620 milyon $ havaya gidiyor
ABONE OL

HAVAYOLU ŞİRKETLERİ, ALBAYLARI DİREKT UÇUŞA İKNA EDEMEDİ

2003 yılında Türkiye sivil havacılıkla tanıştıktan bu yana geçen sürede yolcu sayısı 5.5 milyondan 28 milyona ulaştı. Havayolu yolcu sayısının artışında en önemli etken şüphesiz özel havayolu şirketlerinin başlattığı rekabette bilet fiyatlarında yaşanan ciddi düşüşler oldu. Ucuz uçuş için birçok tasarruf önlemini hayata geçiren havayolu şirketlerinin uçuş maliyetinin yüzde 35’ini oluşturan yakıt giderinde tasarruf önlemi çalışması ise Hava Kuvvetleri’ne takıldı. Türkiye’de uçakların 40 yıl önce düzenlenen havayolunu takip ettiğini belirten Pegasus Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı “Uçaklar zikzaklı uçmak zorunda. Havayolu şirketleri, sadece 9 iç hat seferinde direkt uçuş yapabilse yılda 620 milyon dolarlık tasarruf sağlanır” dedi.

İlk seferden 1.400 dolar kârla döndü

Düşük maliyetli havayolu şirketlerinin Türkiye’deki öncüsü Pegasus’un Gürcistan’da Batum’a ilk seferini Ali Sabancı ile birlikte yaptık. Batum’daki sohbet toplantısında Pegasus Genel Müdürü Sertaç Haybat, Ticaretten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Güliz Öztürk ve İşletme Genel Müdür Yardımcısı ve kaptan pilot Nadir Kabaş da yer aldı. Konu tasarrufa gelince Sabancı, sözü Nadir Kabaş’a verdi. Yakıt tasarrufu konusunda 2005’te çalışmaya başladıklarını ve 7 yıldır uğraştıklarını kaydeden Kabaş, hikayeyi şöyle anlattı: “Türkiye için 40 yıl önce havayolları belirlenirken radyo vericileri vardı. Uçaklar da bu vericilerin üzerinden gitmek zorunda olduğu için bir yerden bir yere giderken havada birçok zikzak çizmek zorunda. Ancak yeni uçaklar artık ‘akıllı’. Neden direkt uçuş yapmıyoruz, diye başlattığımız çalışmayı Devlet Hava Meydanları İşletmeleri’ne anlattık. İkna oldular. Sonra Seyri Sefer Daire Başkanlığı’na gitmemizi söylediler. Onlar da bunu askeri uçuş trafiği yüzünden yapamayacaklarını söyledi. Hava Kuvvetleri Komutanlığı’na durumu iki kez anlattık. Komutanlar ‘tabii tabii’ dediler. Gönderdikleri albaylar askeri uçuşlar nedeniyle bunu yapamayacaklarını söyledi. Ancak askeri uçuşlar 29 bin fitin altında yapılır. Biz 29 bin fitin üzerinde uçuyoruz.” Batum’un dönüş yolunda ise uçak havalandıktan sonra kaptan pilot direkt uçuş için izin aldı. Ali Sabancı da “Tasarruftan bahsettiğimiz bu. Bu izinle 25 dakika daha az uçacağız ve bu seferden 1.400 dolar tasarruf ettik” dedi.

10 milyar dolarlık dev uçak siparişi

Öte yandan, Pegasus yaklaşık 3.2 milyar dolarlık 40 uçak siparişinden sonra daha büyük bir siparişe hazırlanıyor. Sabancı “Şu anda tam sayı vermek istemiyorum ama o 40 uçağı epey katlayacak. İmzaları attık sayılır. Resmen duyurmak için büyük bir tören planlıyoruz” dedi. Yeni siparişin 100 uçağı bulabileceği ve liste fiyatının toplam 10 milyar dolara yakın olacağı belirtiliyor.

Batum’a haftada 4 gün

Kasım başında 25 ülkede 59 noktaya uçuşa ulaşacak olan Pegasus Hava Yolları, 8 Ekim 2012 tarihinden itibaren İstanbul-Batum tarifeli seferlerine başladı. Pegasus’un Gürcistan’da Tiflis’ten sonraki ikinci uçuş noktası olan Batum’a ilk tarifeli uçuşunu, Gürcistan Acara Özerk Bölgesi Başbakanı Levan Varshalomidze karşıladı. Törende konuşan Ali Sabancı “Bu bölgedeki misafirlerimiz için de uçmayı bir lüks olmaktan çıkarıyoruz” dedi. Biletleri temmuz ayında 49.99 Euro’dan başlayan fiyatlar ile satışa sunulan Pegasus’un Batum seferleri, pazartesi, çarşamba, perşembe ve cuma günleri İstanbul’dan karşılıklı olarak gerçekleştirilecek.

Ekibi Beyrut’ta yatırmıyoruz

Suriye’de yaşanan iç savaş Türkiye sınırı kadar, Suriye’nin diğer komşu ülkeleri için de tehlike yaratıyor. Suriye’nin Lübnan sınırında da zaman zaman çatışma haberleri geliyor. Suriye’deki olayların Pegasus’un Beyrut uçuşlarını etkilemediğini söyleyen Pegasus Ticaretten Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Güliz Öztürk “Uçuş ekibini Beyrut’ta konaklatmıyoruz. İkinci frekans talep ettik ama Lübnan’dan izin alamadık, uğraşıyoruz’’ dedi.