Hazine ve Maliye Bakanlýðý, mükelleflerin uyum maliyetleri ile bildirim yükümlülüklerini azaltmak, kayýt dýþý ekonominin önüne geçmek amacýyla çeþitli düzenlemeleri uygulamaya alýyor.
Bakanlýðýn Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý tarafýndan hazýrlanan Vergi Usul Kanunu genel tebliðleri, Resmi Gazete'de yayýmlandý.
Tebliðlerle mükelleflerin uyum maliyetleri ile bildirim yükümlülüklerini azaltan, bürokratik süreçleri ortadan kaldýran ve kayýt dýþý ekonomi ile mücadeleyi destekleyen bir dizi uygulamaya iliþkin düzenleme yapýldý.
Buna göre, 2005 yýlýndan bu yana bilanço esasýna göre defter tutan mükellefler tarafýndan verilen ve 1,6 milyon mükellefin alým ve satýmlarýný bildirildiði Ba-Bs uygulamasýna son verildi.
Elektronik belge uygulamalarýný kullanan mükellefler ile düzenlenen elektronik belgelerin sayýsýnda meydana gelen artýþ ve kurumlar arasý veri paylaþýmýnýn etkinleþtirilmesi bu formlara olan ihtiyacý azalttý. Bu durumu dikkate alan Bakanlýk, aylýk olarak verilen ve hem mükellefler hem de meslek mensuplarý açýsýndan bir iþ yükü meydana getiren söz konusu formlarýn alýnmasý uygulamasýna son verdi.
Gelir Ýdaresi Baþkanlýðýnca (GÝB) ilk kez 2016 yýlýnda kullanýma sunulan ve 9,5 milyona yakýn kiþi tarafýndan kullanýlan elektronik tebligat uygulamasýyla tebligatlar, ücretsiz olarak elektronik ortamda yapýlýyor ve bu tebligatlara Dijital Vergi Dairesi ve GÝB Mobil üzerinden ulaþýlabiliyor.
Bununla birlikte kendisine e-Tebligat gönderilen kiþiler, anlýk olarak SMS ve e-Posta yoluyla da bilgilendiriliyor.
Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý tarafýndan geliþtirilen ve Emniyet Genel Müdürlüðü, Ticaret Bakanlýðý ve Kültür ve Turizm Bakanlýðý baþta olmak üzere 8 kamu kurumu tarafýndan da kullanýlan bu uygulama sayesinde kamu milyarlarca liralýk kaðýt, toner ve posta masrafý gibi maliyetlerden tasarruf ediyor.
Ayrýca, bu uygulamayla uzun bürokratik süreçler ortadan kalktýðý gibi tebligat kaynaklý hukuki ihtilaflarýn önüne geçilmesi hedefleniyor.
Elektronik tebligat uygulamasýnýn faydalarýndan daha fazla yararlanýlabilmesi amacýyla yapýlan düzenlemeyle 1 Ocak 2025'ten itibaren sýfýr araç alanlarýn da elektronik tebligat uygulamasýna dahil olmasý planlandý.
Bu kapsamda sýfýr araç alan Türkiye'deki uluslararasý kuruluþlar ve bunlarýn yönetici kadrolarýnda görev yapan Türkiye Cumhuriyeti vatandaþý olmayan mensuplarý, engellilik oraný yüzde 90 veya daha fazla olan malul ve engelliler ile 18 yaþýný doldurmamýþ olanlar için bir zorunluluk söz konusu olmayacak.
Bakanlýkça 2013 yýlýnda yapýlan düzenlemeyle perakende mal ve hizmet sunan iþletmelerdeki banka kartlarý ile ödeme yapýlmasýna imkan saðlayan POS cihazlarý ile fiþ düzenleyen ödeme kaydedici cihazlar birleþtirildi ve her iki belgenin bütünleþik olarak düzenlenmesine saðlayan yeni nesil ödeme kaydedici cihazlarýn kullanýlmasý öngörüldü. Bu cihazlarla mükelleflerin satýþlarý için kullandýðý satýþ uygulama yazýlýmlarý arasýnda entegrasyon yapýldý ancak geçen sürede bu entegrasyonlar tam olarak saðlanamadý.
Yayýmlanan tebliðle, Gelir Ýdaresi Baþkanlýðýna yapýlacak bildirimlerin usulleri net olarak belirlendi. Ayrýca ödeme kaydedici cihaz muafiyetinden yararlanýlabilmesi için taþýnmasý gereken þartlar ve limitler güncellendi ve bu limitlerin her yýl yeniden deðerleme oranýnda artýrýlmasý öngörüldü. Ayrýca iki yýl üst üste bu þartlarý taþýmayanlar tekrar ödeme kaydedici cihaz kullanmaya baþlayacak.
Ayrýca, satýþ uygulama yazýlýmlarý ile yeni nesil ödeme kaydedici cihazlar arasýnda yapýlmasý gereken entegrasyon iþleminden hem yazýlým firmalarý hem de bu cihazý üretenler sorumlu oldu.
Bu sorumluluðun yerine getirilmediðinin tespiti halinde söz konusu firma ve üreticilere her bir tespit için ayrý ayrý 200 bin lira özel usulsüzlük cezasý kesilecek.
Öte yandan yeni nesil ödeme kaydedici cihaz almak zorunda olmasýna raðmen kendilerine banka veya ödeme kuruluþlarý tarafýndan münferit POS cihazý verilen mükelleflere bu POS'larý temin eden banka ve ödeme kuruluþlarýna da her bir tespit için ayrý ayrý 200 bin lira özel usulsüzlük cezasý verilecek.
Baþkanlýk tarafýndan geliþtirilen Dijital Vergi Dairesi ile dilekçe verme, bildirimde bulunma, ödeme yapma, tebligat kontrol etme gibi vergisel tüm yükümlülükler vergi dairesine gitmeden elektronik ortamda gerçekleþtirebiliyor. Vergi mükelleflerinin, dilekçe, beyanname ve bildirimlerinin verilmesi baþta olmak üzere vergisel yükümlülüklerinin önemli bir kýsmý meslek mensuplarý tarafýndan yerine getiriliyor.
Mükellefler, Dijital Vergi Dairesi'nde yer alan hizmetler için Sosyal Güvenlik Kurumu kayýtlarýnda yer alan kendi çalýþanlarýný iþlem yapabilmeleri konusunda yetkilendirebiliyorlardý. Tebliðle bundan böyle mükellefler, çalýþanlarýnýn yaný sýra aralarýnda aracýlýk ve sorumluluk sözleþmesi bulunan serbest muhasebeci mali müþavirleri, gelir veya kurumlar vergisi beyannamesinin tasdikine iliþkin sözleþme bulunan yeminli mali müþavirleri de Dijital Vergi Dairesi'nde yer alan hizmetlerde iþlem yapabilmeleri konusunda yetkilendirebilecek.
Bu sayede mali müþavirler, mükelleflerin bilgilerine gerek duymadan kendi bilgileri ile Dijital Vergi Dairesi'ne giriþ yaparak yetkili olduklarý iþlemleri mükellefleri adýna yapabilecekler.