý ve konularýna göre alfabetik olarak düzenleyecek. Tüm bu iþlemler kütüphane otomasyon sistemi üzerinden yürütülecek.

Okuma kültürünü oluþturmaya yönelik etkinlikler düzenleyecek olan kütüphaneci veya kütüphaneden sorumlu öðretmen, araþtýrma yapma, yazýlý, basýlý ve dijital kaynaklara eriþme ile bunlarý kullanmada da öðrencilere rehberlik edecek.

Ayrýca bu kiþiler kitap okumanýn okul baþarýsýna ve hayat becerilerine yansýmalarýný içeren verileri, araþtýrmalarý, kütüphanede gerçekleþtirilen faaliyetleri ve buna iliþkin raporlarý okul yönetimi, öðretmenler, öðrenciler ve velilerle de paylaþabilecek.

- SEÇÝM VE AYIKLAMA KOMÝSYONU KURULACAK

Yönetmeliðe göre, ilçelerde kütüphane kaynaklarýnýn tespiti ve seçimi için Seçim ve Ayýklama Komisyonu oluþturulacak.

Komisyon tarafýndan seçilen kaynaklar öncelikle Türk milli eðitiminin genel amaçlarý ile temel ilkelerine, öðrencilerin geliþim düzeylerine, milli, manevi, kültürel, ahlaki, insani deðerlere, Türkçenin doðru ve güzel kullanýmýný saðlamaya yönelik okuma, dinleme, anlama, konuþma, münazara ve yazma becerilerini destekleyici ve görsel, dijital okuryazarlýk, medya okuryazarlýðý gibi farklý okuryazarlýklarý destekleyici niteliklere uygun olacak.

Ayrýca seçilen kaynaklarda özel eðitim ihtiyacý olan öðrencilere yönelik de materyaller yer alacak.

Her ders yýlý sonunda kütüphane kaynaklarý, kütüphaneci veya görevlendirilen öðretmen tarafýndan kontrol edilecek ve tespit edilen hususlar raporla okul müdürlüðüne bildirilecek. Onarýmý gerekli görülen kaynaklarýn her türlü bakýmý saðlanacak.

- DANIÞMA HÝZMETÝ

Öðretmen ve öðrencilerin dersleri ile çeþitli konulardaki bilgi gereksinimlerini en kýsa sürede karþýlamalarý için kütüphanelerde danýþma hizmeti verilecek. Danýþma hizmeti, basýlý kaynaklarýn yaný sýra elektronik ortamlarla da karþýlanabilecek.

Danýþma dermesi oluþturulacak kütüphanelerde ders kitaplarý, ansiklopediler, sözlükler, atlaslar, yýllýklar, rehberler, bibliyografyalar, kataloglar, listeler bulundurulacak.

- GEZÝLER VE ETKÝNLÝKLER PLANLANACAK

Yönetmeliðe göre, kütüphaneden yararlanmanýn en verimli hale getirilmesi için kütüphaneci veya kütüphaneden sorumlu öðretmen, her öðretim yýlý baþýnda öðrencilere gruplar halinde kütüphanenin danýþma kaynaklarý ile elektronik kaynaklarýn kullanýmýný öðretecek.

Okul türü, alanlarý, okuyucu kitlesi dikkate alýnarak öðrencilere yönelik yazar, çizer, þair, gazeteci, bilim insaný, meslek erbabý, müzisyen, ressam, tiyatrocu, sporcu gibi kiþilerle yüz yüze ya da uzaktan söyleþiler ve buluþmalarýn düzenlenmesi saðlanacak.

Çalýþma takvimi doðrultusunda Kütüphaneler Haftasý, Dünya Çocuk Kitaplarý Haftasý gibi belirli gün ve haftalarda kütüphane etkinlikleri, etkili ve verimli okuma becerileri kazandýrmak için de kitap okuma takýmlarý oluþturulacak.

Öðrencilerin ilgisini farklý kitaplara çekmek ve okuma kültürü kazandýrmak amacýyla okul kütüphanesinde çok okunan ve okunmasýnda fayda görülen kitaplar listesi belirli aralýklarla ilan edilerek kitap tanýtýmlarýna yönelik etkinlikler düzenlenecek.

Bilim, tarih, kültür, sanat, düþünce ve medeniyet mirasýný anlamaya, yorumlamaya ve tanýtmaya yönelik tematik okuma gruplarýnýn oluþturulmasý saðlanacak ve okul öncesi eðitim kurumlarýndaki öðrencilere yönelik kütüphane ortamýnda sesli kitap okuma, kitap karakterlerini canlandýrma çalýþmalarý yürütülecek.

Yerel ve ulusal kütüphaneler, kitap fuarlarý, yeni nesil kütüphaneler, kitapçýlar çarþýsý, sahaflar, matbaalar, üniversitelerin bilgi ve belge yönetimi bölümleri, kitap tamir atölyeleri, cilt atölyeleri, müzeler ve benzeri yerlere geziler planlanacak.

Ayrýca okumanýn bir kültür olarak hayatýn her alanýnda devam ettiðini göstermek amacýyla okul bahçeleri, toplu taþýma araçlarý, otobüs duraklarý, metro istasyonlarý, alýþveriþ merkezleri, sahiller, havalimanlarý, parklar, yaylalar, stadyumlar, tiyatro-sinema salonlarý, millet bahçeleri, tarihi mekanlar, camiler, ören yerleri, açýk hava müzeleri gibi mekanlarda farkýndalýk oluþturacak etkinlikler yapýlacak.

- BÝR KÝTAP EN FAZLA 15 GÜN ÖDÜNÇ ALINABÝLECEK

Yönetmeliðe göre, okul kütüphanesinin doðal kullanýcýsý olan öðrenci ve öðretmenlerin, kitabýn ödünç verme iþlemi gerçekleþtirilirken üye olma koþulu aranacak. Danýþma kaynaklarý, piyasada mevcudu bulunmayan kitaplar ve süreli yayýnlar ödünç verilmeyecek. Okul kütüphanelerinden öðrenci ve öðretmenlerin yararlanma süreci ve ödünç verme hizmeti kütüphane otomasyon sistemi üzerinden yapýlacak.

Öðrenci ve öðretmenler bir kitabý en fazla 15 gün ödünç alabilecek. Kütüphaneye iadesi yapýlmayan kitaplarýn takibi kütüphaneci veya kütüphaneden sorumlu öðretmen tarafýndan yapýlacak ve öðrenci ve öðretmenlerin okuldan ayrýlmasý sebebiyle otomasyon sistemindeki üyeliklerinin sonlandýrýlmasý durumunda alýnan ödünç kitabýn kütüphaneye iadesi saðlanacak.

Öðrenciler bir defada en fazla 3, öðretmenler ise en fazla 5 kitap ödünç alabilecek.

Ödünç kitap almak isteyen üyeler, kütüphane yöneticisi tarafýndan kütüphane otomasyon sisteminden oluþturulacak bir kullanýcý kartýyla alabilecek.

Yeni düzenleme ile 22 Aðustos 2001 tarihli ve 24501 sayýlý Resmi Gazete'de yayýmlanan Milli Eðitim Bakanlýðý Okul Kütüphaneleri Yönetmeliði yürürlükten kaldýrýldý.

  • okul kütüphane yönetimi
  • dijital kaynak paylaþým
  • otomasyon sistemi