Dünya devi Walmart, Türkiye'yi seçti
ABONE OL

Koronavirüs, dünya devinin ibresini Türkiye'ye çevirtti. Dünyadaki onbinlerce maðazasýna 'ucuz üretim' diye Çin mallarýný sokan Walmart, virüs salgýný nedeniyle fikir deðiþtirdi. Sabah'tan Ýbrahim Acar'ýn haberine göre, Çin'den mal alýmýný azaltan perakende devi, sipariþlerinin bir bölümünü Türkiye'ye kaydýrdý. 27 ülkede, 55 farklý markayla faaliyet gösteren, 520 milyar dolarlýk cirosu, 25 milyar dolarý aþan nakit akýþýyla dünyanýn en büyük perakendecisi olan Walmart için plastikten yiyeceðe kadar pek çok üründe Türkiye alternatif olmaya baþladý. Türkiye'nin ilk ketçap ihracatçýsý Assan Foods, Lux Plastik, Avþar Emaye, Titiz Plastik, Mehtap Alüminyum, Gondol Plastik, Paþabahçe, Keramika, Solmazer ve Arda Cam gibi onlarca firma Walmart'a satýþa baþladý.

ÇÝN'E ALTERNATÝF OLABÝLÝRÝZ

TAÝK Baþkaný Mehmet Ali Yalçýndað, Kovid- 19 ile birlikte Çin ve ABD arasýndaki iliþkilerin daha da gerginleþtiðini, Çin'e baðýmlý þirketlerin tedarik zincirlerini çeþitlendirmek için yeni ülkelere yöneldiðini gözlemlediklerini belirterek, "Bu kapsamda Türkiye, Vietnam, Hindistan gibi ülkeler öne çýkýyor. Ayný zamanda tedarik zincirinde Çin'e baðýmlý olan Amerikalý firmalar bugün ciddi sorunlar yaþýyor. Birçok sektörde ülkemiz ABD'li ithalatçýlar için Çin'e alternatif olabilir" dedi. Yalçýndað, Kovid-19 sonrasý süreçte Türk özel sektörünün öne çýkabilmesini teminen, BCG'ye 100 milyar dolar ticaret hedefi kapsamýnda hazýrlatýlan raporun, güncelleneceðini söyledi.

TÜRK MALI YOKTU

Ýstanbul Demir ve Demirdýþý Ýhracatçýlar Birliði (ÝDDMÝB) Yönetim Kurulu Baþkaný Tahsin Öztiryaki Walmart'a ürün satmak için 2005'ten bu yana çalýþma yaptýklarýný o tarihte yüzlerine bakmadýklarýný belirterek, "Walmart'larda tekstil gibi klasik ürünlerin dýþýnda Türk malý bulunmuyordu. Þirket sadece Çin'e odaklanmýþtý. Bu durum virüs sonrasý deðiþti. Çin ucuz üretim yaptýðý için Walmart tüm ürünleri oradan alýyordu. Þimdi hata yaptýklarýný anladýlar. Þu anda bazý þirketlerimiz Walmart'a satýþ yapmaya baþladý. Bu artacaktýr" dedi. Öztiryaki, ABD'de antrepolar yapmayý planladýklarýný da söyledi.

ABD'DE BAÞKA MARKETLERÝN DE ÝLGÝSÝ BAÞLADI

Anadolu Aslanlarý Ýþadamlarý Derneði (ASKON) Baþkaný Orhan Aydýn, pandemi önlemlerinin hafifletilmesinin ardýndan Walmart'tan randevu alýp, ABD'ye gideceklerini belirterek, "Randevu için harekete geçtik. ABD'deki diðer dev marketlerin de Türkiye'ye ilgisi baþladý" diye konuþtu.

ÇÝN PAZARI KAYBETTÝ

Ev ve Mutfak Eþyalarý Sanayicileri ve Ýhracatçýlarý Derneði (EVSÝD) Baþkaný Burak Önder de, Çin'in Kovid-19 sürecinden sonra üstünlüðünü kaybetmeye baþladýðýný belirterek, þöyle konuþtu: "Dünyanýn her yerinde firmalar tedarik zincirlerinde alternatif pazar ve firma arayýþýna geçti. Çünkü herkes tek pazar ve tek tedarikçi ile çalýþmanýn risk olduðunu gördü. Dünyada gerek üretim altyapýsý, gerek insan kaynaðý, gerek rekabetçi fiyatý ve gerekse verdiði hizmetle en önemli alternatiflerin baþýnda ülkemiz geliyor" dedi.