Karaismailoðlu, Rize'nin Ýyidere ilçesinde inþasý devam eden Ýyidere Lojistik Limaný'nda düzenlediði basýn toplantýsýnda, limanýn, Doðu Karadeniz'in milli gelirden alacaðý payý yükselteceðini, bölge ekonomisini canlandýracaðýný, binlerce insana iþ sahasý açýlmasýna vesile olacaðýný belirtti.
Karadeniz Bölgesi'nin incisi Rize'nin, doðasý ve deniziyle gözbebekleri olduðunu dile getiren Karaismailoðlu, "Yeþili mücevherimiz, çalýþkan ve yürekli insaný baþ tacýmýzdýr. Devam eden yatýrýmlarýmýzla yakýn gelecekte Rize'miz tarýmý, turizmi ve endüstrisinin yaný sýra enerji ve ticaret alanýnda geliþerek daha bereketli yarýnlara eriþecektir. Karadeniz Havzasý'nýn en önemli liman ve lojistik merkezlerinden biri olacaktýr." diye konuþtu.
Karaismailoðlu, 2003'ten bugüne kadar Rize'nin ulaþým ve iletiþim yatýrýmlarý için 17 milyar 463 milyon liranýn üzerinde harcama yaptýklarýný, Rize'de 2003'e kadar sadece 20 kilometre olan bölünmüþ yol uzunluðunu 176 kilometreye çýkardýklarýný bildirdi.
"Ovit Tüneli kasým ile nisan aylarý arasýnda yoðun kar yaðýþý nedeniyle trafiðe kapanan Ýkizdere ile Ýspir arasýndaki 2 bin 600 rakýmlý Ovit Daðý Geçidi'nin yýlýn tamamýnda trafiðe açýk olmasý saðlanmýþtýr. Ovit Daðý Tüneli Türkiye'nin en uzun, Avrupa'nýn en uzun ikinci, dünyanýn en uzun altýncý kara yolu tünelidir. Devamýnda Kýrýk Tüneli ve Dallýkavak tünellerinde çalýþmalar devam ediyor. Önümüzdeki günlerde Ýkizdere ve Salarha tünellerinin açýlýþlarýný yapmak üzere tekrar Rize'ye geleceðiz. Yine Rize'de devam eden onlarca kara yolu projemiz devam ediyor."
Karaismailoðlu, Rize-Artvin Havalimanýný bu yýlýn sonunda hizmete alacaklarýný belirterek, buranýn 3 milyon metrekare deniz dolgusuyla dünyanýn en büyük havalimanlarýndan biri olacaðýna iþaret etti.
"Geçtiðimiz yýl baþladýðýmýz projemizi Cumhuriyetimizin yüzüncü yýlýnda hizmete açmayý planlýyoruz. Limanýmýzýn hizmete girmesiyle birlikte yýlda 3 milyon ton genel kargoyla birlikte 8 milyon ton dökme yük ve 100 TEU konteyner ve 100 bin araç Ro-Ro kapasiteli olarak bölgesel ticaretin can damarý olacak. Yýllýk 13 milyon ton kapasiteli Rize Ýyidere Lojistik Limaný Projesi'nin Gayri Safi Yurtiçi Hasýla'ya etkisi 192 milyon dolar, üretime katkýsý 428 milyon dolardan fazla olacaktýr. Yani ilk yýllardan itibaren yatýrýmýmýzýn geri dönüþünü kat be kat almýþ olacaðýz. Bu proje ayný zamanda 1000 kiþiye doðrudan, 34 farklý sektörde 8 bin kiþiye de dolaylý istihdam imkaný saðlayacaktýr. Proje ile Rize'miz, Karadeniz'e açýlan yeni bir lojistik üs olurken, limanýmýz hem bölge illerinin ekonomisine hem de ülkenin ticaret hacmine önemli katkýlar sunacaktýr."
Karaismailoðlu, Ýyidere Lojistik Merkezi'nin ihtiyacý olan deniz dolgusuna taþ ihtiyacýnýn karþýlanacaðý Ýkizdere Cevizlik Taþocaðý ile ilgili son dönemde yalan yanlýþ dedikodularýn yayýldýðýný ve bir algý operasyonu düzenlendiðini söyledi.
"Bugün halkýmýzýn hayatýnýn ayrýlmaz parçasý olmuþ köprüler, tüneller ürünümüzü pazara, hastamýzý hastaneye, çocuðumuzu okula taþýyan emniyetli yollarýmýz, halkýmýzý Türkiye'nin her yerinden dünyaya ulaþtýran havalimanlarýmýz, çöle dönmüþ doðu ve güney doðu illerimize gürül gürül su götüren barajlarýmýz zamanýnda hep bir dirençle karþýlanmýþtýr. Hayatta bir tane dikili aðacý olmayan bu gruplar önce bütün illerimizde þehirlerimizin en kýymetli alanlarýný dönüþtürdüðümüz millet bahçelerine bir baksýnlar. Elbette, yaptýðýmýz her projede hem ekonomik getiriler hem çevresel kazanýmlar hem de sosyal katkýlar hesaplanmakta ve tartýlmaktadýr. Tüm bu unsurlarýn dengesi gözetilmekte, her projeden sonra istemeden etkilenen bir aðaç varsa yerine yüzlercesi dikilmektedir."
"Rize Ýyidere Lojistik Liman yapýmýnda deniz dolgusu için bütün projelerimizde olduðu gibi burada da öncelikli olarak mevcut taþ ocaklarýnýn kullanýlmasý önceliðimizdir. Ýhtiyaç duyulan deniz suyuna dayanýklý taþ rezervi konusunda mevcut taþ ocaklarý da dahil tam 10 yerden numuneler alýnmýþ, uygun taþýn burada olduðu bilimsel ve tarafsýz kurullar tarafýndan tespit edilmiþtir. Cevizlik Taþ Ocaðý için Çevresel Etki Deðerlendirme Raporu hazýrlanarak Rize Valiliðince onaylanmýþtýr. Çevre etkileri sürekli olarak kontrol edilecektir. Ocak sahasýnda açýk iþletme yöntemleri kontrollü þekilde uygulanacak, ocak içinde kesinlikle kýrma-eleme tesisi kurulmayacaktýr. Ocakta yapýlacak faaliyetler sonucunda ortaya çýkacak sarsýntý ve gürültü deðerleri, yürürlükteki kanun ve yönetmelikler sýnýrlarýnda kalacaktýr. Çalýþmalar halkýmýzý rahatsýz edecek boyutlara katiyen ulaþmayacaktýr. Sarsýntý ve gürültü ölçümleri bakanlýk tarafýndan yetkilendirilmiþ laboratuvarlar ve akademisyenler tarafýndan kontrol altýnda tutulacaktýr."
Taþ ocaðýnýn Cevizlik köyüne kuþbakýþý 1800 metre, Gürdere köyüne 2 bin 500 metre uzaklýkta olduðunu belirten Karaismailoðlu, çalýþmalarý yerleþim alanlarýna bir hayli uzak mesafede sürdüreceklerini söyledi.
Karaismailoðlu, faaliyet süresince ortaya çýkan atýklarýn özel bir alanda depolanacaðýný ve bertaraf edileceðini dile getirerek, "Maden Ýþleri Genel Müdürlüðünün meri mevzuatý çevresinde, ocak sahasýnda üretime baþlamadan önce bitkisel toprak sýyrýlacak olup, üretim sonrasý arazi ýslah çalýþmalarýnda kullanýlmak üzere muhafaza edilecektir. Sadece 13,5 hektarlýk ÇED alanýnda taþ ocaðý faaliyeti sürdürülecektir. Taþ kýrma faaliyetleri bitiminden sonra taþ ocaðý bölgesi bitkisel toprakla doldurulacak, tarýmsal, bitkisel verimlilik ayný kalacaktýr. Mevcut doðal yaþamýn geri kazanýlmasý saðlanacaktýr." dedi.
Bakan Karaismailoðlu, beraberindeki Vali Kemal Çeber, AK Parti Rize Milletvekili Osman Aþkýn Bak ve diðer ilgililerle, Rize'nin Ýyidere ilçesinde inþasý devam eden Ýyidere Lojistik Limaný'nda incelemelerde bulundu.
Ýncelemelerinin ardýndan basýn toplantýsý düzenleyen Karaismailoðlu, "Bu taþ ocaðý 70 yýl deðil, sadece 2 yýl süre ile iþletilecektir. Ocaktan sadece ve sadece liman için taþ çýkarýlacaktýr. Taþ ocaðý çalýþmalarýnda 3 þiddetinde deprem etkisi oluþacaðý kesinlikle yalan ve yanlýþtýr. Hazine'ye ait ocak çalýþma sahasýnda tarla yoktur, kesinlikle tarlalara dokunulmayacaktýr. Taþ ocaðý için iki ruhsat verildiði bilgisi kesinlikle yanlýþtýr. Sadece tek ruhsatlý bir çalýþma söz konusudur. 100 bin aðaç kesilecek yönündeki ifadeler tamamýyla gerçek dýþýdýr." diye konuþtu.
Karaismailoðlu, her projede, doðaya olan hassasiyetleri nedeniyle en ince ayrýntýya kadar iþleri planladýklarýný vurgulayarak, "Örneðin Rize'ye tekrar gelen Maden Ýþleri Genel Müdürlüðünün teknik ekibi, bölgeye alternatif bir ocak olup olmadýðýný tekrar araþtýrmýþ ve baþka uygun bir ocak olmadýðýný tutanak altýna almýþtýr. Yani Rize'yi önümüzdeki on yýllarda katbekat zenginleþtirecek Ýyidere Lojistik Liman inþaatýmýzýn ihtiyacý olan taþ niteliðini sadece bu noktadan karþýlayabiliyoruz." deðerlendirmesinde bulundu.
Bakan Karaismailoðlu, yaptýklarý bütün projelerin devlet aklýyla düþünülen, gelecek yüzyýlý planlayan, gelecek nesillerin bugünden daha iyi yaþamasý için yapýlan iþler olduðuna iþaret etti.
Türkiye'nin, dünyanýn en önemli ticaret yollarýnýn kavþak noktasýnda bulunduðunu belirten Karaismailoðlu, sözlerini þöyle sürdürdü:
"Bu nedenle tarihi fýrsatlarla karþý karþýyayýz. Bu fýrsatlarý aþa, iþe, üretime dönüþtürmek üzere son derece kapsamlý bir Lojistik Master Planý yaptýk. Bu plan doðrultusunda yaptýðýmýz tüm projelerimiz ulaþýmýn her modunda dünyanýn ticari koridorlarýnda oyun kurucu ülke olmak içindir. Projelerimiz, yapýmlarý sýrasýnda 2 yýl minimum düzeyde sýkýntý verebilir. Fakat projelerimiz en az 200 yýl ülkemize hizmet edecektir. Anadolu, Avrupa'dan uzak Asya'ya, Afrika'dan Kuzey Avrupa ve Rusya'ya, Akdeniz'den Basra Körfezi'ne ve oradan Hint Okyanusu'na bütün yollarýn hem deniz hem de kara köprüsüdür. Baþta, bugünden Ýngiltere'den Çin'e ulaþan Orta Koridorun hakimi olmuþ bir ülke olarak, yatýrým yapmak ve ulaþýmýn her modunda jeopolitik imkanlarýmýzý ekonomik kazanýmlara dönüþtürmek durumundayýz."
Karaismailoðlu, Akdeniz'in ürünlerini Karadeniz'e, Karadeniz'in bereketini Akdeniz'e taþýyacak lojistik altyapýyý kurduklarýna dikkati çekerek, "Limanlarýmýzla bu büyük resmi baþarýya ulaþtýracaðýz. Tamamlamak üzere olduðumuz Filyos Limaný'mýz, kabiliyetlerini her geçen gün artýrdýðýmýz Trabzon Limaný'mýz ve nihayet Ýyidere Limaný'mýzla Karadeniz'i kucaklayan kýyýlarýmýz boyunca, dünyanýn yeni ticaret gölü Karadeniz'in ticaretine hükmedeceðiz. Elbette bütün bunlar olurken, bizim için doðamýzýn, topraðýmýzýn da gelecek nesillere olduðu gibi aktarýlmasý çok çok kýymetlidir. Biz devlet olarak bu bilinçle hareket etmekteyiz." dedi.
Çocuklara en yüksek ekonomik faydayý sunacak iþleri yaparken, doðaya da mümkün olan en az müdahaleyle ilerlediklerini dile getiren Karaismailoðlu, "Projelerimizi tamamladýðýmýzda proje alanlarýný eskisinden daha zengin bir toprak ve bitki örtüsüyle býrakacaðýz. Cevizli Taþ Ocaðý'ndaki faaliyetler tamamlandýktan sonra, buralarda zarar gören bir aðacýn yerine, 10 aðaç dikeceðiz. Hükümetlerimiz dönemindeki fidanlarýmýzý toprakla buluþturma seferberliði, dünyanýn büyük takdirini kazanmýþtýr. Son 19 yýlda 5,3 milyar fidaný toprakla buluþturduk." diye konuþtu.
Karaismailoðlu, Ulaþtýrma ve Altyapý Bakanlýðýnýn, sadece kara yollarý yatýrýmlarý sayesinde yýlda 2 milyon 500 bini aþkýn aðaca eþ deðer karbondioksit salýmýný ortadan kaldýrdýðýný aktardý.
Sadece 2020 yýlý içinde zamandan 1 milyar 324 milyon dolar, yakýttan 546 milyon dolar, çevre maliyetlerinden yaklaþýk 11 milyon dolar tasarruf saðladýklarýný belirten Karaismailoðlu, istisnasýz tüm ulaþtýrma projelerinin çevre karnesinin iþte böyle bir tabloyu ortaya koyduðunu aktardý.
"Bizlere verdiðiniz sorumlulukla büyük iþler baþardýk. Bildiðiniz gibi Sayýn Cumhurbaþkanýmýz, 21 Temmuz 2020'de Karadeniz'de büyük doðal gaz keþfinin müjdesini vermiþti. Yakýn zamanda Karadeniz Havzasý petrol, doðal gaz ve daha birçok yer altý kaynaklarýnýn çýkarýldýðý enerji bölgesi olacak. 2023 yýlýnda tamamlayacaðýmýz Rize Ýyidere Lojistik Limaný ile de Rize'mizi lojistik üssü yapacaðýz. Karadeniz önümüzdeki on yýllarda Avrasya'nýn ticaret gölü olacaktýr. Karadeniz'in artan ticari trafiðini ve buradan saðlayacaklarý kazançlarý ön gören tüm Karadeniz ülkeleri liman yatýrýmlarýna hýz vermiþ, hummalý hazýrlýklara giriþmiþtir. Karadeniz'de hakimiyet yarýþýnýn kazananý olmak herkesten çok bize yakýþacaktýr."
Dün, üçüncü köprüye, Ýstanbul Havalimaný'na, þehir hastanelerine karþý çýkanlarýn, bugün Rize Ýkizderelileri yalanlarýyla kandýrmaya çalýþtýklarýný vurgulayan Karaismailoðlu, "Sayýn Cumhurbaþkanýmýz da biz de Rize'nin, Trabzon'un evlatlarýyýz. Bu mavinin, bu yeþilin, bu topraðýn sevdalýsýyýz. Karadeniz'in ekmeðiyle, suyuyla büyüdük. Ülkemize ve bölgemize yapacaðýmýz büyük yatýrýmlara karþý çýkanlara artýk ne devletimiz ne halkýmýz ne gençlerimiz kulak asmýyor." dedi.
"Rize Ýkizdere'de oynanan oyun ise sadece taþ ocaðý ve çevre hassasiyeti deðil. Sýkýntýlarý her zaman olduðu gibi bu ülkenin kalkýnmasýdýr. Bu provokasyonlar, siz deðerli kardeþlerimizin basiret ve feraseti ile defedilecektir. Bölgemize ve ülkemize yapýlan büyük yatýrýmlarý yaparken dönemsel ve kýsmi birtakým sýkýntýlarý hep birlikte ve el birliði ile aþacaðýz. Bizim yapmak istediklerimiz Rize'mizin ve tüm ülkemizin istihdam imkanlarýný, ticaretini, ekonomisini geliþtirmek. Rize'yi, Karadeniz'in lojistik kavþak ve üs bölgesi yapmaktýr."
Bakan Karaismailoðlu, kentteki programý kapsamýnda Belediye Baþkaný Rahmi Metin'i makamýnda ziyaret etti, ardýndan yýkýmý tamamlanan belediye bloklarýnýn bulunduðu bölge ile Rize Ticaret Borsasýnca yapýmý devam eden çay bardaðý þeklindeki Çay Çarþýsý'nda da incelemelerde bulundu.