YÖK'ün geçen hafta küresel salgýn sürecinde yükseköðretim kurumlarýnda yürütülen online eðitime iliþkin görüþlerine baþvurmak amacýyla, öðrenci ve öðretim elemanlarýna yönelik düzenlediði anket çalýþmasýnýn sonuçlarý açýklandý. Çevrim içi eðitim süreciyle ilgili deðerlendirme, iletiþim ve paylaþým gibi konularda farkýndalýk oluþturmak için yapýlan ankete 207 üniversiteden 1 milyon 255 bin öðrenci ile 27 bin 820 öðretim elemaný gönüllü olarak katýlmýþtý. Ankete katýlan öðrencilerin yüzde 55'inin kýz, yüzde 45'inin erkek, öðretim elemanlarýnýn ise yüzde 43'ünün kadýn, yüzde 57'sinin erkek olduðu görüldü. Ankete katýlanlarýn yüzde 74'ü lisans, yüzde 22'si ön lisans ve yüzde 1'i doktora öðrencisiyken, öðretim elemanlarýnýn yüzde 45'i sosyal bilimler ve yüzde 32'si de fen ve mühendislik bilimleri alanlarýndan yer aldý.
YÖK'ÜN YETKÝ DEVRÝ HAKKINDA OLUMLU GÖRÜÞ BELÝRTÝLDÝ
YÖK'ten yapýlan yazýlý açýklamada, küresel salgýn sürecinde yükseköðretim kurumlarýndaki uzaktan öðretim sürecinin tüm boyutlarýyla analiz edildiði anket çalýþmasýnýn, bundan sonraki eðitim-öðretim uygulamalarýna iliþkin karar verme süreçlerinde önemli bir yol haritasý oluþturacaðý belirtildi. Anketteki bahar dönemi ile ilgili kýsýmlarýn Saðlýk Bakanlýðý ile de paylaþýldýðý belirtilirken, söz konusu anketin YÖK tarafýndan Türkiye'de yükseköðretime iliþkin 'en yüksek katýlýmlý' ve 'hizmet alýmý' yapýlmadan gerçekleþtirilen anket olduðuna dikkat çekildi. Salgýn süreci de dâhil, esnek yönetim anlayýþý ile üniversitelere yetki devrinin deðerlendirilmesi konusuyla ilgili öðrencilerin yüzde 43'ünün ve öðretim elemanlarýnýn yüzde 72'sinin 'YÖK'ün yetki devri' hakkýnda olumlu görüþ belirttiði kaydedildi. Öðrencilerin yüzde 78'inin ve öðretim elemanlarýnýn yüzde 94'ünün salgýn sürecinde yüz yüze eðitimin baþlatýlmasý için YÖK'ün Saðlýk Bakanlýðý'ndan görüþ almasýný doðru bulduðu belirtildi.
ÖÐRENCÝLERÝN YÜZDE 83'ÜNÜN UZAKTAN EÐÝTÝM ÝÇÝN CÝHAZI VAR
Öðrencilerin yüzde 83'ü ve öðretim elemanlarýnýn yüzde 97'si uzaktan eðitime eriþimi saðlayan elektronik cihazlarýnýn bulunduðunu, öðretim elemanlarýnýn yüzde 89,6'sý ve öðrencilerin ise yüzde 97'si internet eriþimlerinin yeterli olduðunu bildirdi. Öðrencilerin yüzde 90'ý çevrim içi eðitimde sunulan ders materyalleri ve ders içeriklerinden yararlanabildiðini ve yüzde 25'i derslerin çevrim içi yapýlýyor olmasýnýn öðrenmeye etkisinin olumlu yönde olduðunu kaydetti. Öðrencilerin yüzde 48'i çevrim içi eðitimin, eðitim hayatýný olumlu etkilediðini ya da etkisinin belirgin olmadýðý ve yüzde 37'si çevrim içi eðitim sürecinde hem kendisine hem de derslere daha fazla zaman ayýrdýðýný belirtti.
YÜZDE 47'SÝ 'ÇEVRÝM ÝÇÝ' EÐÝTÝMÝ TERCÝH ETTÝ
Öðrencilerin yüzde 27'si bahar dönemindeki eðitim sürecinin 'yüz yüze' olmasýný isterken, yüzde 47'si 'çevrim içi' olmasýný ve yüzde 26'sý ise karma bir þekilde yapýlmasýný tercih etti. Buna karþýlýk ankete katýlan öðrencilerin yüzde 46'sý Covid-19 dönemi sonrasýnda eðitim sürecinin sýnýf içinde yüz yüze olmasýný, yüzde 29'u tamamen çevrim içi olmasýný ve yüzde 25'i ise karma olmasýný istedi. Öðretim elemanlarýnýn yüzde 61'i çevrim içi eðitim sürecinin ders verme dýþýndaki akademik faaliyetlere etkisinde bir deðiþiklik olmadýðýný veya olumlu yönde etkilediðini ve yüzde 64'ü eðitimleri verimli yürütebilmek için ciddi bir güçlük yaþamadýðýný belirtti.
ÖÐRENCÝLERÝN DERSE KATILIMI VE BAÞARI DURUMU AZALDI
Öðretim elemanlarýnýn yüzde 69'u derslere hazýrlýk çalýþmalarýna daha fazla zaman harcadýðýný belirtirken, yüzde 43'ü öðrencilerin hem derse katýlýmlarýnýn hem de baþarý durumlarýnýn azaldýðýný ifade etti. Öðretim elemanlarýnýn yüzde 74'ü yeni teknolojik ve pedagojik beceriler edindiðini belirttiði ankette yüzde 61'i bahar döneminde eðitimlerin çevrim içi, yüzde 26'sý karma ve yüzde 13'ü yüz yüze olmasýný istedi. Öðretim elemanlarýnýn yüzde 44'ü salgýn dönemi sonrasýnda eðitimlerin yüz yüze, yüzde 56'sý ise derslerin çevrim içi veya çevrim içi destekli olmasýný tercih etti.
Twitter hesabýndan anket sonuçlarýný deðerlendiren YÖK Baþkaný Prof. Dr. Yekta Saraç, "Yeni YÖK olarak, geçtiðimiz hafta içerisinde salgýn sürecinde yükseköðretim kurumlarýmýzda yürütülen online eðitime iliþkin görüþlerine baþvurmak amacýyla öðrenci ve öðretim elemanlarýmýza yönelik yaptýðýmýz anket büyük ilgi gördü. Bu anket çalýþmamýz yükseköðretimimizde bundan sonraki karar verme süreçlerimizde önemli bir yol haritasý oluþturacak" dedi.