Kamuda Tasarruf ve Verimlilik Paketi açýklandý! Bu hafta Cumhurbaþkaný Erdoðan'ýn onayýna sunulacak
ABONE OL

Cumhurbaþkaný Yardýmcýsý Cevdet Yýlmaz, Hazine ve Maliye Bakaný Mehmet Þimþek ile Cumhurbaþkanlýðý Külliyesi'nde düzenlediði toplantýda "Kamuda Tasarruf ve Verimlilik Paketi"ni kamuoyuyla paylaþtý.

Yaklaþýk 65 yýldýr tasarruf genelgeleriyle kamu harcamalarýnda kontrol saðlamaya dönük çalýþmalar yapýldýðýný belirten Yýlmaz, mali disiplini esas alan bir siyasi yaklaþým içinde Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan'ýn baþkanlýðýný yaptýðý hükümetler döneminde ise deðiþik zamanlarda 10 genelgenin yürürlüðe konduðunu söyledi.

Yýlmaz, en sonuncusu 30 Haziran 2021'de yürürlüðe konan bu genelgelerle kamu harcamalarýnýn belli kurallara baðlandýðýný hatýrlatarak, son dönemlerde yaþanan geliþmelerin bu alanda daha geniþ bir çerçevede ve daha güçlü adýmlar atma ihtiyacýný ortaya çýkardýðýný ifade etti.

Cumhurbaþkaný Erdoðan'ýn 16 Nisan'da Kabine Toplantýsý'nýn ardýndan Orta Vadeli Program'ýn (OVP) güçlendirilmesi doðrultusunda kamuda tasarruf artýþý, yatýrýmlarýn önceliklendirilmesi ve yapýsal reformlarýn hýzlandýrýlmasý hususlarýný ifade ettiðini anýmsatan Yýlmaz, 6 Mayýs'taki Kabine Toplantýsý'nýn ardýndan ise Erdoðan'ýn "Kamuda taþýtlar, binalar, haberleþme giderleri, cari harcamalar, hizmet için eðitim, yurt dýþý seyahat, kamu istihdamý gibi alanlarda" tasarruf kültürünü güçlendirici adýmlar atýlacaðýný belirttiðini ve bu yönde gerekli talimatlarý verdiðini söyledi.

Yýlmaz, Cumhurbaþkaný Erdoðan'ýn 7 Mayýs'ta sosyal medya kanalýyla yaptýðý paylaþýmda "Bir taraftan üretip yeni pazarlara ihraç ederken diðer taraftan içeride tasarruf kültürünü yaygýnlaþtýrmamýz gerekiyor. Bunu kamu olarak inþallah biz öncülük ve rehberlik edecek daha az kaynak kullanarak daha fazla etkide bulunacak projelere aðýrlýk vereceðiz." ifadelerini kullandýðýný aktardý.

- "BÝRÝM KAYNAKLA DAHA FAZLA SONUÇ ÜRETMEYÝ HEDEFLÝYORUZ"

Yýlmaz, tasarruf ve verimli kaynak kullanýmý konusunda yaptýklarý bu güncellemede, deprem afetinin yaralarýný süratle sarma ihtiyacý ve pandemi sonrasý tüm dünyanýn gündemi haline gelen enflasyonla Türkiye'nin kararlý bir þekilde mücadele etme azim ve iradesinin etkili olduðunu dile getirerek, paketin tek baþýna deðil bütüncül bir çerçevede ortaya konulan birbirini destekler mahiyette diðer paketlerle birlikte anlam ifade ettiðini vurguladý.

Tek baþýna bu paketi deðil gelecek aylarda Hazine ve Maliye Bakanlýðý, Strateji ve Bütçe Baþkanlýðý ve Cumhurbaþkanlýðý ile birlikte yürütülen çeþitli hazýrlýklarýn devreye girmesiyle toplam oluþturacaðý etkinin kamuoyuyla paylaþýlacaðýný aktaran Yýlmaz, þöyle konuþtu:

"Kamuda tasarruf programýmýzla sadece zorunlu olmayan harcamalarý azaltmakla kalmýyor, ayný zamanda kamu tüketimi ve yatýrým harcamalarýnda verimliliði esas alýyoruz. Kamu hizmetlerini aksatmadan güncel ihtiyaçlara odaklanýp önceliklendirme yaparak yeni yöntemleri ve teknolojileri kullanmak suretiyle birim kaynakla daha fazla sonuç üretmeyi hedefliyoruz.

Geçen yýl yaþadýðýmýz depremlerin ilk aþamada hesap edilen maliyeti 104 milyar dolarý bulmuþtur. Sadece merkezi idare bütçesinden deprem için tahsis edilen ödenek 2023 yýlýnda 960 milyar Türk lirasýdýr. 2024 yýlý baþlangýç ödeneði ise 1 trilyon 28 milyar Türk lirasý olmuþtur. Bu ödenekler azalmakla birlikte önümüzdeki yýllarda da devam edecektir. Bu büyük ilave yükün bütçe açýklarý üzerinde oluþturduðu etki ortadadýr. Geçen yýl bütçe açýðýmýzýn milli gelire oraný yüzde 5,2 olurken, deprem harcamalarý hariç tutulduðunda bu açýk yüzde 1,6 seviyesine kadar gerilemektedir. Bu yýlýn bütçesi hazýrlanýrken belirlenen yüzde 6,4 oranýndaki açýðýn da önemli bir kýsmý deprem baðlantýlý harcamalardan kaynaklanmaktadýr."

Yýlmaz, kamuda tasarruf ve verimlilik paketinin, toplum olarak depremin yaralarýný sarma konusunda milli dayanýþma sergilenen bir dönemde, deprem harcamalarýndan en küçük bir fedakarlýk yapmadan kamu dengelerini saðlýklý bir zeminde sürdürme politikasýný yansýttýðýný söyledi.

- "BU YIL YÝNE YÜZDE 6,4 BAÞLANGIÇTA ORTAYA KONAN BÝR BÜTÇE AÇIÐI TAHMÝNÝ VAR"

Yýlmaz, ortaya konulan yeni paketin, bir yandan deprem baðlantýlý çalýþmalara güç verirken diðer yandan halkýn temel sorun olarak gördüðü enflasyon konusunda yürüttükleri kararlý mücadeleye katký sunduðunu anlatarak, enflasyonla mücadelede para politikalarýnýn yaný sýra maliye politikalarý ve yapýsal reformlarýn önem taþýdýðýný ifade etti.

OVP'nin de bu çerçeveyle þekillendirildiðine iþaret eden Yýlmaz, "Kamunun tasarruf yapmasý ve verimliliði arttýrmasý daha az bütçe açýðýna, daha az kamu borçlanmasýna ve faiz yüküne, makro tasarruf oranýmýzýn artmasýna ve daha az cari açýða yol açacaktýr." diye konuþtu.

Yýlmaz, talep yönlü katkýsýnýn yaný sýra bitme aþamasýna yakýn projelere, sulama ve rekabet gücünü arttýrýcý altyapýlara yoðunlaþan kamu yatýrýmlarýnýn, arz yönlü artýþla da enflasyonla mücadeleyi güçlendirici etkide bulunacaðýný vurgulayarak, OVP'nin enflasyonu düþürmeye yönelik politikalarýnýn yýllýk bazda belirgin sonuçlarýný, bu yýlýn ikinci yarýsýnda görmeye baþlayacaklarýný, gelecek yýl yüzde 20'nin altýnda, 2026'da ise tek haneli enflasyona ulaþmaya kararlý olduklarýný, geçmiþte baþardýklarýný ve yine baþaracaklarýný ifade etti.

Bunu saðlarken büyümeyi, istihdamý ve sosyal dengeleri azami oranda gözetmeye devam edeceklerinin altýný çizen Yýlmaz, hedeflerinin istikrar içinde büyümek ve kalýcý sosyal refah artýþý saðlamak olduðunu söyledi.

Yýlmaz, bu paket ve izleyen diðer çalýþmalarla, geçen yýl olduðu gibi bu yýlda bütçe açýðýnýn milli gelire oranýný baþlangýçta öngörülenin altýnda gerçekleþtirmeyi planladýklarýný belirterek, sözlerini þöyle sürdürdü:

"Geçen yýl milli gelire oranla yüzde 6,4 olarak tahmin edilen bütçe açýðý, yýl sonunda yüzde 5,2 olarak gerçekleþmiþti. Oldukça olumlu bir performans sergilenmiþti. Bu yýl sonunda da benzer bir oranda, hatta mümkünse daha fazla bir iyileþmeyi hedefliyoruz. Bu yýl yine yüzde 6,4 baþlangýçta ortaya konan bir bütçe açýðý tahmini var. Aldýðýmýz bu tedbirler ve diðer paketlerimizle birlikte bunu geçen yýl olduðu gibi yüzde 5,2'lere ve mümkünse daha altýna indirmeyi hedefliyoruz. Harcama disiplininin yaný sýra tahsilat oranlarýný arttýrma, kayýt dýþýlýkla daha etkin mücadele gibi yöntemlerle, kamu gelirlerinde saðlayacaðýmýz iyileþmeyle ve diðer etkinliði, verimliliði arttýrýcý reformlarla, ilave paketlerle bunu baþaracaðýmýza inanýyoruz."

- "TÜM GRUPLARIN DESTEÐÝNÝ BEKLEDÝÐÝMÝZÝ ÖZELLÝKLE ÝFADE ETMEK ÝSTÝYORUM"

Bugün açýklanan Tasarruf ve Verimlilik Paketi'nin geçmiþten bazý farklýlýklar arz ettiðini, geçmiþten çýkarýlan derslerle bu dönem aldýklarýn tedbirleri daha sýký bir izleme sistemiyle hayata geçireceklerini bildiren Yýlmaz, ayrýca hesap verebilirlik mekanizmalarýný güçlendirerek haklý bir gerekçeye dayanmayan sapmalarý engellemeyi amaçladýklarýný kaydetti.

Yýlmaz, bugün ilan edilen programýn hayata geçirilmesinde idari ve kanuni olmak üzere iki ayaklý bir çalýþma yürütüldüðünü aktararak, þöyle devam etti:

"Kanun gerektirmeyen hususlar konusunda, hazýrlýklarý son aþamaya gelmiþ olan genelge taslaðýnýn, kýsa bir süre içinde, bu hafta içinde tamamlanacaðýný tahmin ediyoruz. Sayýn Cumhurbaþkanýmýzýn onayýna sunulacaktýr. Kanun gerektiren hususlarda ise grubumuzla yürütmekte olduðumuz hazýrlýklar Meclisimizin takdirine arz edilecektir. Yapýlacak idari düzenlemeler, tüm kamu kurum ve kuruluþlarýný kapsayacak bir anlayýþ içinde hazýrlanmýþtýr. Hiçbir kurumumuz bundan istisna deðildir. Genelgemizde düþünülen tek istisna konumu gereði Türkiye Büyük Millet Meclisimizdir. Bu konuda Meclis Baþkaný'mýz kendi uhdesinde benzer bir çalýþma yürüttüðünü kamuoyuyla paylaþmýþtý, bunu ifade etmiþti. Yaptýðýmýz görüþmelerde Meclisimiz tarafýndan alýnan önlemlerin sonuçlarýnýn da yine kamuoyuyla paylaþýlacaðýný öðrenmiþ bulunuyoruz. Bu vesileyle Sayýn Baþkanýmýza ve çalýþma arkadaþlarýna da þükranlarýmýzý sunuyoruz. Kanuni düzenleme gerektiren hususlarda, parti farký gözetmeksizin tüm gruplarýn desteðini beklediðimizi özellikle ifade etmek istiyorum."

Cumhurbaþkaný Yardýmcýsý Yýlmaz, tüm bu çalýþmalara vizyonu ve güçlü siyasi iradesiyle yön veren Cumhurbaþkaný Erdoðan'a þükranlarý sunduðunu dile getirerek, çalýþmalarda titiz bir hazýrlýk yürüten Maliye ve Hazine Bakaný Mehmet Þimþek ve ekibine, Cumhurbaþkanlýðý Ýdari Ýþler Baþkanlýðý ile Cumhurbaþkanlýðý Strateji ve Bütçe Baþkanlýðýna teþekkür etti. Yýlmaz, Tasarruf ve Verimlilik Paketi'nin ülkeye millete hayýrlý olmasýný, 85 milyon için olumlu sonuçlar doðurmasýný diledi.

"KAMUDA TASARRUF VE VERÝMLÝLÝK PAKETÝ" KAMUOYUYLA PAYLAÞILDI

Hazine ve Maliye Bakaný Mehmet Þimþek, burada yaptýðý konuþmada, en önemli önceliklerinin hayat pahalýlýðýný bir sorun olmaktan çýkartmak olduðunu belirterek, "Enflasyonu düþük tek hanelere indirmek. Refah için, sürdürülebilir yüksek büyüme için de düþük tek haneli enflasyon olmazsa olmazdýr. Fiyat istikrarý bunun en önemli bileþenidir." diye konuþtu.

Enflasyonla mücadelede para, maliye ve gelirler politikalarý ile yapýsal reformlarýn uyum içinde yürütüldüðüne dikkati çeken Þimþek, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasýnýn (TCMB) enflasyonu düþürmek için para politikasýnda sýkýlaþtýrma dahil, kendi alanýyla ilgili her türlü tedbiri aldýðýný anlattý.

Þimþek, bugün açýkladýklarý paketle ve yakýnda maliye politikasýnda atacaklarý ilave adýmlarla dezenflasyon sürecine katkýda bulunacaklarýnýn kaydetti.

- "BU PAKET ÝLK DEÐÝL, SON DA OLMAYACAK"

"Kamuda Tasarruf ve Verimlilik Paketi"ni bu perspektifle hazýrladýklarýnýn altýný çizen Þimþek, deprem yaralarýný sardýklarý bu dönemde, kamu olarak tasarrufa gittiklerini ve harcamalarý disiplin altýna aldýklarýný söyledi.

Þimþek, bugüne kadar da tasarruf yapýldýðýný ve geçen yýl yüzde 9-10'lara çýkabilecek bütçe açýðýný, aldýklarý tedbirlerle yüzde 5 gibi makul ve yönetilebilir bir düzeye çekebildiklerini ifade etti.

AK Parti hükümetlerinin en önemli özelliklerinden birinin mali disiplin olduðunu vurgulayan Þimþek, "Son 20 yýlda bütçe açýðýnýn milli gelire oraný yüzde 2,4'tür. Bu rakam Maastricht kriteri olan yüzde 3'ün oldukça altýndadýr. Dolayýsýyla 20 yýllýk performansa baktýðýnýzda mali disiplinin kamuda verimliliðin, tasarrufun AK Parti hükümetlerinin önemli bir özelliði olduðu ortaya çýkacaktýr. Dolayýsýyla bu bizim ilk tasarruf çabamýz deðil, son da olmayacak. Bu açýkladýðýmýz ilk paket deðil, son paket de olmayacak. Önümüzdeki dönemde birçok adým atacaðýz." dedi.

- "TEDBÝRLER BÜTÜN KAMUYU KAPSAYACAK ÞEKÝLDE UYGULANACAK"

Þimþek, bugünkü tedbir setini geçmiþ uygulamalardan farklý kýlan 3 husus olduðuna dikkati çekerek, "Birincisi, Orta Vadeli Program'ýn özüne uygun olarak kamuda verimliliði artýrarak tasarrufu artýrmayý amaçlýyoruz. Ýkinci olarak, bu paketle çok güçlü bir izleme, denetleme, raporlama ve yaptýrým modelini hayata geçiriyoruz. Son olarak, tedbirler bütün kamuyu kapsayacak þekilde uygulanacaktýr. Yani, merkezi idareler, mahalli idareler, kamu iktisadi teþebbüsleri, döner sermayeler ve fonlar, bütün kamu bu tedbir paketinin kapsamýndadýr." diye konuþtu.

Kalýcý fiyat istikrarý için mali disiplini önemli bir destek mekanizmasý ve politika alaný olarak gördüklerini dile getiren Þimþek, sadece "asrýn felaketi"nin yaralarýný sarmak için deðil, gelecekte olabilecek doðal felaketler için sürekli mali alan oluþturmalarý, yeþil ve dijital dönüþüme kaynak aktarmalarý gerektiðini söyledi.

Þimþek, düþük risk primi üzerinden Türkiye'nin uluslararasý finans piyasalarýndan uzun vadeli makul maliyetlerle borçlanmasýnýn önünü açmak için de mali disiplinin önemli olduðunu vurguladý.

Bütçe açýðý azaltýldýðý ölçüde nesiller arasý adaletin de saðlandýðýna iþaret eden Þimþek, þöyle devam etti:

"Borçlanma demek, gelecek nesillerin yükümlülük altýna girmesi demek. Dolayýsýyla burada bizim yaklaþýmýmýz mali disiplini saðlayarak, ülkemizin dengelerini, ekonomik temellerini saðlamlaþtýrmak istiyoruz. Burada programý güçlendiriyoruz. Kamuda harcama kontrolü ve tasarruf üzerinden dezenflasyona destek vereceðiz. Yatýrýmlarýn öncelikli alanlara yönlendirilmesi de ülke geleceði, verimlilik, uzun vadeli büyüme açýsýndan çok kritik bir deðiþken. Kamu maliyesi alanýnda önümüzdeki dönemde birçok alanda reform yapacaðýz. Bunlarý sizinle paylaþacaðýz, reform sürecini hýzlandýracaðýz."

- 8 ÖNCELÝKLÝ ALAN

Þimþek, harcama tedbirlerinin, "kamuda tasarruf, bütçede harcama disiplini ve kamu yatýrýmlarýnda verimlilik" olmak üzere 3 temel ekseni olduðuna dikkati çekerek, "Kamu tasarrufu diye baktýðýmýzda 8 öncelikli alana yoðunlaþýyoruz. Bu alanlar, taþýtlar, binalar, kamu istihdamý, idari yapýlanmada etkinlik, yurt dýþý geçici görevlendirme giderleri, enerji ve atýk yönetimi, haberleþme giderleri ile diðer cari harcamalardýr." dedi.

Taþýt alanýnda ilk olarak "Kamu Filo Yönetim Sistemi" ile kamuda taþýt sayýsý ve kullaným standartlarýný belirlediklerini ve bu alanda etkinliði artýrdýklarýný bildiren Þimþek, þu bilgileri paylaþtý:

"Bu sistem, taþýt edinim, kullaným ve tasfiye süreçlerini bütüncül bir anlayýþla yönetmeyi saðlayacak. Plaka bazlý olarak, taþýt envanterini ve taþýtlarla ilgili harcamalarý takip edeceðiz. Taþýtlarýn yaþý, kilometresi ve yýllýk kullanýmýný izleyeceðiz ve verimli kullanýmýný saðlayacaðýz. Kurumlarýmýz sisteme veri giriþine baþladý. Bu sistem þu anda hayata geçti, veri giriþi baþladý. Bu sistemle hedefimiz, ilerleyen aþamada taþýtlarýn ortak bir havuzda toplanarak kurumlar arasý kullanýmýna zemin hazýrlanmasýdýr. Biraz zaman alabilir ama buna iliþkin Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý ile çalýþmamýz devam ediyor. Ambulans, savunma ve güvenlik gibi alanlardaki zorunlu ihtiyaçlar hariç, yeni araç satýn almayý ve kiralamayý 3 yýl süreyle durduruyoruz. Mevcut kiralýk taþýt sözleþmeleri de izin alýnmadan yenilenmeyecek. Bütçe dýþý kaynaklardan taþýt kullanýmýný çok sýký kurallara ve izne tabi tutacaðýz. Ayrýca, kanunla izin verilenler hariç yabancý menþeli araç kullanýmýný sonlandýrýyoruz. Bu bir süreç gerektirecek, mevcutlarýn sözleþmelerinin sona ermesi gerekecek ama kanunda belirtilen makam, idare veya kiþiler hariç yabancý menþeli araç kullanýmýný da kamuda kaldýrýyoruz. Ýhtiyaç fazlasý olan veya ekonomik ömrünü tamamlamýþ taþýtlarý tasfiye edeceðiz. Bunun için Özelleþtirme Ýdaresini görevlendireceðiz. Savunma ve güvenlik hariç, toplu taþýma olan yerlerde, kamuda personel servisi hizmetini sözleþme bitiminde sonlandýrmayý hedefliyoruz."

- "YENÝ BÝNA KÝRALANMASINA ÝZÝN VERMEYECEÐÝZ"

Þimþek, kamuda tasarruf konusunda ikinci ana baþlýklarýnýn kamu binalarý olduðunu belirterek, þunlarý kaydetti:

"Deprem riski olanlar hariç yeni bina alýmý ve yapýmýný 3 yýl süreyle durduruyoruz. Kamu binalarýna kiþi baþý metrekare standardý getirildi daha önce ve bunun etkin þekilde uygulanmasýný saðlayacaðýz. Mevcut binalarýn da kurumlar arasýnda etkin kullanýmýný saðlayacaðýz. Yeni bina kiralanmasýna izin vermeyeceðiz, mevcut kiralamalarý da peyderpey sonlandýracaðýz. Doðal afet ve güvenlikle ilgili olanlar hariç, yeni lojman ve sosyal tesis alýmýný, yapýmýný ve kiralanmasýný süresiz kaldýrýyoruz. Savunma ve güvenlik hariç, mevcut sosyal tesisleri ekonomiye kazandýracaðýz. Lojman kiralarýný ve sosyal tesis ücretlerini rayiç bedelleri dikkate alarak gözden geçireceðiz."

- "YÖNETÝM KURULU ÜCRETLERÝNE ÜST SINIR GETÝRECEÐÝZ"

Kamu istihdamý konusunda ise Þimþek þu tedbirleri aldýklarýný açýkladý:

"3 yýl boyunca emekli olan kadar yeni personel istihdam edeceðiz. Açýktan atama izinleri Bütçe Kanunu'nda net olarak belirlenecek. Destek personeli sayýsýný, zaman içinde belirli bir program dahilinde azaltmayý hedefliyoruz. Kamuda esnek ve uzaktan çalýþma modellerini daha da geliþtireceðiz. Kamu çalýþanlarýnýn aldýðý yönetim kurulu ücretlerine sýnýrlama getiriyoruz. Mevcut mevzuata göre kamuda çalýþanlar sadece bir yerden yönetim kurulu ücreti alabiliyor, burada bir deðiþikliðe gitmiyoruz. Yapýlacak düzenlemeyle yönetim kurulu ücretlerine üst sýnýr getireceðiz. Münferit olarak, devletin bazý özel kuruluþlardaki payýna binaen alýnan ücretlerin, sýnýrý aþan kýsýmlarýný bütçeye gelir olarak kaydedeceðiz. Bu hususlar yasal düzenleme gerektiriyor, bunlar Yüce Meclis'imizin takdirinde olan hususlardýr, biz bu çerçevede adýmlar atmayý planlýyoruz."

Þimþek, kamuda tasarrufa yönelik, idari yapýlanmada etkinliði esas alacak kapsamlý bir çalýþmayý baþlattýklarýný söyledi.

Kamuda yeni kurumlar kurulmasýnýn önüne geçeceklerini, idareler arasýndaki görev daðýlýmýný gözden geçirerek mükerrer yapýlanmalarý önleyeceklerini belirten Þimþek, Hazine ve Maliye Bakanlýðýnýn da birçok ilde hem defterdarlýklarý hem de vergi dairesi baþkanlýklarý olduðunu, etkinlik ve verimlilik için bu ikisini birleþtireceklerini, böylece Türk milletine daha iyi hizmet sunacaklarýný dile getirdi.

- EKONOMÝK DEÐERÝ OLAN ATIKLARIN DEÐERLENDÝRÝLMESÝ ZORUNLU OLACAK

Hizmet içi eðitimlerin kamu tesislerinde yapýlacaðýnýn altýný çizen Þimþek, "Yurt dýþý geçici görevlendirmeleri sýnýrlandýrýyoruz. Buna yönelik harcamalar baþlangýç ödeneðini hiçbir þekilde aþmayacak ve bu kaleme baþka ödeneklerden aktarým yapýlamayacak." diye konuþtu.

Þimþek, enerjide dýþa baðýmlýlýðýn yüksekliðine iþaret ederek, bu alanda kamuda verimliliði daha da artýracaklarýný söyledi.

Yenilenebilir enerji kaynaklarýndan daha fazla faydalanacaklarýný ve enerji verimliliði noktasýnda atacaklarý ilave adýmlarla tasarrufa gitmeyi ümit ettiklerini kaydeden Þimþek, "Örneðin, 2024 yýlýnda sokak ve cadde aydýnlatýlmasý için öngördüðümüz ödenek 35 milyar lira. LED dönüþümünü hýzlandýrarak, bu alanda kayda deðer bir tasarruf yapabileceðimizi düþünüyoruz. Ekonomik deðeri olan atýklarýn, bedeli karþýlýðýnda deðerlendirilmesini de kamu için zorunlu hale getiriyoruz." ifadelerini kullandý.

- KAMUDA HABERLEÞME VE ÝLETÝÞÝM GÝDERLERÝ

Kamuda haberleþme ve iletiþim giderlerinde de dijitalleþme yoluyla tasarrufa gittiklerini aktaran Þimþek, elektronik yazýþmaya geçiþi tamamlayýp elektronik tebligat sisteminin kullanýmýný yaygýnlaþtýrdýklarýný bildirdi.

Þimþek, yayýn ve rapor gibi tanýtým amaçlý dokümanlarý basmak yerine, bunlarýn elektronik ortamda paylaþýlmasýný saðlayacaklarýný söyledi.

Bakan Þimþek, 2024 yýlý temsil ve tanýtma ödeneklerinde yüzde 25 kesinti yaptýklarýna, devam eden yýllarda bu kesintili ödeneði baz alacaklarýna dikkati çekti.

- "ZORUNLU HALLER HARÝÇ DEMÝRBAÞ ALIMLARINI 3 YIL SÜREYLE DURDURACAÐIZ"

Þimþek, uluslararasý toplantýlar ve milli bayramlar hariç gezi, kokteyl, yemek ve benzeri faaliyetlerin düzenlenemeyeceðini bildirdi.

Kamu kurumlarýnýn ajanda, takvim, plaket, eþantiyon türü hediyeler vermesini yasakladýklarýný ifade eden Þimþek, "Zorunlu haller hariç mobilya, tefriþat ve ofis donanýmý gibi demirbaþ alýmlarýný 3 yýl süreyle durduracaðýz. Ayrýca makine ve teçhizatlar ekonomik ömrünü tamamlanmadan elden çýkarýlamayacak. Kamu alýmlarýnýn, Devlet Malzeme Ofisi (DMO) aracýlýðýyla yapýlmasýný esas hale getireceðiz. Tabii ki istisnalar her zaman olacak ama esas bu kanaldan alýmlar yapýlacak." diye konuþtu.

- MAL VE HÝZMET ALIM ÝLE YATIRIM ÖDENEKLERÝNDE KESÝNTÝ

Þimþek, mal ve hizmet alým ile yatýrým ödeneklerine de deðinerek, "Deprem ve zorunlu harcamalar hariç, mal ve hizmet alým ödeneklerinde yüzde 10, yatýrým ödeneklerinde ise yüzde 15 oranýnda kesinti yapacaðýz." dedi.

Bütçede harcama disiplini konusuna da dikkati çeken Þimþek, tek seferlik gelirlere dayalý kalýcý harcama programý yapýlamayacaðýný vurguladý.

Þimþek, yatýrým projelerinin bütçe ödeneðine göre yürütüleceðinin altýný çizerek, "Bu sene hiçbir Bakanlýk, ödeneklerini bu çerçevede aþamayacak. Çünkü biz kendilerine ilave ödenek vermeyeceðiz." ifadesini kullandý.

Ýl özel idarelerine merkezi yönetim kapsamýnda aktarýlacak yatýrým ödemelerinin "hak ediþ karþýlýðýnda" yapýlacaðýna iþaret eden Þimþek, 2024 yýlýnda bütçedeki bütün harcama alanlarýný, belirli bir öncelik dahilinde gözden geçireceklerini, verimsiz olanlarý da gelecek yýldan itibaren sonlandýracaklarýný belirtti.

Kamu yatýrýmlarýnda da önceliklendirmeye gittiklerini bildiren Þimþek, þöyle devam etti:

"Yatýrým ödeneklerinde yapacaðýmýz yüzde 15'lik kesintiyi öncelikli alanlara kanalize etmeyi hedefliyoruz. Bu kapsamda fiziki ilerlemesi yüzde 75'in üzerinde olan yatýrým projelerini, deprem riski nedeniyle gerekli olan yatýrým projelerini, Kahramanmaraþ ve Hatay depremleri sonrasýnda planlanan projeleri, tarýmsal sulama baþta olmak üzere gýda arzýný artýracak projeleri, yeþil ve dijital dönüþüm ile OSB, liman, demir yolu baðlantý projelerini önceliklendireceðiz. Bu alanlar enflasyonla mücadeleye katký saðlayacak, ülkemizin rekabet gücünü artýracak. Dolayýsýyla tasarruf sadece kesinti demek deðildir, kullandýðýmýz kaynaklarýn, etkin ve verimli þekilde ülkemizin uzun vadeli menfaatine uygun olarak kanalize edilmesidir."

Þimþek, zorunlu haller dýþýnda da kamu yatýrým programýna yeni proje almayacaklarýný vurguladý.

- "TASARRUF TEDBÝRLERÝNE TÜM KAMU ÝDARELERÝ VE PERSONEL UYMAK ZORUNDA"

Tedbirleri uygulamada etkinlik için sistem geliþtirdiklerini dile getiren Þimþek, bu sistemin, kamu idarelerinin tasarruf tedbirlerine uyum noktasýnda veri giriþi ve raporlama yapmasýný gerektirdiðini söyledi.

Þimþek, Hazine ve Maliye Bakanlýðýnýn "Tasarruf Tedbirleri Bilgi Sistemi ve Kamu Filo Yönetim Sistemleri" ile süreci takip edeceðini bildirdi.

Tasarruf tedbirlerine istisnasýz tüm kamu idareleri ve personelin uymak zorunda olduðunun altýný çizen Þimþek, þunlarý kaydetti:

"Tedbirlerin uygulanmasý ve harcamalarýn mevzuata uygunluðu Bakanlýðýmýzca izlenecek, denetlenecek, Cumhurbaþkanlýðýmýza ve ilgili idarelere raporlanacaktýr. Burada bir hesap sorma ve yaptýrým süreci de var. Tasarruf Genelgesi ve mali mevzuata aykýrýlýk tespit edilirse Cumhurbaþkanlýðýmýz ve ilgili idareler idari yaptýrým ve para cezasý uygulayabilecektir."

Þimþek, "Kamuda Tasarruf ve Verimlilik Paketi"nin, kamu maliyesi alanýnda kamuoyu ile paylaþtýklarý ilk paket olduðuna dikkati çekerek, "Önümüzdeki dönemde kamu ihale reformu, KÝT'lerde yönetiþim reformu, vergide adalet ve etkinlik, kayýt dýþýlýkla mücadele gibi alanlarda çalýþmalarýmýzý tamamlayacaðýz ve hayata geçireceðiz." dedi.

Söz konusu paketteki tedbirlerin bir kýsmýnýn idari veya kanuni düzenleme gerektirdiðini söyleyen Þimþek, "Kanun gerektiren hususlar yüce Meclis'imizin takdirinde. Ýdari düzenlemeler ise Cumhurbaþkanlýðýmýz tarafýndan hayata geçirilecektir." ifadelerini kullandý.

Þimþek, programýn Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan'ýn onay ve direktifleriyle ortaya konulduðunu sözlerine ekledi.

  • Tasarruf
  • Bakan Þimþek
  • paket