Türkiye genelinde online panel üzerinden farklý sektörlerde 123 iþ insanýyla yapýlan araþtýrma, Çin’de baþlayýp kýsa sürede dünyayý etkisi altýna alan ve merkez bankalarýný birbiri ardýna faiz indirim kararýna iten Corona virüsün küresel ekonomiye etkileri ve Türkiye ekonomisi için için sunduðu fýrsatlara dair çarpýcý sonuçlar içeriyor.
- TÜRK ÝÞ DÜNYASININ ÇÝN’LE TÝCARETÝ NEGATÝF ETKÝLENDÝ
Ankete katýlan iþ insanlarýnýn yüzde 15’i Çin’e ihracat yaparken, yüzde 21’i Çin’le ithalat yaptýðýný belirtiyor. Her ikisini de yapanlarýn oraný ise yüzde 6. Ticaret yapanlarýn yüzde 92,8’i Corona virüs dünya gündemine yerleþtikten sonra Çin’le ticaretlerinin azaldýðýnýn altýný çiziyor. Sadece yüzde 7,2’si Çin’le ticaretinde virüs faktörünün etkisini göstermediðini söylüyor.
Ticaretin deðiþtiðini söyleyenler içerisinde ilk sýrada %42,9 ile “ithalatýnýn azaldýðýný” ifade edenler gelirken, ihracatýnýn azaldýðýný belirtenlerin oraný yüzde 35,7. Corona virüs konjonktürünün ihracat artýþýný beraberinde getirdiðini söyleyenlerin oraný ise yüzde 7,1.
- CORONA VÝRÜS TÜRK ÝÞ DÜNYASININ GÖZÜNÜ ÇÝN PAZARINA DÝKTÝ
Ankete katýlan iþ insanlarýnýn yüzde 92,9’u Çin’le ticareti sürdürmeyi düþünüyor. Corona Virüs’ten dolayý Çin pazarýný ajandasýndan çýkartacaðýný ifade edenlerin oraný ise sadece %7,1. Çin seçeneðini bir süre ajandasýndan kaldýracaðýný belirtenler tarafýndan en çok vurgulanan husus ise Çin’deki ortamýn genel olarak “saðlýklý bulunmamasý”.
- TÜRK ÝÞ DÜNYASINA GÖRE CORONA VÝRÜS NEDENÝYLE KÜRESEL EKONOMÝ DARALACAK
Araþtýrmaya katýlan iþ insanlarý arasýnda egemen eðilim yüzde 97,5 oranla Corona Virüs’ün küresel ticareti etkileyeceði yönünde olup, aðýrlýklý olarak beklenen sonuç yüzde 61,9 ile küresel ekonomin daralmasý. Sadece Çin ekonomisinin daralacaðý beklentisi yüzde 12,2’de kalýrken, üretim ve ticaretin yüzünün Asya’dan yeniden Batý’ya döneceðini öngörenlerin oraný ise yüzde 17,7.
- TÜRK ÝÞ DÜNYASI CORONA VÝRÜS’ÜN YENÝ FIRSATLAR ANLAMINA GELECEÐÝNE ÝNANIYOR
Ankete katýlan Türk iþ insanlarýnýn yüzde 56,1’ine göre Corona virüs Türkiye için yeni ticareti fýrsatlar anlamýna gelecek. Bu doðrultuda en yüksek orana sahip beklenti yüzde 87 ile Çin’in etkisinin yitirdiði pazarlardan pay almak iken, onu yüzde 13 ile yeni yatýrýmlarda Çin rekabet baskýsýnýn azalmasý olarak öne çýkýyor.
Ýþ insanlarýnýn Corona virüs konjonktüründe yüzde 69,5 ile AB pazarlarý ilk hedef olarak öne çýkýyor. Ortadoðu yüzde 47,8 ile ikinci sýrada yer alýrken, Rusya ve Türk Cumhuriyetleri ise yüzde yüzde 43,5 ile bir diðer hedef pazar. Son yýllarda ihracatçýlarýn iþtahýný kabartan ve Çin’in etkisinin yüksek olduðu Afrika pazarý ise yüzde 34,7 ile dördüncü sýrada geliyor.
Diðer yandan, Corona Virüsün yeni fýrsatlar sunacaðý konusunda kararsýzlarýn oraný ise yüzde 26,8.
- KARAMSARLARIN ARGÜMANI: TÜRK ÞÝRKETLERÝ ÖLÇEK EKONOMÝSÝNE SAHÝP DEÐÝL
Corona Virüsün Türkiye ekonomisi için yeni fýrsatlar sunmayacaðýný belirtenlerin oraný yüzde 17,1 ve sunulan en temel neden Türk þirketlerinin Çin’le rekabet edecek þekilde talebi karþýlayacak ölçeklere sahip olmamasý (yüzde 42,9). Corona Virüsünün etkilerinin beklenenden kýsa sürecek olmasý yüzde 28,5 ile ikinci sýrada gelirken, ankete katýlan iþ insanlarý ithalat yapamamaktan kaynaklý ekonomik durgunluk ve Corona virüsün bir süre sonra Türkiye’de de görülmesinden dolayý benzer konjonktürle karþýlaþma risklerine dikkat çekti.
-HAZIR-GÝYÝM TEKSTÝL FIRSAT SEKTÖR
Türk iþ dünyasý temsilcilerine göre Çin pazarýnda Türk ihracatçýlar için fýrsat sektörlerde hazýr giyim-tekstil yüzde 69,5 ile ilk sýrada yer alýrken, plastik mamuller yüzde 43,5 ile ikinci sýrada yer alýyor. Gýda ve týbbi malzeme-ilaç diðer yüksek potansiyelli sektörler olarak öne çýkýyor.
AGS Global Araþtýrma Yönetim Kurulu Baþkaný Ahmet GÜLER, araþtýrmaya iliþkin yaptýðý deðerlendirmede; ‘Araþtýrma sonuçlarý gösteriyor ki, Türk iþ çevreleri Corona virüsün küresel ekonominin daralmasýna neden olmakla birlikte Türkiye için çeþitli fýrsat sunacaðýna inanýyor. Özellikle Çin’in etkin olduðu pazarlarda hakimiyetini yitirmesi ve Türkiye’nin bu pazarlarda avantajlar elde etmesi beklentisi hakim. AB, Ortadoðu ve Rusya – Türk Cumhuriyetleri pazarlarý Türk iþ dünyasýnýn Corona Virüs konjonktüründe fýrsat pazarlar olarak nitelediði bölgeler olup, hazýr giyim-tekstilin bu konjonktürü en çok lehine çevirebilme kapasitesine sahip sektör olduðuna inanýlýyor. Bu da Türkiye’nin güçlü yönlerine odaklanmasý ve Çin’i tedarikçi listesinden çýkaracak ya da alým yoðunluðunu azaltacak pazarlarda ve sektörlere konsantre olmasý gerekliliðine iþaret ediyor ” dedi.
Corona Virüsün Türkiye’deki ihracatçý ve yatýrýmcýlar için yeterli fýrsatlarý oluþturmayacaðýna inananlarýn oranýna da deðinen GÜLER, ‘Özellikle Türkiye imalat sanayinin Çin’le üretim ölçeði itibariyle mücadele edemeyeceði ya da Corona Virüs konjonktürünün kýsa süre içerisinde sona ereceði bu argüman sahiplerinin temel dayanaðýydý” derken, Çin’deki devasa üretim ölçeðinin kýsa vadede ikamesinin mümkün olmadýðýný ancak Türk iþ dünyasýnýn çevikliði ve giriþimciliði ile aþama aþama mesafe kat edebileceðinin açýk olduðunu belirtti.
Ahmet GÜLER, “Dünyada binlerce ölüme neden olan Corona Virüsün bir an önce sonlanmasý insanlýðýn geleceði açýsýndan baþlýca temennimiz. Türkiye þu ana kadar Corona virüsle mücadelede oldukça yetkin bir performans gösterdi. Ancak virüsün yayýlma hýzý ve ülkemizin transit konumu göz önünde bulundurulduðunda, Türkiye ekonomisini yönetenlerin ve iþ dünyasýnýn da “kriz yönetimi” yeteneklerini geliþtirmesi gerektiði açýk. Araþtýrma sonuçlarý da Türk iþ dünyasýnýn geleceðe olumlu bakan yanýný bir kez daha tescillemiþ oldu’ diyerek sözlerini tamamladý.