Maliye Bakaný Naci Aðbal, bugün TBMM’ye sevkedilen Bazý Vergi Kanunlarý ile Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Kanun Tasarýsýnýn içeriðiyle ilgili yaptýðý açýklamada, “2017 yýlýnda vergi dilimlerindeki artýþ nedeniyle asgari ücretin 1.404 liranýn altýna düþmemesi için yasal düzenleme yapýlmaktadýr. 2017 yýlý Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ile Hazine Müsteþarlýðýna verilen borçlanma yetkisi Yeni Orta Vadeli Program ile revize edilen Bütçe-Hazine nakit dengesi hedefleri çerçevesinde 37 milyar lira yukarý çekiliyor” ifadelerini kullandý.
2018 yýlý merkezi yönetim bütçesine yeni gelir kaynaklarýnýn oluþturulduðunu belirten Aðbal, þunlarý kaydetti:
“Bütçeden savunma ve güvenlik harcamalarýna yeni kaynaklar geliyor. Ülkemizin güvenliði için gerek içeride gerek dýþarýda güvenlik güçlerimiz yoðun bir mücadele veriyor. Gerek silahlý kuvvetlerimiz gerek emniyet güçlerimiz hem terörle mücadele ediyor hem de Irak ve Suriye’de devam eden güvenlik risklerini büyük bir baþarý ile yönetiyor. Ayrýca artan jeopolitik-güvenlik riskleri savunma ve güvenlik birimlerimizin silah-teçhizat kabiliyetlerinin artýrýlmasý ve modernize edilmesini zorunlu kýlýyor. Bu çerçevede artan ihtiyaçlarý karþýlamak üzere Savunma Sanayi Müsteþarlýðý bünyesinde olan savunma sanayi fonuna yeni kaynaklar oluþturmak üzere aþaðýdaki düzenlemeler yapýlmaktadýr. Finans kuruluþlarýnýn kurumlar vergisi oraný 2 puan artýrýlýyor. Bankalar, finansal kiralama þirketleri, faktoring þirketleri, finansman þirketleri, ödeme ve elektronik para kuruluþlarý, yetkili döviz müesseseleri, varlýk yönetim þirketleri, sermaye piyasasý kurumlarý ile sigorta ve reasürans þirketleri ve emeklilik þirketlerinin kurum kazançlarý üzerinden ödeyecekleri kurumlar vergisi oraný yüzde 20’den yüzde 22’ye çýkarýlýyor. Daðýtýlmayan kurum karlarýna, bu karlarý üzerinden yüzde 1 vergi getiriliyor. Þirketlerin elde ettikleri karlardan ortaklarýna daðýtmadýklarý kýsým için hali hazýrda gelir vergisi kesinti yapýlmamaktadýr. Yapýlan düzenleme ile sermayeye eklenen kar paylarý hariç, daðýtýlmayan karlardan yüzde 1 oranýnda gelir vergisi stopajý yapýlmasý öngörülüyor. Kurumlarýn gayrimenkul satýþ kazançlarýnda uygulanan yüzde 75 kazanç istisnasý oraný yüzde 50’ye düþürülüyor. Þirketler, aktiflerinde 2 yýldan fazla tuttuklarý gayrimenkulleri elden çýkarmalarý halinde elde edilen kazancýn yüzde 75’i kurumlar vergisinden istisnadýr. Yapýlan düzenleme ile istisna oraný yüzde 50’ye indiriliyor. Gelir vergisi tarifesinde üçüncü dilimdeki yüzde 27 olan oran yüzde 30’a çýkarýlýyor Ücret gelirleri için 1 Ocak 2018 tarihinden, diðer gelirler için ise 1 Ocak 2017 tarihinden geçerli olmak üzere gelir vergisi tarifesinin üçüncü diliminde yer alan gelirler için vergi oraný yüzde 27’den yüzde 30’a çýkarýlýyor. Kira gelirlerinin beyanýnda kira gelirinden yüzde 25 oranýnda uygulanmakta olan götürü gider oraný yüzde 15’e düþürülüyor. Kira geliri elde edenler, elde ettikleri geliri beyan ederken yýl içinde yaptýklarý giderlere karþýlýk gelirlerinin yüzde 25’i oranýnda götürü gider indiriminden yararlanabiliyorlar. Yapýlan düzenleme ile bu oran yüzde 15’e düþürülüyor. Kira geliri elde edenlerin gerçek gideri daha fazla ise her halükarda gider olarak indirmeye devam edebilecekler.”
"2018 yýlýnda binek otomobiller için ödenecek Motorlu Taþýtlar Vergisi yüzde 40 artýrýlýyor”
“2018 yýlýnda binek otomobiller için ödenecek Motorlu Taþýtlar Vergisi yüzde 40 artýrýlýyor” diyen Aðbal, “2018 yýlý Ocak ve Temmuz aylarýnda ödenecek motorlu taþýt vergisi tutarlarý deðiþtirilerek 2017 yýlýnda ödenen motorlu taþýtlar vergisine göre yüzde 40 oranýnda artýrýlýyor. 2018 yýlýndan sonra tescil edilecek binek otomobillerin motorlu taþýtlar vergisinin hesabýnda aracýn motor silindir hacmi yanýnda deðeri de dikkate alýnmaya baþlanýyor. Taþýtýn deðerine göre artýrýmlý motorlu taþýtlar vergisi geliyor. 2018 yýlýndan sonra satýn alýnacak binek otomobillerin motorlu taþýtlar vergisinde deðer bazlý yeni bir sisteme geçiliyor. Vergilemede motor silindir hacmi yanýnda aracýn deðeri de bir ölçüt haline getiriliyor. Belirlenen deðerlerin üzerinde taþýt deðerine sahip araçlarda vergi tutarlarýnýn yüzde 10 veya yüzde 20 daha fazla olmasý öngörülüyor. Bu uygulamaya 1 Ocak 2018 tarihinden sonra baþlanacak. Çekiliþlerden ve þans oyunlarýndan elde edilen gelirlerin vergilendirilmesinde yüzde 10 olan veraset ve intikal vergisi oraný yüzde 20’ye çýkarýlýyor. Yapýlan bu düzenlemeler sonucunda elde edilen ilave gelirden Savunma Sanayi Fonuna ilave gelir saðlamak üzere, Savunma Sanayi Fonuna bütçeden aktarýlacak paylara iliþkin yasal düzenleme deðiþtiriliyor. Bu çerçevede 2018 yýlýnda Savunma Sanayi Fonuna 8 milyar lira ilave gelir saðlanmasý bekleniyor” açýklamasýnda bulundu.
Aðbal, açýklamasýna þöyle devam etti:
“Kola üzerinden yüzde 25 oranýnda alýnan özel tüketim vergisi yýlbaþýndan itibaren meyveli gazozlar ile enerji içeceklerinden de alýnmaya baþlanacak. Bu düzenleme sonucunda bütçeye 500 milyon lira gelir saðlanmasý bekleniyor. Makaron (sigara kaðýdý), özel tüketim vergisi kapsamýna alýnýyor ve 20 adet makaron için 2,12 TL özel tüketim vergisi getiriliyor. Kefalet sandýðýnýn ve Türk Patent ve Marka Kurumunun elinde bulunan ihtiyaç fazlasý kaynaklar bütçeye aktarýlýyor. Kefalet sandýðýnýn 480 milyon lira, Türk Patent ve Marka Kurumunun 150 milyon lira ihtiyaç fazlasý nakit varlýðý 2018 yýlýnda Merkezi Yönetim Bütçesine aktarýlacak. Kültür Bakanlýðý bünyesinde iþletilen özel hesap kapatýlarak bütün gelirleri bütçeye aktarýlýyor.”
Kamu taþýnmazlarýnýn ekonomiye kazandýrýlarak bütçeye kaynak oluþturulmasý için önemli düzenlemeler yapýldýðýný kaydeden Aðbal, “Kamu lojmanlarý satýþa çýkýyor. Elde edilen gelir hem bütçeye kaynak olacak hem de gerekli olan yerlerde yeni lojmanlarýn yapýmýnda kullanýlacak. Kamunun elinde çok sayýda lojman olarak kullanýlan eski binalar var. Bunlarýn depreme dayanýklýlýðý da söz konusu deðil. Esasen bu binalarýn yýkýlmasý gerekir. Bazen de þehirlerin merkezi noktalarýnda kalmýþ lojmanlar var. Bunlarýn da buralardan kaldýrýlmasý lazým. Bu lojmanlarýn birçoðunun ne tapusu ne de oturma ruhsatý var. Bakým masraflarý da yüksek. Hükümet olarak bu durumda olan lojmanlarla ilgili yeni bir yasal düzenlemeyi Meclise getiriyoruz. Asgari 10 yýldan fazla ömrü olan, þehir merkezlerinde kalan kamu lojmanlarýný Maliye Bakanlýðý marifetiyle elden çýkaracaðýz. Esasen bu binalar, satýn alýndýktan sonra kullanýlmayacaðý için yýkýlýp yerlerine yeni binalar yapýlacak. Bu yerleri, ihale ile en fazla bedeli verene satacaðýz. Kat mülkiyeti tapusu olan lojmanlarda, içinde oturan memurlarýmýz da ihalede oluþan en yüksek bedeli verirse öncelikle onlarýn alým hakký olacak. Tabi burada savunma, güvenlik, adalet gibi birimlerin kullanýldýðý yerler için bu satýþ söz konusu olmayacak. Bu lojmanlarýn satýþlarýndan elde edilen gelirler, yine öncelikle yeni lojmanlarýn yapýmýnda kullanýlacak. Hazineye ait olup, belediye mücavir alan sýnýrlar içinde tarýmsal amaçlý kullanýlan arazilerin kullanýcýlarýna doðrudan satýþýnýn önü açýlýyor. Satýn alýnan araziler sadece tarýmsal amaçlý kullanýlacak. 2011 yýlýnda 2B Kanunu çýkardýk. Bu kanunla belediye mücavir alan sýnýrlarý dýþýnda bulunan tarým arazilerinin kullanýcýlarýna doðrudan satýþýna imkan veren bir düzenleme yaptýk. Baþarýlý bir düzenleme oldu. Bu arada, belediye mücavir alan sýnýrlarý içinde olan ve tarým arazisi olarak kullanýlan Hazineye ait yerlerin satýþýna iliþkin yoðun talepler oldu. Torba yasa tasarýsýnda yapacaðýmýz düzenleme ile bu taþýnmazlarýn da kullanýcýlarýna doðrudan satýþýna imkan saðlayacaðýz. Ancak bu defa taþýnmazý piyasa fiyatý ne ise o fiyattan satacaðýz. Bizden bu yeri alan vatandaþ da bu araziyi sadece tarýmsal amaçlý olarak kullanmaya devam edecek” ifadelerini kullandý.
"Turizm yatýrýmcýlarý kira sürelerini 49 yýla uzatabilecekler"
Turizm yatýrýmcýlarýna büyük bir fýrsat getirildiðini söyleyen Bakan Aðbal, “Turizm yatýrýmcýlarý kira sürelerini 49 yýla uzatabilecekler, isterlerse tesislerin olduðu yerleri satýn alabilecekler. Sahillerimizde birçok yerde turizm iþletmeleri Hazineden aldýklarý yerler üzerinde otel yatýrýmlarýný yaptýlar, buralarý kullanýyorlar. Hazineden alýrken 49 yýla kadar irtifak hakký tesis edilmiþ. Ancak þimdi görüyoruz ki bunlarýn birçoðunun süresi bitmeye yakýn. Beþ yýl, on yýl süresi kalan iþletmeler var. Bu iþletmelerimiz buralarda yatýrým yapmak istiyor. Bankalardan kredi kullanmak istiyorlar, süre çok az kalýnca bu imkanlarý kullanamýyorlar. Hükümet olarak turizm sektörünün içinde bulunduðu durumu da dikkate alarak bu iþletmelerimize bir imkan getirmek istedik. Meclise sevk ettiðimiz yasa tasarýsýnda bu konuya iliþkin düzenleme yaptýk. Bu düzenleme yasalaþýrsa, 49 yýllýk kira süresinin bitimine ne kadar kalýrsa kalsýn yeniden kira süresini 49 yýla tamamlayacaðýz. Yatýrýmcýmýz isterse, bu yeri bedelini ödeyip satýn da alabilecek. Böylece ülkemiz ekonomisine önemli katkýlar saðlayan bu turistik tesislerde yeni yatýrýmlar yapýlacak, Türk turizmi kazanacak. Maliye Bakanlýðýndan irtifak hakký ile yer kiralayanlar, bu yerleri satýn almak istediklerinde en fazla 2 yýl vade ile satýn alabilirken yapýlan yasal düzenleme ile bu süre 5 yýla uzatýlmaktadýr. Hazine taþýnmazlarý üzerinde izinsiz yapýlan binalarýn sahiplerine bu taþýnmazlar doðrudan belediyeler üzerinden satýlmaktadýr. Mevcut düzenlemede bu yapýlarýn 19 Temmuz 2003 tarihinden önce yapýlmýþ olmasý gerekmektedir. Yapýlan düzenleme ile bu tarih 31 Aralýk 2009’a çekilmektedir” dedi.
Belediyelerin emlak vergisi deðerlerinde yaptýklarý aþýrý artýþlara karþý vatandaþý korumak üzere tavan uygulamasýna geçildiðini aktaran Aðbal, “2017 yýlýnda bütün belediyeler arsa ve arazilerin emlak vergisine esas kýymetlerini komisyonlar vasýtasýyla yeniden belirlemiþtir. Belirlenen bu kýymetler gelecek sene vatandaþlarýmýzýn ödeyeceði emlak vergisinin hesabýnda kullanýlacak. Aþýrý, astronomik olarak belirlenen kýymetlerin önüne geçmek için 2017 yýlýnda arsa veya arazi deðeri neyse 2018 yýlý için yapýlacak deðer artýþý hiçbir þekilde bu deðerin yüzde 50’sini geçemeyecek þekilde yasal düzenleme yapýlmaktadýr. Telekom sektörünün kamuya olan yükümlülükleri ile ilgili köklü deðiþikliklere gidiliyor. Yüzde 25, yüzde 15 ve yüzde 5 þeklinde farklý oranlarda uygulanan özel iletiþim vergisi, yüzde 7,5 olarak tek oranda birleþtiriliyor. Cep telefonu görüþmelerinden yüzde 25 oranýnda, sabit telefon görüþmelerinden yüzde 15 oranýnda ve data ve internet hizmetlerinden yüzde 5 oranýnda alýnan özel iletiþim vergisi, yüzde 7,5 olarak tek oranda yeniden düzenleniyor. Böylece vatandaþlarýmýz telekom hizmetlerinin vergilendirilmesindeki karmaþýk yapýdan kurtuluyor ve vergi oranlarý aþaðý indiriliyor. Telekom sektöründeki operatörlerin aylýk net hasýlatlarý üzerinden yüzde 5 oranýnda telsiz ücreti alýnacak. Halihazýrda Telekom Operatörleri kurduklarý TrX cihazlarýn adedine baðlý olarak Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumuna telsiz ücreti ödüyor. Yapýlan deðiþiklikle cihaz baþýna alýnan telsiz ücreti yerine operatörlerin aylýk net hasýlatlarý üzerinden yüzde 5 oranýnda telsiz ücreti alýnmasý saðlanýyor” açýklamasýnda bulundu.
Aðbal, þunlarý kaydetti:
“Ön ödemeli hatlardan alýnacak özel iletiþim vergisi saðlanan hizmete göre farklýlaþtýrýlýyor. Yurtdýþýnda gerçekleþen telefon konuþmalarý ve data hizmetleri için yurtdýþýndaki operatöre ödenen bedeller üzerinden KDV ve Özel Ýletiþim Vergisi alýnmayacak. Vatandaþlarýmýz yurtdýþýnda yaptýklarý görüþmelerden dolayý yurtdýþýndaki operatörlere yapýlacak ödemeler üzerinden KDV ve özel iletiþim vergisi ödemekten kurtuluyor. Telefon operatörlerinden alýnan Hazine payýnýn takip ve tahsil yetkisi, Hazine Müsteþarlýðýndan alýnarak Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumuna veriliyor. Eksik ödenen Hazine payý tutarý üzerinden hesaplanan 3 kat ceza 1 kata indiriliyor. Hazine Müsteþarlýðý tarafýndan yapýlan hazine payý denetimlerinin Maliye Bakanlýðý tarafýndan yapýlmasý saðlanýyor. Eksik ödendiði için ilave olarak talep edilen hazine paylarýna iliþkin devam eden davalarýn sonlandýrýlmasý için mevcut davalardan feragat edilmesi koþuluyla alacak aslýnýn tamamý ile gecikme faizi yerine YÝ-ÜFE ödenmesi, 3 kat ceza ve buna baðlý faizlerin silinmesi yönünde Kanun düzenlemesi yapýlýyor. Makinalararasý iletiþim saðlanmasý amacýyla tesis ettirilen Telekom aboneliðinde telsiz ücretine muafiyet getiriliyor. “
Finans sektörüne yeni vergi kolaylýklarýnýn yolda olduðunu kaydeden Bakan Aðbal, “Bankalar tarafýndan yapýlan türev iþlemlerde BSMV istisnasý getiriliyor. Finansal kiralama ve finansman þirketlerine özel karþýlýk ayýrma ve bu karþýlýk tutarý kadar vergi matrahýndan indirme imkaný getiriliyor. Finansal kiralama ve finansman þirketlerine bankalar gibi takip sonucu elde ettikleri taþýnmazlarýn satýþý kapsamýnda oluþan kazanca vergi istisnasý getiriliyor. Kamu özel iþbirliði projelerinin finansmanýnda yurtdýþýndan kaynak teminini kolaylaþtýrmak amacýyla özel amaçlarla kurulan þirketler kanalý ile getirilecek finansman için düzenlenecek sözleþmelerden damga vergisi ve harç alýnmamasý öngörülüyor” dedi.
Gümrük vergisinde muafiyetlerin kaldýrýldýðýný belirten Aðbal, “Gümrük vergisinden muaf olan ürünler için muafiyetler kaldýrýlmakta, bunun yerine vergi had ve nispetleri sýfýr olarak belirlenmektedir. Böylelikle dýþ ticaret politikasýnýn gerekleri çerçevesinde Bakanlar Kuruluna bu ürünler için de vergi getirme imkaný saðlanýyor” açýklamasýnda bulundu.
“Engellilere saðlanan ÖTV’siz binek aracý alma imkaný vergisiz fiyatý 70 bin liranýn altýna olan araçlarla sýnýrlandýrýlýyor” diyen Aðbal, þöyle devam etti:
“Ekonomik ve finansal istikrarýn korunmasýna yönelik düzenlemeler yapýlýyor. Þirketlerin döviz cinsinden borçlanmalarýný takip etmek ve döviz borçlanmasýna iliþkin riskleri belirleyip ona göre para politikasý tedbirleri almak amacýyla Merkez Bankasýna bilgi toplama yetkisi veriliyor. Yurt dýþýnda yatýrým yapma amacýyla kurulan fonlara, ülkemizde yapacaklarý yatýrýmlar kapsamýnda Hazine Müsteþarlýðý bütçesinden kaynak aktarýlabilmesine imkan saðlanýyor. Hazine Müsteþarlýðý tarafýndan giriþim sermayesi fonlarýna ve katýlým bankalarýnýn oluþturduklarý fonlara kaynak saðlanabilmesi amacýyla yasal düzenleme yapýlýyor. Sermaye piyasalarýnýn derinleþtirilmesi ve araç çeþitliliðinin artýrýlmasý amacýyla kitle fonlama platformlarý üzerinden sermaye piyasalarýnda kaynak toplanmasýna imkan saðlanýyor.”
Aðbal, yatýrým, üretim ve istihdamý teþvik etmek amacýyla önemli düzenlemeler yapýldýðýný belirterek, “Teknoloji geliþtirme bölgeleri, organize sanayi bölgeleri, serbest bölgeler ve yerleþim alanlarý içerisinde bulunan sanayi sitelerinin ve münferit sanayi iþletmelerinin yerleþim yeri dýþýna çýkarýlmasý için kuruluþ ve geniþleme aþamalarýnda ihtiyaç duyulan mera vasýflý yerlerin tahsis amacý deðiþikliklerinde yirmi yýllýk ot bedelinin alýnmamasý öngörülüyor. 15 Nisan 2000 tarihinden önce OSB’lerde baðýmsýz bölüm oluþturularak birden fazla kiracýya kiralanan tesislerin, yapý kullanma izni, iþyeri açma ve çalýþma ruhsatý alýnmýþ ya da kat mülkiyeti tesis edilmiþ olmasý ve OSB’ce uygun görülmesi þartý ile birden fazla kiracýya kiralanabilmesi saðlanýyor. 4325 ile 5084 sayýlý Kanunlar kapsamýnda yatýrým yapmak üzere kendilerine arsa satýlan ancak bu yatýrýmlarý tamamlayamayanlar için, 2 yýl ek süre verilmesi öngörülüyor. Endüstri bölgeleri sýnýrlarý içerisinde yapýlacak ve hazýrlama usul ve esaslarý Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý tarafýndan belirlenecek 1/5000 ölçekli nazým imar plâný ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planý ve parselasyon planlarý ve deðiþiklikleri ile alt yapý ile ilgili etüt, harita, plan ve projelerin Bakanlýk tarafýndan onaylanmasý, onaylý imar ve parselasyon planlarýnýn Bakanlýk internet sitesinde bir hafta süre ile ilan edilmesi, itiraz olmamasý halinde ilan süresinin sonunda yürürlüðe girmesi saðlanýyor. Türk Patent ve Marka Kurumunun yurtiçinde veya yurtdýþýnda þirket kurabilmesi ve kurulmuþ þirketlere ortak olabilmesi saðlanýyor. Sanayi iþletmelerinin üretimleri sonucunda nihai sanayi malý hüviyetine kavuþmuþ bir ürünün alým veya satýmýnýn borsa tesciline tabi olmamasý ve muamele tescil ücreti ödenmemesi saðlanýyor. Kooperatiflerin ortak dýþý iþlem yapmalarý halinde vergi muafiyetinin kalkmamasý, buna karþýlýk ortak dýþý iþlemlerin ayrý bir iktisadi iþletme olarak deðerlendirilip vergilendirilmesi öngörülüyor. Þehir içinde kalmýþ sanayi sitelerinin taþýnmasýný saðlamak üzere, kalkýnmada öncelikli illerde kamuya ait yerleri sanayi sitesi yapý kooperatiflerine, belediyelere, il özel idarelerine, büyükþehir belediyelerine bedelsiz devredeceðiz. Diðer illerde ise emlak vergisi deðerleri üzerinden peþin veya taksitle ödenmek üzere sanayi sitesi yapý kooperatiflerine, belediyelere, il özel idarelerine, büyükþehir belediyelerine satýlmasýný saðlayacaðýz. Kamu ihalelerinde istekli ve yüklenicilerin, sigorta þirketlerinden alacaklarý kefalet senedini teminat mektubu olarak verebilmelerine imkan saðlanýyor. Tehlikeli ve çok tehlikeli iþlerle ilgili mesleklerde çalýþanlarýn, Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu kapsamýnda yetkilendirilmiþ kuruluþlarýnýn gerçekleþtireceði sýnavlarda baþarýlý olmalarý halinde 31 Aralýk 2017 tarihine kadar tamamý Ýþsizlik Sigortasý Fonundan karþýlanan belge masrafý ile sýnav ücretlerinin, 31 Aralýk 2019 tarihine kadar karþýlanmaya devam edilmesi saðlanýyor” ifadelerini kullandý.
Vergi mükelleflerine büyük kolaylýklarýn yolda
Vergi mükelleflerine büyük kolaylýklarýn yolda olduðunu bildiren Aðbal þunlarý kaydetti:
“Yapýlan düzenlemelere göre; Vergi daireleri tarafýndan mükellefle yapýlan her türlü iþlemin elektronik ortamda yapýlmasýna imkan veren yetki düzenlemesi yapýlmaktadýr. Mükellefler vergi dairesine gitmeden bütün iþlemlerini elektronik ortamda yürütebileceklerdir. Böylece Maliye Bakanlýðý e-devlet uygulamalarýnda yeni dönemin öncüsü sayýlabilecek bir uygulamayý baþlatýyor. Yurtdýþýnda düzenlenmiþ banka kartlarýnýn vergi borçlarýnýn ödenmesinde kullanýlmasý halinde bankalarýn bu ödemeler üzerinden komisyon almasýna imkan saðlanmaktadýr. Gerçek kiþiler için ikametgah adresi olarak MERNÝS adresinin tebligat adresi olarak kullanýlmasýna imkan saðlanmaktadýr. Vergi borçlarýný süresinde ödemeyen mükelleflere yapýlan ödeme emri tebligatlarýnda ödeme veya mal bildiriminde bulunma için öngörülen 7 günlük süre 15 güne çýkarýlmaktadýr. Ýhtiyati haciz ve ihtiyati tahakkuk uygulamalarýnda, bu iþlemlere karþý dava açma süreleri 7 günden 15 güne çýkarýlmaktadýr. Vergi borçlarýný süresinde ödemeyen mükelleflere bu borçlarýný ödemeleri veya mal bildiriminde bulunmalarý için verilen 7 günlük süre mükelleflere yardýmcý olmak amacýyla 15 güne çýkarýlmaktadýr. Transfer fiyatlandýrmasý ile ilgili yöntem belirleme anlaþmalarýnda (Peþin Fiyatlandýrma Anlaþmalarý) alýnmakta olan 57 bin TL harç kaldýrýlmaktadýr.”
“Kayýtdýþýlýk ile mücadele ve tahsilat etkinliðinin artýrýlmasý için düzenlemeler yapýlýyor” ifadesini kullanan Aðbal, “Vergi borcu yoktur uygulamasýnýn yapýldýðý kamu kurumlarýnýn kapsamý geniþletilmektedir. Elektronik ticarette vergi güvenliðini saðlamak amacýyla; internet ortamýnda yürütülen ticari faaliyetlere iliþkin bu iþleri yürütenler tarafýndan Gelir Ýdaresi Baþkanlýðýna bildirimde bulunma yükümlülüðü getirilmektedir. Elektronik ortamda yurtdýþýndan Türkiye’deki nihai tüketicilere hizmet sunanlara KDV bakýmýndan Türkiye’de vergi mükellefi olma zorunluluðu getirilmektedir. Gelir Ýdaresi Baþkanlýðýnýn kayýt dýþý ekonomi ile mücadele ve tahsilat etkinliðini artýrmak amacýyla çeþitli kaynaklardan veri toplamasý ve bunu risk analizine tabi tutabilmesi imkaný getirilmektedir. Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý ile SGK’nýn mükelleflere yapacaklarý iade sýrasýnda diðer idarenin alacaðý varsa yapýlacak iadeden mahsup edilmesi öngörülmektedir” dedi.
Bakan Aðbal, kamu harcamalarýnýn yönetiminde etkinliði saðlamak üzere düzenlemeler yapýldýðýný belirterek, þöyle devam etti:
“Maliye Bakanlýðý kamu kurumlarýnýn taþeron iþçi çalýþtýrmalarý halinde sözleþmede çalýþanlarýn ücretlerine iliþkin tavan belirleme yetkisi almaktadýr. Maliye Bakanlýðýnýn kamu harcamalarýnda e-devlet uygulamalarýný yaygýnlaþtýrmasý için ilave yetkiler verilmektedir. Belediye meclislerine eðitim kurumlarýna, yurtlara, okul pansiyonlarýna ve hastanelere indirimli veya bedelsiz su teminine imkan saðlanmaktadýr. Kamu kurum ve kuruluþlarýna uygulanan su ve atýk su tarife ücretinin tüketim miktarýna bakýlmaksýzýn sabit tarife ücreti olarak belirlenmesi ve konutlar için belirlenen en düþük su ve atýk su tarife ücretinden yüksek olmamasý hususu düzenlenmektedir. Belediyelerin temiz þebeke suyu hizmeti veremediði yerleþim yerlerindeki kamu kurumlarýndan herhangi bir ad altýnda ücret talep etmemeleri, kamuya ait eðitim kurumlarý, yurtlar, okul pansiyonlarý ve hastanelerden abonelik, açma kapama, baðlantý, teminat, güvence bedeli, katýlma payý ve benzeri ad altýnda herhangi bir ücret talep etmemeleri saðlanmaktadýr.”
“Kaçak sarmalýk tütün ticareti ile mücadele için kapsamlý düzenlemeler yapýlmaktadýr” diyen Aðbal, “Tütün üretiminde açýk artýrma sistemi kaldýrýlmakta, tütün üretiminin sadece sözleþmeli olarak yapýlmasýna izin verilmekte, sözleþmeli üretim dýþýnda tütün üretene idari, ticaretini yapanlara adli cezai müeyyide getirilmektedir. Sözleþmeli olarak ürettiði tütünü alýcýsýna satmayýp, yasa dýþý yollardan satmak isteyenlere idari para cezasý getirilmektedir. Makaron veya yaprak sigara kaðýdýna ticari amaçla sarmalýk kýyýlmýþ tütün doldurulmasý, satýlmasý, bulundurulmasý ve nakledilmesi yasaklanarak; yasaða aykýrý hareket edenlere cezai müeyyide öngörülmektedir. Kendi ihtiyacý için 50 kilograma kadar üretenler hariç olmak üzere, uygulanan idari para cezasýnýn tek kademe olarak uygulanmasý düzenlenmektedir” açýklamasýnda bulundu.
Aðbal, ýsýtma yöntemi ile sigara üretimine imkan veren yasal düzenleme yapýldýðýný kaydederek, sadece iþleyip tekrar ihraç etmek üzere tütün iþleme fabrikalarýna tütün ithalat izni verildiðini ifade etti. Arazi toplulaþtýrma projelerinin hýzlandýrýlmasý amacýyla önemli düzenlemeler yapýldýðýný da söyleyen Aðbal, “Tarým Bakanlýðýna arazi toplulaþtýrma projelerinin uygulanmasý esnasýnda süreci hýzlandýrmak için yeni yetkiler verilmekte ve arazi toplulaþtýrmasýna iliþkin yapýlan iþlemler üzerindeki vergiler kaldýrýlmaktadýr” dedi.
Madenciliðin geliþmesi ve maden sahalarýnýn etkin kullanýmý saðlamak amacýyla önemli deðiþiklikler yapýldýðý bilgisini de veren Aðbal, “Maden ruhsatlandýrma iþlemlerinde ÇED raporu hazýrlanmasýnda kamu kurumlarýnýn iþlemlerini 3 ay içinde bitirmeleri yönünde düzenleme yapýlmaktadýr. Belirli hallerde ÇED raporunun aranmamasý hususu düzenlenmektedir. Maden arama ruhsatý alan ancak arama döneminde gerekli çalýþmalarý yapmayan ruhsat sahiplerinin arama ruhsatlarýnýn iptaline yönelik düzenleme yapýlmaktadýr. Maden iþletme ruhsatý alan ancak yeterli üretim yapmayan ruhsat sahiplerinin ruhsatlarýnýn iptal edilmesi hususu düzenlenmektedir. Orman sahasý içinde yer alan maden sahalarýnýn kullanýmýnda orman arazi bedeli veya herhangi bir bedelin iþletme döneminin ilk on yýlý için alýnmamasý öngörülmektedir. Türkiye Taþkömürü Kurumu ile Türkiye Kömür Ýþletmelerinin, uhdelerinde bulunan maden ruhsatlarýný iþletme, iþlettirme, bunlarý bölerek yeni ruhsat talep etme ve bu ruhsatlarý ihale etme yetkisi verilmektedir” ifadelerini kullandý.
Aðbal, Fatih Projesinin hizmet alýmý yolu ile uygulamaya girebilmesi için vergi kanunlarý ile diðer ilgili mevzuatta kolaylýklar saðlandýðýný da kaydetti.
Yapýlan diðer düzenlemeler
Bakan Aðbal, diðer düzenlemeleri ise þöyle sýraladý:
“Türk Ticaret Kanunundaki yapýlan deðiþikliklere paralel olarak Merkez Bankasý içinde yer alan denetleme kurulu kaldýrýlmaktadýr. Mevsimlik tarým iþçisi olarak bir baþka ilde çalýþmak amacýyla geçici olarak yer deðiþtirenlerin kimlik bildirimlerinin bu kiþilerin yaþadýklarý geçici yerleþim alanlarýnda doðrudan kolluk kuvvetlerince alýnmasý saðlanmaktadýr. Bakýma ihtiyacý olan engellilere özel bakým merkezlerinde sunulacak bakým hizmetinin karþýlýðý olarak belirlenecek kiþi baþýna aylýk bakým ücreti tutarý ile bakýma ihtiyacý olan engellinin evde bakýmýna destek için verilecek aylýk sosyal yardým tutarýnýn her yýl Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlýðý ile Maliye Bakanlýðý tarafýndan müþtereken belirlenmesi öngörülmektedir. Kamu kurum ve kuruluþlarý ile gerçek ve tüzel kiþilerin mülkiyetinde bulunan taþýnmaz kültür ve tabiat varlýklarýnýn korunma ve deðerlendirilmesinin,2863 sayýlý Kültür ve Tabiat Varlýklarýný Koruma Kanunu hükümlerine uygun olarak kendileri tarafýndan saðlanmasý öngörülmektedir Sulama alanlarýnda kalan tarým arazilerinin zorunlu nedenlerle tarým dýþý amaçlarla kullanýlmasýnýn gerektirdiði durumlarda Toprak Koruma Kanunu hükümlerinin uygulanmasý saðlanmaktadýr. Vakýflar Genel Müdürlüðüne ve mazbut vakýflara ait taþýnmazlarýn kira süresinin 3 yýldan on yýla çýkarýlmasý saðlanmaktadýr. Ayrýca onarým veya inþa karþýlýðý kiralamalarda; onarým ve inþa bedeli göz önüne alýnarak kira süresinin Genel Müdürün onayý ile yirmi yýla, Meclis kararý ile kýrk dokuz yýla kadar tespit edilebilmesi imkaný getirilmektedir. Vakýflar Genel Müdürlüðünce vakfiyelerde yer alan hayýr þartlarýný gerçekleþtirmek üzere amacý veya faaliyet konularý arasýnda eðitim, saðlýk, kültür veya sosyal yardým bulunan yurtdýþýnda kurulu tüzel kiþilere Baþbakan Yardýmcýsýnýn onayý ile þartlý veya þartsýz yardým yapýlabilmesi imkaný getirilmektedir. Spor Toto Teþkilat Baþkanlýðýna spor loto ihalesine iliþkin bazý hususlarda ilave yetkiler verilmekte, ihalenin gerçekleþmemesi halinde bir yýla kadar süreyle pazarlýk usulü ile hizmet ihalesi yapma yetkisi tanýnmaktadýr. Devlet desteklerine iliþkin ikinci mevzuatýn çýkarýlmasýna iliþkin sürenin BKK ile belirlenmesi imkaný getirilmektedir. Büyükþehir Belediye Kanununda yapýlan deðiþiklik sonrasý köy iken mahalleye dönüþen yerlerde olan ve vergiden muaf iþletmelerin bu muafiyetlerinin mahalleye dönüþtükten sonra da 2020 yýlý sonuna kadar devam etmesi saðlanmaktadýr. Belediyelerin sokak aydýnlatma giderlerinin Hazine tarafýndan karþýlanmasýna iliþkin sistemde deðiþiklikler yapýlmaktadýr. TCDD Taþýmacýlýk AÞ’nin kamu hizmet yükümlülüðü süresinin 2020 yýlý sonuna kadar uzatýlmasý saðlanmaktadýr. Tüketici Koruma Kanununda denetime baðlý olarak ortaya çýkan idari para cezalarý, makulleþtirmek amacýyla aþaðýya çekilmektedir. Kiþisel Verileri Koruma Kanununda sistemin iþleyiþinde ortaya çýkan sorunlarý çözmek ve sistemi etkin bir þekilde hayata geçirmek için düzenlemeler yapýlmasý öngörülmektedir. DFÝF kaynaklarýnýn kullanýmýnda haksýz ve yersiz olarak alýnan teþvik ve primlerin tahsilinde 6183 sayýlý Kanunun uygulanmasý saðlanmaktadýr. Köy yerleþim alaný içinde köy tüzel kiþiliðinden satýn aldýðý arsada evini öngörülen sürede yapmayan veya bedelini ödemeyenlere 31 Aralýk 2020’ye kadar ilave süre verilmektedir. Liman sahasý içindeki batýk gemiler ile havalimanlarýnda býrakýlan uçaklarýn kaldýrýlmasýný saðlamak üzere çerçeve düzenleme yapýlmaktadýr. Sivil havacýlýk alanýnda uçuþ emniyetini artýrmak üzere kapsamlý düzenlemeler yapýlmaktadýr. Terörle Mücadele Kanununun ek 1 inci maddesi kapsamýnda istihdam hakký bulunan hak sahiplerinin yaþ sýnýrý aranmaksýzýn bu haktan yararlanmasý saðlanmaktadýr. Baba veya annelerini kaybeden þehit çocuklarýmýzýn kamuda istihdam edilmelerinin; þehit anne, baba ve kardeþlerinin yaþ ortalamalarý düþünüldüðünde, þehit çocuklarýnýn istihdam hakkýndan yararlanma yaþý açýsýndan avantajlý olmasý, birçok þehit kardeþi, annesi ve babasýnýn yaþ ortalamasýnýn yüksek olmasý ve halihazýrda iþ sahibi olmalarý nedeniyle anne, baba ve kardeþlerinin istihdam hakkýný kullanmamasý durumunda bu hakkýn þehit çocuklarý veya þehidin eþi tarafýndan kullanabilmesi öngörülmektedir. Terörle mücadele esnasýnda yaralanan vazife malulleri ile 15 Temmuz Darbe Kalkýþmasýnýn bastýrýlmasý esnasýnda yaralananlardan ilköðretim, ortaokul ve ilkokul mezunlarý memur unvanlý kadro ve pozisyonlara atanamamaktadýr. Yapýlan düzenleme ile bu kiþilerin “hizmetli” unvanlý kadro ve pozisyonlar yerine “memur” unvanlý kadro ve pozisyonlara atanmalarý saðlanmaktadýr. Ýþsizlik ödeneði baþvurularýnýn izleyen ayýn sonuna kadar sonuçlandýrýlmasý, iþsizlik ödeneðinin, her ayýn beþinde aylýk olarak iþsizin kendisine ödenmesi ve ödeme tarihini öne çekilmesi hususunda Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanýna yetki verilmesi öngörülmektedir. Atatürk Orman Çiftliðinin Ankara Büyükþehir Belediyesine ANKAPARK alanýný 10 yýl süre ile kiralama düzenlemesindeki süre 30 yýla çýkarýlmaktadýr.”