AA muhabirinin aldýðý bilgiye göre, YÖK Engelli Öðrenci Komisyonu Çalýþma Grubu, engelli öðrencilerin uzaktan eðitimde karþýlaþtýðý problemlerle ilgili toplandý.
Komisyonda, engelli öðrenci temsilcisi ve üyeler, yaþanan sorunlarla ilgili bilgi verdi. Komisyonda, bazý iþitme ve görme engelli öðrencilerin uzaktan eðitimleri takip edebilmek için aileleri ile birlikte derslere katýlmak zorunda kaldýklarý aktarýldý.
YÖK, daha sonra engelli öðrencilere yönelik uzaktan eðitimde dikkat edilmesi gereken hususlarý içeren bir dizi çerçeve karar aldý.
Uzaktan ve dijital ortamda eðitimin devam ettiði küresel salgýn sürecinde engelli öðrencilerin karþýlaþtýðý problemlerin çözümüne yönelik alýnan çerçeve kararlar, üniversitelere resmi yazýyla bildirdi.
- "KÜÇÜK DEÐÝÞÝKLÝKLER BÜYÜK ANLAM ÝFADE EDECEK"
Yazýda sadece farkýndalýðý artýrýlarak hazýrlanacak sunumlarda, ders hazýrlýklarýnda ve ders anlatýmýnda dikkat edilecek küçük deðiþikliklerin engelli öðrenciler için büyük anlam ifade ettiði vurgulandý.
Uzaktan öðretimi engelli öðrenciler için mümkün olduðunca eriþilebilir kýlmak için imkanlar ölçüsünde alýnmasý gereken tedbirler þu þekilde sýralandý:
"Üniversitelerimizin ilgili programlarýnda engelli öðrenci bulunup bulunmadýðý belirlenerek engel grubuna göre alýnmasý gereken önlemler konusunda dersi veren öðretim elemaný bilgilendirilmeli. Canlý ders baðlantýlarý için engelli öðrencilerle görüþülerek canlý ders platformunda yaþanan sorunlarýn giderilmesi için tedbir alýnmalý. Kullanýlan uzaktan eðitim sistemleri konusunda öðrencilere yazýlý olarak da bilgi verilmeli.
Ýþitme engelli öðrencilerimiz için ders içerikleri metin olarak da saðlanmalý. Ders anlatýmlarý mümkünse alt yazýlý olarak da verilmeli. Ders içeriði önceden metin olarak öðrenciye gönderilmeli. Dudak okuyabilen öðrenciler için ders sunumlarýnýn yaný sýra öðretim elemanýnýn ekranda görünmesi saðlanmalý. Görme engelli öðrencilerin okuyucu sistemlerinin kullanabileceði zengin metin biçimlerinin kullanýmý açýsýndan özen gösterilmeli. Sunumlarda büyük punto ve kontrast renk kullanýlmalý. Görsel içeriklerin, grafik ve tablolarýn ders anlatýmý sýrasýnda betimlenmeli. Özellikle sýnavlarda grafikler betimlenmeli. Uzaktan eðitim kapsamýnda yapýlan online sýnavlarda engel durumuna göre ek süre tanýnmalý."
YÖK'ün yazýsýnda, zihinsel engelli ve otizm spektrum bozukluðu bulunan az sayýda öðrencinin de yükseköðretimle baðlantýsýnýn kopmamasýna özen gösterilmesi istendi. Bu öðrencilerin düzenli aralýklarla aile ve öðrenciyle temasa geçilmesi, gerekirse psikoloji ve diðer alanlardan akademisyenlerden de destek alýnmasýnýn saðlanmasýna dikkat çekildi.