Japon sermayesi ile pazarlık masasında
ABONE OL

Çinli dev Alibaba’nın, 2009’da kurulan Türkiye’nin lider e-ticaret platformlarından Trendyol’u satın almasının ardından alanında lider olan bir diğer e-ticaret platformu Sefamerve.com da Uzak Doğu’lularla masaya oturdu. Muhafazakar hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren ve özellikle patentli inovatif ürünleri ile tanınan Sefamerve.com pazarlık görüşmelerini ise 500 milyon dolarlık değerleme üzerinden başlattı. Alibaba’nın Trendyol’u 1 milyar dolarlık değerleme üzerinden çoğunluk hisse için 728 milyon dolar ödeme yaptığı öne sürülmüştü.

YÜZDE 20’LİK SATIŞ

Henüz 6 yıl önce kurulan Sefamerve.com CEO’su Mehmet Okur, Star’a pazarlık görüşmelerini başlattıklarını “Büyük bir yatırım almak üzereyiz” sözleriyle açıkladı ancak şirket ismi vermedi. Okur “500 milyon dolar değerleme üzerinden yüzde 20 civarında yatırım almayı planlıyoruz. Japonya’nın en büyük ürün üreticilerinden biri. Masaya oturduk ama sonucu belli olmaz. Böyle firmaların ilgisi oyması bile Türkiye için önemli. Sefamerve’nin global şirket olma yolunda gittiğini görüyorlar. Çünkü gelirimizin yüzde 40’ı ihracattan geliyor. Her sene yüzde 100 büyüyoruz” dedi.

MARKALAŞMA ŞART

Okur, Trendyol’un satışının hatırlatılması üzerine “Hareketlenme var. Çin ve Japonya Türkiye’ye yöneldi. Türkiye’yi fırsat olarak görüyorlar. Özellikle lojistik anlamında. Çin bütün dağıtımı buradan yapmak istiyor. Türkiye’nin bu avantajlı pozisyonunu kulanmak istiyorlar. Bu taraftaki kapı olarak Türkiye’yi görüyorlar” diye konuştu. “Sefamerve’yi tesettürün Zara’sı yapmayı planlıyorum” diyen Okur “Işık var, ışık göründü” diye konuştu. Okur “Bizde üretim var ama marka olma kafamız yok. Babamızın faiz hassasiyeti varmış parayı arsaya yatırmış. Olmayan ise bankaya koymuş. Faiz % 70-80 iken niye marka yapsın ki. Arsaya yatırım yapmış bütün muhafazakar insanlar ise bugün inşaatçı oldu. Şimdi bizim bu yapıyı üretim ve markaya dönüştürmemiz lazım” dedi.

GSM paketi yerine ‘ulaşım paketi’ geliyor

Mehmet Okur, GSM şebekelerinin mucidi Finlandiya’da yeni bir yatırıma girdiğini söyledi. Okur “Finlandiya’da GSM gibi yeni bir şey çıkıyor. Uygulamanın ismi Maas-Mobilite Service Whim. Bu şirkete yüzde 14 ortak olduk. Bizden önce de Karsan girmişti. Ardından Toyota yüzde 16 ortak oldu” dedi. Okur’un verdiği bilgiye göre uygulama kapsamında cep telefonu paketi gibi ulaşım paketi satın alacak. Örneğin 50 liralık bir paket alan birisi metro, tramvay, vapur, otobüs gibi ulaşım araçlarına uygulama yaygınlaştıkça dünyanın her yerinde binebilecek. Uygulamanın şu anda Finlandiya’da 80 bin abonesi var. Bazı ulaşım paketleri ise 500 Euro’ya kadar çıkıyor. Bu paketi alan ise tüm ulaşım araçlarına aylık sınırsız olarak binebiliyor. Bu pakete ticari teksi ve araç kiralama da dahil. Okur ‘ulaşım paketi’ni İETT ile de görüştüklerini belirtti. Okur ayrıca Finlandiya’da Claned.com diye bir eğitim uygulamasına da yatırım yaptığını söyledi.

Ayşe Teyze’nin kafasını değiştirmemiz lazım

Mehmet Okur, finansal saldırılara da dikkat çekerek asıl milliyetçiliğin ihracat olduğun usöyledi. Okur şöyle dedi: “Bizim asıl Ayşe Teyze’nin kafasını değiştirmemiz lazım. Milliyetçilik diyoruz ya. Elma-karpuz sattım, KDV tuttum, devlete vergi verdim... Bu artık iş modeli değil. Milliyetçilik demek ihracat yapmak. Bu ülkeye dışarıdan para sokmak. Kimse ben milliyetçiyim diye konuşmasın konuşacak olan da ihracat yapsın. Burada çok büyük fırsat var o da e-ihracat. Halının yüzde 70-80’ini biz üretiyoruz. Merinos’un fotoğraflarını Hans alıyor Amazon’a, E-bay’a Hans Halıcılık ismiyle koyuyor. Kredi kartıyla siparişi Merinos’a veriyor. Merinos’a da sattığı adamın adresini veriyor. 5 katı fiyata alıp satıyor. Bizim hiçbir üretici E-bay ve Amazon’a mal koyup satmıyor. Bizim Ayşe Teyze’yi ihracat yaptıracak bir iş modeline getirmemiz lazım. Benim bir arkadaşımın annesi örgü örüyor torunları için. Ancak uymayınca yeğeni ‘etsy.com’a koy satarsın’ diyor. Şu anda 70 yaşındaki kadın mahalledeki kadınları da örgütlemiş kadın aylık beş bin dolarlık ihracat yapıyor.”