Bolat, Ticaret Bakanlýðý himayesinde, Elektronik Ticaret Ýþletmecileri Derneði (ETÝD) tarafýndan organize edilen ve Türkiye Ýhracatçýlar Meclisi (TÝM) iþ birliðiyle desteklenen Ýstanbul Küresel E-Ýhracat Zirvesi 2024'e (IGEXX) katýldý.
Konuþmasýnda e-ticaret alanýnda yaþanan deðiþim ve dönüþümlere deðinen Bolat, ticaretin dijitalleþme yolculuðunun, sadece teknolojik bir yenilik deðil, ayný zamanda ekonomik bir dönüþüm olduðunu söyledi.
Geleneksel ticaretin sýnýrlarýný aþan, küresel eriþimi mümkün kýlan ve her ölçekteki iþletmeye yeni fýrsatlar sunan e-ticaretin, ticaretin dijitalleþme yolculuðunun en güçlü temsilcisi olduðuna iþaret eden Bolat, online pazar yerleri ile birlikte tüketicilerin, ürünlere kolayca eriþebilir hale geldiðini ve küçük iþletmelerin, küresel pazarlara açýlma fýrsatý bulduðunu dile getirdi.
Bolat, bunun etkilerinin dünyada çapýnda açýkça görülebildiðine iþaret ederek, þunlarý kaydetti:
"2019 yýlýndan bu yana yüzde 75 büyüme kaydeden küresel e-ticaret hacmi, 2023 yýlý itibarýyla 5,8 trilyon dolara eriþerek tarihi bir büyüklüðe ulaþmýþtýr. Bu yýlýn sonunda ise küresel e-ticaretin yüzde 8 büyüme ile 6,3 trilyon dolara eriþmesini beklemekteyiz. Ülkemizdeki durumuna baktýðýmýzda ise 2023 yýlýnda e-ticaretin Gayrisafi Yurt Ýçi Hasýla (GSYH) içindeki payý (e-GSYH) 2022'ye göre yüzde 33,3 oranýnda artarak yüzde 6,8'lik paya ulaþmýþtýr. e-GSYH'miz 2019-2023 yýllarý arasýnda yýllýk bileþik büyüme oraný yüzde 26'lýk reel büyüme gösterdi. Ülkemizde e-ticaret genel ekonomi ortalamasýnýn üstünde büyüme göstermektedir.
2022'de yaklaþýk 2,17 milyar dolar olan e-ihracatýmýz, 2023'te yüzde 131 artýþ göstererek 5 milyar dolarý aþmýþtýr. 2022'de e-ihracatýn genel mal ihracatýndaki payý yüzde 0,91 iken 2023'te yüzde 2,1'e yükselmiþtir. 2024'ün ilk 8 ayýnda ise e-ihracatýmýz, geçen yýlýn ayný dönemine göre yüzde 94 oranýnda artýþ göstererek 4,16 milyar dolara, toplam mal ihracatý içindeki payý yüzde 2,7'ye yükselmiþ bulunmaktadýr. 2024'ün sonuna kadar toplamda 8 milyar dolar e-ihracata ulaþmayý hedefliyoruz. Böylece e-ihracatýmýzýn toplam mal ihracatý içindeki payý da yüzde 3'ü aþacaktýr. Hedefimiz, e-ihracatýn toplam ihracat içindeki payýný 2028'e kadar yüzde 10'a çýkarmak."
- "TÜRKÝYE ÝHRACATININ ARTIÞ EÐÝLÝMÝ DEVAM ETMEKTE"
Ömer Bolat, dünya ekonomisinde yaþanan geliþmeleri anýmsatarak, bu ortamda Türkiye ekonomisinin tüm olumsuzluklara raðmen, inovasyon, üretim, yatýrým, istihdam ve ihracata odaklý politikalarla gücünü artýrmaya devam ettiðini söyledi.
Konuþmasýnda son açýklanan dýþ ticaret verileri hakkýnda katýlýmcýlarý bilgilendiren Bolat, Türkiye ihracatýnda artýþ, ithalatýnda düþüþ eðiliminin devam ettiðini bildirdi. Mal ve hizmetler ihracatýnda yaþanan olumlu geliþmelere dikkati çeken Bolat, ayný hýz ve tempoyla çalýþmayý sürdüreceklerini vurguladý.
Bolat, "Kiþi baþýna milli gelirimiz bu yýlýn sonuna kadar 14 bin dolarý aþacaktýr." dedi.
- "GÜNÜMÜZDE ANAHTAR KELÝME; SÜRDÜRÜLEBÝLÝRLÝK"
Günümüzde küresel ticaretin, yeþil ve dijital dönüþümün etkileri ile köklü bir deðiþim sürecinden geçtiðini ifade eden Bolat, þunlarý kaydetti:
"Anahtar kelime 'sürdürülebilirlik' olmuþtur. Markalar, karbon emisyonlarýný en aza indirmek ve tedarik zincirindeki kýrýlganlýðý azaltmak için çaba harcamaktadýr. Döngüsel ekonomi önemini giderek artýrmakta. Uluslararasý pazardan aldýðýmýz payý korumak ve artýrmak için dijital gündemi yakýndan takip etmek zorundayýz, belirlenen politikalara uyum saðlamak için Ticaret Bakanlýðý olarak önemli bir sorumluluðumuz var. Bu kapsamda baþta KOBÝ'ler olmak üzere tüm þirketlerimizin kurumsal sürdürülebilirlik odaklý dönüþümü saðlayabilmesi için farkýndalýk saðlanmasý, mevcut durum analizinin yapýlmasý, mevcut durumun iyileþtirilmesine yönelik hazýrladýðýmýz, ulusal ve uluslararasý fonlara eriþimin kolaylaþtýrýlmasýný saðlayacak Responsible Programý'ný kamuoyu ile paylaþmýþtýk."
- "E-KOLAY ÝHRACAT PLATFORMU'NU KURUYORUZ"
Ticaret Bakaný Bolat, küresel ticarette bir diðer önemli dönüþümün de dijitalleþme olduðuna iþaret ederek, bu dönüþümün getirdiði yenilikler ve internet kullanýmýnýn yaygýnlaþmasýnýn, özellikle küresel salgýn dönemi itibarýyla tüketici alýþkanlýklarýný deðiþtirdiðini söyledi.
Bolat, þöyle konuþtu:
"Türkiye'de de e-ticaretin, toplam ticaret içindeki payý 2019'da yüzde 4,8 iken, 2023 sonunda yüzde 21'e yükselmiþtir. Bunda salgýnýn ticaret alýþkanlýklarýný deðiþtirmesinin çok önemli rolü oldu. Bu geliþmeler karþýsýnda Bakanlýk olarak hem hizmet ihracatýna yönelik destek paketlerimiz bulunmakta hem de e-ihracata yönelik çok önemli destek ve teþvikler saðlamaktayýz. E-ihracat ile firmalarýmýz uzak ve yabancý pazarlara daha kolay giriþ yapabilmekte ve dünyanýn her yerinden yüksek alým gücüne sahip müþterileri ulaþabilmekte, aracýlar ve tedarikçiler olmaksýzýn yabancý ülkelerde kendi markalarýný oluþturabilmekteler."
Saðladýðý avantajlar karþýsýnda tüm firmalarýn ticaretin dönüþümünü yakýndan takip etmelerinin önemli olduðunu vurgulayan Bolat, e-ihracat stratejisi oluþturmalarýnýn olmazsa olmaz zorunluluk olduðunu söyledi.
Bolat, þunlarý kaydetti:
"Ticaret Bakanlýðý olarak firmalarýmýzý bu dönüþüm sürecine hazýrlamada liderlik yapmaya hazýrýz. Geleneksel ticarete ve ihracata yönelik mevzuatlarýmýz yanýnda e-ticaret, e-ihracata yönelik mevzuatlarýmýzý hazýrlamýþ bulunuyoruz. 5986 sayýlý e-ihracat destekleri kararý ile firmalarýmýzýn yurt dýþý pazar yerlerinde tanýtým ve sipariþ karþýlama hizmetlerine yönelik önemli destekleri hayata geçirdik. Siz daha fazla e-ihracat yaptýkça biz de sizlere daha fazla e-ihracat destekleri saðlamaya devam edeceðiz. Tüm bu destek ve eðitim programlarý çerçevesinde destek baþvurularýnýn baþladýðý 2023 yýlýndan bu yana 181 þirket, 5 perakende e-ticaret sitesi ve 2 pazar yeri destek kapsamýna alýnmýþtýr. E-Kolay Ýhracat Platformu'nu da kuruyoruz. E-Kolay Ýhracat Platformu ile firmalarýmýzýn e-ihracat ve dijital pazarlama konusunda eksikliklerini tamamlamayabilecekleri kapsamlý bir bilgi kaynaðý sunmayý hedefliyoruz."