Bakan Þimþek: Yeni vergi paketini 'çok kazanandan çok, az kazanandan az vergi alýnmasý' ilkesiyle hazýrladýk
ABONE OL

Bakan Þimþek, bugün TBMM Baþkanlýðý'na sunulan yeni vergi düzenlemelerini içeren kanun teklifini DHA'ya deðerlendirdi. Bakan Þimþek, uzun süredir teklif üzerinde ilgili taraflarýn görüþleri de alýnarak çalýþma yaptýklarýný belirterek, "'Çok kazanandan çok, az kazanandan az vergi alýnmasý' ilkemiz doðrultusunda dar gelirlilere yük getirmeyecek þekilde hazýrlanan yeni vergi taslaðýmýzýn bakanlýk bünyesindeki çalýþmalarý tamamlandý. Ýlk paket, hükümet ve partimizin ilgili organlarýnda da ele alýndý. Artýk konu Yüce Meclis'in takdirinde" dedi.

Þimþek, kayýt dýþýlýðý önleyecek, vergide etkinlik, adalet ve verimliliði saðlayacak düzenlemeler yaptýklarýný, vergi güvenliðini önceliklendirdiklerini ve istisnalarýn kaldýrýlmasý yönünde adým attýklarýný söyledi. Taslaða son þeklini verirken taraflarýn taleplerine yönelik de düzenlemelere gittiklerini ifade eden Þimþek, "Taslaðýmýz, dar gelirli vatandaþa yönelik hükümler içermemesine karþýn bu þekilde itham edildiðimiz yönlere çekildi. Pakette, vergi adaletinin güçlendirilmesi, sermayeye yönelik vergi uygulamalarý getirilmesi ve doðrudan vergilerin payýnýn artýrýlmasý için düzenleme önerileri bulunuyor. Çalýþmalarýmýzý, Türkiye'de vergilendirilmemiþ alan býrakýlmamasý amacýyla yürütmeye devam edeceðiz. Kayýt dýþýlýkla kararlý mücadele ve gönüllü uyumu artýracak, bu yolla mali disiplini güçlendirecek adýmlar atacaðýz" diye konuþtu.

ÇOK ULUSLU ÞÝRKETLERE ASGARÝ KURUMLAR VERGÝSÝ

Teklif ile yýllýk konsolide hasýlatý 750 milyon euro eþiðini aþan çok uluslu þirketlerin düþük vergileme yapýlan ülkelerdeki þube, iþtirak ve iþ yerlerinin asgari yüzde 15 kurumlar vergisine tabi tutulmasýna yönelik yeni bir vergileme sistemi oluþturulacak. OECD'nin kurallarýna uyumlu hazýrlanan model, çok uluslu þirketlerin kazançlarýnýn her hal ve takdirde yüzde 15 vergi yükü taþýmasýný amaçlýyor. Asgari kurumlar vergisi uygulamasýna geçmeyen ülkeler, vergileme haklarýný bir baþka ülkeye devretmiþ oluyor. Türkiye'de nihai ana iþletmesi yurt dýþýnda bulunan 1024 grup bulunurken, bunlarýn ülkede 2 bin 134 iþletmesi yer alýyor.

Teklif ile ayrýca kurumlar vergisi mükelleflerinin hesaplayacaklarý kurumlar vergisinin tespitine yönelik vergi güvenlik müessesi getiriliyor. Mükelleflerin ödeyecekleri kurumlar vergisi, beyan ettikleri kazancýn indirim ve istisnalar düþülmeden önceki tutarýnýn yüzde 10'undan aþaðý olamayacak. Yeni iþe baþlayanlardan 3 yýl asgari vergi alýnmayacak, mevcut yatýrým teþvik belgesi olan mükelleflerin haklarý korunacak, bazý istisna kazançlar kapsam dýþýnda býrakýlacak. Mikro ve küçük iþletmelerin teknoloji geliþtirme bölgeleri kazanç istisnasý ile AR-GE ve tasarým indirimleri kapsam dýþýnda olacak.

YAP-ÝÞLET-DEVRET MODELÝNE KURUMLAR VERGÝSÝ

Teklif ile Türkiye'deki büyük yatýrýmlardan elde edilen kazançlara da artýrýmlý kurumlar vergisi uygulanacak. Yap-iþlet-devret modeli ile kamu iþbirliði projeleri kapsamýnda faaliyet gösteren kurumlarýn bu faaliyetlerinden elde ettikleri kazançlarýna kurumlar vergisi oraný yüzde 25 yerine yüzde 30 olacak. Ayrýca mevcut uygulamada yatýrým fon ve ortaklýklarýnýn kazançlarýnýn tamamý kurumlar vergisinden istisna tutuluyor. Bu istisna kar daðýtým þartýna baðlanýyor. Teklif ile istisna kazancýn yüzde 50'si ortaklara daðýtýldýðýnda kar paylarýný alanlardan gelir ve kurumlar vergisi alýnacak.

SERBEST BÖLGLEERDE VERGÝ ÝSTÝSNASINA SINIRLAMA

Mevcut uygulamada serbest bölgelerdeki üretim faaliyetlerinden elde edilen kazançlarýn tamamý, üretilen ürünlerin yurt içine ya da yurt dýþýna satýlýp satýlmadýðýna bakýlmaksýzýn kurumlar vergisinden istisna. Ancak bu istisna artýk sadece ihracat gelirleri ile sýnýrlandýrýlacak. Böylece yurt içine yapýlan satýþlardan elde edilen kazançlardan vergi alýnacak.

Teklif ile yurt içi asgari kurumlar vergisi uygulamasýnýn yaný sýra, vergi güvenliðini saðlamak amacýyla ticari kazanç elde eden gelir vergisi mükellefleri ile kurumlar vergisi mükelleflerine yapýlan bazý ödemelere gelir ve kurumlar vergisi kesintisi getiriliyor. Kapsama alýnacak ödemeler Cumhurbaþkaný kararý ile belirlenecek. Hasýlat ile beyan arasýndaki fark izaha davet nedeni olacak. Ayrýca, serbest meslek kazancý ve ticari kazanç yönünden gelir vergisi mükelleflerinin yýlýn belirli zamanlarýnda hasýlatlarý tespit edilecek, beyanlarý ile tespit edilen hasýlatlarý arasýnda uyumsuzluk olanlar izaha davet edilecek.

CEZALARDA ETKÝNLÝK ARTACAK

Teklif ile cezalarda etkinliðin artýrýlmasý için düzenlemeler de yer alýyor. Usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarý artýyor. Baþkasýna ait pos cihazý kullananlara, baþkasýnýn IBAN'ýný kullananlara aðýr cezalar geliyor. Ödemeleri baþkalarýnýn hesabýna yapýlan havaleler ile kabul edenlere ve hesaplarýný baþkalarýna kullandýranlara ceza uygulanacak. Ayrýca kayýt dýþý faaliyetlere artýrýmlý vergi ziyaý cezasý uygulanacak. Kayýt dýþý faaliyette bulunanlara uygulanacak vergi ziyaý cezasý; verginin 1 katý olarak kesilecek cezalarda 1,5 kat, verginin 3 katý olarak kesilecek cezalarda 4,5 kat kesilecek.

Mevcut durumda mükellefler haklarýnda yazýlan raporlar üzerine kaçakçýlýk cezasý olmadýðý sürece uzlaþma isteyebiliyor. Teklif ile uzlaþmanýn konusu ceza ile sýnýrlandýrýlýyor. Vergi asýllarý için uzlaþma istenilemeyecek.

  • Bakan Þimþek
  • vergi
  • vergi paketi