Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Abdulkadir Uraloðlu, Ardeþen-Çamlýhemþin-Ayder Ýl Yolu tamamlandýðýnda mevcut yolda 2 kilometre, seyahat süresinde ise 20 dakika kýsalma saðlanacaðýný belirterek, "Böylece zamandan 180 milyon lira, akaryakýttan 115 milyon lira olmak üzere yýllýk toplam 295 milyon lira tasarruf edeceðiz." dedi.
Uraloðlu, 960 metrelik tünelde düzenlenen törende, tünelin, geçen yýl Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan ile temelini attýklarý Ardeþen-Çamlýhemþin-Ayder Ýl Yolu kapsamýnda inþa edildiðini söyledi.
Bakan Uraloðlu, 36,5 kilometre uzunluðundaki projenin Pazar-Ardeþen yol ayrýmýndan baþladýðýna iþaret ederek, "Çamlýhemþin ilçe merkezinden geçerek, Ayder mevkisinde Ayder Yenileme ve Koruma Projesi ile entegre olarak son buluyor. Yeni bir yaklaþýmla ele alarak bitümlü sýcak karýþým kaplamalý inþa ettiðimiz projemiz kapsamýnda 960 metrelik Çamlýhemþin Tüneli ile birlikte 2 bin 252 metrelik Hala Tüneli ve toplam uzunluklarý 215 metre olan 4 adet köprü ile 3 adet kavþak bulunuyor." diye konuþtu.
Doðu Karadeniz'in zorlu coðrafi þartlarýnýn, yerleþim yerlerini birbirinden ayýran doðal engellerle dolu olduðunu dile getiren Uraloðlu, yörenin aþýrý yaðýþ alan bir bölge olmasý, dik eðimli topografik yapýsý nedeniyle kaya düþmeleri, sel afetleri ve heyelan riski taþýdýðýný vurguladý.
Uraloðlu, bu engeller karþýsýnda asla pes etmediklerinin altýný çizerek, þöyle devam etti:
"Daðlarý tünellerle delerek, derin vadileri köprülerle geçerek, insanýmýzýn ihtiyaç duyduðu projeleri gerçekleþtirdik, medeniyetimizin sýnýrlarýný geniþlettik. Bugün burada 960 metrelik Çamlýhemþin Tüneli'ndeki kazý çalýþmalarýný tamamlayýp ýþýk görme aþamasýna gelerek bu azmin ve kararlýlýðýn bir örneðini daha yaþýyoruz. Ardeþen ayrýmýndan Ayder Yaylasý'na yol boyunca trafiðin güvenli akýþýný saðlamak amacýyla özellikle yaz aylarýnda trafik yoðunluðu artan Çamlýhemþin ilçe geçiþini Çamlýhemþin Tüneli ile geçiyoruz."
Tünelin devamýnda Çamlýhemþin'in eþsiz doðasýný korumak için 2 bin 252 metrelik Hala Tüneli'ni de hayata geçireceklerini belirten Uraloðlu, þunlarý kaydetti:
"Bu yolumuz, Karadeniz Bölgesi'nde son dönemlerde hem kýþ turizmine hem de yayla turizmine hizmet eden ve her yýl 1 milyonu aþkýn ziyaretçiyi aðýrlayan dünyaca ünlü Ayder Yaylasý'na ulaþým saðlamasýyla bölgenin kültürel ve ekonomik dokusunu þekillendirmesi açýsýndan büyük önem taþýyor. Projemiz ile mevcut yolda artan trafik yoðunluðunu rahatlatarak, güzergahta daha hýzlý, güvenli ve konforlu ulaþým tesis ediyoruz. Yolumuz tamamlandýðýnda mevcut yolda 2 kilometre, seyahat süresinde ise 20 dakika kýsalma saðlayacaðýz. Böylece zamandan 180 milyon lira, akaryakýttan 115 milyon lira olmak üzere yýllýk toplam 295 milyon lira tasarruf edeceðiz."
Projenin baþta Ayder Yaylasý olmak üzere tüm bölge turizmi için önemli bir dönüm noktasý olacaðýný vurgulayan Uraloðlu, "Neredeyse bütün yýla yayýlan trafik yoðunluðu, yolumuz sayesinde önemli ölçüde azalacak, turistlere ve Rizeli hemþehrilerimize daha rahat bir seyahat imkaný saðlayacak. Daha kýsa sürede, konfor ve güvenle ulaþabilme imkaný, turistlerin bölgede daha fazla zaman geçirmelerine imkan tanýyacak." deðerlendirmesinde bulundu.
Uraloðlu, Cumhurbaþkaný Erdoðan'ýn "Yol medeniyettir, sanayi, üretim, turizm, ticaret, emniyet, kalkýnma ve dünya ile bütünleþme demektir" anlayýþýyla son 22 yýlda ülkenin yüksek standartlý yol aðýyla donatýldýðýný ifade etti.
Toplam 68 bin 94 kilometrelik kara yolu aðýnýn 29 bin 590 kilometresinin bölünmüþ yollardan oluþtuðunu aktaran Uraloðlu, 81 ilin 77'sinin birbirine bölünmüþ yollarla baðlý olduðunu belirtti.
Ülke genelinde 2002'ye kadar yaklaþýk 80 yýllýk dönemde sadece 50 kilometre tünel yapýldýðýný vurgulayan Uraloðlu, þöyle devam etti:
"Son 22 yýlda 715 kilometre tünel açýlarak bu uzunluðun 765 kilometre çýkmasýyla nasýl büyük bir iþ baþarýldýðýnýn boyutu daha iyi anlaþýlacaktýr. Ayný þekilde 311 kilometre olan toplam köprü uzunluðumuz da 788 kilometreye ulaþmýþtýr. Bu yapýlarýmýz sayesindeki seyahat süresindeki kýsalmalardan yaklaþýk 113 milyar 870 milyon lira iþ gücü tasarrufu, akaryakýttan ise yaklaþýk 83 milyar 622 milyon lira olmak üzere yýllýk toplam 197 milyar 492 milyon lira ekonomik fayda saðlýyoruz."
Rize'nin, Avrupa ile Orta Asya'ya açýlan Kafkasya koridoru üzerinde yer aldýðýný anýmsatan Uraloðlu, "Doðu bloku ülke pazarlarýna ulaþým imkaný saðlayan konumu ile Doðu Karadeniz'in önemli merkezleri arasýnda yer almaktadýr. Hýzla büyüyen ve geliþen organize sanayi bölgesi ve yapým çalýþmalarý devam eden Ýyidere Lojistik Limaný'nýn tamamlanmasýyla da Karadeniz'de önemli bir lojistik üs haline gelecektir." diye konuþtu.
Bakan Uraloðlu, 22 yýlda Rize'nin ulaþým ve iletiþim altyapý yatýrýmlarý için 135 milyar 935 milyon lira harcadýklarýný, 2002'ye kadar sadece 12,2 kilometre olan bölünmüþ yolun da 187,3 kilometreye ulaþtýrýldýðýný ifade etti.
Rize'de çok önemli projeleri tamamladýklarýna iþaret eden Uraloðlu, "Ýyidere-Ýkizdere, Kendirli, Isýrlýk, Güneysu Baþköy yollarý ve bir araya geldiðimiz Ardeþen-Çamlýhemþin-Ayder Ýl Yolu gibi 16 kara yolu projesine devam ediyoruz. Yapýmý devam eden Ýyidere Lojistik Limaný'nýn da Rize'nin geleceðine vurulan bir mühür olduðunu düþünüyorum. Bu limanýmýz Doðu Karadeniz Bölgesi, Avrupa ve Orta Asya'ya açýlan Kafkasya koridoru üzerindeki konumu ile stratejik öneme sahip." dedi.
Bakan Uraloðlu, konuþmasýnýn ardýndan kullandýðý iþ makinesiyle kazý yapýp ilk ýþýðýn tünele girmesini saðladý.
Açýlan bölümünden ellerinde Türk bayraðýyla tünele giren iþçileri karþýlayan Uraloðlu, bayraðý teslim aldý.