Ulaþtýrma ve Altyapý Bakaný Adil Karaismailoðlu, milli elektrikli tren, Kanal Ýstanbul, Ýstanbul Havalimaný metrosu ve demiryolu yatýrýmlarýna iliþkin önemli bilgiler verdi.
Sabah'ta yer alan habere göre, Karaismailoðlu, Milli Elektrikli Tren'in 10 bin kilometre yol katettiðini hatýrlatarak, "Bu yýl içinde yolcu taþýmaya baþlayacaðýz. Þu anda maksimum iþletme hýzý 160 kilometre. Bu hýza 153 saniyede ulaþabiliyor. Bunu 225 kilometreye çýkarmak için çalýþýyoruz. Bölgesel tren hatlarýnda elektrikli tren çalýþabilecek" dedi.
Önemli açýklamalarda bulunan Karaismailoðlu þu ifadelerde bulundu:
Son dönemde Ulaþtýrma ve Altyapý Bakanlýðý demiryollarý yatýrýmlarýna aðýrlýk verdi. Þu anda devam eden hatlarda durum nedir?
4 bin 500 kilometre demiryolu inþaatý sürüyor. Bunu artarak devam ettireceðiz. Þu anda Ankara-Ýzmir, Bursa-Ankara, Konya-Mersin oradan Gaziantep'e hýzlý tren hatlarýyla ilgili çalýþma devam ediyor. Üçüncü Köprü güzergâhýný da yapacaðýz. Ýstanbul ile Ankara arasýndaki yolculuðu 1.5 saate indirecek olan güzergâh 3 etap halinde yapýlacak. Bu tamamlandýðýnda Ankara-Ýstanbul arasýnda 350 kilometre hýzla gidecek. 2053 Ulaþtýrma ve Lojistik Ana Planý'na göre, hýzlý tren baðlantýsýna sahip olan il sayýsýný 8'den 52'ye yükseltmeyi hedefliyoruz. Bu da þu anda 19.5 milyon yolcu sayýsýnýn 350 milyona çýkmasý demek...
"HEDEF 225 KÝLOMETRE"
Milli Elektrikli Tren ne zaman yolcu taþýmaya baþlayacak?
Þu anda 10 bin kilometre yol katetti. Sakarya'da bulunan TÜRASAÞ'ta yapýlýyor. Bu yýl içinde yolcu taþýmaya baþlayacaðýz. Þu anda maksimum iþletme hýzý 160 kilometre. Bu hýza 153 saniyede ulaþabiliyor. Bunu 225 kilometreye çýkarmak için çalýþýyoruz. Bölgesel tren hatlarýnda elektrikli tren çalýþabilecek.
Ýstanbul Havalimaný metrosunun daha önce eylülde baþlayacaðýný söylemiþtiniz. Þimdi ertelendi. Neden?
Havalimaný metrosu 37 kilometre. O kadar kolay deðil bu hattý yapmak. Burada 10 tane tünel açma makinasý çalýþtý. Dünyada bir projede bu kadar tünel makinesinin çalýþtýðýný göremezsiniz. Hatta yerli sinyalizasyon olacak. ASELSAN sistemi kurdu. Þimdi sertifikasýný bu hatta aldýktan sonra dünyaya satabilecek. Dünyada bu iþi yapan 5 tane firma var. Tekel durumundalar. Biz yerli sinyalizasyon sistemini kurmuþ olacaðýz. Sinyalizasyonun dýþýnda trenler de yerli olacak. Baþka bir yere gidiyor Türkiye...
Rus havayolu þirketinin 15 Kasým'da KKTC'ye uçmaya baþlayacaðý belirtiliyor. Burada durum nedir?
Ruslara resmi taleplerini yazmalarýný söyledik. Sivil Havacýlýk Genel Müdürlüðü'ne gönderecekler. Türkiye bunu inceleyecek.
"KANAL DEDÝKODU SÝYASETÝNE ALET EDÝLEMEZ"
Kanal Ýstanbul projesinde ne aþamada?
Kanal Ýstanbul'da Sazlýdere Köprüsü'nün yapýmýna baþlandý. Yollar ve tren hatlarý yapýlýyor. Bu, dünyanýn en önemli projelerden biri. Uzun soluklu bir iþ. Ýmar planlarý yapýldý. Maliyet ilk baþtaki hesaplamalardan biraz daha fazla... 15 milyar dolar olarak hesaplamýþtýk, 20 milyar dolarý bulacak. Burayý genel bütçeye yük olmadan yapmak istiyoruz. Proje eninde sonunda hayata geçecek. Bu bir ihtiyaç. Þu anda dünya ticaret hacmi 12 milyar ton. Rakam 2030'da 25 milyar tona çýkacak. Bu yüklerin yüzde 90'ý denizden taþýnýyor. Þu anda Boðaz'dan 40 bin gemi geçiyor. Yarýn gemi sayýsý 60-70 bine çýkarsa Boðaz'dan geçmesi mümkün olmaz. O zaman ne olacak? Marmara Denizi gemi havuzuna dönüþür.
Dolayýsýyla alternatif bir su yolu planlanmasý gerekiyor. Bugün olmasa da yarýn buna karþý çýkanlar durumu anlayacak. Kanalýn doðu kýsmýnda, Ýstanbul Havalimaný'nýn kuzeyinde lojistik liman yapacaðýz. Bugün gidin bakýn, Ambarlý Limaný artýk yoðunluðu kaldýramayacak vaziyette... Dolayýsýyla Kanal Ýstanbul teknik bir konu, bir dünya vizyonundan bahsediyoruz. Dedikodu siyasetine alet edilecek bir mesele deðil... Bir de gemi trafiði azaldýðýnda birçok organizasyon yapma imkâný da olacak. 'Boðaz'da yüzme, yelken yarýþý yapalým' diye birçok teklif geliyor. Hiçbirisini yapamýyoruz. Geçen gün balýkçýlarla bir araya geldim. Ekim ayýnýn ortasýnda balýk sürüsü geçiyormuþ... Onlar da o gün Boðaz'da balýk tutmak istediklerini ancak gemi trafiði nedeniyle tekneye çýkamadýklarýný anlattýlar. Bunu planlayacaðýz. Ekimin ortasýnda balýklarýn göç ettiði gün gemi trafiðine kapatýp 'Balýk Festivali' yapmayý planlýyoruz.
Kanal Ýstanbul'un yapýmý için teklif var mý?
Hollanda, Çin, Rusya, Danimarka, Belçika gibi dünyanýn birçok ülkesindeki altyapý firmalarýndan teklif geliyor. Kanal Ýstanbul'u 'Biz yapalým' diyorlar.
"BOÐAZ'DA GELÝR 200 MÝLYON $'A ÇIKACAK"
Boðaz'dan geçen gemilerden alýnan ücret de arttý. Türkiye bu konuda epey gelir kaybýna uðradý...
Montrö Boðazlar Sözleþmesi'ne göre Türk Boðazlarý'ndan uðraksýz geçen gemilerden alýnacak vergi ve harçlara iliþkin ücretlerde esas teþkil eden "Altýn Frank"ýn deðerini artýk her yýl 1 Temmuz tarihi itibarýyla güncelleyeceðiz. 1983 yýlýnda yüzde 75 oranda indirim yapýlarak sabitlenen kur karþýlýðý ödeme sistemi yapýlýyordu. 40 bin gemiden yýlda 30 milyon dolar gelir elde ediyorduk. Süveyþ Kanalý'nýn yýllýk geliri 5.6 milyar dolar. Þimdi bizde de yýllýk yaklaþýk 200 milyon dolara çýkacak. Bu rakam her yýl artacak.
"YAVUZ SULTAN SELÝM'Ý YENÝDEN ÝHALE EDEBÝLÝRÝZ"
Yap-Ýþlet-Devret projelerinde iþletme hakký süreleri tamamlandýðýnda ne yapýlacak? Ýlk süresi bitecek proje sanýrým Yavuz Sultan Selim...
Yap-Ýþlet-Devret projeleri devletten bir kuruþ çýkmadan yapýlýyor... 2040'tan sonra bunlar tamamen kendini amorti etmeye baþlayacak. Osmangazi Köprüsü'nden Kurban Bayramý'nda arife günü 80 bin araç geçti. Bu olmasa o araçlarýn yarýsý o seyahati yapamayacaktý. Feribot kapasitesi 25-30 bini geçemezdi. 2027'de Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün iþletme süresi bitiyor. O tarihten sonra devlete geçecek. Fikrimi sorarsanýz, yeniden ihale edip, oradaki parayla Siirt'teki yollarý yaparým. Ýhaleye 'sen parayý topla, iþletme maliyetlerini üstlen, yüzde 80'ini devlete ver' diye çýkarým. Bunlar hesaplanmýyor. Yollarýn iþletme maliyetlerini de yüklenici firmalar üstleniyor. Bu da ciddi bir maliyet demek...
10 milyar euroluk Ýstanbul Havalimaný'nna devletin cebinden bir kuruþ çýkmadan yapýldý. Toplam iþletme süresince 26 milyar euro gelir toplayacaðým. Ýstanbul Havalimaný bir hub oldu. Geçenlerde Tiflis Havalimaný yetkilileri diyor, en yoðun saatler gece 2-4 arasýymýþ. Nedeni sorduðumda, "Çünkü uçaklar kalýp Ýstanbul'a gidiyor, oradan yolcular diðer ülkelere uçuyor." Yani planlar Ýstanbul Havalimaný'na göre yapýyorlar. Bugün dünyada birçok havalimanýnda sorun var. 200 milyon yolcu kapasiteli uluslararasý bir havalimanýný bu sorunlar baþlamadan çok önce tamamladýk.
50 FÝRMA TASFÝYE KARARNAMESÝYLE ÝÞÝ BIRAKTI
Karayolu firmalarýndan zaman zaman 'paramýzý alamýyoruz' þikâyetleri geliyor...
Bazen karayollarý ödemeleri geç kalýyor ama biz firmalardan daha çok çalýþmalarýný istiyoruz. Öyle olunca da ödediðimiz para iþe göre az kalýyor olabilir. Ancak bakýn, biz sýkýntýlý süreçte dahi þantiye kapatmadýk. 5 bin tane þantiyemiz var.
Tasfiye Kararnamesi'nden yararlanan oldu mu?
50 projede firma iþi býraktý. O iþleri de yeniden ihale ettik, devam ediyoruz.