Ýthalatta Ýlave Gümrük Vergisi Uygulamasýna Ýliþkin Kararda Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Cumhurbaþkaný Kararý, Resmi Gazete'de yayýmlandý.
Buna göre, Ticaret Bakanlýðý, yerli üretimin iç pazardaki payýnýn yükseltilmesi ve korunmasý ile yurt içine yatýrýmlarýn özendirilmesi amacýyla Çin menþeli benzinli ve hibrit binek otomobillere ithalat deðerinin yüzde 40'ý veya 7 bin dolar/adetin yüksek olaný þeklinde ilave gümrük vergisi uygulanmasýna karar vermiþti.
Kararýn ardýndan Çin otomotiv markalarýnýn Türkiye'deki pazar payý ve yatýrým durumu gündeme geldi. Türkiye otomotiv pazarýnda hem adet hem de pazar payý açýsýndan konumunu her geçen gün güçlendiren Çin markalarý, yatýrým konusunda "sessizliðini" korudu.
Sýklýkla "Türkiye'yi Avrupa'ya açýlan bir kapý" olarak gördüklerini dile getiren Çin markalarýnýn, Türkiye'de üretim yapýp yapmayacaðý sýk sýk gündeme gelmiþ ancak yatýrým konusunda bir adým atýlmamýþtý.
Uzmanlar, Çin'in Türkiye'nin dýþ ticaret açýðýnda önemli bir role sahip olduðunu ve otomotiv sektörünün de bu açýktaki en önemli sektörlerden biri konumunda bulunduðunu belirtiyor.
AA muhabirinin Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneði (ODMD) verilerinden derlediði bilgilere göre, yýlýn ilk beþ aylýk döneminde otomobil ve hafif ticari araç satýþlarý yüzde 6 artýþ gösterdi. Böylece mayýs sonu itibarýyla toplamda 471 bin 743 adet sýfýr araç satýþý oldu.
Otomobil satýþlarý, söz konusu dönemde yüzde 10,25 artýþla 375 bin 97 olurken, hafif ticari araç satýþlarý ise yüzde 7,9 azalýþla 96 bin 646 adet olarak kayýtlara geçti.
- ODMD LÝSTESÝNDE ÇÝN MENÞELÝ MARKA SAYISI 12'YE YÜKSELECEK
ODMD listesine yeni Çin firmalarýnýn da dahil olmasýyla pazardaki toplam marka sayýsý 54'e ulaþtý.
Son dönemde Çin markalarýnýn Türkiye'ye ilgisinde belirgin bir artýþ gözlenirken, bu durum pazara giren firma sayýsýna da yansýdý.
Türkiye otomotiv pazarýnda Skywell, MG, Chery, Leapmotor, Seres, Maxus, Hongqi, DFSK, BYD ve NETA ile 10 Çin menþeli marka bulunuyor. Bu listeye yakýn zamanda SWM ve Jaecoo markalarýnýn da eklenmesiyle Çin menþeli marka sayýsýnýn 12'ye yükselmesi bekleniyor.
DFSK ve Chery içten yanmalý motora sahip otomobilleri Türkiye pazarýnda satýþa sunarken, MG hem elektrikli hem içten yanmalý, diðer markalar da elektrikli modelleriyle boy gösteriyor. Lüks segment otomobil satan Voyah ise ODMD'de listelenmiyor. Ayrýca DFSK ve Maxus markalarý hafif ticari araç satýþý da yapýyor.
- ÇÝN MARKALARININ TÜRKÝYE PAZARINDAN ALDIÐI PAY
Çin otomotiv firmalarýnýn Türkiye'deki toplam satýþlarý (otomobil ve hafif ticari) yýlýn ilk 5 ayýnda 38 bin 395'e, otomotiv pazarýndan aldýklarý pay da yüzde 8,13'e ulaþtý.
Çin markalarý arasýnda DFSK ve Maxus'un ticari araç satýþý da bulunuyor. Bu iki markanýn hafif ticari satýþlarý hariç tutularak sadece otomobil özelinde bakýldýðýnda Çin markalarýnýn satýþ sayýsý 38 bin 19'a, pazar payý ise yüzde 10,13'e yükseldi.
- EN FAZLA SATIÞ YAPAN ÇÝN MARKALARI
Çin otomotiv firmalarýnýn Türkiye'de ocak-mayýs dönemindeki satýþ sayýlarýna bakýldýðýnda, Chery 26 bin 990 satýþla ilk sýrada yer aldý. 9 bin 478 satýþ sayýsýna ulaþan MG ikinci, 1065 satýþ yapan BYD de üçüncü oldu.
DFSK, otomobil ve hafif ticari olmak üzere 346 satýþla dördüncü, Maxus 190 satýþla beþinci sýrada konumlandý.
- ÞUBAT 2023'TE SATIÞ SAYISI 1000'ÝN ALTINDA KALMIÞTI
Chery ve bazý Çin markalarýnýn satýþa henüz baþlamadýðý geçen yýlýn þubat ayýna bakýldýðýnda, Çin markalarýnýn toplam satýþlarý 1000 adedin altýnda kalmýþtý. 2023'ün tamamýnda ise Çin markalarý, toplam 967 bin 341 adetlik Türkiye otomobil pazarýnda, 59 bin 97 satýþla yüzde 6,10 paya ulaþmýþtý.
Böylece, Çin markalarýnýn hem satýþ sayýsý hem de pazar payý açýsýndan Türkiye pazarýndaki konumlarýný güçlendirdiði görüldü.
- ÝTHAL ARAÇLAR ARASINDA ÇÝN MARKALARININ PAYI YÜZDE 11,69 SEVÝYESÝNDE
Diðer yandan, ocak-mayýs döneminde 471 bin 743 adetlik toplam pazarda yerli araç satýþlarý 146 bin 727, ithal araç satýþlarý ise 325 bin 16 adet oldu. Böylece toplam pazarýn yüzde 68,89'u ithal araçlardan oluþtu.
Ýthal araçlar arasýnda ise Çin markalarýnýn payý, yüzde 11,69 seviyesinde kayýtlara geçti.
- TÜRK OTOMOTÝV SEKTÖRÜ ÇÝNLÝLERDEN ÝTHALAT DEÐÝL, YATIRIM BEKLÝYOR
Otomotiv Sanayii Derneði (OSD) Baþkaný Cengiz Eroldu, nisan ayýndaki son OSD toplantýsýnda, Çinlilerin Türkiye'ye ithalat deðil, yatýrým yapmalarý gerektiðini ifade etmiþti.
Eroldu, önceki açýklamalarýnda da Türkiye açýsýndan bakýldýðý zaman, Çin'in otomotiv sanayi dýþýnda ülke içinde ticaret dengesi açýsýndan da bir sorun teþkil ettiðini, Çin'den gelen elektrikli otomobillere iliþkin uygulanan bazý kurallarýn içten yanmalý araçlar için de uygulanmasý gerektiðini belirtmiþ ve þu ifadeleri kullanmýþtý:
"Bizim açýkçasý ülke sanayine, yalnýzca otomotiv deðil, diðer sanayilerle birlikte yaratacaðý bir risk olarak görüyoruz bu durumu. Bu da bizce 2024 yýlýnda yönetilmesi gereken bir diðer konu çünkü yalnýzca elektrikli arabalara konulan birtakým uygulamalarla Çin ithalatýnýn Türkiye'nin dýþ ticaret dengesine verdiði hasarý halletmek mümkün olmayacak gibi duruyor. Biz Çinli araçlara otomotiv sanayi olarak karþý deðiliz ama gelip yatýrým yapmalarý lazým. Yani biz de Çinlileri yatýrým yapmaya davet ediyoruz ki zaten Bakanlýðýn da bu yönde yaptýðý çalýþmalar var. Çinli yatýrýmcýlarýn gelip Türkiye'de yatýrým yapmalarý lazým. Otomotiv sanayi olarak rekabeti olumlu buluyoruz ama yalnýzca ithalatla bu pazarýn kaybedilmesi doðru bir þey deðil."