Aldatýcý nitelikteki reklamlara ceza yaðdý!
ABONE OL

Ticaret Bakanlýðýndan yapýlan açýklamaya göre, Reklam Kurulu, Kurban Bayramý öncesi gerçekleþtirdiði son toplantýsýnda bazý aldatýcý reklamlarý deðerlendirdi.

Bunlar arasýnda "çevresel beyan" içeren reklamlar da yer aldý. Son dönemde vatandaþlarýn çevre konusundaki duyarlýlýðýnýn artmasýyla reklam verenlerin, tüketicilerin bilgi eksikliðini istismar edecek þekilde "çevresel beyan" içeren reklamlara yer verdikleri görüldü. Bakanlýk, tüketicilerin "yeþil aklama" da denilen bu yöntemle alýþveriþ tercihlerinin yanlýþ yönlendirilerek aldatýlmasýnýn önlenmesi amacýyla gerekli çalýþmalarý titizlikle yapýyor.

Tüketicilerin doðaya iliþkin hassasiyetinin yeþil aklama yoluyla istismar edilmesinin önüne geçebilmek için Reklam Kurulu da sektörel bazda incelemelere odaklandý.

Bu kapsamda, Kurul, gýda, giyim ve dayanýklý tüketim sektörlerinde faaliyet gösteren 4 þirketin reklamlarýnda yer alan "doða dostu", "doðayý senin kadar düþünen" ve "iklim dostu" gibi çevreye iliþkin genel beyanlarýn, gerekli bilgiler verilmeden ve tüketiciler nezdinde belirsizliðe neden olacak þekilde kullanýldýðý, ayrýca inceleme konusu reklamlarda yer alan çevreye iliþkin iddialarýn ispatlanamadýðý gerekçeleriyle bu þirketlere idari yaptýrým uygulanmasýna karar verdi.

Kurul, haziran toplantýsýnda görüþülen 175 dosyadan 147'sinde mevzuata aykýrýlýk buldu. Tüketicileri yanýltýcý ve aldatýcý bu reklam ile haksýz ticari uygulamalarda muhataplara durdurma cezasýyla birlikte 20 milyon 100 bin 269 lira idari para cezasý uygulanmasý kararlaþtýrýldý. Ayrýca, Kurul tarafýndan 3 dosya hakkýnda bu cezalarla birlikte eriþimin engellenmesi kararý alýndý.

- AYAKKABI VE ZEYTÝNYAÐI REKLAMLARI ÝNCELENDÝ

Kurulun haziran toplantýsýnýn öne çýkan gündem maddelerinden biri de "taklit ayakkabý" reklamlarý oldu. Ayakkabýda ürün güvenliðinin saðlanmasý ve tüketici saðlýðýnýn korunmasý amacýyla özellikle sosyal medya mecralarýnda görülen koruma altýndaki markalarýn logo ve diðer ayýrt edici unsurlarýnýn tüketicinin yanýltýlmasýna yol açacak þekilde kullanýldýðý taklit ayakkabý reklamlarýyla ilgili yapýlan inceleme ve deðerlendirmeler neticesinde, reklam mevzuatýný ihlal ettiði deðerlendirilen 17 reklam veren hakkýnda idari yaptýrým uygulanmasý kararlaþtýrýldý.

Tüketiciler nezdinde gerek üretim kalitesi gerekse de ürün niteliði açýsýndan her geçen gün önemi artan coðrafi iþaretli ürünlere iliþkin ortaya çýkabilecek yanýltýcý uygulamalara karþý da Reklam Kurulu tüketicilerin haklarýný korumak amacýyla denetimlerini sürdürdü. Bu kapsamda ilgili coðrafi iþaret tesciline aykýrý biçimde üretim yapan ve reklamlarýnda "Ayvalýk zeytinyaðý", "Ayvalýk organik zeytinyaðý", "Ayvalýk natural sýzma zeytinyaðý" gibi ifadeler kullanan 13 firma hakkýnda anýlan reklamlarý durdurma kararý verildi.

Reklam Kurulunun verdiði bu kararlarla birlikte yýlýn ilk 6 ayýnda toplam 931 dosya hakkýnda görüþ ve deðerlendirmelerde bulunulurken aldatýcý reklam veya haksýz ticari uygulama olduðu tespit edilen 811 dosya hakkýnda durdurma cezasýnýn yaný sýra toplam 127 milyon 433 bin 779 lira idari para cezasý uygulanmasý uygun bulundu.

  • Reklam Kurulu
  • ceza
  • tüketici