Milyonlarca öðrenciyi ilgilendiren MEB genelgesi 81 ile gönderildi
ABONE OL

Bakanlýðýn internet sitesinden yayýmlanan duyuruya göre, öðrencilerin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki bakýmdan geliþimini desteklemek amacýyla geliþtirilen Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli'nin uygulanmasýna iliþkin genelge Milli Eðitim Bakaný Yusuf Tekin'in imzasýyla 81 ile gönderildi.

Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli'ne yönelik planlanan eðitimler kapsamýnda eðitici eðitimleri 3 Haziran'da baþladý. Öðretmenlerin eðitimi ise 2-6 Eylül'de mesleki çalýþma döneminde il milli eðitim müdürlükleri koordinesinde yapýlacak.

Bu kapsamda eðitimler, eðitici eðitimi belgesi alan öðretmenler tarafýndan okul öncesi, ilkokul 1, ortaokul 5, ortaöðretim hazýrlýk ve 9'uncu sýnýf düzeyinde derslere girecek öðretmenlere yönelik il veya ilçe milli eðitim müdürlükleri ve okul yönetimleri tarafýndan 3 gün sürecek þekilde teorik ve uygulamalý olarak planlanacak.

- EÐÝTÝMLER BRANÞ TEMELLÝ YAPILACAK

Eðitici eðitimi belgesi alan öðretmenlerce modelin kapsamý dýþýndaki diðer sýnýf düzeylerinde derslere giren öðretmenlere de ayrýca teorik ve uygulamalý eðitimler verilecek.

Buna göre diðer sýnýf düzeylerinde derse giren öðretmenlere yönelik eðitimler, birinci dönem içinde yer alan ara tatilde, il milli eðitim müdürlükleri koordinesinde il veya ilçe milli eðitim müdürlüklerince planlanarak yapýlacak ve branþ temelli olarak en fazla 50 kiþilik gruplar þeklinde düzenlenecek.

Genelgeye göre, eðitici eðitimi belgesi alan öðretmenlerin, okul idarelerince hazýrlanacak þube ve ders daðýlýmlarýnda öncelikli olarak ilgili sýnýflara görevlendirilmeleri, ilgili sýnýflar düzeyinde derse girecek öðretmenlerin branþlarýnda eðitim almalarý saðlanacak. Herhangi bir zorunlulukla ilgili sýnýflarda öðretmen deðiþimi yaþandýðýnda bu sýnýflara girecek öðretmenler eðitimlerini tamamlamalarýnýn ardýndan derslere girebilecek.

- MODELÝN ETKÝN ÞEKÝLDE HAYATA GEÇÝRÝLMESÝ ÝÇÝN PLANLAMALAR YAPILACAK

Ýl milli eðitim müdürlükleri koordinesinde il ve ilçe milli eðitim müdürlüklerince yapýlacak planlama dahilinde tüm kademelerdeki okul yöneticileri Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli Ortak Metni'ni inceleyecek.

Yöneticilere yönelik eðitimlerde Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli'ne göre yönetici, öðretmen, öðrenci ve velilerin rol ve görevleriyle ilgili bilgilendirme ve müzakereler gerçekleþtirilecek, okul yöneticileri modelin yapý taþlarý ve temel yaklaþýmý konusunda 1 Eylül'e kadar eðitime tabi tutulacak.

Zümre toplantýlarýnda Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli'nin temel yaklaþýmý ve öðrenci profili doðrultusunda öðretim programlarý ve ders kitaplarý göz önünde bulundurularak modelde yer alan tüm bileþenlerin etkin ve doðru þekilde hayata geçirilmesini saðlayacak planlamalar yapýlacak.

Bu kapsamda, planlama yapýlýrken temel, bütünleþik ve üst düzey düþünme becerilerinden oluþan kavramsal beceriler, alan becerileri ve eðilimler dikkate alýnacak. "Erdem-deðer-eylem" çerçevesi, sosyal duygusal öðrenme becerileri ve sistem düþüncesi olarak yapýlandýrýlan okuryazarlýk becerilerini içeren programlar arasý bileþenler, zenginleþtirme ve destekleme olmak üzere ikiye ayrýlan farklýlaþtýrma uygulamalarý temel alýnacak.

Ayrýca okul temelli planlama kapsamýnda etkinliklerde öðrenci katýlýmýný destekleyici, yaparak ve yaþayarak öðrenmeye imkan tanýyan ve öðrencilerin bütüncül geliþimini amaçlayan çalýþmalar ile sosyal sorumluluk çalýþmalarý ve hayat boyu öðrenme olarak yer alan program dýþý faaliyetler dikkate alýnacak.

- BEP'LERDE TÜRKÝYE YÜZYILI MAARÝF MODELÝ ÖÐRETÝM PROGRAMI ESAS ALINACAK

Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli'nin yapýsý gereði her tür yerel þart ve imkanda uygulamaya müsait olduðu göz önünde bulundurularak, öðretim programlarýnýn öðrenme çýktýlarýnýn gerektirdiði beceriler azami düzeyde öðrenciye kazandýrýlacak þekilde planlama yapýlacak.

Genel eðitim programý uygulayan özel eðitim okullarýnda Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli öðretim programlarý uygulanacak, öðrenciler için bireyselleþtirilmiþ eðitim programlarý (BEP) Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli öðretim programý esas alýnarak hazýrlanacak.

Kaynaþtýrma/bütünleþtirme uygulamalarý kapsamýnda eðitimlerini sürdüren özel eðitim ihtiyacý olan öðrenciler için de BEP'ler Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli öðretim programý esas alýnarak hazýrlanacak.

Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli doðrultusunda çocuklara sunulacak ders kitaplarý ve e-içerikler, öðrencilerin çok yönlü geliþimi için birbirinin tamamlayýcýsý olarak hazýrlandý. Bu nedenle, ders kitaplarý ve ders kitaplarýnda yer alan e-içeriklerin tamamý kullanýlacak.

Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli kapsamýnda yapýlacak sýnýf içi ölçme deðerlendirme faaliyetleri, öðrencilerin bilgi ve beceri düzeylerinin ölçülmesinin yaný sýra öðrenme eksiklikleri ve eðilimlerine iliþkin veri oluþturacak þekilde planlanacak.

- ÖÐRENCÝLER AKADEMÝK BAÞARILARINA GÖRE SIRALANACAK

Ölçme ve deðerlendirme faaliyetleri, beceri odaklý, öðretim sürecini en üst düzeyde destekleyen ve geri bildirim saðlayan geliþtirici bir yapýda olacak þekilde yürütülecek.

Ölçme ve deðerlendirme uygulamalarý Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli'ne uygun olarak süreç odaklý ve geliþtirici bir yaklaþýmla yürütülecek. Öðrenciler eðitim öðretim yýlý içerisinde sýnýf içi ölçme uygulamalarý hariç akademik baþarýlarýna göre sýralanacak ve onlarý bir yarýþa dahil edecek þekilde il, ilçe ve okul geneli sýnavlar yapýlmayacak.

Sýnýf içi ölçme kapsamýnda gerçekleþtirilecek yazýlý sýnavlarý öðrenme çýktýlarý esas alýnarak bilgi ve beceri bütünlüðünü ölçecek þekilde eðitim kurumu sýnýf veya alan zümreleri tarafýndan hazýrlanýp uygulanacak.

- ÖÐRENCÝLER ESERLERÝN ÝÇERÝÐÝNÝ DEÐERLENDÝRMELERÝ SAÐLANACAK

Ýlkokul, ortaokul kademelerinde Türkçe, lise kademesinde ise Türk dili ve edebiyatý derslerinde, yaygýn edebi türler arasýndan seçilmek kaydýyla ilgili sýnýflar düzeyinde her dönem iki, öðretim yýlý boyunca toplam 4 eser okunacak ve bir eleþtirel film analizi yapýlacak.

Öðretim programý kapsamýnda deðerlendirmeye tabi olacak 4 eserin dýþýnda da öðrencilerin kitap okumasý teþvik edilecek.

Okunacak eserlerin ve izlenecek filmlerin belirlenmesinde öðretim programýnda yer alan metin seçimi ölçütleri dikkate alýnacak. Eserlerin bu ölçütler doðrultusunda zümre öðretmenleri tarafýndan öðrencilerin yaþ ve sýnýf seviyelerine uygun olarak belirlenecek.

Ayrýca zümre öðretmenlerince Türkçe, Türk Dili ve Edebiyatý Öðretim Programlarý kapsamýnda yer alan Eleþtirel Okuma, Dinleme/Ýzleme Formu kullanýlarak öðrencilerin okuduklarý ve dinledikleri/izledikleri eserlerin içeriðini deðerlendirmeleri saðlanacak.

  • Milli Eðitim Bakanlýðý
  • Türkiye Yüzyýlý Maarif Modeli
  • genelge