AA muhabirinin Bakanlýk yetkililerinden aldýðý bilgiye göre, MEB Özel Eðitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüðü, özel eðitim ihtiyacý olduðu tespit edilen öðrencilerin yetersizlik türleri ve eðitsel performanslarý doðrultusunda en az kýsýtlayýcý eðitim ortamlarýna yönlendirilmeleri için birçok projeyi hayata geçirmeye yönelik çalýþmalarýna hýz verdi.
Öðrenimine kaynaþtýrma ve bütünleþtirme yoluyla devam eden 500 bine yakýn öðrenciye sunulan eðitim hizmetlerinin güçlendirilmesi amacýyla deðiþen þartlar ve geliþen teknoloji de göz önünde bulundurularak dijital eðitim paketleri oluþturulurken, öðretmenlere yönelik birçok yeni eðitim programý da uygulamaya alýndý.
Bakanlýk verilerine göre, 404 bin 919 öðrenci kaynaþtýrma ve bütünleþtirme yolu, 94 bin 137 öðrenci özel eðitim okullarý, 14 bin 449 öðrenci de destek eðitim odalarýndaki uygulamalarla destekleniyor.
- KAYNAÞTIRMA YOLUYLA EÐÝTÝMÝ ÝÇÝN ULUSAL EYLEM PLANI
MEB Özel Eðitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüðünce, özel eðitim ihtiyacý bulunan öðrenciler için uygun eðitim ortamlarý hazýrlamak, eðitim hizmetlerini desteklemek, okullardaki öðrenciler, öðretmenler, aileler, yöneticiler ve ilgili tüm paydaþlarýn artan ihtiyaçlarý ve taleplerini karþýlamak amacýyla hazýrlanan "Kaynaþtýrma/Bütünleþtirme Yoluyla Eðitim Uygulamalarý Ulusal Eylem Planý" doðrultusunda bir dizi yeni uygulama yapýldý.
Bu kapsamda, MEB Özel Eðitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüðü koordinasyonunda, Yenilik ve Eðitim Teknolojileri Genel Müdürlüðü (YEÐÝTEK), Öðretmen Yetiþtirme ve Geliþtirme Genel Müdürlüðü iþbirliðiyle yeni proje yürütüldü.
Projede, okullarda özel eðitim ihtiyacý olan öðrencilerle çalýþan öðretmenlerin mesleki yeterliliklerinin artýrýlmasý amacýyla animasyon, etkileþimli animasyon, videolu anlatým, uygulamalý video ve özet dokümanlar hazýrlanarak görsel, yazýlý ve dijital eðitim paketleri oluþturuldu.
Bu kapsamda dijital içerikler, Öðretmen Biliþim Aðý'nda (ÖBA) öðretmenlerin eriþimine açýlacak.
- ÖZEL ÇOCUKLARIN EÐÝTÝMÝNDE "YOL HARÝTASI"
Bakanlýk, öðretmenlerin bireyselleþtirilmiþ eðitim programý hazýrlama ve geliþtirme çalýþmalarýna yol göstermek amacýyla "Bireyselleþtirilmiþ Eðitim Programý: Tüm Öðretmenler Ýçin Yol Haritasý" kýlavuzu da hazýrladý.
Kýlavuzda, farklý özel eðitim ihtiyacý olan okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde öðrenim gören öðrenciler için hazýrlanmýþ uygulamalara yer verildi ve örnek bir eðitim formatý hazýrlanarak kullanýma sunuldu.
Bakanlýk ayrýca "Bireyselleþtirilmiþ Eðitim Programý Hazýrlama Semineri" ve "Destek Eðitim Odasý Hizmetinde Eðitim Uygulamalarý Semineri" hazýrlayarak ÖBA'da öðretmenlerin eriþimine açtý.
Öðrencilere olumlu davranýþ kazandýrýlmasý amacýyla öðretmenlere, uzmanlara ve ailelere rehberlik etmesi amacýyla da "Özel Eðitimde Davranýþ Deðiþtirme Uygulama Rehberi" hazýrlandý ve dijital olarak yayýmlandý.
MEB Özel Eðitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüðü, özel eðitim ihtiyacý olan öðrencilerin gösterdiði baþarýlardan hareketle farklý yetersizlik türlerinden etkilenmiþ bireylere yönelik toplumsal farkýndalýk oluþturmasý amacýyla "Özel Eðitim Çocuk" dergisi yayýmlýyor.
Yýlda 2 defa yayýmlanan ve dijital dergi, sesli dergi ve iþaret dili destekli olarak da hazýrlanan "Özel Eðitim Çocuk" dergisine "ozelegitimcocuk.meb.gov.tr" ve "eba.gov.tr" adreslerinden ulaþabiliyor.
- "ÖZEL SOKAÐIN ÇOCUKLARI" HÝKAYE SETLERÝ ÝÇÝN ÖZEL WEB SÝTESÝ KURULDU
Bakanlýk ayrýca özel eðitim ihtiyacý olan öðrencilere yönelik farkýndalýk oluþturmak, küçük yaþtan itibaren birlikte yaþama kültürü aþýlamak, okuma sevgisi kazandýrmak için "Özel Sokaðýn Çocuklarý" adýyla zenginleþtirilmiþ hikaye setini de hazýrladý.
Hikaye seti, görme yetersizliði olan öðrenciler için sesli betimlemeli, iþitme yetersizliði olan öðrenciler için ise iþaret dili desteðiyle "https://orgm.meb.gov.tr/ozelsokagincocuklari/" internet sitesinde yayýmlandý.
- OKUL ÖNCESÝ ÝÇÝN UYARLANMIÞ ETKÝNLÝK SETLERÝ
Okul öncesi dönemdeki özel eðitim ihtiyacý olan öðrencilerin sýnýflarýnda uygulanmak üzere "Okul Öncesi Uyarlanmýþ Etkinlikler Seti" de kullanýma sunuldu. Ayrýca öðrencilere temel eðitim müfredatlarýnda yer alan kazanýmlarý edindirmek amacýyla uyarlanmýþ etkinlikler hazýrlandý.
Bakanlýkça basýmý yapýlarak il milli eðitim müdürlükleri aracýlýðýyla daðýtýmý yapýlan setlerin içeriklerine "orgm.meb.gov.tr/uyet" adresinden ulaþýlabiliyor.
- ÖZEDES ÝLE TANI ÖNCESÝ SÜREÇ GÜÇLENDÝRÝLDÝ
Okullarda kaynaþtýrma uygulamalarýnýn kalitesini artýrarak tüm öðrencilerin topluma entegrasyonunu saðlamak amacýyla Avrupa Birliði (AB) IPA Programý kapsamýnda Bütünleþtirici Eðitimin Güçlendirilmesi Projesi (BEGEP) Bakanlýk koordinesinde yürütüldü.
Projede, kaynaþtýrma ve bütünleþtirme yoluyla eðitim uygulamalarý kapsamýnda 10 farklý konuda hazýrlanan hizmet içi eðitim programlarý ile öðretmenlere yüz yüze hizmet içi eðitim verilirken 492 öðretmen eðitici eðitimine alýndý.
"Müdahaleye Tepki Modeli" yaklaþýmýyla model geliþtirme çalýþmasý yürütüldü. Eðitsel deðerlendirme ve tanýlama öncesi süreçte okulda yapýlan müdahaleleri güçlendirmek üzere Özel Eðitim Destek Sistemi (ÖZEDES) geliþtirildi. Sistemle taný öncesi süreç güçlendirilirken taný sonrasý sürece de katký saðlandý ve projede 121 eðitici yetiþtirildi.
- BAKANLIKÇA 1 MÝLYON MATERYAL DAÐITILDI
Özel eðitim ihtiyacý olan öðrencilerin öðrenim gördüðü okullarýn kurumsal kapasitelerini artýrmak ve eðitim ortamlarýnýn niteliðini geliþtirmek amacýyla okullara materyal desteði saðlandý.
Bu kapsamda "Özel Çocuklara Özel Materyaller Projesi" ile Ar-Ge ve üretim çalýþmalarý Bakanlýkça yapýlan yaklaþýk 1 milyon materyal, okullara, destek eðitim odalarýna ve bu yýl ilk defa hastane sýnýflarýna ulaþtýrýldý. Bununla birlikte özel eðitim ihtiyacý olan öðrencilerin farklý geliþim alanlarýnda yeterliliklerini desteklemek amacýyla okul öncesinden lise kademesine kadar bütün özel eðitim okullarýna spor malzemesi daðýtýmý da yapýldý.
Okul ve kurumlarda görev yapan öðretmenlerin kaynaþtýrma ve bütünleþtirme yoluyla eðitim uygulamalarýna iliþkin bilgi, beceri ve mesleki yeterliklerinin geliþtirilmesi amacýyla alan uzmaný akademisyenlerin eðitim görevlisi olarak görev aldýðý "Kaynaþtýrma Öðrencilerine Yönelik Öðretim Yöntem ve Teknikleri Kursu" düzenlendi.
Ayrýca alan uzmaný akademisyenlerce "Dil ve Konuþma Güçlüðü Olan Öðrencilerin Eðitiminde Özel Eðitim Uygulamalarý Kursu", "Özel Öðrenme Güçlüðü Eðitimi Uygulamalarý Kursu" düzenlendi. Bakanlýkça yeni hizmet içi eðitim programlarý hazýrlanarak "Merkezi ve Mahalli Hizmet Ýçi Eðitim Faaliyetlerinde Kullanýlacak Standart Hizmet Ýçi Eðitim Programlarý" yayýmlandý.