Malatya'da yaþanan depremden dolayý geçmiþ olsun dileklerini ileten Bakan Uraloðlu, "Türkiye'nin en zorlu yollarýndan biri olan 32 virajlarýný tarihin tozlu raflarýna kaldýran Güzeldere Tüneli'mizin açýlýþý vesilesiyle sizlerle bir arada olmaktan büyük memnuniyet duyuyorum. Þu an bir araya geldiðimiz Güzeldere Geçidi, tarihi Ýpek Yolu üzerinde yüzyýllar boyunca Urartular, Medler, Persler, Romalýlar, Selçuklular ve Osmanlýlar gibi birçok farklý medeniyet ve kültürün etkileþimine sahne olmuþ tarihi bir mevki. Nice ticaret kervanlarý, göçmen milletler ve ordular bu geçitten geçerek tarihin akýþýný deðiþtirdi. Güzeldere Tüneli'mizin Van-Hakkari yönündeki tüpünü açarak bizler de burada tarihi bir ana tanýklýk ediyoruz. Çünkü özellikle kýþ aylarýnda yaþanan olumsuz hava þartlarý, ulaþýmý güçleþtirirken, ekonomik ve sosyal hayatý da olumsuz etkilemekteydi. Bugün, bu zorlu coðrafyayý aþarak, iki þehrimiz arasýndaki baðlarý daha da güçlendirdiðimiz gibi bölgenin sosyo-ekonomik yapýsýnda da yeni bir çýðýr açýyoruz. Geçim kaynaðý sýnýr ticareti, hayvancýlýk ve tarýma dayalý olan bölge insanýmýzýn ekonomik ve sosyal geliþimine de önemli katkýlar saðlayacaðýz" dedi.
"Van ile Hakkâri illerimiz arasýndaki devlet yolumuz; Esendere, Umurlu ve Üzümlü gibi Ýran ve Irak'a açýlan sýnýr kapýlarýna ulaþým saðlamasý bakýmýndan uluslararasý ticaret faaliyetlerimiz açýsýndan büyük önem taþýmaktadýr" diyen Bakan Uraloðlu, "Bu noktada Bakanlýk olarak bölgedeki ulaþým aðýnýn güçlendirilmesi için yolun Güzelsu ile Baþkale arasýnda kalan 61 km'lik kesimini bitümlü sýcak karýþým kaplamalý bölünmüþ yol standardýnda projelendirdik ve hayata geçirdik. Hamd olsun yolumuzun 38 kilometrelik kesimini tamamlamanýn ve 3 bin 150 metre uzunluðundaki çift tüplü Güzeldere Tüneli'mizin Van-Hakkari yönündeki tüpünü bitirerek hizmete açmanýn mutluluðunu yaþýyoruz. Ýnþallah diðer tüpü de 2025 yýlý yazýnda tamamlayacaðýz. Van Baþkale Güzeldere Geçidi'nde bulunan 9 kilometrelik 32 virajlarý 4 kilometrelik varyant ve Güzeldere Tüneli ile geçip güzergahý daha konforlu hale getirdik. Böylece kýþ aylarýnda kar mücadelesinin yoðun olarak yapýldýðý, ulaþýmýn güçlükle saðlandýðý yol kesimini baypas ederek yüksek bir standarda kavuþturduk. Artýk yol güvenliðini tehdit eden çýð, kar, tipi ve buzlanma gibi zorlu hava þartlarý nedeniyle sürücülerin korkulu rüyasý olan 32 virajý ortadan kaldýrdýk. Van ve Hakkari'yi birbirine daha da yakýnlaþtýrdýk. Tünel ile 32 virajý ortadan kaldýrýp yol kotunu 230 metre aþaðý çekerek ulaþým süresini 40 dakikadan 6 dakikaya düþürdük. Böylece projemiz sayesinde zamandan 72,2 milyon lira, akaryakýttan 73,5 milyon lira olmak üzere yýllýk 145,7 milyon lira tasarruf edeceðiz. Çevreye zarar veren araçlarýn karbon emisyonunu da 4,549 ton azaltarak Güzeldere Geçidi'nin ve Van'ýn eþsiz doðasýnýn korunmasýna katký saðlayacaðýz. Artýk kýþýn çetin þartlarý, bölge insanýmýzýn, yolu kullanan sürücülerimizin ve nakliye sektöründe çalýþan þoförlerimizin günlük hayatlarýný olumsuz etkilemeyecektir. Bölgedeki sýnýr ticaretini daha da canlandýracak ve turizm faaliyetlerini geliþtirecektir" diye konuþtu.
"Ülkemizin ekonomik kalkýnmasý için ulaþtýrma ve altyapý sektörlerinin stratejik önemini hepimiz çok iyi biliyoruz. Ekonomik büyümenin birincil þartý güçlü bir ulaþým altyapýsýdýr" diyen Bakan Uraloðlu, konuþmasýný þöyle sürdürdü:
"Yol sayesinde yatýrým gelir, güvenli, hýzlý ve kolay ulaþým sayesinde üretim olur, ticaret geliþir, ülke kalkýnýr, ekonomi büyür, istihdam oluþur. Bu gerçeðin ýþýðýnda son 22 yýlda Cumhurbaþkanýmýz Recep Tayyip Erdoðan'ýn liderliðinde ülkemizin ulaþým ve iletiþim altyapýsýna 280 milyar dolarýn üzerinde yatýrým gerçekleþtirdik. Doðu-batý, kuzey-güney demeden ülkemizi yüksek standartlý yol aðýyla donattýk. 2002 yýlýnda 6.101 km bölünmüþ yolumuz varken bugün toplam 68.549 km'lik karayolu aðýmýzýn 29.653 km'si bölünmüþ yol aðýndan oluþuyor ve 81 ilimizin 77'si birbirine bölünmüþ yollarla baðlý. 2002 yýlýnda 1.714 km olan otoyol aðýmýzý da son 22 yýlda yapýlan 2.082 km ile birlikte 3.796 km'ye yükselttik. Ülkemiz genelinde 2002 yýlýna kadar yaklaþýk 80 yýllýk dönemde sadece 50 kilometre tünel yapýlmýþken biz bunu 767 km'ye çýkardýk. Ayný þekilde 311 km olan toplam köprü uzunluðumuzu da 790 kilometreye ulaþtýrdýk. Nereden nereye. Tüm ülkemizde olduðu gibi Van'ýn da ulaþým aðýný güçlendirecek her projeye ayrý bir önem veriyor ve tüm projelerimizi yakinen takip ediyoruz. Gün içerisinde Van'da yapým çalýþmalarý devam etmekte olan en az Güzeldere Tüneli kadar önemli Van Çevre Yolu'muzda da incelemelerde bulunacaðýz. Edremit'ten baþlayýp Van þehir merkezinin doðusundan geçerek Erciþ Yolu'na baðlanan bu yolumuzu da 41 km uzunluðunda, bitümlü sýcak karýþýk kaplamalý 3 gidiþ, 3 geliþ olmak üzere 6 þeritli bölünmüþ yol standardýnda projelendirdik. Projemizi tamamlayýp hizmete sunduðumuzda þehir merkezinde meydana gelen trafik yoðunluðu rahatlatacak, þehir içinden bölgedeki yerleþkelere yüksek standartlý ulaþým imkaný tesis edeceðiz."
Bölge illerinin; Gürbulak, Kapýköy, Esendere, Umurlu ve Üzümlü sýnýr kapýlarýna ulaþýmýný bölünmüþ yol konforuyla saðlayacaklarýný söyleyen Bakan Uraloðlu, "Van çevre yolumuz tamamlandýðýnda zamandan 1,4 milyar lira, akaryakýttan 200 milyon lira olmak üzere yýllýk toplam 1.6 milyar lira tasarruf edeceðiz. Çevreye zarar veren araçlarýn karbon emisyonunu da 15 bin ton azaltarak doðanýn korunmasýna katký saðlayacaðýz. Þimdiden hayýrlý uðurlu olsun. Bu düþüncelerle Güzeldere Tüneli'nin baþta Van ve Hakkâri olmak üzere tüm bölge halký ve ülkemiz adýna hayýrlý olmasýný temenni ediyor, projede emeði geçen ve bu önemli aþamaya getiren iþçisinden mühendisine tüm Karayollarý Genel Müdürlüðü ve yüklenici firma çalýþanlarýna teþekkür ediyorum" þeklinde konuþtu.
Yapýlan duanýn ardýndan tünelin açýlýþ kurdelesi kesildi.