Almanya'nýn ekonomik görünümü, hem imalat hem de hizmet sektörlerinde zayýflýðýn devam ettiðini gösteren son Satýnalma Yönetici Endeksi (PMI) verileriyle daha da kötüleþti.
S&P Global tarafýndan hazýrlanan HCOB (Hamburg Ticaret Bankasý) eylül ayý öncü Satýnalma Yönetici Endeksi (PMI) verileri açýklandý.
Verilere göre, Almanya'da aðustosta 48,4 puan olan bileþik PMI eylülde 47,2 puana geriledi. Böylece 50 puanýn altýnda kalan Almanya bileþik PMI verisi, son 7 ayýn en düþük seviyesine indi.
Aðustosta 51,2 puan olan hizmet sektörü PMI eylülde 50,6'ya inerek son 6 ayýn en düþük seviyesine geriledi. Ýmalat sanayi PMI ise aðustosta 42,4'ten eylülde 40,3'e düþtü.
PMI verisinde 50 puanýn üstü büyümeyi, altý ise daralmayý gösteriyor.
Ýmalat ve hizmet sektörleri, Alman ekonomisinin 3'te 2'sinden fazlasýný oluþturuyor.
Açýklamada, "Alman ekonomisi, imalat sektörü öncülüðünde daha da derin bir daralmaya sürükleniyor." denildi.
HCOB Baþekonomisti Cyrus de la Rubia, verilere iliþkin yaptýðý deðerlendirmede, "Ýmalat sektöründeki gerileme yeniden derinleþerek Alman ekonomisinde erken bir toparlanma umudunu buharlaþtýrdý. Üretim son bir yýlýn en hýzlý düþüþünü yaþarken yeni sipariþler de azaldý." ifadelerini kullandý.
Almanya'daki þirketlerin 2020'deki Kovid-19 salgýnýndan beri görülmemiþ bir oranda personel çýkardýðýný belirten De la Rubia, bu durumun birçok büyük otomotiv tedarikçisinin önemli istihdam azaltýmlarýný açýkladýðý bir döneme denk geldiðini ve "bu rahatsýz edici rakamlarýn", Almanya'da sanayisizleþme riski ve hükümetin bu konuda ne yapmasý gerektiði konusunda devam eden tartýþmalarý artýracaðýný kaydetti.
De la Rubia, "Ýyimserlik geçmiþte kaldý. Üreticiler gelecekteki faaliyetleri konusunda düpedüz depresyonda ve önümüzdeki yýla iliþkin beklentileri düþüyor. Aðustos ayýndaki ýlýmlý iyimserlik, çarpýcý bir deðiþimle eylülde son bir yýlýn en sert kötümserliðine dönüþtü. Duyarlýlýktaki bu hýzlý gerileme büyük olasýlýkla Volkswagen'i çevreleyen ve sektörün geneline gölge düþüren olumsuz haber manþet dalgasýyla baðlantýlý." deðerlendirmesini yaptý.
Ýmalattaki bu endiþe verici eðilimlerin Almanya'nýn geleneksel olarak güçlü olan hizmet sektörünü de etkilemeye baþladýðýný ifade eden De la Rubia, hizmet sektörünün faaliyetlerinde büyümenin art arda 4 aydýr yavaþladýðý ve durgunluða doðru gittiði uyarýsýnda bulundu.
Alman ekonomisi, artan faiz oranlarý ile konjonktürel rüzgarlarýn ve yapýsal deðiþikliklerin ortasýnda büyümede zorluk yaþýyor. Ekonomi, yýlýn ikinci çeyreðinde azalan yatýrýmlar nedeniyle yüzde 0,1 küçüldü.
Almanya Merkez Bankasý, 3. çeyrekte daha düþük büyüme beklerken, Almanya'nýn önde gelen ekonomik düþünce kuruluþlarýndan Ekonomi Araþtýrma Enstitüsü de (Ifo) 3. çeyrekte GSYH'de daha fazla düþüþün mümkün olduðunu deðerlendiriyor.
Alman ekonomisi, 3. çeyrekte küçülme olmasý halinde teknik resesyona girmiþ olacak. Teknik resesyon, "üst üste 2 çeyrek GSYH'de küçülme yaþanmasý" olarak ifade ediliyor. Almanya, 10 yýllýk iyi bir ekonomik büyümeden sonra salgýnýn ilk yýlý olan 2020'de, 2009'dan beri ilk kez resesyon yaþamýþtý.
Alman hükümeti, ekonomide bu yýl yüzde 0,3'lük büyüme bekliyor.
Ifo, 5 Eylül'de, ülkenin 2024 ve gelecek yýla iliþkin büyüme tahminini, zayýf yatýrým ve sipariþ durumu nedeniyle yüzde 0,4'ten sýfýra düþürmüþtü.
- ALMAN ÝÞ MODELLERÝ ARTIK ÝÞE YARAMIYOR
Öte yandan, Rusya-Ukrayna Savaþý sonrasý Avro Bölgesi'nde yükselen enflasyona karþý artan faiz oranlarý, Alman þirketlerin yatýrým yapma arzusunu frenlerken, Çin ve Türkiye baþta olmak üzere birçok ülkenin, Almanya'dan ithal ettiði mallarý giderek daha fazla üretebilmesi Avrupa'nýn en büyük ekonomisinin resesyondan uzaklaþmasýný zorlaþtýrýyor.
Yapýsal sorunlarýn da ekonomiyi frenlediði Almanya'da, bir zamanlar oldukça baþarýlý olan "Ucuz enerji ve ara malý ithal et, bunlarý iþle ve yüksek kaliteye sahip mal olarak 'Made in Germany' algýsýyla pahalý bir biçimde ihraç et" baþlýklý iþ modelinin artýk iþe yaramadýðý belirtiliyor.
Ayrýca Doðu Avrupa'da ucuz taþeronlar bulunmasý, Çin'e sürekli artan ihracat ve ülke savunmasýnýn ABD'ye yaptýrýlmasý da ülkeye yardýmcý olmuyor.
Kovid-19 salgýný, tedarik zinciri kesintileri, Rusya-Ukrayna Savaþý gibi son dönemde yaþanan çok sayýda kriz, Alman ekonomisinin zayýf yönlerini su yüzüne çýkarýrken, ülkenin, jeopolitik sorunlar, iklim deðiþikliði, durgun ekonomi ve demografik zorluklarýn üstesinden gelme konusunda birtakým sorunlarla karþý karþýya bulunmasý da dikkati çekiyor. Almanya'nýn hala "kendi ürettiði bürokrasi, kurallar ve prosedürler altýnda da ezildiði" belirtiliyor.
Bu arada, Alman sanayisinin gittikçe zayýflamasý, Çinli þirketlerin teknolojik olarak arayý kapatmasý ve hatta Uzak Doðulu þirketlerin yenilebilir enerji ve otomotiv de Almanlarý geride býrakmasý Almanya'da "Çin Þoku" olarak tartýþýlýyor.