ABD-Çin gerilimi Türkiye'ye yaradý! Türkiye'nin pastadaki payý artýyor
ABONE OL

DEÝK Baþkaný Nail Olpak ve TAÝK Baþkaný Mehmet Ali Yalçýndað'ýn katýlýmýyla DEÝK Türkiye-ABD Ýþ Konseyi tarafýndan hazýrlanan "Kovid-19 sonrasý Türkiye-ABD Ekonomik Ýliþkileri" konulu çalýþmanýn ilk bölümüne iliþkin basýn toplantýsý gerçekleþtirildi.

Toplantýda konuþan TAÝK Baþkaný Yalçýndað, geçen yýl, Türkiye ve ABD arasýndaki ticari iliþkileri güçlendirmek ve Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan ile ABD Baþkaný Donald Trum'ýn iþaret ettiði 100 milyar dolar hedefine nasýl ulaþacaklarýný belirlemek amacýyla dünyanýn önde gelen yönetim danýþmanlýðý firmasý Boston Consulting Group (BCG) ile son derece kapsamlý bir çalýþma yürüttüklerini hatýrlattý.

Yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgýnýnýn dünyadaki ekonomik iliþkileri derinden etkilediðini ve yapýsal dönüþümlere yol açtýðýný belirten Yalçýndað, etkileri daha iyi anlamak ve Türkiye-ABD arasýndaki yeni ekonomik fýrsatlarý belirleyerek hýzlý ve kararlý adýmlar atmak amacýyla BCG ile yeni ve kapsamlý bir çalýþma baþlattýklarýný bildirdi.

Yalçýndað, çalýþma ile özellikle Çin’in ABD ile olan ticaretinde yaþanacak kayýptan ortaya çýkacak fýrsatlarý deðerlendirmeyi hedeflediklerini ifade ederek, "Türkiye’nin Çin’in yerine geçmek için atmasý gerek adýmlarý belirliyoruz. Ortaya çýkacak olan pazar toplam 200 milyar dolarlýk bir hacime sahip yani nerdeyse Türkiye'nin toplam ihracatýna yakýn bir büyüklükten bahsediyoruz." ifadelerini kullandý.

BCG ile yürüttükleri çalýþmanýn eylül ayý baþýnda tamamlanacaðýný bildiren Yalçýndað, basýn mensuplarýyla çalýþmanýn ilk bulgu ve tespitlerini paylaþtý.

- "ÇÝN'ÝN TEDARÝK ZÝNCÝRÝNDEKÝ GÜÇLÜ KONUMUNU KAYBETMESÝ TÜRKÝYE ÝÇÝN FIRSAT"

Mehmet Ali Yalçýndað, Kovid-19 salgýnýnýn etkilerinin sadece saðlýk alanýnda kalmayýp, küresel ekonomik iliþkileri de derinden etkilediðini söyledi.

Etkilerden en önemlisinin küresel ölçekteki birçok þirketin tedarik zincirlerinde yeni bir yaklaþýmý benimsemesi olduðuna dikkati çeken Yalçýndað, "Bu þirketler, sadece maliyet ya da verimlilik odaklý bir tedarik zinciri yönetiminden, risklerin minimize edildiði bir tedarik modeline doðru geçiþ yapýyorlar. Bu yeni yapýda tedarik zincirlerinin ana üretim merkezine yakýnlaþtýrýlmasý ve farklý coðrafyalara daðýtýlarak bir merkezde toplanmasýnýn önlenmesi gibi farklý yaklaþýmlarý gözlemliyoruz. Böylece, son 30 yýlda giderek artan ölçüde tedarik zincirlerinin merkezine oturan Çin’in bu güçlü konumunu kaybetmesi söz konusu. Çin’den tedarik edilen ürün ve hizmetlerin bir kýsmýnýn ABD içindeki üretimle karþýlanmasý, bir kýsmýnýn ise dünyadaki diðer üretim merkezlerine kayacaðý öngörülüyor. Bu noktada Türkiye için önemli fýrsatlarýn doðacaðý aþikar." ifadelerini kullandý.

Yalçýndað, Kovid-19 ile birlikte ilaç, telekom, biliþim gibi sektörlerde daha çok etkisi görülen ulusal güvenlik konusunun ABD ile Çin'in arasýndaki gerilimin merkezine oturduðunu belirterek, ABD'nin, 2019 yýlýnda hýzla azalttýðý Çin’den yaptýðý ithalatý gelecek yýllarda da azaltma konusunda son derece kararlý adýmlar attýðýný ifade etti.

- "ABD ÝLE ÇÝN ARASINDAKÝ TÝCARET KORÝDORUNUN 150-200 MÝLYAR DOLAR DAHA DARALMASI ÖNGÖRÜLÜYOR"

TAÝK Baþkaný Yalçýndað, 2019 yýlýnda ABD'nin Çin’den yaptýðý ithalatý 91 milyar dolar azaltarak 472 milyar dolar seviyesine indirdiðini dile getirerek, ancak hala ABD’nin Çin ile 350 Milyar dolar civarýnda ticaret açýðý bulunduðunu aktardý.

ABD'nin 2019 yýlýnda Çin yerine ithalatýný daha çok Vietnam, Meksika ve Tayvan’dan yaptýðýný belirten Yalçýndað, Türkiye'nin ise 2019 yýlýnda ABD’ye yaptýðý ihracatýný 400 milyon dolar civarýnda artýrýrken pastadan payýný istediði ölçüde alamadýðýný söyledi.

BCG küresel ticaret uzmanlarýnýn ve araþtýrma ekiplerinin yaptýðý çalýþmaya göre, ABD ile Çin arasýnda ticaret koridorunda 2019 yýlýnda yaþanan daralma gelecek yýllarda daha da derinleþeceðine iþaret eden Yalçýndað, þunlarý kaydetti:

"2023 yýlýna kadar ABD ile Çin arasýndaki ticaret koridorunun 150-200 milyar dolar daha daralmasý öngörülüyor. Bu da diðer ülkeler için son derece önemli fýrsatlar sunuyor. Türkiye de bu pastadan pay alabilecek en büyük adaylardan birisi. Ancak bu alanda Vietnam, Tayvan, Polonya ve Meksika gibi güçlü rakipleri olduðunu da unutmamak gerekiyor. Türkiye'nin ABD’nin ithalat hacminden hak ettiði payý alabilmesi için güçlü sektörlerini ileriye taþýmanýn yanýnda ileriye dönük cesur adýmlar da atmasý gerekiyor. Mevcutta güçlü olduðumuz sektörlerimiz ABD’ye yapacaðýmýz ihracatta lokomotif olacaklar, ancak Türkiye’nin þu anda ABD’ye ihracatýnda neredeyse hiç yer almayan iki sektörün Türkiye’nin odaklanmasý gereken alanlar olduðunu düþünüyoruz. Bunlardan birincisi, elektronik ve elektrikli ekipmanlar sektörü diðeri ise biliþim ve haberleþme teknolojileri (ICT) sektörü."

- "ELEKTRONÝK VE ELEKTRÝKLÝ EKÝPMANLAR SEKTÖRÜNDE TÜRKÝYE'NÝN YETKÝNLÝK DÜZEYÝNÝN ÝYÝ"

TAÝK Baþkaný Mehmet Ali Yalçýndað, elektronik ve elektrikli ekipmanlar sektöründe Türkiye'nin yetkinlik düzeyinin iyi olduðunu ancak ABD pazarýnda yeterince güçlü iliþkiler kurulamadýðýný söyledi.

Yalçýndað, "Türkiye özellikle mevcut þirket ve Ar-Ge kapasitesiyle, bu sektörde çalýþacak yetkin iþgücü ve en önemlisi ucuz iþgücü maliyet yapýsýyla ön plana çýkýyor. Sektörün farklý alanlarýnda öne çýkan Arçelik, Vestel, Netaþ, Aselsan, Ayesaþ gibi firmalar sektörün yetkinlik geliþimine olumlu katkýlar sunuyorlar. Elbette, Türkiye’nin orta-uzun vadede bu yetkinliklerini daha da ileri bir noktaya taþýmasý ve teknoloji içeriði yüksek ürünlere yönelmesi gerekiyor. Devletimiz, sektör temsilcisi STK’lar, Türkiye’de yatýrýmlarý bulunan ABD kökenli þirketler ve yerel þirketlerimizle ortak hareket ederek bu sektörde ciddi bir atýlým yapacaðýmýza inanýyoruz." diye konuþtu.

Türkiye’nin cesur adýmlar atmasý gerektiðini düþündükleri diðer alanýn biliþim ve haberleþme teknolojileri (ICT) sektörü olduðunu dile getiren Yalçýndað, þöyle konuþtu:

"44 milyar dolar dolar düzeyinde olan ABD ithalatýnda öne çýkan ülkeler Hindistan ve Ýrlanda. Türkiye’nin burada benzer þekilde yetkinliklerini ve maliyet avantajlarýný ABD pazarý için yeterli ölçüde kullanamadýðýný görüyoruz. Türkiye’nin ABD merkezli þirketler için bölgesel bir teknoloji merkezi olmasý ve yerel firmalarýný daha fazla hizmet ihracatýna dahil etmesi son derece olasý. Türkiye’deki öncü holdingler de bu alanýn önemini fark eden yatýrýmlarý son dönemde hýzlandýrdýlar: Koç Digital, Sabancý Dx, Çalýk Digital gibi yeni oluþumlar ön plana çýkmakta ve bu alandaki yetkinlik geliþimini hýzlandýrmakta. Sektörün güçlü oyuncularý Netaþ, Softtech, Innova gibi firmalar da burada aktif roller üstlenebilirler. Bu þirketlere ek olarak, Türkiye’de start-up’larýn geliþiminin desteklenmesi ve ölçek kazanmalarýnýn saðlanmasý da büyük önem arz ediyor."

Yalçýndað, her iki sektör için de Türkiye’nin bir yandan yatýrýmlarý çekmeye odaklanmasý bir yandan da mevcut yetkinliklerini daha ileri noktaya taþýyacak adýmlarý bütün paydaþlarla beraber uygulamaya geçmesi gerektiðini vurguladý.

- "BÜYÜK ÖLÇEKLÝ TEDARÝK SAÐLAMAK ÝÇÝN TEDARÝK ÞÝRKETLERÝ KURULMALI"

Mehmet Ali Yalçýndað, Türkiye'nin zaten güçlü olduðu otomotiv parçalarý, tekstil ve hazýr giyim, beyaz eþya, yapý malzemeleri ve mobilya gibi sektörlerde ABD pazarýna büyük ölçekli tedarik saðlamak için tedarik þirketleri ve oluþumlarýna destek olunmasý gerektiðine deðinerek, ABD’li alýcýlar arasýnda köprü görevi kuracak tedarik þirketleri modelinin hem Türkiye’nin ABD’ye yaptýðý ihracata hem de KOBÝ’lerin geliþimine ciddi katký saðlayacaðýna iþaret etti.

Gelecek dönemde, Türkiye ve ABD arasýnda ticaret dýþýnda iki ülkenin karþýlýklý yapacaðý yatýrýmlar ile Afrika’da ABD ile ortak giriþimlerin son derece önemli bir yer tutacaðýný sözlerine ekledi.