YÖK Baþkaný Özvar: Uluslararasý öðrenci sayýmýzý 500 bine çýkarmayý hedefliyoruz
ABONE OL

Özvar, Ýstanbul Üniversitesi Rektörlük Binasý'nda düzenlenen 16. Karadeniz Bölgesi Rektörler Konferansý'nýn açýlýþ oturumunda yaptýðý konuþmada, son yýllarda yükseköðretimin giderek küresel bir nitelik kazandýðýný ve uluslararasý rekabetin önemli bir alaný haline geldiðini söyledi.

Sadece geliþmiþ ülkeler deðil, geliþmekte olan ülkelerin de yükseköðretimde ulusal sýnýrlarý aþmaya yönelik stratejiler geliþtirdiðini belirten Özvar, "Yükseköðretimde uluslararasýlaþmanýn doðrudan veya dolaylý olarak ülkeleri akademik, ekonomik, siyasi, sosyal ve kültürel açýdan zenginleþtireceði ve güçlendireceði inancý her geçen gün artmaktadýr." ifadelerini kullandý.

Özvar, uluslararasýlaþma ve öðrenci hareketliliðinin arttýðý bir dönemde Türkiye'nin bir cazibe merkezi haline geldiðine dikkati çekerek, þöyle devam etti:

"2023 yýlý itibarýyla yaklaþýk 200 ülkeden 350 bin uluslararasý öðrenciye ev sahipliði yapýyoruz. UNESCO Ýstatistik Enstitüsü'ne göre, Türkiye þu anda dünyadaki uluslararasý öðrencilerin yüzde 2,9'una ev sahipliði yapýyor. Bugün Türkiye, dünyada en fazla uluslararasý öðrenciye sahip ilk 10 ülke arasýnda yer almaktadýr. Yakýn gelecekte uluslararasý öðrenci sayýmýzý 500 bine çýkarmayý hedefliyoruz. Bir sonraki aþamada ise 1 milyona ulaþacaðýmýza inanýyoruz. Bu hedefimizi daha da ileriye taþýmak için çalýþýyoruz. Yükseköðretim sistemimizde uluslararasýlaþmanýn önemini vurguluyor ve iç iþleyiþimizi her geçen gün geliþtiriyoruz."

- YABANCI ÖÐRENCÝLER ÝÇÝN TR-YÖS

Özvar, bu yýldan itibaren Türkiye'deki devlet yükseköðretim kurumlarýna uluslararasý öðrenci kabulünün sadece Türkiye Yurt Dýþýndan Öðrenci Kabul Sýnavý (TR-YÖS) ile yapýlacaðýný belirterek, "Sýnav, Ölçme, Seçme ve Yerleþtirme Merkezi (ÖSYM) tarafýndan yapýlacaktýr. TR-YÖS, yurt dýþýndan öðrenci kabulüne standart getirmeyi amaçlamaktadýr. Sýnav yýlda iki kez ve Türkçe, Almanca, Arapça, Fransýzca, Ýngilizce ve Rusça olmak üzere altý dilde yapýlacaktýr." diye konuþtu.

YÖK'ün insan kaynaklarýný güçlendirmek amacýyla hem Türk hem de uluslararasý öðrenci ve araþtýrmacýlara yönelik burs programlarýna yenilerini eklediðini aktaran Özvar, "Bu kapsamda, yükseköðretim sistemini nitelik ve nicelik olarak uluslararasý standartlara ulaþtýrmak ve üniversitelerde yürütülen bilimsel çalýþmalarý desteklemek amacýyla 'Araþtýrmacýlara Yönelik Uluslararasý Destek Programlarý'ný geliþtirdik. Bu destek programlarý kapsamýnda dört kategoride 415 kiþiye burs saðlamayý hedefliyoruz. Doktora öðrencileri, doktora sonrasý genç akademisyenler, ücretli akademik izne ayrýlacak bilim insanlarý ve uluslararasý araþtýrmacýlar." bilgisini paylaþtý.

Özvar, bu destek programlarý kapsamýnda 200 doktora adayý araþtýrma görevlisini yurt dýþýna göndereceklerini, yine Türkiye'deki üniversitelerde görev yapan doktoralý veya yardýmcý doçent 200 araþtýrma görevlisini de yurt dýþýnda doktora sonrasý çalýþmalarý için destekleyeceklerini anlattý.

Türkiye'nin yükseköðretimde ulaþtýðý kapasitenin son derece güçlü ve gelecek için umut verici olduðunu vurgulayan Özvar, "Ancak Türk yükseköðretiminin paydaþlarý olarak bunu yeterli görmüyoruz. Vizyonumuz, yükseköðretimde kalite odaklý bir yaklaþýmýn tesis edilmesidir. Bu hedefle ülkemizde kalite süreçlerine ve akreditasyona özel önem veriyoruz. Ülkemizde kalite ve akreditasyon süreçlerini yönetmek üzere baðýmsýz bir baþkanlýk olarak Türkiye Yükseköðretim Kalite Kurulu'nun (YÖKAK) kurulmasý, yükseköðretim sistemimizde bu konuya verilen önemin bir sonucu olarak görülmelidir." ifadelerini kullandý.

YÖK Baþkaný Özvar, mevcut istatistiklere göre, Türkiye'deki üniversitelerin 73'ünün kurumsal akreditasyona sahip olduðunu, 2027 yýlýna kadar üniversitelerin neredeyse tamamýnýn akreditasyon süreçlerini tamamlamasýný beklediklerini bildirdi.

TYÇ LOGOSU DÝPLOMALARIN YURT DIÞINDA TANINMASINI KOLAYLAÞTIRIYOR

Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) logosunun bu yýl ilk kez Yükseköðretim Programlarý ve Kontenjanlarý Kýlavuzunda yer alacaðýný belirten Özvar, þunlarý dile getirdi:

"Halihazýrda 109 üniversiteden 898 program TYÇ logosunu kullanma hakkýna sahiptir. TYÇ Kurulu tarafýndan uygun bulunan yükseköðretim programlarý, mezuniyet belgelerinde TYÇ logosunu kullanmaya hak kazanýrlar. Bu logoya sahip olmak, yükseköðretim mezunlarýna bazý uluslararasý avantajlar saðlamakta, diplomalarýnýn yurt dýþýnda tanýnmasýný kolaylaþtýrmakta ve istihdam olanaklarýný artýrmaktadýr. Ayrýca TYÇ logosu, yükseköðretim staj yeterliliklerinin ve öðrenme çýktýlarýnýn yurt dýþýnda karþýlýklý tanýnmasýný, yatay ve dikey öðrenci hareketliliðini kolaylaþtýrmaktadýr."

Özvar, vizyonlarýnýn en önemli unsurlarýndan birinin istihdam duyarlýlýðý olduðuna iþaret ederek, þöyle konuþtu:

"Ýstihdam baðlantýsý azalan programlarýn kontenjanlarýný kademeli olarak azaltýyoruz. Öte yandan istihdam açýsýndan öne çýkan alanlarda yeni programlar açýyoruz. Yapay zeka, yazýlým ve dijital teknolojiler gibi hýzla geliþen alanlarda nitelikli insan kaynaðýna olan ihtiyacýn giderek arttýðýný gözlemliyoruz. Bu ihtiyaçlarý karþýlamak üzere bu akademik yýlda 20 üniversitede yapay zeka alanýnda 51'i ön lisans, 20'si lisans olmak üzere toplam 71 yeni program açýyoruz."

Konferansa Özvar'ýn yaný sýra Ýstanbul Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Osman Bülent Zülfikar, TÜBÝTAK Baþkaný Hasan Mandal, dünyanýn çeþitli üniversitelerinden rektörler, dekanlar ve akademisyenler katýldý.