Bakan Uraloðlu: Ýstanbul için tahliye planýmýz var
ABONE OL

Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Abdulkadir Uraloðlu, gazete ve televizyonlarýn Ankara temsilcileri ve haber müdürleriyle TCDD Genel Müdürlüðü'nde bir araya geldi.

Bakanlýkça 2002-2023 yýllarýnda gerçekleþtirilen yatýrýmlarla ilgili bilgi veren Uraloðlu, 2023-2028 yýllarý arasýnda hayata geçirilecek proje ve yatýrýmlarý açýkladý, ardýndan gazetecilerin sorularýný cevapladý.

Uraloðlu, teknolojinin ekonomik ve sosyal hayatý etkilediðine iþaret ederek, "Bunun ulaþým alanýndaki en belirgin yansýmasý ise hýz ve hareketliliðin artmasý olmuþtur. Artan hareketliliðe ayak uydurabilmek için 'sürdürülebilir ulaþým' politikasý artýk tüm geliþmiþ toplumlarýn ortak hedefidir. Bu noktada Bakanlýk olarak geleceði bugünden tasarlarken teknolojideki geliþmeleri, küresel trendleri dikkate alýyor, dünyadaki geliþmeleri yakýndan takip ediyoruz." diye konuþtu.

Ülkenin 4 saatlik uçuþ süresiyle, 43 trilyon 200 milyar dolar gayri safi milli hasýlaya sahip ve 11 trilyon dolar ticaret hacmi olan 67 ülkenin merkezi konumunda olduðuna dikkati çeken Uraloðlu, ülkenin üç kýtayý birbirine baðlayan jeopolitik konumuyla da Avrupa, Asya ve Afrika ülkelerinin ekonomik ve sosyal geliþimleri için çok önemli bir noktada bulunduðunu vurguladý. Uraloðlu, son yýllarda ülke içinde çok modlu ulaþým baðlantýlarý saðlamanýn yaný sýra uluslararasý koridorlar oluþturarak, kýtalar arasýnda kesintisiz ve kaliteli ulaþým altyapýlarý tesis ettiklerini anlattý.

- "DEVASA VE ÖNEMLÝ PROJELERÝ HAYATA GEÇÝRDÝK"

Uraloðlu, Marmaray, Avrasya Tüneli, Ýstanbul Havalimaný, Yavuz Sultan Selim, Osmangazi ve 1915 Çanakkale köprüleri, Filyos Limaný, Ýzmir-Ýstanbul, Ankara-Niðde, Kuzey Marmara otoyollarý gibi devasa ve önemli projeleri hayata geçirdiklerini kaydederek, þu deðerlendirmede bulundu:

"Bu projelerin yaný sýra yeni proje ve hedeflerimizi çaða uygun bir þekilde yenileyerek çalýþmalarýmýza devam ediyoruz. Çünkü, ulaþým ve iletiþim stratejilerimizi küresel ve bölgesel þartlar ýþýðýnda yeniden tanýmlamak ve bu stratejileri her daim güncel tutmak zorundayýz. Bakanlýk olarak deðiþimi yönlendirmek, onu toplumumuzun faydasýna olacak þekilde kanalize etmek gibi bir sorumluluðumuz var. Bakýn, bugün, dünya genelinde nüfusun yaklaþýk yüzde 50'si kentsel alanlarda yaþamaktadýr. 2050'de bu oranýn yüzde 70'e varacaðý öngörülüyor. Buna binaen de dünya ekonomisinin yüzde 90'dan fazlasýnýn kentsel alanlarda üretileceði düþünülüyor."

2020-2050 yýllarýnda ulaþýma yönelik talebin, yolcu sayýsý-kilometre cinsinden iki katýna çýkacaðýnýn öngörüldüðünün altýný çizen Uraloðlu, 2020'de 12 milyar ton olan dünya ticaret hacminin 2030'da 25 milyar tona, 2050'de 95 milyar tona ve 2100'de ise 150 milyar tona çýkacaðýnýn tahmin edildiðini dile getirdi.

Uraloðlu, ülkedeki araç sahipliði sayýsýnýn 2050'de Avrupa ortalamasýna yakýn olan 1000 kiþiye 500 araç oranýna ulaþacaðýný ön gördüklerine iþaret ederek, her 2 kiþiden birinin araç sahibi olacaðýný kaydetti. Uraloðlu, "Bu durumda da ülkemizde þu anda yaklaþýk 26,5 milyon olan araç sayýsý 2050'li yýllarda 55 milyon civarýnda olacak. Ýþte biz de bu gerçekler ýþýðýnda çalýþmalarýmýzý hayata geçiriyoruz." dedi.

- "ULAÞIM VE ÝLETÝÞÝM ALTYAPISINA 194 MÝLYAR DOLARLIK YATIRIM YAPTIK"

Son 21 yýlda ülkenin, ulaþým ve iletiþim altyapýsýna harcanan yaklaþýk 194 milyar dolarla çok önemli mesafeler katettiðini belirten Uraloðlu, Cumhuriyetin 100. yýlýnda yapýlan bu yatýrýmlarla ülkeyi uluslararasý alanda vazgeçilmez bir düzeye taþýdýklarýný söyledi.

Uraloðlu, yüksek hýzlý trenlerle 77 milyondan fazla yolcunun seyahat ettiðine iþaret ederek, þunlarý kaydetti:

"Açýldýðý günden bu yana Marmaray ile yaklaþýk 1 milyar insanýmýzý taþýdýk. Hava yollarýnda 2003'te 34 milyon olan yolcu sayýmýz artýk 200 milyonun üstünde seyrediyor. Ýstanbul Havalimaný'mýz Avrupa'da hem yolcu hem de yük taþýmacýlýðýnda zirvede yer alýyor. Bu yýlýn ilk yarýsýnda Avrupa'daki en iyi kargo trafiðine sahip ilk 10 havalimaný arasýnda Ýstanbul Havalimaný'mýz birinci sýrada yer aldý. Geçtiðimiz Kurban Bayramý'nda kara, hava ve demir yolunu kullanarak yaklaþýk 35 milyon vatandaþýmýz seyahat etti. Adeta bir kavimler göçü yaþadýk."

Yeni bir ulaþým çaðýna girdiklerine iþaret eden Uraloðlu, çaðýn daha güvenli, çevreye duyarlý, mobilite, dijitalleþme ve lojistik dinamikleriyle þekillenen, yeni bir dönem olacaðýna dikkati çekti.

- "DEMÝR YOLLARINA AÐIRLIK VERECEÐÝZ"

Uraloðlu, demir yollarýna aðýrlýk vereceklerinin altýný çizerek, "2022'de 2 bin 505 olan sinyalli hat uzunluðumuzu 8 bin 46 kilometreye çýkardýk. Þu andaki demir yolu uzunluðunun da yaklaþýk 13 bin 900 kilometre olduðunu da bu vesileyle ifade edeyim. 2 bin 122 kilometre olan elektrikli hat uzunluðunu 7 bin 142 kilometreye yükselttik, 181 kilometre olan demir yolu tünel uzunluðunu 373 kilometreye yükselttik. Yüksek hýzlý tren ile taþýnan toplam yolcu sayýsý 76,2 milyona ulaþtý." bilgisini paylaþtý.

Tamamlanan 395,2 kilometre kent içi hat bulunduðuna iþaret eden Uraloðlu, 102 kilometrenin yapýmýnýn devam ettiðini ve bunlarýn Ýstanbul, Ýzmir ve Ankara olduðunu söyledi. Uraloðlu, Ýstanbul'da 340 kilometre kent içi raylý sistem olduðunu ve bunun 127,5 kilometresinin Bakanlýk tarafýndan yapýldýðýný anlattý.

- "BÖLÜNMÜÞ YOL UZUNLUÐUNU 29 BÝN KÝLOMETRENÝN ÜZERÝNE ÇIKARDIK"

Uraloðlu, kara yollarýnda son 21 yýlda 1714 kilometre olan otoyol aðýný, 3 bin 633 kilometreye çýkardýklarýnýn altýný çizerek, 6 bin 101 kilometre olan bölünmüþ yol uzunluðunu da 29 bin kilometrenin üzerine ulaþtýrdýklarýný vurguladý.

Hava yolu alanýnda Ýstanbul Havalimaný baþta olmak üzere ülkedeki uçuþlarda önemli bir üst konumu saðlandýðýna dikkati çeken Uraloðlu, "26 olan aktif havaalaný sayýmýzý 57'ye yükselttik. Yine toplam yolcu sayýsýný 34 milyondan yaklaþýk 203 milyona çýkardýk. 81 ülkeye 2003 yýlýnda uçuþ yapabilirken, þimdi 173 ülkeye uçuþ yapabiliyoruz. 2002'de 150 olan uçak sayýmýzý 644'e yükselttik." dedi.

Uraloðlu, deniz yolunda da kapasitenin arttýrýldýðýna da iþaret etti.

- "2024'TE 6A UYDUMUZU UZAYA FIRLATACAÐIZ"

Bakan Uraloðlu, haberleþmede mobil abone sayýsýný yaklaþýk 91 milyona çýkardýklarýný belirterek, "Geniþ band abone sayýsý yok iken þimdi yaklaþýk 92 milyon civarýnda abonemiz var. Fiber hat uzunluðumuz 81 bin kilometreyken þimdi 526 kilometre civarýnda. Uydulara baktýðýmýzda, yaklaþýk 12 tane uyduyu uzaya göndermiþiz. Þimdi son olarak da 2024 yýlýnýn hemen baþýnda 6A uydumuzu inþallah uzaya fýrlatmýþ olacaðýz." diye konuþtu.

- "YAPILARIMIZI DEPREM YÖNETMELÝÐÝNE GÖRE YAPIYORUZ"

Kahramanmaraþ merkezli 6 Þubat'ta meydana gelen depremlerde Bakanlýðýn bütün birimlerinin bölgede çalýþtýðýna iþaret eden Uraloðlu, þunlarý kaydetti:

"11 ilde Bakanlýk olarak biz vardýk. Demir yoluyla, deniz yoluyla, birçok misafirimize esasýnda Ýskenderun Limaný'nda, ulaþtýrdýðýmýz konaklanabilecek gemilerle beraber misafir ettik. Demir yoluyla taþýdýk. Biz sadece kara yollarý olarak 3 bin 400 civarýnda makine gönderdik. Bu makinelerin yüzde 20'si kendi makinemizdi. Geri kalaný bizim yüklenicilerimizin makineleriydi. O yüklenicilerimiz aþaðý yukarý 40 gün civarýnda bilabedel çalýþtýlar."

Uraloðlu, depreme hazýrlýk olma noktasýnda çalýþmalar yaptýklarýnýn altýný çizerek, Bakanlýk olarak bütün yapýlarý Deprem Yönetmeliði'ne göre yaptýklarýný anlattý. Uraloðlu, "Önceki yapýlarý da Deprem Yönetmeliði'ne göre peyderpey düzeltiyoruz." ifadesini kullandý.

- "HATAY HAVALÝMANI'NI YENÝDEN YAPACAÐIZ"

Bakan Uraloðlu, depremde zarar gören yollarý çok hýzlý bir þekilde onardýklarýnýn altýný çizerek, Hatay Havalimaný'na þu an boþ uçaklarýn indiðini, dolu uçaklarýn kalkabildiðini vurguladý.

Uraloðlu, þöyle devam etti:

"Projemizi yaptýk. Þimdi hýzlýca ihalesini yapýp havaalanýný yeniden yapacaðýz. Ayný yere yapacaðýz maalesef. Çünkü baþka bir yer yok orada. Havaalaný yapýlabilecek yakýn civarda Ýskenderun dahil baþka bir yer yok. Ama ya ben bunu tecrübe ettik niye bir daha deniyoruz derseniz þöyle bir örnek vereyim. Artýk yaklaþým olarak Rize'deki ve Ordu Giresun'daki havaalaný yaklaþýmýyla denizin içerisine nasýl yapmýþsak burada da Amik Gölü'nün içerisine ayný mantýkla yapacaðýz."

Yatýrýmlarla üretime 1 trilyon 260 bin dolarlýk katký saðlandýðýna dikkati çeken Uraloðlu, þu bilgileri paylaþtý:

"Gayri safi yurt içi hasýlaya 606 milyon dolarlýk bir katký saðlamýþýz. Ýhracata yine yaklaþýk 110 milyar dolarlýk, vergiye 31,6 milyar dolarlýk ve her yýlda yaklaþýk 1 milyon kiþiye kabaca katký saðlamýþýz. Peki, bunlarýn tasarruf etkisine bakacak olursak bütün sektörlerde yaklaþýk 30 milyar dolarlýk tasarruf ediyoruz. 2002'de 100 milyar taþýt kilometreye düþen ölüm sayýsý 5,72 iken bugün artýk yaklaþýk 4,5 kat azalarak 1,08'e düþtü."

Uraloðlu, Türkiye'den demir, kara ve deniz yolu koridorlarýnýn geçtiðine dikkati çekerek, "Irak'ýn Fav Limaný'ndan Nusaybin'e, Habur Sýnýr Kapýsý'na ulaþacak bir Kalkýnma Yolu Projesi var. Çok yakýn zamanda bu netleþtirildi. Irak tarafýyla karþýlýklý mutabakatlar imzaladýk. Körfez bölgesindeki ülkeler de buna katký saðlayacak. Yaklaþýk 1200 kilometre demiryolunu ve 2x3 otoyolu hayata getireceðiz. Yani çok hýzlý geliþecek bir koridor ve ciddi de bir alternatif olacak diye düþünüyoruz." dedi.

2053'e kadar 168 milyar dolarlýk yatýrým yapmayý planladýklarýný belirten Uraloðlu, bunun milli gelire 1 trilyon dolarlýk katkýsý olacaðýný söyledi.

- "225 KÝLOMETRE SAATLÝK HIZLI TREN SETÝNÝN TASARIMINA BAÞLADIK"

Uraloðlu, yerli ve milli raylý sistem araçlarýnda milli banliyö setini prototip üretimi ve tasarýmýyla beraber 2024'te yapacaklarýnýn altýný çizerek, þunlarý kaydetti:

"225 kilometre saatlik hýzlý tren setinin tasarýmýna da baþladýk, 2024'te tasarlamýþ olacaðýz. 2025'te prototipini üretmiþ olacaðýz. Sonrasýnda 250 kilometre hýza sahip yüksek hýzlý tren setinin tasarýmýný ve milli metro projesinin tasarýmýný da 2026'da inþallah gerçekleþtirmiþ olacaðýz. Ayný zamanda özel sektörü de özellikle desteklediðimizi bilmenizi isterim. Yeterince kapasite oluþtuðu takdirde biz, belki bu sektörden Bakanlýk olarak çýkacaðýz."

Bursa Hýzlý Tren Hattý'ný 2026'da bitireceklerini belirten Uraloðlu, þu ifadeleri kullandý:

"Mersin, Adana, Osmaniye, Gaziantep hattýmýzý 2027'de bitireceðiz. Biz Kapýkule'den girdiðimizde artýk Gaziantep'ten hýzlý trenle çýkmýþ olacaðýz. Ankara'nýn Ýzmir'e baðlantýsýný saðlayacak yüksek hýzlý treni 2028'de bitirmeyi hedefliyoruz. Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden de geçecek olan ve Uzak Doðu'yu Londra'ya ikinci defa baðlayacak olan demir yolu hattýmýzý yine planlýyoruz. Karadeniz'e ulaþacak demir yolu hattýmýzýn ilk etapta Kýrýkkale ile Çorum arasýnýn 2028'e kadar bitirilmesini planlýyoruz. Ankara-Ýstanbul arasýnda süper hýzlý tren projemizi bitirdik. Bunun fizibilitelerini yapýyoruz. Ankara ile Ýstanbul arasýný iki durakla yaklaþýk 80 dakikada kat etmiþ olacaðýz. Bunu da 2028 için iddialý olabilir ama bunu da inþallah ihalesini yapýp bunun da yapým çalýþmalarýna baþlayacaðýz."

- "2053'E KADAR 31 MÝLYAR DOLARLIK YATIRIM YAPACAÐIZ"

Kara yollarýnda 2053'e yaklaþýk kadar 31 milyar dolarlýk bir yatýrým düþündüklerini anlatan Uraloðlu, 2053'te de 38 bin kilometrelik bölünmüþ yol hedefleri olduðunu vurguladý.

Uraloðlu, çevre dostu ulaþým sistemlerine deðer verdiklerine iþaret ederek, "Elektrikli araçlarýn þarj ve batarya sistemleri üzerinde çalýþýyoruz. Bunlarýn þarj istasyonlarý ile ilgili yine altyapýyla ilgili gerek teþvik ediyoruz gerek imkan saðlýyoruz. Akýllý ulaþým sistemlerini ve otonom sürücü sürüþü destekleyecek altyapýya geçiyoruz. Ýlk etapta Hasdal ile Ýstanbul Havalimaný arasýndaki 30 kilometrelik kesimde, eþ zamanlý olarak, Antalya'daki yaklaþýk 20 kilometrelik bir kesimde test için hazýrlýklarýmýza baþlamýþ durumdayýz." ifadelerini kullandý.

- "HAVALÝMANI SAYIMIZI 61'E ÇIKARACAÐIZ"

Hava yollarýnda 2053'e kadar yaklaþýk 19,5 milyar dolarlýk yatýrým yapmayý planladýklarýný belirten Uraloðlu, þöyle devam etti:

"2028'e kadar da 57 olan havalimaný sayýmýzý 61'e yükseltmeye hedefliyoruz. 2028'e kadar havalimanlarýnýn geniþletilmesi çalýþmalarýna baþladýk. Öncelikle Esenboða, Antalya ve Trabzon'da baþladýk. Çukurova Havalimaný'ný bu sene sonuna kadar bitirmeyi hedefliyoruz. Yozgat Havalimaný'ný önümüzdeki sene bitirmiþ olacaðýz. Bayburt Gümüþhane Havalimaný'ný önümüzdeki sene bitirmiþ olacaðýz. Deniz yoluna baktýðýmýzda 2023'te, 217 olan liman sayýmýzý 255'e çýkarmayý hedefliyoruz. Burada da yaklaþýk 3,3 milyar dolarlýk yeni yatýrým planladýk. Mersin ve Adana'da iki ayrý yeni liman düþünüyoruz."

- "TÜRKSAT 6A'YI ÖNÜMÜZDEKÝ SENE ÝNÞALLAH UZAYA FIRLATACAÐIZ"

Uraloðlu, haberleþmede 2028'e kadar yaklaþýk 10 milyar dolarlýk bir yatýrým yapmayý planladýklarýna dikkati, çekerek, þunlarý kaydetti:

"Buradaki geniþ bant abone sayýsýný 112 milyona, mobil abone sayýmýzý da 102 milyona ulaþtýrmayý hedefliyoruz. TÜRKSAT 6A'yý önümüzdeki sene inþallah uzaya fýrlatacaðýz. Haberleþme de internet hizmetini 100 megabit saniyeye ulaþtýrarak her eve ulaþmayý hedefliyoruz. 5G teknolojisinde 2028'e kadar nüfusumuzun yüzde 100'üne eriþim saðlamayý planlýyoruz. 6G teknolojisine yönelik çalýþmalarýmýza baþladýk. Fiber geniþ bant abone yoðunluðunu uzun vadede tüm Türkiye'yi kapsayacak hale getirmeyi planladýk. Mobil geniþ bant abone yoðunluðunu 57,2 milyar dolar haberleþme yatýrýmlarýyla yüzde 100'e ulaþtýrmayý hedefliyoruz. Siber güvenlik konusunda sertifikasyonla iliþkin altyapý çalýþmalarýný oluþturuyoruz. Önümüzdeki sene artýk bütün akýllý cihazlarýn sertifikasyon ve denetimini Bilgi Teknolojileri Kurumu olarak biz yapmaya baþlayacaðýz."

Ýstanbul'da olasý bir deprem için Bakanlýðýn yürüttüðü çalýþmalarý anlatan Uraloðlu, "Ýstanbul'da 15 Temmuz Köprüsü'nün aský halatlarýný yeniledik. FSM'de devam ediyoruz. Aský hatlarýný yeniliyoruz ve bunlarýn rutin kontrollerini yapýyoruz. Özellikle otoyollar üzerindeki viyadüklerin deprem güçlendirmelerini yapýyoruz. Köprüden geçerken dikkat edin, hemen o kiriþlerin altýna böyle ilave çelik plakalar koyulmuþtur, eðer orada kiriþ düþerse tamamen devre dýþý kalmasýn, onun üzerine düþsün diye. Dolayýsýyla bu tespitleri yaptýk ve devam ediyoruz, þu anda da bu anlamda Ýstanbul'da devam eden bir çalýþma var." ifadelerini kullandý.

Uraloðlu, Ýstanbul'da tahliye planlarý üzerine de deðerlendirmelerde bulunarak, "Kuzey Marmara Otoyolu Ýstanbul'un aort damarý gibi. Biz Kýnalý-Malkara dediðimiz Çanakkale istikametinden tahliye ve acil yardýmý saðlamýþ olacaðýz. Ayný þekilde Osman Gazi Köprüsü'nden ve Kuzey Marmara Otoyolu'ndan da saðlayacaðýz. Ýstanbul'da bir tahliye planýmýz var." dedi.

Bakan Uraloðlu, Ukrayna-Rusya Savaþý nedeniyle, bölgeye gidecek gemilerle ilgili sýkýntýnýn devam ettiðini ancak Karadeniz'de Romanya ve Bulgaristan'a gidecek gemilerle ilgili bir sýkýntýnýn bulunmadýðýný bildirdi.

- "YENÝ BÝR TERMÝNAL BÝNASI YAPIYORUZ"

Trabzon Havalimaný'nýn mevcut pistinin 2 bin 600 metre civarýnda, 45 metre geniþliðinde olduðunu belirten Uraloðlu, pistin ihtiyacý karþýladýðýný, ancak terminal binasýnýn yeterli olmadýðýný söyledi.

Uraloðlu, söz konusu havalimanýnýn günde maksimum 22 bin yolcuya ulaþtýðýný ifade ederek, þöyle konuþtu:

"Günlük 149-150 civarýnda uçaða ev sahipliði yapabilecek bir havalimaný. Orada yeni bir havalimaný projesini yaptýk. Ve bulunduðu yerin hemen kuzeyine doðru deniz üzerine yapmayý planlýyoruz. Malum Karadeniz'de yer darlýðý var. Onu yatýrým programýna da aldýk. 3-5 yýlda bitebilecek bir iþ deðil. Dolayýsýyla biz onun ihalesini yapmaksýzýn mevcut havalimanýnýn iyileþtirilmesiyle ilgili küçük bir ihale yaptýk. Ýç hatlara 3 köprü ilave ediyoruz. Ayrýca yeni bir terminal binasý yapýyoruz. Dýþ hatlar gidiþ ve geliþe ayýrýyoruz. Bir de CIP binasý yapacaðýz oraya. Yapacaðýmýz hizmet Trabzon Havaalaný'ný yaklaþýk bir 10 yýl rahatlatacaktýr."

Suudi Arabistan Ulaþtýrma Bakaný ile telefonda görüþtüklerinin de altýný çizen Uraloðlu, ulaþtýrma alanýnda iþbirlikleri yapmak için görüþmelerini sürdüreceklerini belirtti.

- BAKÜ-TÝFLÝS-KARS HATTI KOMPLE YENÝLENÝYOR

Uraloðlu, Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan'ýn ekimde Çin ziyareti olabileceðini ifade ederek, þunlarý kaydetti:

"Çinlilerin Konya, Aksaray, Yenice, Akdeniz hattýnda iþlerin ortak yapýlmasý konusunda ilgileri var. Yapýlmýþ olan ihaleler var. Dolayýsýyla bunlarýn bu süreçte hayata geçeceðini düþünüyorum. Bununla ilgili gerekli görüþmeleri yaptýk. Bundan sonra daha fazla iþbirliði içerisinde yürüyeceðiz Kuþak Yolu'yla ilgili birçok alternatif var. Her ülke burada rol almaya çalýþýyor. Her ülke gerek kendi ülkesinden geçsin, gerekse de geçecek güzergahta kendilerinin dahli olsun istiyor. Þu andaki Bakü-Tiflis-Kars hattýmýz var ve bu komple yenileniyor. Þu an kapalý olmasýnýn sebebi tamamen yenileniyor olmasý."

Azerbaycan'dan gelerek Ermenistan'ýn Ýran sýnýrýna yakýn Zengezur Koridoru'ndan geçen ve Kars'a ulaþan bir alternatif koridor da inþa ettiklerini bildiren Uraloðlu, "Þu anda Azerbaycan tarafý Zengezur'a kadar gelmek üzere. Dilucu, Iðdýr ve Kars'ý da biz yapacaðýz ve bu sene onu bitirmiþ olacaðýz. Bu ciddi bir alternatif olacak. Kalkýnma yolu dediðimiz Irak'ýn Fav Limaný'ndan Habur'a çýkacak olan 1200 kilometrelik bir hat da üçüncü alternatif olacak." dedi.

Uraloðlu, "Yap-Ýþlet-Devret (YÝD)" modelinin demir yolunda olmadýðýný, hava yolu ve daha çok kara yollarýnda uygulandýðýný hatýrlatarak, þu ifadeleri kullandý:

"Zaten milli bütçemize aldýklarýmýz belli, yapýyoruz. Diðer taraftan kredili yaptýðýmýz iþler var, mesela otoyollarý dýþ krediyle yaptýk, YÝD deðildir. Þu anda Karayollarý Genel Müdürlüðünün iþlettiði otoyollar dýþ kredilidir. Sonrasýnda YÝD diye Ýngilizlerin icat ettiði ve Fransýzlarýn yoðun kullandýðý, bizim de biraz Türkiye'ye uyarladýðýmýz bir sistemdir. Bunu biz icat etmedik. Biz YÝD modeliyle yaptýðýmýz zaman, hangi araç garantisini ve hangi geçiþ ücretini verirsek, buraya kredi bulunabilir. Esasýnda gerçekten geçecek olan araçtan ziyade, orada elbette bir trafik projeksiyonumuz var. Hangi aracýn hangi yýllarda geçeceðini hesaplýyoruz. Vatandaþýn kullanabileceði bir ücret de tespit etmeye çalýþýyoruz."

Osmangazi Köprüsü'nde trafik öngörülerinin üzerine çýktýklarýna da iþaret eden Uraloðlu, þu an için köprüyü kullanan araç sayýnýn ortalama 70 binlerde olduðunu, daha çok insanýn kullanýmý için ücrette zam yapýlmadýðýný belirtti.