Türkiye'nin çeþitli þehirlerinde eðitim gören imam hatipliler, YKS'de elde ettikleri derecelerle hem ailelerini hem de öðretmenlerini gururlandýrdý. O öðrencilerden biri olan ve Alan Yeterlilik Testleri (AYT) sözel alanda Türkiye 30'uncusu olan Ebrar Ciðer, hedefinin Ýslami ilimler ya da ilahiyat alanýnda eðitim alýp, akademik kariyerini, psikoloji bölümünden yapacaðý çift ana dal programýyla destelemek olduðunu ifade etti. Ýþte o öðrencilerden bazýlarýnýn hikayesi ve hedefleri...
ÖNDER Ýmam Hatipliler Derneði, bu yýl yapýlan Yükseköðretim Kurumlarý Sýnavý'nda (YKS), Anadolu imam hatip liselerinden 21 öðrencinin ilk 100'e, 79 öðrencinin ise ilk 1000'e girdiðini duyurdu.
ÖNDER'den yapýlan açýklamaya göre, YKS'de, Kartal Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden 7, M. Emin Saraç Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden 3, Kadýköy Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden 2, Konya Mahmut Sami Ramazanoðlu Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden 2, Güngören ÝTO Kýz Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden 2, Denizli Merkezefendi Belediyesi Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden 1, Fethiye Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden 1, Pendik Ömer Çam Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden 1, Düzce Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden 1 ve Ýstanbul Recep Tayyip Erdoðan Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden 1 öðrenci olmak üzere 21 öðrenci ilk 100'e girmeyi baþardý.
Türkiye genelinde ilk 100'e giren öðrenciler arasýnda Pendik Ömer Çam Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden Mehmet Emin Akdað sözel alanda Türkiye 2'ncisi olurken, Kartal Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden Yusuf Salih Orhan ise Yabancý Dil Testi'nde Türkiye 4'üncüsü oldu. YKS'de Türkiye'nin farklý illerindeki imam hatip liselerinden sözel, sayýsal, eþit aðýrlýk ve dil alanlarýnda 79 öðrenci de ilk 1000'e girmeyi baþardý.
Kartal Anadolu Ýmam Hatip Lisesinden (KAÝHL) 6 öðrenci, 2024-YKS'de ilk 100'e girmeyi baþardý. Buna göre, öðrencilerden Yusuf Salih Oran dil alanýnda Türkiye 4'üncüsü, eþit aðýrlýk alanýnda Türkiye 43'üncüsü oldu. Sözel alanýnda Ebrar Ciðer Türkiye 30'uncusu, Müþerref Tuba Akýncý Türkiye 40'ýncýsý, Ahmed Gün Türkiye 50'ncisi olurken, Rabia Özdemir'in de dil alanýnda Türkiye 67'ncisi olduðu açýklandý.
Liseye geçiþ sýnavýnda 0,8 yüzdelik dilimine girerek Kartal Anadolu Ýmam Hatip Lisesi'ni tercih eden Ebrar Ciðer, bu yýl girdiði AYT'de de sözel bölümünde Türkiye 30'uncusu olmayý baþardý. Ciðer, lisede aldýðý eðitimle sýnava hazýrlýk sürecini ve gelecekle ilgili planlarýný anlattý.
Lisede hazýrlýk sýnýfýnda Ýngilizce öðrenen Ciðer, bununla birlikte hafýzlýk eðitimini tamamlayarak, son iki yýlda da üniversite sýnavýna yoðunlaþtýðýný söyledi.
Ciðer, üniversite sýnavýna hazýrlanýrken programlý çalýþmaya gayret ettiðini belirterek, "Sabah erken kalkýyordum ve belli baþlý çalýþmalar yapýyordum. Sonrasýnda okula gidiyorduk 08.00'de, 16.00'ya kadar okulda derslerimize giriyorduk. Ayný zamanda boþ vakitlerimizde okul kütüphanemize geçiyorduk. Belli aralar verilerek, dinlenerek akþam yatana kadar ders çalýþmaya devam ediyordum. Baþta en az 8 saatle baþlýyoruz, sonrasýnda 10 saat civarý çalýþmaya çalýþýyoruz." diye konuþtu.
2024-YKS AYT sözel alanda Türkiye 30'uncusu olarak Ýstanbul'daki Ýslami ilimler ya da ilahiyat fakültelerinden birini tercih etmek istediðini dile getiren Ciðer, eðitimini psikoloji bölümünden çift ana dal programýyla desteklemek istediðini de kaydetti.
Ciðer, Ýslami ilimler veya ilahiyat fakültelerini küçüklüðünden beri olan meraký nedeniyle tercih etmek istediðine iþaret ederek, "Son zamanlarda biraz bu alanlarda yetiþen insanlarýn sayýsýnýn azaldýðýný görüyoruz. Bu alanda da ihtiyaç olduðunu düþündüðüm ve kendi ilgim de olduðu için bu alanda uzmanlaþmak ve dini ilimlerde de Türkiye'de hem çevreme hem topluma katký saðlamak istiyorum. Üniversite bittikten sonra da duruma göre yüksek lisans veya diðer eðitimlerimi, üniversite eðitimi sürecimde hangi bölümde daha çok yoðunlaþmak istersem inþallah devam ettirmeyi düþünüyorum." ifadelerini kullandý.
Üniversite eðitimine dair planlarýna deðinen Ciðer, "Ýslami ilimler, bir Müslüman olarak kendimiz adýna öðrenmemiz gereken birtakým bilgilerin olduðu bir alan, öncelikle kendimi bu alanda geliþtirmek istiyorum. Psikoloji de bence insanlar arasý iletiþimde bize faydalý olan bir alan diye düþünüyorum. Bu yüzden de psikoloji eðitimiyle beraber ilahiyat eðitimimi de desteklemek istiyorum." dedi.
Ciðer, kendisi gibi üniversite tercihi yapacak veya üniversite sýnavýna hazýrlanan akranlarýna ise "Bence en önemlisi sevdiðimiz ve ilgi duyduðumuz bir iþi yapabilmek. Sonuçta hayatýmýz boyunca bu alanda yoðunlaþýp, bu alanda hizmet vereceðiz. Bu yüzden kendi ilgilerini arka plana atmadan dengeli bir þekilde karar vermelerini tavsiye ediyorum. Düzenli çalýþtýkça ve gayret ettikçe de inþallah her alanda kýymetli insanlarýn yetiþeceðini düþünüyorum." tavsiyelerinde bulundu.
Kýzýnýn baþarýsýndan duyduðu mutluluðu paylaþan baba Yusuf Ciðer, Ýslam hukuku alanýnda eðitim aldýðýný belirterek, kýzýnýn da bu yönde ilerlemesinin, yaptýðý iþini benimsemesinin kendisi için önemli olduðunu dile getirdi.
Yusuf Ciðer, kýzýnýn hazýrlýk sürecinin kolay olmadýðýný, düzenli ve mükemmeliyetçi vasfýyla çalýþmasýyla böyle bir baþarý elde ettiðini kaydetti.
Yükseköðretim Kurumlarý Sýnav'ýnda (2024-YKS) Alan Yeterlilik Testleri (AYT) sözel bölümünde Türkiye ikincisi olan Mehmet Emin Akdað, bu yýl sýnavýn beklediðinden zor olduðunu ancak iki yýllýk planlý çalýþmasýnýn neticesini aldýðýný söyledi.
Baþarýsýnýn sýrrýnýn çok çalýþmak olduðunu dile getiren Akdað, "Sýnavdan önceki iki yýl benim için yorucu ve stresli geçti. 11. sýnýfýn baþýndan itibaren sýnav için çalýþmaya baþladým. Öncelikle hedefim konularý bitirmekti. 11. sýnýfýn sonuna geldiðimde konularý bitirmiþtim. 12. sýnýf süresince de matematiðe ve deneme sýnavlarýna aðýrlýk verdim. Stresli ve yorucuydu ama planlýydý her þey kafamda, hazýrlýklýydým." ifadelerini kullandý.
Sýnavýn umduðundan zor olduðunu aktaran Akdað, özellikle sözel kategorisinde ikinciliðin kendisi için sürpriz olduðunu kaydetti.
Ayný zamanda eþit aðýrlýk bölümünde 287'nci, dil bölümünde ise 306'ncý olmayý baþaran Akdað, üniversite tercihini eþit aðýrlýk bölümünden yapmayý düþündüðünü, hedefinin hukuk ya da iþletme eðitimi almak olduðunu belirtti.
Kendisinden sonra sýnava girecek gençler için de bazý tavsiyelerde bulunan Akdað, þunlarý söyledi:
"Özellikle 11. sýnýfta olanlar yavaþ yavaþ ama sistemli biçimde çalýþmaya baþlarlarsa sýkýntý yaþamayacaklardýr diye düþünüyorum. 12. sýnýfta çalýþmaya baþlayanlarýn da sistemli olduklarý zaman sorun yaþamayacaklarýný düþünüyorum. Birden günde 10-15 saat deðil de daha makul biçimde baþlayýp sene sonuna doðru saatlerini artýrabilirler. Planlý ve sistemli biçimde ilerlerlerse istedikleri üniversite gelecektir inþallah."
Akdað, sýnav günü psikolojik durumun da çok önemli olduðuna deðinerek, bütün çalýþmalarýn sonucunu belirleyecek en önemli faktörün sakin kalmak olduðunu vurguladý.
Sözel bölümünde Türkiye ikincisi olmasýný ailesinin de beklemediðini ifade eden Akdað, "Annem ve babam duyunca çok þaþýrdý. Onlar bu sonucu beklemiyordu ama çok sevindiler." dedi.
Baþarýsýnda hocalarýnýn da kilit rol oynadýðýna iþaret eden Akdað, þöyle devam etti:
"Ben Ömer Çam Anadolu Ýmam Hatip Lisesi'ne yüzde 12'lik dilimden girdim. O sýralamayla giren birisi için okuldan sözelde Türkiye ikincisi olarak çýkmak aslýnda çok büyük bir baþarý. Bu durum, okulun bize ne kadar fazla þey kattýðýný gösteriyor. Buradaki hocalarýmla alýþveriþte bulunmanýn, paslaþmanýn çok büyük faydasýný gördüm."
Ayný zamanda hafýz olduðunu, ortaokul yýllarýnda tamamladýðý hafýzlýðýn ders çalýþýrken de faydasýný gördüðünü belirten Mehmet Emin Akdað, sözel grubu derslerde ezber yapmakta hiç zorlanmadýðýný sözlerine ekledi.
AYT sözel alanda Türkiye 40'ýncýsý olan Müþerref Tuba Akýncý, hedefinin ilahiyat alanýnda eðitim almak olduðunu söyledi. Ýstanbul'daki Kartal Anadolu Ýmam Hatip Lisesi'nde okuyan Akýncý, bu yýl girdiði AYT'de sözel bölümünde Türkiye 40'ýncýsý olarak dereceye girmeyi baþardý.
Dersleri, her þeyin merkezine yerleþtirmenin doðru olmadýðýný, hayatta hiçbir zaman sýnavý "en önemli þey" olarak görmediðini vurgulayan Akýncý, önemli olanýn mukaddesatý unutmadan yaþamak olduðunu kaydetti.
Okuldaki öðretmenlerinin çok planlý ve programlý yönlendirmeleriyle, destekleme ve yetiþtirme kurs ekibinin de katkýlarýyla iyi bir hazýrlýk süreci geçirdiði belirten Akýncý, þunlarý ifade etti:
"Onlarýn nasihatlerine ve tavsiyelerine uyarak güzel bir çalýþma programý oluþturdum ama tam manasýyla derslere odaklanamadýk. Filistin'de bir sürü öðrenci kardeþimiz þehit olurken, orada Kudüs davasýný yüklenirken, bizim aklýmýz da oradaydý. Eylemlere, yürüyüþlere katýldýk. Bunun vicdani aðýrlýðýný kaldýrmak çok zordu. Onun için derslere odaklanma konusunda sýkýntýlar yaþadým."
Fatih'teki Recep Tayyip Erdoðan Anadolu Ýmam Hatip Lisesi'nde okuyan ve AYT sözel alanda Türkiye 70'incisi olan Ömer Fatih ise bu baþarýya okulunun yardýmlarýyla ulaþtýðýný ve hedefinin tarih alanýnda eðitim almak olduðunu söyledi. Uslu, sözel alanda Türkiye 70'incisi olarak okuluna böyle bir baþarý kazandýrdýðýný belirterek, "Herkese teþekkür ediyorum. Kolay olmadý. Sýký çalýþma ve kararlýlýk var. Hiçbir özel takviye almadým, dershaneye kaydolmadým. Bizim okulumuzu özel kýlan yönlendirmeden yararlandým. Öðretmenlerimizden, idarecilerimize kadar herkes bizi yönlendirdi. Nasýl çalýþmamýz gerektiði konusunda hep yönlendirdiler. Biz de onlarýn söylediði yoldan ilerledik. Bu yüzden baþardýk." ifadelerini kullandý.
Ayný okulda eðitim alan AYT sözel alanda Türkiye 298'incisi Enes Yýlmaz ise þunlarý dile getirdi:
"Bizim okulumuzun ortalamasý belli. Buraya gelen öðrencinin derece yapma potansiyeli var. Biraz da yönlendirme gerekiyor. Çalýþkan biri olduðumu söyleyemem. Sürecin içinde kalmam gerekiyordu. Öyle yaptým. Burada da okulumuz çok yardýmcý oldu. Dersi derste dinledim. Öðrendiðim yeni þeyleri aklýmda tutmam gerekiyordu, öyle yaptým. Tarih okumak istiyorum. Sözelci insanlara tavsiyeler verebilirim. Okumalarýný aksatmamalarý gerekiyor. Sürecin dýþýnda kalmamalarý gerekiyor."
Ayný lisede eðitim gören AYT dil bölümünde Türkiye 975'incisi olan Yahya Semir Koçak, okulundaki öðretmenlerinin kendisi için hazýrladýðý programa göre çalýþtýðýný ifade ederek, "Beklediðim bir dereceydi. Fizik ve bilgisayar mühendisliði istiyorum. Belki çift ana dal olabilir. Programlý çalýþsýnlar. Bir denemeye girdiklerinde iyi puan alýrlarsa sakýn rehavete kapýlmasýnlar. Daha iyisini yapmak için uðraþsýnlar." diye konuþtu.