Milli Eðitim Bakanlýðý (MEB), 9 Eylül'de baþlayacak yeni eðitim-öðretim yýlýndan itibaren okullarýn enerji verimliliðini artýrmak, kaynaklarý verimli kullanmak ve çevreci okullar geliþtirmek amaçlý çalýþmalarý "yeþil bayrak"la tescil edecek.
AA muhabirinin aldýðý bilgiye göre, atýk üretimini azaltmak, ileri ve geri dönüþümü teþvik etmek, çevreye karþý duyarlýlýk ve farkýndalýk oluþturmak, yenilikçi çözümlerin sunulduðu yönetim anlayýþýný geliþtirmek amacýyla geçen eðitim öðretim yýlýnda okullarda bir dizi uygulama yürütüldü.
Bu kapsamda "Sürdürülebilir Yaþam Ýçin Eðitim Projesi" ile 81 ilden öðretmenlere eðitici eðitimleri verildi. Bu eðitimi alan öðretmenlerin kendi illerindeki öðretmenlere eðitim vererek okullarýnda projeyi uygulamalarý saðlanacak.
MEB ile TEMA, Türkiye Erozyonla Mücadele, Aðaçlandýrma ve Doðal Varlýklarý Koruma Vakfý Arasýnda "Doða Eðitim Programlarý ve Projeleri Ýþbirliði Anlaþmasý" yapýldý.
Protokol kapsamýnda Minik TEMA, Yavru TEMA ve Ortaokul TEMA Doða Eðitim Programlarý, Evimiz Dünya, Aðaç Kardeþliði, Ýklim Deðiþikliði Eðitim ve Farkýndalýk ve Su Kardeþliði projeleri yürütüldü.
Ýklim Deðiþikliði Eðitim ve Farkýndalýk Projesi ile ortaokul kademesindeki 27 ilde 2 bin 699 çocuða, Aðaç Kardeþliði projesi ile 51 ilde 9 bin 622 çocuða ulaþýlarak uygulamalar tamamlandý.
"Doða Öncüleri Projesi Ýþbirliði Anlaþmasý" ile birlikte Doða Öncüleri Gençlik Programýna dahil olan öðrenciler, "yaban hayatý koruyucularý", "su melekleri", "plastik avcýlarý", "gýda savaþçýlarý" ve "karbon tutucularý" topluluklarýnda yenilikçi ve dönüþtürücü projeler üretti. Projeler, yerelde yine öðrenciler tarafýndan uygulandý.
Temel Eðitim Genel Müdürlüðü ile Hayat Holding Arasýnda imzalanan "Hayata Ýyi Bakarýz: Ekolojik Okuryazarlýk Projesi Ýþbirliði Protokolü" ile öðrencilerin sürdürülebilir bir dünya hikayesi üretmelerine yönelik okul ve sýnýf oyunlarý, görsel videolar ve düþündürücü etkinlikleri de içeren çalýþmalar yapýldý.
MEB tarafýndan, 2024-2025 eðitim öðretim yýlýnda yürütülecek faaliyetlere iliþkin yayýmlanan genelge doðrultusunda, söz konusu faaliyetlerin artarak devam etmesi planlanýyor. Bu kapsamda iklim deðiþikliði ve çevre sorunlarýna karþý farkýndalýk oluþturmak amacýyla okullarda sürdürülebilirlik eðitimi ve uygulamalarýnýn yaygýnlaþtýrýlmasýna aðýrlýk verilecek.
Bakanlýk, yeni eðitim öðretim yýlý ile birlikte okullarda "yeþil bayrak" çalýþmasýný hayata geçirecek. Çalýþma, okullarýn enerji verimliliðini arttýrmak, kamu kaynaklarýný verimli kullanmak, çevreci okullar geliþtirmek, okullarýn gereksiz enerji tüketimini periyodik olarak azaltmak maksadýyla yapýlan çalýþmalarýn yeþil bayrakla tescil edilmesini kapsayacak.
Çalýþmayla okullarda enerji verimliliði artýrýlýrken ayný zamanda öðrencilerde çevre bilinci oluþturulmasýna öncelik verilecek. Çevre bilincinin geliþtirilmesi ile çocuklarýn doðaya saygý duymalarý, ekosistemlerin korunmasýnda aktif rol almalarý ve çevre dostu alýþkanlýklar edinmeleri hedeflenecek.
Bu baðlamda okullarda farklý basamaklarda çalýþmalar yürütülecek. Okullar, enerji tüketimini etkin kullanmaya ve yenilenebilir enerji kaynaklarýna teþvik edilecek, okul ve kurumlarýn enerji tüketimlerinin aktif takibi yapýlacak. Bunun yanýnda okullarda su tasarrufu, atýk yönetimi, çevre bilinci ile ilgili eðitimler, sosyal medya üzerinden farkýndalýk çalýþmalarý yürütülecek. Okul bahçelerinin daha çevreci görünüme kavuþmasý için çaba gösterilecek. Hayvan sevgisi, aðaç dikimi gibi çalýþmalar ele alýnacak.
Bakanlýk, süregelen çalýþmalar üzerine yenilikçi yöntemler ekleyerek öðrencilerde çevre bilincinin artýrýlmasýný hedefliyor. Bu kapsamda, ilkokula ve ortaokula yeni baþlayan öðrenciler, belirlenen alanlarda aðaç dikim çalýþmalarý gerçekleþtirecek ve öðrenim gördüðü süre içerisinde diktiði aðacýn bakýmýný ve takibini yapacak.
Okullarda yapýlan bu faaliyetler yakýndan takip edilecek ve çalýþmalarýyla öne çýkan okullar "yeþil bayrak" ile tescil edilecek.