Bolat, AA muhabirine, dünyada ve Türkiye'de son yýllarda istikrarlý þekilde büyüyen e-ticaretin, Kovid-19 salgýnýnýn etkisiyle rekor seviyelere ulaþtýðýný söyledi.
Ýnternet teknolojilerinde yaþanan geliþmeler, lojistik ve finansal hizmetlerde yaþanan iyileþtirme ve geliþmelerin etkisiyle e-ticaretin dünya ticaretinden aldýðý payda her geçen yýl önemli artýþlar görüldüðüne dikkati çeken Bolat, geçen yýl küresel perakende e-ticaret satýþlarýnýn 5,8 trilyon dolar olduðunu kaydetti.
Bolat, "Bu hacmin 2024'te 6,3 trilyon dolarý ve 2027'ye kadar 8 trilyon dolarý aþacaðý tahmin ediliyor. Türkiye'de ise e-ticaret hacmi geçen yýl 1,85 trilyon liraya ulaþtý; bu yýl 3,4 trilyon lira olmasý öngörülüyor." dedi.
e-Ticaret sektöründe rekabeti bozucu faaliyetleri engellemek, tüketicilerde oluþabilecek refah kaybýnýn önüne geçmek, çok oyunculu pazar yapýsýný tesis etmek ve elektronik ticaret pazar yerlerinde satýcýlara haksýz ticari koþullar dayatýlmasýný engellemek amacýyla bir dizi düzenleme yapýldýðýný ifade eden Bolat, bunlara iliþkin bilgi verdi.
- "ETAHS'LERE HUKUKA AYKIRI ÝÇERÝKLERÝN KALDIRILMASI YÜKÜMLÜLÜÐÜ GETÝRÝLDÝ"
Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkýnda Kanun'da 2022'de önemli deðiþiklikler yapýldýðýný anýmsatan Bolat, daha güvenli ve þeffaf e-ticaret ortamýnýn saðlanmasý ve e-ticaret pazar yerlerinde faaliyet gösteren satýcýlar hakkýnda detaylý bilgiye ulaþýlabilmesi amacýyla elektronik ticaret aracý hizmet saðlayýcýlara (ETAHS), söz konusu iþletmelerin ticaret unvaný, iþletme adý, tescilli marka adý, Merkezi Sicil Kayýt Sistemi (MERSÝS) numarasý veya vergi kimlik numarasý gibi tanýtýcý bilgilerini doðrulama yükümlülüðü getirildiðini kaydetti.
Bolat, ETAHS'lere, hukuka aykýrý içeriklerin yayýmdan kaldýrýlmasý ve ilgili kamu kurumlarýna bildirilmesi yükümlülüðü getirildiðini belirterek, þöyle devam etti:
"Yazýlý ya da elektronik ortamda önceden olumlu irade beyaný alýnmadan tescilli markalardan oluþan anahtar kelimelere arama motorlarýnda reklam verilmesi engellendi. Böylece, özellikle kamuoyu nezdinde bilinirliði yüksek olup vatandaþlarca daha fazla raðbet gören firmalarýn alan adlarýnýn taklit edilerek kullanýlmasýnýn önüne geçildi."
Bolat, e-ticarette güvenlik ve hizmet kalitesinin yükseltilmesi ile sitelerin güvenilirliðinin tesisi amacýyla Güven Damgasý Sistemi oluþturulduðunu hatýrlatarak, Güven Damgasý alan iþletmelere iliþkin listeye "www.guvendamgasi.org.tr" adresinden ulaþýlabildiðini söyledi.
- "KAMPANYA VE ÝNDÝRÝMLER KONUSUNDA DÝKKATLÝ OLUNMALI"
Kurallara aykýrý hareket eden firmalara gerekli cezalarýn verileceðini vurgulayan Bolat, "e-Ticaret sektöründe çok sayýda kampanyanýn bir araya geldiði kasým ayýnda vatandaþlarýmýzýn dolandýrýlmamasý için e-ticaret siteleri tarafýndan yapýlan indirimleri mercek altýna alacaðýz. Herhangi bir sorunla karþýlaþan vatandaþlarýmýz, vakit kaybetmeden Bakanlýðýmýzýn 'https://www.turkiye.gov.tr/tuketici-sikayeti-uygulamasi' internet adresi üzerinden þikayetlerini bildirirlerse gereði hemen yapýlacaktýr." diye konuþtu.
Bolat, vatandaþlarýn da internet sitelerinden alýþveriþ yaparken dikkat etmesini isteyerek, özellikle sitenin "domain adresi"nin eþleþip eþleþmediðine dikkat etmeleri gerektiðini söyledi.
Ayrýca güvenli ödeme yöntemlerinin tercih edilmesi ve ürünle ilgili kullanýcý yorumlarýnýn incelenmesinin vatandaþlarýn iþlerini kolaylaþtýracaðýna dikkati çeken Bolat, þunlarý kaydetti:
"Kampanya ve indirimler konusunda dikkatli olunmalý. Gerçekçi olmayan indirimlerin dolandýrýcýlýk riski taþýyabileceðine dikkat edilmesi gerekir. e-Ticaret hayatý kolaylaþtýran bir yöntem olsa da bazý riskleri beraberinde getiriyor. e-Ticaret yaparken olumsuz bir durumla karþýlaþýlmasý halinde öncelikle ürünün satýn alýndýðý e-ticaret pazar yeri veya e-ticaret sitesiyle iletiþime geçilmesi, herhangi bir çözüm bulunamamasý halinde ise tüketici hakem heyeti veya tüketici mahkemelerine baþvurulmasý gerekiyor. Öte yandan, dolandýrýcýlýk þüphesi bulunmasý halinde ise cumhuriyet baþsavcýlýðýna suç duyurusunda bulunulabilir. Ayrýca, ödemenin kredi kartý veya banka kartýyla yapýlmasý halinde ilgili bankayla iletiþime geçilerek iþlem itirazý yapýlabiliyor."
Bolat, denetim programýna alýnan firmalarýn mesafeli satýþ ve uygulamalara, ilgili kanun ve yönetmelikler uyarýnca idari para cezasý uygulandýðýný, mevzuata aykýrýlýk teþkil eden hususlarda da gerekli görülmesi hallerde internet sitesi hakkýnda eriþim engeli talep edilebildiðini belirterek, "Bu yýlýn 9 ayýnda Bakanlýkça yapýlan inceleme ve denetim iþlemlerinde, mesafeli satýþ faaliyetlerinin ilgili mevzuat hükümlerine aykýrý olduðu tespit edilen 54 firma için 238 milyon 155 bin 602 lira idari para cezasý uygulandý." dedi.