Dünyanýn en büyük havalimaný Ýstanbul'a yapýlýyor
ABONE OL
ULAÞTIRMA ve Denizcilik ve Haberleþme Bakaný Binali Yýldýrým, Ýstanbul'a yapýlacak olan yeni havalimanýna iliþkin basýn toplantýsý düzenledi. Ýhalenin 3 Mayýs 2013 tarihinde olacaðýný belirten Bakan Yýldýrým, " Havalimaný tam kapasiteye ulaþtýðýnda yolcu kapasitesi bakýmýndan dünyanýn en büyük havalimaný olacaktýr. Ýstanbul Yeni Havalimaný Projesi'nin ilk etabýný ihalenin karara baðlanmasýndan ve yer teslim yapýlmasýndan itibaren 42 ay içinde tamamlamayý hedefliyoruz. Ýlk etap yatýrýmýn baþlamasýyla birlikte inþaat dönemi süresince yýlda ortalama 80 bin kiþiye iþ imkaný saðlanmýþ olacaktýr. Havalimanýnýn hizmete girmesi ile birlikte yýllýk ortalama 120 bin iþ imkaný saðlanacak" dedi.

Bakan Yýldýrým, inþaatta kullanýlacak demir çelik miktarýnýn 350 bin ton, alüminyum malzeme miktarýnýn yaklaþýk 10 bin ton; kullanýlacak sadece cam miktarýnýn 415 bin metrekare olduðunu söyledi.

4 AÞAMADA GERÇEKLEÞTÝRÝLECEK

Ýstanbul Yeni Havalimaný Projesi'nin 4 aþamada gerçekleþeceðini söyleyen Bakan Yýldýrým, "Birinci aþama toplam 90 milyon yolcu kapasitesine sahip olan yolcularýn kullanýmýna yönelik her türlü donanýma sahip 680 bin metre kare büyüklüðünde ana terminal. 170 bin metre kare büyüklüðünde ikinci terminal veya uydu terminali olmak üzere iki adet terminal binasý. Terminallerde toplam 88 adet yolcu köprüsü. 12 bin araçlýk kapalý otopark. Birbirinden baðýmsýz 3 adet uluslararasý ölçülere uygun büyük gövdeli 387, 777gibi uçaklarýnda rahatlýkla inip kalkabileceði 3 adet pist, 8 adet paralel taksi yolu. Yaklaþýk 4 milyon metrekarelik apron, 3 adet teknik blok ve 1 adet kule, þeref salonu, kargo ve genel havacýlýk terminalleri, içinde hastane, ibadethane, kongre merkezlerinin yer aldýðý diðer sosyal donatý alanlarý" diye konuþtu.

ÝKÝNCÝ VE ÜÇÜNCÜ ÝLAVE PÝST ÝLE TERMÝNAL BÝNASI

Ýkinci aþamada iþe birincileri ilave olarak bir pist ve 3 adet paralel taksi yolunun olacaðýný belirten Bakan Yýldýrým, "Üçüncü etap sonunda deniz tarafýna yapýlacak olan 500 bin metrekarelik büyüklüðünde 30 milyon yýllýk kapasiteli üçüncü bir terminal binasý, paralel taksi yolu, ilave apron ile birlikte bir ilave pist daha yapýlmýþ olacaktýr" dedi.

SON AÞAMADA BÝR TERMÝNAL DAHA YAPILACAK

Dördüncü aþamada ise 340 bin metrekare büyüklüðünde ve 30 milyon yolcu kapasiteli yeni bir terminal daha yapýlacaðýný ifade eden Bakan Yýldýrým, "Böylelikle toplam terminal alaný 1 milyon 400 bin metrekareye ulaþmýþ olacaktýr ve havaalanýnýn toplam kapasitesi de 150 milyon yolcuya ulaþmýþ olacak. Paralel taksi yollarý ve ilave apron ile birlikte bir ilave pist dördüncü etapta devreye alýnmýþ olacaktýr. Tüm etaplar tamamlandýðýnda az önce söylediðim gibi yaklaþýk 1.5 milyon metrekarelik kapalý alaný, 150 milyon yýllýk yolcu kapasitesi, 165 adet yolcu köprüsü terminallerin aralarýndaki ulaþýmý raylý sistemle yapýldýðý 4 adet terminal binasý, 3 adet teknik blok ve hava trafik kontrol kulesi, 8 adet ramp kontrol kulesi, her türlü uçak tipinin operasyonuna uygun müstakil 6 pist, 16 adet taksi yolu, 500 uçak park kapasiteli toplam 6.5 milyon metrekare büyüklüðünde apron, þeref salonu, kargo ve genel havacýlýk terminali, devlet konuk evi, yaklaþýk 70 bin adet araç kapasiteli açýk ve kapalý otopark, havacýlýk týp merkezi, oteller, itfaiye merkezi, garaj merkezi, ibadethaneler, kongre merkezi, güç santralleri, arýtma ve çöp tesisleri gibi yardýmcý tesislerden oluþacaktýr. Tamamlandýðýnda yolcu kapasitesi bakýmýndan en azýndan bugün için dünyanýn en büyük havalimaný olma özelliðine sahip olacak Ýstanbul Yeni Havalimaný Projesi ülkemize hayýrlý ve uðurlu olsun" diye konuþtu.

BATI AVRUPA ÝLE UZAK DOÐU ARASINDA TRANSFER MERKEZÝ

Ýstanbul Yeni Havalimaný Projesi'nin sadece Ýstanbul ve Türkiye açýsýndan deðil Batý ve Doðu Dünyasý açýsýndan da önemli bir transfer merkezi olacaðýnýn altýný çizen Bakan Yýldýrým, "Yeni havalimanýnýn en göze çarpan özelliklerinden biri ise yüksek düzeydeki uçak ve yolcu trafiðini kaldýracak, uzun yýllar Türkiye'nin havacýlýk hizmetlerine yeterince cevap verecek bir tasarýmla gerçekleþecek olmasýdýr. Türkiye'nin iç ve dýþ hatlarda havacýlýktaki büyümesine ve geliþmesine katký saðlayacak, teþvik edecek bir havalimanýnýn olmasýnýn yaný sýra az önce de ifade ettiðim gibi Batý Avrupa ile Uzak Doðu arasýnda da önemli bir transfer merkezi haline gelecektir" dedi.

KÖRFEZ PROJESÝ'NÝ SOLDA BIRAKACAK BÝR PROJE

Bakan Yýldýrým, "Coðrafi olarak bizi iki konumu itibariyle Avrupa ile Asya arasýndaki en uygun lokasyon üçüncü havalimanýnýn yapýlacaðý yerdir. Ýstanbul Yeni Havalimaný Projesi'ni doðrusu anlatýrken heyecanlanmamak mümkün deðildir. Bugüne kadar Türkiye'nin en büyük projelerinin gerçekleþtiren bir Bakanlýðýn düne kadar en büyük dediðimiz Ýstanbul-Ýzmir Otoyol Projesi'ni (Körfez Projesi) de solda býrakacak bir proje ile karþý karþýyayýz" diye konuþtu.


HEDEF; ÝSTANBUL'U TURÝZM VE FÝNANS MERKEZÝ YAPMAK


Ýstanbul Yeni Havalimaný Projesi'nin maliyeti itibariyle Ýstanbul-Ýzmir Otoyol Projesi'ni de geçmiþ durumda olduðunu belirten Bakan Yýldýrým, "Hükümetimizin hedefi tarih boyunca medeniyetlere ve kültürlere ev sahipliði yapmýþ Ýstanbul'un gelecekte önemli bir turizm ve finans merkezi yapmak. Ýstanbul için böyle bir hedefe yapýlacak bu havalimaný da büyük ölçüde katký saðlayacak, bu hedefin gerçekleþtirilmesi için adeta bir lokomotif görevi görecektir" dedi.


'YAP-ÝÞLET -DEVRET' MODELÝ


Bakan Yýldýrým, "Havalimaný tam kapasiteye ulaþtýðýnda yolcu kapasitesi bakýmýndan dünyanýn en büyük havalimaný olacaktýr. Ýstanbul Yeni Havalimaný Projesi , 'Türk Modeli' diye bilinen kamu özel sektörlüðü marifetiyle yapýlacaktýr. Bir baþka deyiþle 'Yap-Ýþlet -Devret' modeli ile gerçekleþtirilecektir. Bu çerçevede Ýstanbul Yeni Havalimaný Projesi'nin finansmanýný saðlamak amacýyla belirli bir süre için yolcu ve tarife garantisi verilmesi ön görülmüþtür" diye konuþtu.


EN FAZLA KÝRAYI VEREN ÝHALEYÝ KAZANACAK


Ýhalenin bu sefer önceki projelerden farklý bir yöntem ile gerçekleþtirileceðini belirten Bakan Yýldýrým, "Bu projede iþletme ve yapým sürelerinin deðil, idareye verilecek belirli bir iþletme süresinde kirayý yarýþtýracaðýz. Yani iþin baþýnda iþletme süresini 25 yýl olarak sabitliyoruz. Ýþletme süresi yapým iþlerinin tamamlanmasýný takip eden ve havalimanýnýn iþletmeye baþlamýsýyla birlikte baþlayacak ve 25 yýl devam edecektir. Ýstekliler tekliflerini verirken yatýrým bedeli, yapým süresi ve iþletme süresini dikkate alarak 25 yýllýk iþletme süresi için Devlet Hava Meydanlarý Ýþletmeleri'ne ödeyecekleri toplam kira miktarýnda yarýþacaklardýr. Böylece iþletme süresinde en fazla kira ödemeyi taahhüt eden istekli ihaleyi kazanmýþ olacaktýr" dedi.


ÝNÞAAT DÖNEMÝNDE 80 BÝN KÝÞÝYE ÝÞ ÝMKANI


Ýhalenin 3 Mayýs 2013 tarihinde olacaðýný belirten Bakan Yýldýrým, sözlerini söyle tamamladý: "Ýsteklilerin ve basýnýn huzurunda açýk olarak gerçekleþtirilecektir. Ýhale ilaný ise yarýndan itibaren ulusal gazetelerde yer alacaktýr. Ýhalede gerekli rekabetin oluþturulmasýna yönelik her türlü önlem ve tedbir alýnmýþtýr. Belirlenen takvime göre Ýstanbul Yeni Havalimaný Projesi'nin ilk etabýný ihalenin karara baðlanmasýndan ve yer teslim yapýlmasýndan itibaren 42 ay içinde tamamlamayý hedefliyoruz. Ýlk etap yatýrýmýn baþlamasýyla birlikte inþaat dönemi süresince yýlda ortalama 80 bin kiþiye iþ imkaný saðlanmýþ olacaktýr. Havalimanýnýn hizmete girmesi ile birlikte yýllýk ortalama 120 bin iþ imkaný saðlanacak."