Bakan Þimþek: Çalýþanlarýmýzý hiçbir þekilde enflasyona ezdirmedik, ezdirmeyeceðiz
ABONE OL

AK Parti Samsun Milletvekili Mehmet Muþ baþkanlýðýnda toplanan TBMM Plan Bütçe Komisyonu'nda Hazine ve Maliye Bakanlýðý'nýn 2025 yýlý bütçesinin yaný sýra Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý, Özelleþtirme Ýdaresi Baþkanlýðý, Sermaye Piyasasý Kurulu, Bankacýlýk Düzenleme ve Denetleme Kurumu ve Kamu Ýhale Kurumu'nun Sayýþtay raporlarý ve bütçeleri görüþüldü. Hazine ve Maliye Bakaný Mehmet Þimþek, bütçe görüþülmeleri çerçevesinde milletvekillerinin sorularýný yanýtladý.

Bakan Þimþek, en çok tartýþýlan konulardan bir tanesinin gelir daðýlýmý ve enflasyon tahminleri olduðunu belirtti. Son 22 yýlda yoksulluðun azaltýlmasý ve gelir daðýlýmýnýn iyileþmesi için önemli adýmlar atýldýðýný kaydeden Þimþek, uygulanan politikalar sayesinde gelir daðýlýmý göstergelerinde yakýn döneme kadar önemli iyileþmeler olduðunu ifade etti. Þimþek, "Mesela en yüksek gelire sahip yüzde 10'luk grubun harcanabilir gelirden aldýðý payýn en düþük gelire sahip yüzde 10'luk grubun payýna oraný yüzde 17,7 iken 2023'de 13,8'e kadar düþtü. Son dönemde enflasyon kaynaklý bir miktar bozulma var. Rakamlara önümüzdeki dönemde yansýmaya devam edecek" açýklamasýnda bulundu.

Yüksek enflasyonun gelir daðýlýmýný bozduðunu, alým gücünü düþürdüðünü ve büyümenin kapsayýcýlýðýný azalttýðýný söyleyen Þimþek, programý tasarlarken en önemli hedeflerinin fiyat istikrarý olduðunu kaydetti.

"AMACIMIZ ENFLASYONU TEK HANEYE DÜÞÜRMEK"

Enflasyonun düþmesi için gerekli politika çerçevesinin þekillenmesinin ve para politikasýnýn yeniden inþasý zaman aldýðýný aktaran Þimþek, "Bugün geldiðimiz noktada koþullar artýk kalýcý bir þekilde dezenflasyona elveriþli. Biz bu süreci üç aþamalý olarak planladýk. Ýlk yýl dezenflasyona geçiþ dönemiydi yani iþte politika inþa süreci. Þu anda biz bir dezenflasyon dönemindeyiz. Son dönem özellikle 2026 ve sonrasý istikrar dönemi olacak. Yani artýk tek haneye doðru evrildiði ve kalýcý bir þekilde enflasyonun kontrol altýna aldýðý dönemi olacak. Amacýmýz enflasyonu tek haneye düþürmek. Kalýcý olarak düþük tek haneye düþürmek. Çünkü fiyat istikrarýn tanýmý da budur" ifadelerine yer verdi.

"ENFLASYON TAHMÝNÝNDE YETKÝN KURUMLARIMIZA GÜVENÝYORUZ VE ÝNANIYORUZ"

Þimþek, uluslararasý kuruluþlarda olduðu gibi kendi tahminlerinde de deðiþiklikler olduðunu belirterek, Merkez Bankamýz yüzde 70 olasýlýkla enflasyon þu olacak diyor. Orada bir olasýlýk durumu söz konusu. Çünkü küresel ve yurt içi konjonktüre iliþkin bir takým varsayýmlar yapmak zorundasýnýz ve bu varsayýmlar zamanla da deðiþebiliyor. Þartlar deðiþebiliyor. Uluslararasý kuruluþlarda tahminlerini örneðin IMF'e yýlda en az iki kez ana deðiþikliðe gidiyor, ara dönemde de deðiþikliðe gidiyor yani yýlda dört kez tahmin deðiþikliðine gidiyor. Bizde de ilgili kurumlarýmýz iç ve dýþ konjonktüre yönelik tüm geliþmeleri titizlikle takip ediyor ve düzenli olarak toplanarak deðerlendiriyor. Bakan olarak benim tahmin yapma imkaným yok. Son OVP'de Merkez Bankamýz yýl sonu enflasyon tahminini söyledi. Strateji Bütçe Baþkanlýðý ise baþka bir tahmin söyledi. Biz de kurumlarýmýzýn tahminlerimizin ortalamasýný aldýk. Dolayýsýyla biz bu konuda yetkin kurumlarýmýza güveniyoruz ve inanýyoruz" þeklinde konuþtu.

Kur Korumalý Mevduatýn (KKM) TCMB'ye devredilmesine iliþkin konuþan Þimþek, KKM'nin Merkez Bankasý'nýn para politikasý, döviz politikasý ve rezerv yönetimiyle iliþkili bir konu olduðunu belirterek, uygulamaya iliþkin usul ve esaslarýn TCMB tarafýndan belirlenmesi ve yönetilmesinin daha uygun olacaðýný dile getirdi.

"MÝLLÝ GELÝRÝN YÜZDE 6'SI KADAR BÝR KAYNAÐI BÝR FELAKETE HARCARSANIZ ORADA ALAN SINIRLIDIR"

Kamu harcamalarýna iliþkin kendisine yöneltilen sorulara da yanýt veren Þimþek, "Doðrusu deprem harcamalarýna iliþkin zaten bizim bir tasarrufta bulunmamýz söz konusu deðil. Tamamen ne kadar harcanabiliyorsa harcanýyor. Ortalama dolar kuru üzerinden muhtemelen son iki yýlda yaklaþýk neredeyse 70 milyar dolar civarýnda bir kaynak depreme harcanmýþ olacak. Hiçbir sorunu olmayan bir ülkede dahi siz eðer yani milli gelirin yüzde 6'sý kadar bir kaynaðý bir felakete harcarsanýz orada alan sýnýrlýdýr. Dolayýsýyla bizim bütçe esnekliðimiz çok yüksek deðil. Bunlarý bilmenizde fayda var. Bütçe harcamalarýmýzýn yüzde 41.6'sý personel ve bu personelin sosyal güvenlikle ilgili prim transferlerine gidiyor. 2025 yýlýnda bütçe açýðýný azaltacaðýz ve bunun sayesinde de biz mutlaka Merkez Bankasý'nýn dezenflasyon sürecini çok daha güçlü bir þekilde destekleyeceðiz" diye konuþtu.

"KAMUDA MUAZZAM BÝR HARCAMA DÝSÝPLÝNÝ VE TASARRUF VAR"

Kamuda tasarruf tedbirleri konusunda önemli boyutta harcama disiplini saðladýklarýný açýklayan Þimþek, "makro açýdan ne kadar ne kadar tasarruf yaptýðýmýza bakarsak, 10 yýllýk bir dönemi alalým. Faiz dýþý harcamalar, deprem de hariç, çünkü depremi de öngöremezsiniz. Faiz de piyasa koþullarýnda bilinir. Faiz dýþý harcamalarda 10 yýllýk meclisimizin onayladýðý bütçeyle gerçekleþen bütçe arasýndaki faiz dýþý harcamalardaki yukarý yönü sapma yýllýk ortalama yüzde 9,1'di. Biz 2024 yýlýnda bu sapmanýn yüzde 0,8' düþeceðini düþürdük. Bir tasarruf felsefesi olmasaydý sapma yüzde 9,1'den yüzde 0,8'e düþürülebilir miydi? Sapma son 10 yýlýn ortalamasý baðlamýnda gitseydi, 814 milyar liraya denk gelecekti. Dolayýsýyla muazzam bir harcama disiplini ve tasarruf var" deðerlendirmesinde bulundu.

"KAMUDA MAKAM ARACI OLARAK TOGG'U VERÝYORUZ"

Kamudaki taþýt sayýsýna iliþkin de konuþan Þimþek, 2023 yýlýna göre kamuda taþýt sayýsý bu sene net olarak 3 bin 848 adet arttýðýný söyledi. Þimþek, "Artan taþýtlarýn bunun yüzde 90'ý güvenlik, saðlýk ve afet yönetimi için edilen taþýtlardýr. 2 bin 910 adet yani yüzde 76'sý Emniyet Genel Müdürlüðü Türk Polis Teþkilatýný Güçlendirme Vakýfý'nca hibe edilen taþýtlardýr. Yani biz bütçeden bir para ödemedik. Þimdi Ýçiþleri Bakanlýðýmýz, Emniyet Genel Müdürlüðümüz taþýtlarýný yenilemesin, taþýtý almasýn diyorsanýz takdir sizin. 252 tanesi Saðlýk Bakanlýðý'nýn ambulansýdýr. Acil müdahale hizmetleri için siz bunu istemiyor musunuz? 151 adeti yine Jandarma Genel Komutanlýðý ve Sahil Güvenlik Komutanlýðý'na yine asayiþ için alýnan taþýtlardýr. 168 adeti Afet ve Acil Durum Yönetimi Baþkanlýðý'na aittir. Makam aracý anlamýnda yenilenme taleplerinin tamamýný mevcudun tasfiyesi kararýyla onay veriyoruz. Makam anlamýnda Biz TOG'u veriyoruz" þeklinde konuþtu.

"OECD'DE GELÝÞMEKTE OLAN ÜLKELERDE 40'LI 50'LÝ YAÞLARDA EMEKLÝLÝK YOK"

EYT'nin maliyetini Sosyal Güvenlik Kurumu'na (SGK) sorduklarýný ve rakamlarýn SGK'nýn hesapladýðýný belirten Þimþek, "Bu tutarý Hazine Maliye Bakanlýðý teknik ekipleri alýyorlar bu tutarý finansman maliyetini ekliyorlar. Çünkü bu öngörülmüþ bir þey deðil. Dolayýsýyla Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanýmýz diyor ki '2024 yýlý için 592,6 milyar lira'. Ama bu finansman maliyetini içermiyor. Biz buna finansman maliyetini hazine olarak hesaplayýp ekliyoruz ve 752 milyar liraya oradan ulaþýyoruz. Burada önemli olan þey þu arkadaþlar. Aktöriyel dengeyi bozan bir uygulama mý? Evet. Þu anda OECD'de 38 tane ülke var. Aralarýnda az geliþmiþ ve geliþmekte olan ülkeler var. Aralarýnda geliþmekte olan ülkeler var. Ve bu ülkelerin bana bir tanesini gösterin ki 30'lu, 40'lý hatta 50'li yaþlarda emekli olan ülke neredeyse kalmadý. Birçok ülke 65'in üzerine çýktý" dedi.

"GÖNÜL ÝSTER KÝ ASGARÝ ÜCRETÝMÝZ BUNUN ÇOK ÇOK ÜSTÜNDE OLSUN"

Asgari ücrete iliþkin birçok deðerlendirmelerin yapýldýðýný ifade eden Þimþek, "Asgari ücreti bir komisyon erbabýyla belirliyoruz. Benim bu aþamada bir deðerlendirmede bulunmam doðru olmaz. Ben bunu daha önce de söyledim. Gönül ister ki katma deðeri yüksek ürünler üretelim, verimliliðimiz çok yüksek olsun, teknolojik boyutu çok yüksek olsun, asgari ücretimiz bunun çok çok üstünde olsun. Biz oraya ulaþmak için zaten yapýsal reform gündeminde en büyük baþlýðý ARGE'ye, teknolojik dönüþme, yeþil dönüþme, dijital dönüþme ayýrdýk" dedi.

"ÇALIÞANLARIMIZI HÝÇBÝR ÞEKÝLDE ENFLASYONA EZDÝRMEDÝK, EZDÝRMEYECEÐÝZ"

En düþük memur maaþýnda reel artýþýn son 22 yýlda dolar bazýnda yüzde 238'ten yüzde bin 139 dolara çýktýðýný söyleyen Þimþek, "En düþük emekli maaþýndaki reel artýþ yüzde 543 ve dolar bazlý artýþ yüzde 812, yani 40 dolardan 363 dolara. Asgari ücrette reel artýþ yüzde 212. Dolar bazlý artýþ yüzde 343. 112 dolardan 494 dolara çýkmýþ bugün itibariyle. Özetle, çalýþanlarýmýzý hiçbir þekilde enflasyona ezdirmedik, ezdirmeyeceðiz" diye kaydetti.

Vergi harcamalarýnýn 853 milyar lirasýnýn asgari ücretin vergi dýþý býrakýlmasýndan kaynaklandýðýnýn altýný çizen Þimþek, yatýrým teþviklerinin 536 milyar lira olduðunu söyledi.

Son 22 yýlda gelir belgesi tarifesinin en alt dilimini biz yüzde 22'den yüzde 15'e düþürdüklerini dile getiren Þimþek, En üst dilimini yüzde 35'den yüzde 40'a çýkarttýklarýný hatýrlattý.

2002 yýlýnda dolaysýz vergilerin toplam vergiler içerisindeki payý yüzde 53,1 olduðunu aktaran Þimþek, bugün ise oranýn yüzde 56,1'e çýktýðýný söyledi.

Türk vergi hukukunda hiçbir bakanýn veya idarenin vergi borcunu silme yetkisinin olmadýðýnýn altýný çizen Þimþek, vergi silme yetkisinin sadece Meclis'e ait olduðunu söyledi.

"HÝÇBÝR ÞEKÝLDE NE BÝREYLERÝN NE DE ÞÝRKETLERÝN VERGÝLERÝNÝ SÝLME YETKÝM YOK"

Vergi borçlarýnýn silindiði yönünde yapýlan eleþtirilere de yanýt veren Þimþek, "Türk vergi hukukunda hiçbir bakanýn veya idarenin vergi borcunu silme yetkisi yok. Bakanýn vergi silme yetkisi yok. Vergileri silme yetkisi sadece ve sadece Yüce Meclisi'ndir. Hiçbir þekilde ne bireylerin ne de þirketlerin vergilerini silme yetkim yok benim. Ýyi ki yok. Eðer söylediðiniz husus uzlaþma müessesesi kapsamýnda yanlýþ olduðu deðerlendirilen raporlar kapsamýnda bir takým düzeltmeler ise o 1963'de getirilmiþ. Ben bakan olduktan sonra, 1963'den beri yürürlükte olan bu kanunun aksine, 'bundan sonra uzlaþmalarda ana parada hiçbir þekilde indirim yapýlamaz' diye kanunu getirdik. Dolayýsýyla ben nasýl vergi borcunu asla silmedim. Çünkü ben hiçbir þekilde böyle bir sorumluluk üstlenmem" diye konuþtu.

Ziraat Bankasý eleþtirileri yapýldýðýný da söyleyen Þimþek, "Ben hemen arkadaþlara söyledim, 'Genel müdürü arayýn, söyleyeceði bir þey varsa iletin hýzlý bir þekilde.' Þimdi bankanýn tüm þubelerinin tabelalarý asla deðiþmiyor diyor. Sadece deprem bölgesindeki tadilat ihtiyacý olan tadilatlarý sýrasýnda tabelalar deðiþiyor. Tadilat ihtiyacý olan ve deprem bölgesinde. 'Demirören grubu taksitlerini ödüyor ve vadesi geçen borcu yok diyor'. Ben size genel müdürüm bana söylediklerini söylüyorum. Tüm bankalarýn yaptýðý gibi Ziraat Bankasý da son 13 yýldýr düzenli olarak yýlýn sonunda bir sonraki yýlýn hedeflerini tartýþmak üzere istiþarede bulmak üzere toplanýyor yapýlan toplantýda bu baðlamda" ifadelerine yer verdi.

Tip-1 diyabet hastalarý için ilgili bakanlarýn konuyu ele alacaklarýný ifade eden Þimþek, en kýsa süre içerisinde imkanlar çerçevesinde bu sorunu çözmeye çalýþacaklarýný söyledi.

Vergi borcunu ödeyenlere ödemeyenlere doðrudan elektronik haciz uygulanýyor þeklindeki deðerlendirmelerin söz konusu olmadýðýný aktaran Þimþek ilgili kiþiye haber verilmeden asla doðrudan doðruya e-haciz uygulanmadýðýný belirtti.

Milletvekillerinin gelir daðýlýmý ve enflasyona iliþkin deðerlendirmelerine deðinen Þimþek, son 22 yýlda gelir daðýlýmýnýn iyileþmesi için önemli adýmlar atýldýðýný, uygulanan politikalar sayesinde yakýn dönemde gelir daðýlýmý göstergelerinde önemli iyileþmeler olduðunu belirtti.

Þimþek, enflasyonun gelir daðýlýmýný bozduðunu, alým gücünü düþürdüðünü ve büyümenin kapsayýcýlýðýný azalttýðýný söyledi. Bu nedenle programý tasarlarken birincil hedeflerinin fiyat istikrarý olduðuna dikkati çeken Þimþek, yolun uzun olduðunu ifade ettiklerini anýmsattý.

Para politikasýnýn yeniden inþasýnýn zaman aldýðýný anlatan Þimþek, koþullarýn artýk kalýcý þekilde dezenflasyona elveriþli olduðunu vurguladý. Bu süreci 3 aþamalý planladýklarýný dile getiren Þimþek, ilk yýlýn dezenflasyona geçiþ dönemi olduðunu söyledi.

Þimþek, "Þu anda dezenflasyon dönemindeyiz. Özellikle 2026 ve sonrasý istikrar dönemi olacak. Yani enflasyonun artýk tek haneye doðru evrildiði ve kalýcý þekilde kontrol altýna alýndýðý dönem olacak. Amacýmýz enflasyonu kalýcý olarak düþük tek haneye düþürmek. Çünkü fiyat istikrarýnýn tanýmý da budur."

Bakan Þimþek: Dýþ ticaret dengesi 35 milyar dolar iyileþti

"UYGULANAN POLÝTÝKA VE GELÝÞMELERE GÖRE BAZI TAHMÝNLER REVÝZE EDÝLEBÝLÝR"

Þimþek, uluslararasý kurumlarda tahmin deðiþikliklerinin olup olmadýðýna iliþkin soruya, "Uluslararasý kuruluþlarýn da bizim de tahminlerimizde deðiþiklikler oluyor." yanýtýný verdi.

Uluslararasý Para Fonunun (IMF) da enflasyon tahminlerinde deðiþiklik yaptýðýna iþaret eden Þimþek, "Uygulanan politika ve geliþmelere göre bazý tahminler revize edilebilir. Çünkü tahmin süreçleri dinamiktir. Merkez Bankamýz ne diyor? Yüzde 70 olasýlýkla enflasyon þu olacak diyor. Çünkü küresel ve yurt içi konjonktüre iliþkin birtakým varsayýmlar yapmak zorundasýnýz ve bu varsayýmlar zamanla deðiþebiliyor. Þartlar deðiþebiliyor." ifadelerini kullandý.

Þimþek, Türkiye'de ilgili kurumlarýn iç ve dýþ geliþmeleri takip ettiðini ve deðerlendirdiklerini belirterek, Bakan olarak kendisinin tahmin yapma imkanýnýn olmadýðýnýn altýný çizdi. Þimþek, geçen sene için program tahminleri ve gerçekleþmelerine dikkati çekerek, performansýn iddia edildiði kadar kötü olmadýðýný söyledi.

"CARÝ AÇIK, ÖNGÖRÜLERÝMÝZÝN ÇOK ALTINDA KALACAK"

Bu yýlýn ekonomi göstergelerindeki performanslarý deðerlendiren Þimþek, þunlarý kaydetti:

"Bu sene büyük ihtimalle cari açýk öngörülerimizin çok altýnda kalacak. Ýþsizlik oraný da öngörülerimizin oldukça altýnda. Bu, iyi bir þey. Ýstihdam artýþý da böyle. Enflasyon öngörümüzün üstünde. Niye? Para politikasýnýn etkili olduðu alanlar var, etkili olmadýðý alanlar var. Mesela hizmetlerin bir kýsmý, temel mallar para politikasýna iyi tepki veriyor. Hizmetler o düzeyde vermiyor."

- "Enflasyonu kalýcý þekilde düþürmek için ilave tedbirleri almak zorundayýz"

Þimþek, enflasyonun öngördüklerinin üzerinde seyrettiðini ifade ederek, "Enflasyonu kalýcý þekilde düþürmek için gereken ilave tedbirleri almak zorundayýz. Alacaðýz." diye konuþtu.

Bütçe harcamalarýnda deprem kaynaklý aðýrlýklý azalýþ öngördüklerine dikkati çeken Þimþek, bunun dezenflasyonu destekleyeceðini söyledi. Bütçe açýðýndaki daralmanýn dezenflasyonist olduðunun altýný çizen Þimþek, "Bütçe imkanlarýna göre belki yeni yýlda klasik artýþlarda farklý bir deðerlendirmeye gidebiliriz. Bütçe hususunu deðerlendireceðiz." dedi.

Hazine ve Maliye Bakanlýðýnýn bütçe görüþmelerine baþlandý

KKM STOKU DÜÞÜÞÜ SÜRÜYOR

Kur Korumalý Mevduatýn (KKM) neden uygulamaya alýndýðýna iliþkin soru üzerine Þimþek, Aralýk 2021'de kurlarda baský oluþtuðunu ve KKM'nin geçici tedbir olarak devreye sokulduðunu anýmsattý. Þimþek, KKM'nin aslýnda Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasýnýn (TCMB) para, döviz politikasý ve rezerv yönetimiyle iliþkili bir konu olduðuna iþaret ederek, "Bu nedenle uygulamaya iliþkin usul ve esaslarýn TCMB tarafýndan belirlenmesi ve yönetilmesi daha uygundur." ifadelerini kullandý.

Þimþek, KKM'den çýkýþ sürecinin süreceðine iþaret ederek, KKM stokunun Aðustos 2023'te zirveyi gördüðünü, 8 Kasým itibarýyla 1,3 trilyon liraya gerilediðini söyledi. Þimþek, "Eðer öngörmediðimiz bir þey yaþanmazsa buradan çýkýþ yakýndýr." dedi.

Türkiye'ye gelen dýþ kaynaklarýn çoðunlukla "carry trade" olup olmadýðýna iliþkin sorulara ise Þimþek, açýk ve örtülü kur hedeflerinin olmadýðýný söyledi. Þimþek, sermaye akýmlarýný yönetmenin zor iþ olduðuna dikkati çekerek, carry trade'e dayalý bir modellerinin ve niyetinin olmadýðýnýn altýný çizdi.

"2025 YILINDA BÜTÇE AÇIÐINI AZALTACAÐIZ"

Kamu harcamalarýna iliþkin sorulara yanýt veren Þimþek, deprem harcamalarýna iliþkin tasarrufta bulunmanýn söz konusu olmadýðýný dile getirdi.

Þimþek, bütçe esnekliklerinin yüksek olmadýðýný belirterek, "Bütçe harcamalarýmýzýn yüzde 41,6'sý personel ve bu personelin sosyal güvenlikle ilgili prim transferlerine gidiyor. 2025 yýlýnda bütçe açýðýný azaltacaðýz. Bu sayede mutlaka Merkez Bankasýnýn dezenflasyon sürecini çok daha güçlü þekilde destekleyeceðiz." deðerlendirmesinde bulundu.

Tasarruf tedbir paketini açýkladýklarýný anýmsatan Þimþek, þöyle devam etti:

"Meclisimizin onayladýðý bütçeyle gerçekleþen bütçe arasýndaki faiz dýþý harcamalardaki yukarý yönlü sapmanýn, son 10 senede yýllýk ortalamasý yüzde 9,1'dir. 2024'te bu sapmanýn yüzde 0,8'e düþeceðini öngörüyoruz. Bir harcama disiplini olmasaydý, tasarruf felsefesi olmasaydý sapma yüzde 9,1'den yüzde 0,8'e düþürülebilir miydi? Sapma son 10 yýlýn ortalamasýnda gitseydi bu, 814 milyar liraya denk gelecekti. Muazzam harcama disiplini var, tasarruf var."

Þimþek, bu yýl kamuda taþýt sayýsýnýn 2023'e göre 3 bin 848 adet arttýðýna, bunun yüzde 90'ýnýn güvenlik, saðlýk ve afet yönetimi için edinilen taþýtlar olduðuna iþaret etti. Makam aracý eleþtirilerine deðinen Þimþek, yenilenme taleplerinin tamamýný mevcudun tasfiyesi þartýyla onayladýklarýný vurguladý. Kendisinin onay verdiði binek araçlarýn tamamýnýn TOGG olduðunu dile getiren Þimþek, vadesi dolan ve yenilenmesi gereken kiralýk araçlardan 2 bin 671'ini azalttýklarýný aktardý.

Bakan Þimþek'ten 'vergi' cevabý

"FAÝZ HARCAMALARININ MÝLLÝ GELÝRE ORANI 22 YILDIR DÜÞÜYOR"

EYT maliyetine de deðinen Þimþek, maliyeti Sosyal Güvenlik Kurumuna sorduklarýný söyledi. Þimþek, "Aktüeryal dengeyi bozan bir uygulama mý? Evet. Þu anda OECD'de 38 ülke var. Bu ülkelerin bir tanesini gösterin 30'lu yaþlarda, 40'lý yaþlarda emekli olan. Hatta 50'li yaþlarda emekli olunan ülke neredeyse kalmadý. Birçok ülke 65'in üzerine çýktý." ifadelerini kullandý.

Þimþek, faiz harcamalarýnýn milli gelire oranýnýn son 22 yýldýr düþtüðünü vurgulayarak bu oranýn 2002'de yüzde 14,3 olduðunu, 2024'te ise yüzde 2,9 seviyesine düþtüðünü dile getirdi. Son 22 yýlýn ortalamasýnýn yüzde 4,5 olduðunun altýný çizen Þimþek, Orta Vadeli Program sonunda bu oraný yüzde 3 seviyesinde tutmayý hedeflediklerini anlattý.

Görüþmelerin ardýndan, Hazine ve Maliye Bakanlýðýnýn 2025 yýlý bütçesinin yaný sýra Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý, Türkiye Ýstatistik Kurumu, Özelleþtirme Ýdaresi Baþkanlýðý, Sermaye Piyasasý Kurulu, Bankacýlýk Düzenleme ve Denetleme Kurumu, Kamu Ýhale Kurumu, Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartlarý Kurumu, Sigortacýlýk ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumunun bütçe, kesin hesap ve Sayýþtay raporlarý; Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasý, Yatýrýmcý Tazmin Merkezi ile Bankalararasý Kart Merkezi AÞ'nin Sayýþtay raporlarý kabul edildi.