Uraloðlu, Aþýk Þenlik Tüneli ve Baðlantý Yolu Açýlýþ Töreni'nde yaptýðý konuþmada, Ardahan'ýn manevi mimarlarýndan olan merhum Aþýk Þenlik'in adýný verdikleri Aþýk Þenlik Tüneli ve Çýldýr-Aktaþ Sýnýr Kapýsý yolunun açýlýþýnda bir arada olmaktan büyük memnuniyet duyduðunu söyledi.
Mozeret Geçidi'nin sadece bir ulaþým yolu deðil ayný zamanda bölgenin tarihi, kültürel ve ekonomik dokusunu þekillendirmesi açýsýndan da büyük önem taþýdýðýný anlatan Uraloðlu, Mozeret Geçidi'nin korunmasý, geliþtirilmesi ve gelecek nesillere aktarýlmasýnýn da bölgenin sürdürülebilir kalkýnmasý için büyük önem taþýdýðýný belirtti.
Bu kapsamda Aþýk Þenlik Tüneli ve baðlantý yolunun inþasýyla Mozeret Geçidi'nin ulaþým altyapýsýnýn güçlenmesi ve bölgenin ekonomik ve sosyal geliþimi için büyük bir adým attýklarýna dikkati çeken Uraloðlu, Ardahan'ýn yetiþtirdiði büyük ozan Aþýk Þenlik'in ismini tünele vererek bölgenin kültürel mirasýna da sahip çýktýklarýný anlattý.
Türkiye ile Gürcistan arasýndaki Aktaþ Sýnýr Kapýsý'na ulaþýmý saðlayan ve Aþýk Þenlik Tünelinin de bulunduðu 16,3 kilometre uzunluðundaki Çýldýr-Aktaþ Yolunu bitümlü sýcak karýþým kaplamalý bölünmüþ yol standardýnda tamamladýklarýný dile getiren Bakan Uraloðlu, "Güzergah üzerinde yer alan 2,159 rakýmlý Mozeret Geçidi'ni de 2,308 metre uzunluðunda çift tüplü olarak inþa ettiðimiz Aþýk Þenlik Tüneli ile geçtik. Proje kapsamýnda ayrýca 53 metre uzunluðunda Çýldýr Köprüsü ve 6 adet hemzemin kavþaðý da bu vesileyle bitirmiþ olduk. Aþýk Þenlik Tüneli ile Ardahan ve Doðu Anadolu'nun Çýldýr ilçesi üzerinden Aktaþ Sýnýr Kapýsý'na ve Gürcistan'a yüksek standartlý bir ulaþým saðladýk." dedi.
Uraloðlu, aðýr kýþ þartlarýnýn yaþandýðý Mozeret Geçidi'ndeki keskin virajlarý ortadan kaldýrdýklarýný, yol kotunu 209 metre aþaðýya alarak bu güzergahý kullanan sürücülerin yaþadýðý problemleri asgari düzeye indirdiklerini, 14 keskin virajý ortadan kaldýrarak trafik güvenliðine saðladýklarýný bildirdi.
Ardahan
— Abdulkadir URALOÐLU (@a_uraloglu) November 8, 2024
Þehrin manevi mimarlarýndan Aþýk Þenlik'in adýný verdiðimiz Aþýk Þenlik Tüneli ve Çýldýr-Aktaþ Sýnýr Kapýsý Yolu'muzun açýlýþýný gerçekleþtirdik.
Tünelimiz; kýþ aylarýnda ulaþýmýn zorlaþtýðý bölgeye nefes, bölge insanýmýza da umut ýþýðý oldu.
Çalýþmalarýmýzla... pic.twitter.com/fRZv8VFF3B
- GÜRÜLTÜ BARÝYERÝ, KUÞLARIN ULAÞIMDAN ETKÝLENMESÝNÝ ÖNLEYECEK
Bakan Uraloðlu, þöyle devam etti:
"Çalýþmalarýmýzla güzergahý 4 kilometre kýsaltarak, seyahat süresini 35 dakikadan 10 dakikaya düþürdük. Böylece zamandan 84,2 milyon lira, akaryakýttan 29,3 milyon lira olmak üzere yýllýk toplam 113,5 milyon lira tasarruf elde etmiþ olduk. Çevreye zarar veren araçlarýn karbon emisyonunu da 2.042 ton azaltarak Ardahan'ýn eþsiz doðasýnýn korunmasýna katký saðlayacaðýz. Bu projemizde doðanýn korunmasýna gösterdiðimiz hassasiyeti ortaya koyan çok özel bir çalýþmamýz da var. Çýldýr-Aktaþ Sýnýr Kapýsý Yolu'nun Aktaþ Gölü yakýnlarýndan geçen kesiminde toplam 2 bin 660 metre uzunluðunda ve 3 metre yüksekliðinde gürültü bariyeri montaj çalýþmalarý yapýyoruz. Gürültü bariyeri ile 42 kuþ türünün yaþadýðý ve bazý türlerin Türkiye'deki tek üreme noktasý olan göldeki doðal hayatýn ulaþýmdan etkilenmesinin önüne geçeceðiz. Böylece bu bölgemizde canlý hayatý ve çeþitliliðinin korunmasýna da katký saðlayacaðýz.
Bu tünel, yüzyýllardýr kýþ aylarýnda ulaþýmýn zorlaþtýðý bölgeye bir nefes olmuþ, bölge insanýnýn yüreklerine umut aþýlamýþ, Ardahan'ýn geçmiþiyle geleceði arasýnda bir köprü olmuþtur. Artýk kýþýn çetin þartlarý, insanýmýzýn günlük hayatlarýný olumsuz etkilemeyecek, bölgenin ticareti canlanacak, turizmi geliþecek; tünelimizin içinden geçen her araç, bölgenin kalkýnmasýna bir tuðla daha koyacaktýr."
Uraloðlu, Aþýk Þenlik Tüneli'nin Ardahan'ýn coðrafi izolasyonunu ortadan kaldýrarak, bölgeyi Türkiye'ye ve dünyaya daha yakýn hale getirdiðini, artýk Ardahan'ýn, sadece doðal güzellikleriyle deðil, ulaþým kolaylýðýyla da dikkati çeken þehir haline geldiðini vurguladý.
- SON 22 YILDA TÜRKÝYE'NÝN TÜNEL UZUNLUÐU 767 KÝLOMETREYE ÇIKTI
Türkiye'de yapýlan son yýllýk yatýrýmlara deðinen Bakan Uraloðlu, þunlarý kaydetti:
"Ülkemiz genelinde 2002 yýlýndan bugüne kadar yaklaþýk 80 yýllýk dönemde sadece 50 kilometre tünel yapýlmýþtý. Son 22 yýlda AK Parti hükümetlerin döneminde Cumhurbaþkanýmýzýn liderliðinde bu uzunluðu 767 kilometreye çýkardýk. Ayný þekilde 311 kilometre olan toplam viyadük uzunluðumuzda 790 kilometreye ulaþmýþtýr. Ýnþa ettiðimiz bölünmüþ yollarýmýz, tünellerimiz ve köprülerimizle seyahat eden vatandaþlarýmýz yýllýk 739 milyon saat zaman ile yaklaþýk 2 milyar 437 milyon litre akaryakýt tasarruf etmektedir. Bu yapýlarýmýz sayesindeki seyahat süresindeki kýsalmalardan da yaklaþýk 113 milyar 870 milyon lira iþgücü tasarrufu, akaryakýttan ise yýllýk toplam 198 milyar liralýk ekonomik fayda saðlýyoruz."
Uraloðlu, Aktaþ ve Türkgözü sýnýr kapýlarý ile Türkiye'yi Kafkasya ve Orta Asya'ya uzanan ana ulaþým koridoru üzerinde yer almasý ve Kuzey-Güney aksýnda da Doðu Karadeniz'i Kuzey TETEK hattýna baðlamasý bakýmýndan önem arz eden Ardahan'ýn ulaþým aðlarýnýn geliþmesine ayrý bir özen gösterdiklerini söyledi.
Son 22 yýlda Ardahan'ýn ulaþým ve haberleþme altyapýsýnýn geliþmesi için 33 milyar liralýk yatýrým gerçekleþtirdiklerini dile getiren Uraloðlu, "Hiç bölünmüþ yolu yoktu, 147 kilometre bölünmüþ yol inþa ettik. Bitümlü sýcak karýþýmlý yolu da yoktu, 161 kilometre bitümlü sýcak karýþýmlý yol yaptýk. Ardahanlý kardeþlerimizi yollarda güven ve konforla tanýþtýrdýk. Kars-Susuz-Ardahan, Ardahan-Yanlýzçam, Ardahan Þehir Geçiþi, Ardahan Kuzey Güney Çevre Yollarý, Çýldýr-Aktaþ Yolu, Göle-Ardahan Yolu, Göle Çevreyolu gibi önemli güzergahlardaki çalýþmalarýmýzý bitirdik." diye konuþtu.
Bakan Uraloðlu, þu anda 8 milyar liranýn üstünde proje bedeliyle Ardahan-Çýldýr Ayrýmý-Posof-Türkgözü Yolu, Çamlýçatak-Hasköy ve Çoruh Üniversitesi Ýl Yolu gibi 8 ayrý kara yolu projesine devam ettiklerini anlattý.
Ardahan-Posof-Türkgözü Yolu kapsamýnda 276 metre uzunluðundaki çift köprü olarak inþa ettikleri Kura Viyadüðü'ndeki çalýþmalarý inceleyeceklerini anlatan Uraloðlu, projede 4 bin 972 metre uzunluðundaki Ilgar Tüneli ve Kura Viyadüðü ile 1 adet 87 metrelik çift köprü ve 1 adet 180 metrelik tek köprü bulunduðunu söyledi.
Uraloðlu, projenin bölünmüþ yol kýsmýnda 6,6 kilometre ve Ilgar Tünelinde de 504 kazý-destek ve 186 metre nihai beton kaplama imalatýný tamamladýklarýný, yolun kalan kýsmýndan 3 kilometre bölünmüþ yol ile Kura Viyadüðü'ndeki çalýþmalarý da bu yýl bitmeden tamamlamayý hedeflediklerini bildirdi.
Açýlýþa, Ardahan Valisi Hayrettin Çiçek, AK Parti Ardahan Milletvekili Kaan Koç ve diðer ilgililer katýldý.