Kabul edilen yasaya göre, Vergi Usul Kanunu'nda yapýlan deðiþiklikle Hazine ve Maliye Bakanlýðý, Ticaret Bakanlýðý, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), il özel idareleri, belediyeler, Yatýrým Ýzleme ve Koordinasyon Baþkanlýðýna (YÝKOB) olan bazý borçlar yapýlandýrýlacak.
Ancak düzenleyici ve denetleyici kurumlarca verilen idari para cezalarý, Kovid-19 ile mücadele kapsamýnda verilen idari para cezalarý ile tütün ve tütün mamulleri kullanýmýndan kaynaklanan idari para cezalarý kapsam dýþýnda olacak.
Kanunla yapýlandýrma kapsamýna alýnacak 30 Nisan 2021 dahil bu tarihten önceki dönemlere ait borçlar þöyle:
- Vergi Usul Kanunu kapsamýna giren ve beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere iliþkin vergi ve bunlara baðlý vergi cezalarý, gecikme faizleri ve gecikme zamlarý,
- 2021 yýlý için tahakkuk eden motorlu taþýtlar vergisinin ikinci taksidi hariç tahakkuk eden vergi ve bunlara baðlý vergi cezalarý, gecikme faizleri, gecikme zamlarý,
- Yapýlan tespitlere iliþkin olarak vergi aslýna baðlý olmayan vergi cezalarý, idari para cezalarý,
- Hazine ve Maliye Bakanlýðýna baðlý tahsil dairelerince Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanun kapsamýnda tahsil dairesine takip için intikal etmiþ olan asli ve fer'i amme alacaklarý; iþletmede mevcut olduðu halde kayýtlarda yer almayan ya da kayýtlarda yer aldýðý halde iþletmede bulunmayan emtia, makine, teçhizat, demirbaþlar ile kasa mevcudu ve ortaklardan alacaklarýn beyaný,
- Gümrük Kanunu ve ilgili diðer kanunlar kapsamýnda gümrük yükümlülüðü doðan ve Ticaret Bakanlýðýna baðlý tahsil daireleri tarafýndan takip edilen gümrük vergileri, idari para cezalarý, faizler, gecikme faizleri, gecikme zammý alacaklarý, SGK'ye baðlý tahsil daireleri tarafýndan takip edilen ve belirtilen sürelerin sonuna kadar tahakkuk ettiði halde ödenmemiþ alacaklar,
- Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý Kanunu'nun ilgili maddeleri kapsamýndaki sigortalýlýk statülerinden kaynaklanan, 2021 yýlý nisan ayý ve önceki aylara iliþkin sigorta primi, emeklilik keseneði ve kurum karþýlýðý, iþsizlik sigortasý primi, sosyal güvenlik destek primi ile bunlara baðlý gecikme cezasý ve gecikme zammý alacaklarý,
- 2021 yýlý nisan ayý ve önceki aylara iliþkin isteðe baðlý sigorta primleri ve topluluk sigortasý primi ile bunlara baðlý gecikme cezasý ve gecikme zammý alacaklarý,
- Özel nitelikteki inþaatlar ile ihale konusu iþlere iliþkin yapýlan ön deðerlendirme, araþtýrma veya tespit sonucunda bulunan eksik iþçilik tutarý üzerinden hesaplanan sigorta primi ile bunlara baðlý gecikme cezasý ve gecikme zammý alacaklarý,
- Ýþlenen fiillere iliþkin olup ilgili kanunlarý uyarýnca uygulanan idari para cezalarý ile bunlara baðlý gecikme cezasý ve gecikme zammý alacaklarý,
- Ýlgili kanunlarý gereðince takip edilen 2021 yýlý nisan ayý ve önceki aylara iliþkin damga vergisi, özel iþlem vergisi ve eðitime katký payý ile bunlara baðlý gecikme zammý alacaklarý,
- Ýl özel idarelerinin 6183 sayýlý Kanun kapsamýnda takip edilen ve vadesi 30 Nisan 2021 dahil bu tarihten önce olduðu halde düzenlemenin yayýmý tarihi itibarýyla ödenmemiþ bulunan asli ve fer'i amme alacaklarý.
Yasayla belediyelere olan borçlarýn da yapýlandýrýlmasý öngörülüyor. Buna göre belediyelerin, Vergi Usul Kanunu kapsamýndaki 30 Nisan 2021 tarihinden önceki dönemlere, beyana dayanan vergilerde bu tarihe kadar verilmesi gereken beyannamelere iliþkin vergi ve bunlara baðlý vergi cezalarý ile gecikme faiz ve zamlarý; 2021 yýlýna iliþkin olarak söz konusu tarihten önce tahakkuk eden vergisi ve bunlara baðlý vergi cezalarý, gecikme faizleri, gecikme zamlarý da kanunun kapsamýnda yer alýyor.
Öte yandan belediyelerin, Belediye Gelirleri Kanunu'na göre vadesi 30 Nisan 2021 tarihinden önce olduðu halde bu düzenlemenin yayýmý tarihi itibarýyla ödenmemiþ olan ücret ve pay alacaklarý; Belediye Kanunu kapsamýndaki belediyelerin vadesi söz konusu tarih olduðu halde bu düzenlemenin yayýmý tarihi itibarýyla ödenmemiþ bulunan su, atýk su ve katý atýk ücreti alacaklarý; büyükþehir belediyelerinin Çevre Kanunu'nun "Ýzin alma, arýtma ve bertaraf etme yükümlülüðü" baþlýklý maddesine göre vadesi 30 Nisan 2021'den önce olduðu halde teklifin yasalaþtýðý tarihte ödenmemiþ katý atýk ücreti alacaklarý ile tüm bunlara baðlý fer'i alacaklarý da yapýlandýrmaya dahil ediliyor.
Kanuna göre, düzenlemenin uygulanmasýnda kullanýlacak YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý, Türkiye Ýstatistik Kurumunun her ay için belirlediði 31 Aralýk 2004 tarihine kadar toptan eþya fiyatlarý endeksi (TEFE) aylýk deðiþim oranlarýný, 1 Ocak 2005 tarihinden itibaren üretici fiyatlarý endeksi (ÜFE) aylýk deðiþim oranlarýný, 1 Ocak 2014 tarihinden itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi (YÝ-ÜFE) aylýk deðiþim oranlarýný, 1 Kasým 2016 tarihinden itibaren aylýk yüzde 0,35 oranýný ifade edecek.
Kanunla kesinleþmiþ bazý alacaklar için de yapýlandýrmaya gidiliyor. Buna göre, Hazine ve Maliye Bakanlýðý, il özel idareleri ve belediyelere baðlý tahsil daireleri tarafýndan takip edilen alacaklardan düzenlemenin yasalaþarak yayýmlandýðý tarih itibarýyla þu borçlarýn tahsilinden vazgeçilecek:
- Vadesi geldiði halde ödenmemiþ ya da ödeme süresi henüz geçmemiþ bulunan vergilerin ödenmemiþ kýsmýnýn tamamý ile bunlara baðlý gecikme faizi ve gecikme zammý gibi fer'i amme alacaklarý ile ödenmemiþ alacaðýn sadece feri alacaktan ibaret olmasý halinde fer'i alacak yerine bu düzenlemenin yayým tarihi itibarýyla YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutar; kanunda belirtilen süre ve þekilde tamamen ödenmesi þartýyla vergilere baðlý gecikme faizi ve gecikme zammý gibi fer'i amme alacaklarý ile daha önce ödenmiþ olanlar dahil olmak üzere asla baðlý olarak kesilen vergi cezalarý ve bu cezalara baðlý gecikme zamlarýnýn tamamý,
- Vadesi geldiði halde ödenmemiþ ya da ödeme süresi henüz geçmemiþ ve bir vergi aslýna baðlý olmaksýzýn kesilmiþ vergi cezalarý ile iþtirak nedeniyle kesilmiþ vergi cezalarýnýn yüzde 50'si ve bu tutara gecikme zammý yerine bu düzenlemenin yayýmý tarihine kadar YÝ- ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutar; ödenmemiþ alacaðýn sadece gecikme zammýndan ibaret olmasý halinde gecikme zammý yerine YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutar, kanunda belirtilen süre ve þekilde tamamen ödenmesi þartýyla cezalarýn kalan yüzde 50'sinin ve bu cezalara baðlý gecikme zamlarýnýn tamamý,
- Vadesi geldiði halde ödenmemiþ ya da ödeme süresi henüz geçmemiþ ve bu düzenlemede sýralanan idari para cezalarýnýn tamamýyla bunlara baðlý faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi fer'i amme alacaklarý yerine kanunun yayýmý tarihine kadar YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutar,
- Vadesi geldiði halde ödenmemiþ ya da ödeme süresi henüz geçmemiþ bulunan diðer asli amme alacaklarýnýn ödenmemiþ kýsmýnýn tamamý ile bu alacaklara baðlý faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi fer'i amme alacaklarý ve ödenmemiþ alacaðýn sadece fer'i alacaktan ibaret olmasý halinde fer'i alacak yerine bu düzenlemenin yayýmý tarihine kadar YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutar yasada belirtilen süre ve þekilde tamamen ödenmesi þartýyla uygulanan faiz, cezai faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi fer'i amme alacaklarýnýn tamamý,
- Bazý Kamu Alacaklarýnýn Uzlaþma Usulü ile Tahsili Hakkýnda Kanun'un ilk iki maddesi gereðince ödenmesi gerektiði halde bu düzenlemenin yayýmý tarihine kadar ödenmemiþ olan tutarlarýn ödenmesi halinde Bazý Kamu Alacaklarýnýn Uzlaþma Usulü ile Tahsili Hakkýnda Kanun gereðince hesaplanan binde iki oranýndaki faiz alacaklarýnýn tamamý.
Kanuna göre, Ticaret Bakanlýðýna baðlý tahsil daireleri tarafýndan takip edilen vadesi geldiði halde ödenmemiþ ya da ödeme süresi henüz geçmemiþ bulunan gümrük vergilerinin ödenmemiþ kýsmýnýn tamamýyla bunlara baðlý faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi fer'i amme alacaklarý yerine bu düzenlemenin yayýmý tarihine kadar YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutar ile idari para cezalarýnýn tamamýnýn tahsilinden vazgeçilecek.
Ticaret Bakanlýðýnýn vadesi geldiði halde ödenmemiþ ya da ödeme süresi henüz geçmemiþ ve gümrük yükümlülüðü nedeniyle gümrük vergileri asýllarýna baðlý olmaksýzýn kesilmiþ idari para cezalarý ile Kabahatler Kanunu'nun iþtirak hükümleri nedeniyle kesilmiþ idari para cezalarýnýn yüzde 50'sinin yasada belirtilen süre ve þekilde tamamen ödenmesi þartýyla cezalarýn kalan yüzde 50'si ödenmeyecek.
Eþyanýn gümrüklenmiþ deðerine baðlý olarak kesilmiþ idari para cezalarýnýn yüzde 30'u ve varsa gümrük vergileri aslýnýn tamamý ile bunlara baðlý faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi fer'i amme alacaklarý yerine bu düzenlemenin yayýmý tarihine kadar YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutarýn tamamen ödenmesi þartýyla cezalarýn kalan yüzde 70'i ile alacak asýllarýna baðlý faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi fer'i amme alacaklarýnýn tamamý tahsil edilmeyecek.
Yasaya göre, her bir taþýt için düzenlemenin kanunlaþmasýndan önce ödenecek olan motorlu taþýtlar vergisi, Karayollarý Trafik Kanunu'na göre verilen trafik idari para cezasý, mülga Karayollarý Genel Müdürlüðü Kuruluþ ve Görevleri Hakkýnda Kanun ile Karayollarý Genel Müdürlüðünün Hizmetleri Hakkýnda Kanun uyarýnca tahsili gereken geçiþ ücreti ve idari para cezasý ile bu alacaklara baðlý faiz, gecikme faizi, gecikme zammý yerine YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutar ile katsayý tutarýnýn en az yüzde 10'unun ödenmiþ olmasý halinde yasada belirtilen taksit ödeme süresince fenni muayeneye izin verilecek.
Tütün mamulleri, makaron, yaprak sigara kaðýdý ve alkollü içkilerin üreticileri ve ithalatçýlarý, Hazine ve Maliye Bakanlýðýnýn yetkisi kapsamýnda kullanýlma zorunluluðu getirilen özel etiket ve iþaretleri kullanmalarýna izin verilebilmesi için bu yasa ile yapýlandýrýlan Özel Tüketim Vergisi Kanunu'nun ilgili cetvellerinde yer alan ürünlere iliþkin özel tüketim vergisi, vadesi 1 Ekim 2020 tarihinden sonra gelen katma deðer vergisi ve bu vergilere ait beyannameden doðan damga vergisi ile bu vergilere baðlý gecikme faizi ve gecikme zammý yerine düzenlemenin yayýmý tarihine kadar YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutarýn tamamýný ödeyecek.
Düzenleme kapsamýnda yapýlandýrýlan tutarlarýn, öngörülen süre ve þekilde ödenmemesi halinde vade tarihinde deðiþiklik yapýlmayacak.
Belediye Gelirleri Kanunu'nun "Ücrete Tabi Ýþler" ile "Müze giriþ ücretleri ile madenlerden belediyelere pay" baþlýklý maddelerine göre tahsili gereken ücret ve paylar ile su, atýk su ve katý atýk ücreti alacaklarýndan vadesi 30 Nisan 2021 tarihinden önce olduðu halde bu düzenlemenin yayýmý tarihi itibarýyla ödenmemiþ olanlar hakkýnda yapýlacak hesaplamalar sonucu belirlenen tutarlarýn ödenmesi halinde bu alacaklara baðlý her türlü ceza ve zamlarýnýn tahsilinden vazgeçilecek.
Büyükþehir belediyelerinin, Çevre Kanunu'nun "Ýzin alma, arýtma ve bertaraf etme yükümlülüðü" baþlýklý maddesi uyarýnca vadesi 30 Nisan 2021 tarihinden önce olduðu halde ödenmemiþ katý atýk ücreti alacak asýllarýnýn tamamý ile bunlara baðlý faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi sözleþmelerde düzenlenen her türlü zamlar hakkýnda da hesaplanacak tutarlarýn ödenmesi halinde bu alacaklara baðlý ceza, gecikme faizi ve zammý ödenmeyecek.
Ýstanbul Su ve Kanalizasyon Ýdaresi Genel Müdürlüðü Kuruluþ ve Görevleri Hakkýnda Kanun kapsamýnda büyükþehir belediyeleri su ve kanalizasyon idarelerinin söz konusu tarihten önce ödenmemiþ su ve atýk su bedeli alacak asýllarýnýn tamamý ile bunlara baðlý faiz, gecikme faizi, gecikme zamlarý, hesaplamalar sonucu belirlenen tutarlarýn ödenmesi halinde tahsil edilmeyecek.
Öte yandan, düzenlemeyle YÝKOB'larýn vadesi 30 Nisan 2021 tarihinden önce olduðu halde ödenmemiþ ve Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanun kapsamýnda takip edilen alacak asýllarý ile buna baðlý fer'i alacaklarý da yapýlandýrýlacak. Bu madde hükmünden yararlanmak isteyen borçlularýn maddede belirtilen þartlarýn yaný sýra dava açmamalarý, açýlmýþ davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarýna baþvurmamalarý þartý aranacak.
Kesinleþmemiþ ya da yargý aþamasýnda olan resen veya idarece yapýlmýþ vergi tarhiyatlarý ile gümrük vergileri, çeþitli oranlarda yapýlandýrýlacak.
TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen Bazý Alacaklarýn Yeniden Yapýlandýrýlmasý ile Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasýna Ýliþkin Kanun, kesinleþmemiþ veya dava aþamasýndaki amme alacaklarýnýn yapýlandýrýlmasýna iliþkin hükümler içeriyor.
Düzenlemenin yayýmý tarihi itibarýyla ilk derece yargý mercileri nezdinde dava açýlmýþ ya da dava açma süresi henüz geçmemiþ olan ikmalen, resen veya idarece yapýlmýþ vergi tarhiyatlarý ile gümrük vergilerine iliþkin tahakkuklarda; vergilerin/gümrük vergilerinin yüzde 50'si ile bu tutara iliþkin faiz, gecikme faizi ve gecikme zammý yerine, kanunun yayýmý tarihine kadar YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutarýn; belirtilen süre ve þekilde tamamen ödenmesi þartýyla vergilerin ve gümrük vergilerinin yüzde 50'si, faiz, gecikme faizi, gecikme zammý ve asla baðlý olarak kesilen vergi cezalarý/idari para cezalarý ile bu cezalara baðlý gecikme zamlarýnýn tamamýnýn tahsilinden vazgeçilecek.
Düzenlemenin yayýmý tarihi itibarýyla gümrük vergilerine iliþkin gümrük yükümlülüðü doðmuþ ve idari itiraz süresi geçmemiþ veya idari itiraz mercilerine ulaþmýþ tahakkuklar için de bu hüküm uygulanacak.
Ýlgisine göre istinaf veya temyiz süreleri geçmemiþ ya da istinaf/itiraz veya temyiz yoluna baþvurulmuþ, karar düzeltme talep süresi geçmemiþ veya karar düzeltme yoluna baþvurulmuþ olan ikmalen, resen veya idarece yapýlmýþ vergi tarhiyatlarý ile gümrük vergilerine iliþkin tahakkuklarda, buna göre ödenecek alacak asýllarýnýn tespitinde, kanunun yayýmý tarihi itibarýyla tarhiyatýn/tahakkukun bulunduðu en son safhadaki tutar esas alýnacak.
Sadece vergi cezalarýna ve gümrük yükümlülüðüyle ilgili idari para cezalarýna iliþkin dava açýlmýþ olmasý halinde; asla baðlý cezalarýn, vergilerin/gümrük vergilerinin bu kanunun yayýmý tarihinden önce ödenmiþ olmasý veya belirtilen süre ve þekilde ödenmesi þartýyla tamamý ve bunlara baðlý gecikme zamlarý tahsil edilmeyecek.
Asla baðlý olmaksýzýn kesilen vergi cezalarýna ve gümrük yükümlülüðüyle ilgili idari para cezalarýna iliþkin verilen en son kararýn bozma kararý olmasý halinde cezanýn yüzde 25'inin, kýsmen onama kýsmen bozma kararý olmasý halinde; onanan kýsmýn tasdik veya tadilen tasdike iliþkin karar olmasý halinde tasdik edilen cezanýn yüzde 50'sinin, terkin edilen cezanýn yüzde 10'unun, bozulan kýsmýn yüzde 25'inin belirtilen süre ve þekilde tamamen ödenmesi þartýyla kalan cezalarýn tahsilinden vazgeçilecek.
Düzenlemeyle kanun kapsamýndaki idari para cezalarýndan ihtilaflý olanlar ile kanun kapsamýndaki ecrimisillerden ihtilaflý olanlar da yapýlandýrýlýyor.
Alacaklarýn tespitinde esas alýnacak olan en son karar, tarhiyata, tahakkuka, idari yaptýrým kararýna, ecrimisile iliþkin ihbarname, düzeltme ihbarnamesine yönelik verilen ve kanunun yayýmý tarihinden önce taraflardan birine teblið edilmiþ olan karar olacak.
Uzlaþma hükümlerinden yararlanýlmak üzere baþvuruda bulunulmuþ, uzlaþma günü verilmemiþ veya uzlaþma günü gelmemiþ ya da uzlaþma saðlanamamýþ ancak dava açma süresi geçmemiþ alacaklar da bu madde hükmünden yararlanacak. Bu hükümden yararlanýlmasý için madde kapsamýna giren alacaklara karþý dava açýlmamasý, açýlmýþ davalardan vazgeçilmesi ve kanun yollarýna baþvurulmamasý þart olacak.
Düzenlemenin yayýmý tarihinden önce baþlanýldýðý halde tamamlanamamýþ olan vergi incelemeleri ile takdir, tarh ve tahakkuk iþlemlerine bu kanunu matrah ve vergi artýrýmýna iliþkin hükümleri saklý kalmak kaydýyla devam edilecek. Bu iþlemlerin tamamlanmasýndan sonra, tarh edilen vergilerin yapýlandýrýlmasý düzenleniyor. Bu hükümden yararlanma, ihbarname tebliðine baðlý baþvuru ve ödeme süreleri de belirlenerek kurala baðlanýyor. Ayrýca düzenlemeden yararlanmanýn genel baþvuru süresi içinde teblið edilen ihbarnameler için farklý baþvuru süresi ve buna baðlý olarak birinci taksit ödeme süresi belirleniyor.
Ýþtirak nedeniyle kesilecek vergi ziyaý cezalarýnda, cezaya muhatap olanlarýn, cezanýn yüzde 25'ini belirtilen süre ve þekilde ödemeleri halinde cezanýn kalan yüzde 75'inin tahsilinden vazgeçilecek.
Düzenlemenin yayýmý tarihinden önce piþmanlýk talebi ile verilip ödeme yönünden þartlarýn ihlal edildiði beyannameler ile kendiliðinden verilen beyannameler için kesilen ve kanunun yayýmý tarihi itibarýyla teblið edilmemiþ olan vergi cezalarý hakkýnda bu madde hükümleri uygulanacak.
Asla baðlý vergi cezalarýnýn bu düzenleme kapsamýnda tahsilinden vazgeçilebilmesi için verginin bu kanunun yayýmý tarihinden önce ödenmiþ olmasý gerekecek.
Düzenlemenin yayýmý tarihinden önce tamamlandýðý halde, bu tarihte ya da bu tarihten sonra vergi dairesi kayýtlarýna ulaþan takdir komisyonu kararlarý ve vergi inceleme raporlarý üzerine gerekli tarh ve teblið iþlemleri yapýlacak ve belirtilen þekilde, belirlenen tutarýn tamamen ödenmesi þartýyla bu düzenlemenin hükümlerinden yararlanýlacak. Benzer düzenleme, gümrük vergisi için de uygulanacak.
Kanunun yayýmý tarihi itibarýyla Vergi Usul Kanunu'nun tarhiyat öncesi uzlaþma hükümlerine göre uzlaþma talebinde bulunulmuþ ancak uzlaþma günü gelmemiþ ya da uzlaþma saðlanamamýþ olmakla birlikte vergi ve ceza ihbarnameleri mükellefe teblið edilmemiþ alacaklar da bu düzenlemeden yararlanacak.
Vergi Usul Kanunu'nun, piþmanlýk ve ýslah baþlýklý hükümleri çerçevesinde beyan edilen matrahlar üzerinden tarh ve tahakkuk ettirilen vergilerin tamamý ile hesaplanacak piþmanlýk zammý yerine, bu kanunun yayýmý tarihine kadar YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutarýn, belirtilen süre ve þekilde tamamen ödenmesi þartýyla piþmanlýk zammý ve vergi cezalarýnýn tamamýnýn tahsilinden vazgeçilecek.
Kendiliðinden verilen beyannameler üzerinden tarh ve tahakkuk ettirilen vergilerin tamamý ile hesaplanacak gecikme faizi yerine YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutar, belirtilen þartlarda tamamen ödenmesi halinde gecikme faizi ve vergi cezalarý alýnmayacak.
30 Nisan 2021 dahil, bu tarihten önce verilmesi gerektiði halde emlak vergisi bildiriminde bulunmayan veya vergisi eksik tahakkuk eden mükelleflerce bildirimde bulunulmasý ve tahakkuk eden vergi, taþýnmaz kültür varlýklarýnýn korunmasýna katký payýnýn tamamý ile bunlara baðlý gecikme faizi ve gecikme zammý yerine, YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutarýn; belirtilen þekilde tamamen ödenmesi þartýyla bu alacaklara baðlý gecikme faizi, gecikme zammý ve vergi cezalarýnýn tamamýnýn tahsilinden vazgeçilecek.
Gelir Vergisi Kanunu'nda diðer ücret mükelleflerinin, 31 Aðustos 2021 tarihine kadar (bu tarih dahil) vergi dairelerine baþvurarak 2021 takvim yýlýna iliþkin gelir vergilerini tarh ettirmeleri ve karnelerine iþletmeleri kaydýyla önceki dönemlere iliþkin olarak herhangi bir vergi ve ceza aranmayacak.
Bu mükelleflerden daha önce mükellefiyet kaydýný yaptýrmamýþ olanlarýn iþe baþlama tarihi olarak bu düzenlemeye göre yaptýklarý müracaat tarihi esas alýnacak.
Mükelleflerin gelir ve kurumlar vergisi matrahlarýný artýrarak belirtilen süre ve þekilde ödemeleri halinde, artýrýmda bulunduklarý seneler için yýllýk gelir ve kurumlar vergisi incelemesi ve bu yýllara iliþkin söz konusu vergi türleri hakkýnda daha sonra baþka bir tarhiyat yapýlmayacak.
TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen Bazý Alacaklarýn Yeniden Yapýlandýrýlmasý ile Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasýna Ýliþkin Kanunu ile matrah ve vergi artýrýmý yoluyla iþletme kayýtlarýnýn fiili durumlarýna uygun hale getirilerek, kayýtlý ekonomiye geçiþin teþvik edilmesi amaçlanýyor.
Buna göre, mükelleflerin gelir ve kurumlar vergisi matrahlarýný artýrarak belirtilen süre ve þekilde ödemeleri halinde, artýrýmda bulunduklarý yýllar için yýllýk gelir ve kurumlar vergisi incelemesi ve bu yýllara iliþkin olarak bu vergi türleri hakkýnda daha sonra baþka bir tarhiyat yapýlmayacak. Bu þekilde beyan edilecek gelirlere uygulanacak oran ve tutarlarýn tespitinde ekonomik geliþmelere paralel olarak belirlenen matrahlar esas alýnacak. Böylece mükelleflere, vergi cezalarý ve gecikme faizlerine muhatap olmadan, vergilerini ödeme imkaný saðlanacak ve artýrýmda bulunulan vergiler ve dönemler için vergi incelemesi ve tarhiyat yapýlmamak suretiyle gelirlerin doðru beyan edilmesi teþvik edilecek.
Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri için yýllýk beyannamelerinde vergiye esas alýnan matrahlarý, 31 Aðustos 2021'e kadar, 2016 takvim yýlý için yüzde 30'dan yüzde 35'e yükseltildi, 2020 yýlý için yüzde 20'den yüzde 15'e düþürüldü. Söz konusu oran, 2017 takvim yýlý için yüzde 30, 2018 takvim yýlý için yüzde 25, 2019 takvim yýlý için yüzde 20, 2020 takvim yýlý için yüzde 20 oranýndan az olmamak üzere artýrýlabilecek.
Ayrýca, matrah artýrýmýnda bulunan mükelleflerin beyan edecekleri ve üzerinden vergi hesaplanacak matrahlar için asgari tutarlar belirleniyor.
Daha önce zarar beyan edilmiþ olmasý veya indirim ve istisnalar nedeniyle matrah oluþmamasý ya da hiç beyanname verilmemiþ yahut ilgili yýllarda faaliyette bulunulmuþ veya gelir elde edilmiþ olsa da bu faaliyetlerin ve gelirlerin vergi dairesinin bilgisi dýþýnda býrakýlmýþ olmasý nedeniyle matrah bulunmamasý halleri ile mükellefler tarafýndan beyan edilen matrahlara uygulanan oranlar sonucu bulunan matrahlara alt sýnýr getiriliyor.
Kurumlar vergisi mükelleflerinin artýrýmda bulunduklarý kurumlar vergisi matrahlarýnýn yaný sýra vergi tevkifatýna tabi olan kazanç ve iratlarý üzerinden tevkif edilen vergileri de artýrmalarý þart olacak.
Kanunla gelir (stopaj) vergisi ve kurumlar (stopaj) vergisine iliþkin vergi ve matrah artýrýmý hükümleri düzenleniyor. Mükelleflerin artýrýmda bulunulan vergiyi ödemeyi kabul ettikleri vergilendirme dönemleri ile ilgili olarak artýrýma konu ödemeler dolayýsýyla gelir (stopaj) vergisi incelemesi ve tarhiyat yapýlmayacak.
Katma Deðer Vergisi mükelleflerinin vergi artýrýmýnda bulunmalarý halinde, artýrýmda bulunduklarý dönemler için haklarýnda KDV yönünden vergi incelemesi ve tarhiyatýna muhatap tutulmayacak.
Matrah veya vergi artýrýmýnda bulunan ve bu konudaki þartlarý yerine getiren mükelleflerin, defter ve belgeleri incelenmeyecek ve artýrýma konu olan vergilerle ilgili olarak tarhiyat yapýlmayacak.
Mükelleflerin defter ve belgeleri üzerinde daha önce vergi incelemesi yapýlmýþ olmasý, ilgili yýllar için mükellefler tarafýndan matrah veya vergi artýrýmýnda bulunulmasýna engel olmadýðý gibi idarenin, artýrýmda bulunulmayan yýllar veya dönemler için vergi incelemesi yapma hakký saklý olacak.
Matrah veya vergi artýrýmýnda bulunulmasý, düzenlemenin yayýmý tarihinden önce baþlanýlmýþ olan vergi incelemeleri ve takdir iþlemlerine engel teþkil etmeyecek. Ancak maddede yer alan inceleme yapma hakkýna yönelik hükümler saklý kalmak kaydýyla vergi incelemeleri ve takdir iþlemlerinin 2 Aðustos 2021'e kadar sonuçlandýrýlmamasý halinde bu iþlemlere devam edilmeyecek. Bu süre içerisinde sonuçlandýrýlan vergi incelemeleri ile ilgili tarhiyat öncesi uzlaþma talepleri dikkate alýnmayacak.
Ýnceleme ve takdir sonucu tarhiyata konu matrah farký tespit edilmesi halinde, inceleme raporlarý ile takdir komisyonu kararlarýnýn vergi dairesi kayýtlarýna intikal ettiði tarihten önce matrah artýrýmýnda bulunulmuþ olmasý þartýyla inceleme ve takdir sonucu bulunan matrah farký, bu madde hükümleri ile deðerlendirilecek.
Matrah veya vergi artýrýmýna iliþkin hükümlerden defter, kayýt ve belgeleri yok edenler veya defter sahifelerini yok ederek yerine baþka yapraklar koyanlar yahut hiç yaprak koymayanlar veya belgelerin asýl veya suretlerini tamamen yahut kýsmen sahte olarak düzenleyenler faydalanamayacak.
Söz konusu hükümlerden, terör suçundan hüküm giyenler ve haklarýnda terör örgütlerine yahut Milli Güvenlik Kurulunca devletin milli güvenliðine karþý faaliyette bulunduðuna karar verilen yapý, oluþum veya gruplara üyeliði, mensubiyeti veya iltisaký yahut bunlarla irtibatý olduðu gerekçesiyle adli makamlar, genel kolluk kuvvetleri yahut Mali Suçlarý Araþtýrma Kurulu Baþkanlýðýnca yürütülen soruþturma ve kovuþturmalar kapsamýnda vergi incelemesi yapýlmasý, terörün finansmaný suçu veya aklama suçu kapsamýnda incelenmesi ve araþtýrýlmasý talep edilenler de yararlanamayacak.
Matrah ve vergi artýrýmý üzerine hesaplanan vergiler, ikiþer aylýk dönemler halinde azami 6 eþit taksitte ödenecek.
Hiç gelir testine girmemiþ genel saðlýk sigortalarýnýn, 30 Kasým 2021'e kadar gelir testine gitmeleri halinde, belirlenecek gelir durumlarýna göre tescillerinin güncellenmesi saðlanacak.
TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen Bazý Alacaklarýn Yeniden Yapýlandýrýlmasý ile Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasýna Ýliþkin Kanun, iþletme kayýtlarýnýn düzeltilmesine, kayýt dýþý faaliyetlerin kayýt altýna alýnabilmesi için iþletmelerde mevcut olmasýna raðmen kayýtlara yansýtýlmamýþ emtia, makine, teçhizat ve demirbaþlarýn kayýtlara intikaline imkan tanýyor.
Buna göre, adi, kollektif ve adi komandit þirketler dahil gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri, iþletmelerinde mevcut olduðu halde kayýtlarýnda yer almayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaþlarý kendilerince veya baðlý olduklarý meslek kuruluþunca tespit edilecek rayiç bedeliyle, 31 Aðustos 2021'e kadar bir envanter listesi ile vergi dairelerine bildirerek defterlerine kaydedebilecek. Bildirime dahil edilen kýymetler için amortisman ayrýlmayacak.
Bilanço esasýna göre defter tutan mükellefler, aktiflerine kaydettikleri emtia için ayrý; makine, teçhizat ve demirbaþlar için ayrý olmak üzere özel karþýlýk hesabý açacaklar. Emtia için ayrýlan karþýlýk, ortaklara daðýtýlmasý veya iþletmenin tasfiye edilmesi halinde sermayenin unsuru sayýlacak ve vergilendirilmeyecek. Makine, teçhizat ve demirbaþlar envantere kaydedilecek ve ayrýlan karþýlýk birikmiþ amortisman sayýlacak. Ýþletme hesabý esasýna göre defter tutan mükellefler ise söz konusu emtiayý, defterlerinin gider kýsmýna satýn alýnan mal olarak kaydedecekler.
Beyan edilen makine, teçhizat, demirbaþ ve emtialarýn bedeli üzerinden tabi olduðu oranlarýn yarýsý esas alýnarak KDV hesaplanacak ve ayrý bir beyanname ile sorumlu sýfatýyla beyan edilerek, beyanname verme süresi içinde ödenecek. Makine, teçhizat ve demirbaþlar üzerinden ödenen bu vergi, hesaplanan KDV'den indirilemeyecek. Emtia üzerinden ödenen vergi, genel esaslara göre indirilecek.
Kanun, kayýtlarda yer aldýðý halde iþletmede bulunmayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaþlar hakkýnda uygulanacak hükümleri de düzenliyor.
Adi, kollektif ve adi komandit þirketler dahil gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri, kayýtlarýnda yer aldýðý halde iþletmelerinde mevcut olmayan emtia, makine, teçhizat ve demirbaþlarýný, 31 Aðustos 2021'e kadar emtialar bakýmýndan ayný neviden emtialara iliþkin cari yýl kayýtlarýna göre tespit edilen gayrisafi kar oranýný, makine, teçhizat ve demirbaþlar bakýmýndan kendilerince veya baðlý olduklarý meslek kuruluþunca tespit edilecek rayiç bedellerini dikkate alarak fatura düzenlemek ve her türlü vergisel yükümlülüklerini yerine getirmek suretiyle kayýt ve beyanlarýna intikal ettirebilecek.
Gayrisafi kar oranýnýn cari yýl kayýtlarýna göre tespit edilemediði hallerde, mükellefin baðlý olduðu meslek odalarýnýn belirleyeceði oranlar esas alýnacak. Ödenmesi gereken KDV, ilk taksiti beyanname verme süresi içinde, izleyen taksitler beyanname verme süresini takip eden ikinci ve dördüncü ayda olmak üzere üç eþit taksitte ödenecek.
Bilanço esasýna göre defter tutan kurumlar vergisi mükellefleri, 31 Aralýk 2020 tarihi itibarýyla düzenledikleri bilançolarýnda görülmekle birlikte iþletmelerinde bulunmayan kasa mevcutlarý ve iþletmenin esas faaliyet konusu dýþýndaki iþlemleri dolayýsýyla (ödünç verme ve benzer nedenlerle ortaya çýkan) ortaklarýndan alacaklý bulunduðu tutarlar ile ortaklara borçlu bulunduðu tutarlar arasýndaki net alacak tutarlarý ile bunlarla ilgili diðer hesaplarda yer alan iþlemlerini, 31 Aðustos 2021'e kadar (bu tarih dahil) vergi dairelerine beyan etmek suretiyle kayýtlarýný düzeltebilecek.
Bu kapsamda beyan edilen tutarlar üzerinden hesaplanacak vergi oraný yüzde 5'ten yüzde 3'e indirildi. Buna göre, beyan edilen tutarlar üzerinden yüzde 3 oranýnda vergi hesaplanarak beyanname verme süresi içinde ödenecek.
Ödenen vergiler, gelir veya kurumlar vergisinden mahsup edilmeyecek. Beyan edilen tutarlar ve ödenen vergiler, kurumlar vergisi matrahýnýn tespitinde gider olarak kabul edilmeyecek. Beyan edilen tutarlar nedeniyle ilave bir tarhiyat yapýlmayacak. Beyanda bulunan kurumlar vergisi mükelleflerinin bu beyanlarý nedeniyle 2021 yýlý geçici vergi beyannamelerinde düzeltme gerektiði takdirde, düzeltme iþlemleri beyanname verme süresi içinde yapýlacak ve düzeltme iþlemleri nedeniyle herhangi bir ceza veya faiz aranmayacak.
Tahakkuk ettiði halde ödenmemiþ sigorta primi, emeklilik keseneði ve kurum karþýlýðý, iþsizlik sigortasý primi, sosyal güvenlik destek primi, ödenmesi imkaný ortadan kalkmamýþ isteðe baðlý sigorta primi ve topluluk sigortasý primi, SGK tarafýndan ilgili kanunlarý gereðince takip edilen damga vergisi, özel iþlem vergisi ve eðitime katký payý asýllarý ile bu alacaklara ödeme sürelerinin bittiði tarihlerden bu kanunun yayýmý tarihine kadar geçen süre için Yurt Ýçi Üretici Fiyat Endeksi esas alýnarak hesaplanacak tutarýn, belirtilen süre ve þekilde ödenmesi halinde, bu alacaklara uygulanan gecikme cezasý ve gecikme zammý gibi fer'i alacaklarýn tamamýnýn tahsilinden vazgeçilecek.
Kanunla, 30 Nisan 2021'e kadar (bu tarih dahil) bitirilmiþ olan özel nitelikteki inþaatlar ile ihale konusu iþlere iliþkin yapýlan ön deðerlendirme, araþtýrma veya tespit sonucunda bulunan eksik iþçilik tutarý üzerinden hesaplanan sigorta primi ile bunlara baðlý gecikme cezasý ve gecikme zammý alacaklarý da tahsil edilmeyecek.
Kanun, 30 Nisan 2021 tarihine kadar (bu tarih dahil) iþlenen fiillere iliþkin uygulanan idari para cezalarý ile bunlara baðlý gecikme cezasý ve gecikme zammý alacaklarýný da düzenliyor.
Ayrýca, genel saðlýk sigortalý sayýlanlarýn borçlarýna iliþkinde düzenleme yapýlýyor. Buna göre borcu bulunanlara 31 Aralýk 2021 tarihine kadar borçlarýný gecikme zammý ve cezasýz ödeyebilme, bu tarihe kadar da saðlýk yardýmlarýndan yararlanma imkaný getiriliyor. Kanunla hiç gelir testine girmemiþ genel saðlýk sigortalarýnýn 30 Kasým 2021 tarihine kadar gelir testine gitmeleri halinde belirlenecek gelir durumlarýna göre tescillerinin güncellenmesi saðlanacak.
Kanunla Bað-Kur sigortalýlarýnýn muhtelif kanunlarla durdurulan sigortalýlýk süreleri nedeniyle ödemedikleri prim borçlarýný ödeme imkaný verilecek.
Hesaplanan tutarlarýn taksitle ödenmek istenmesi halinde borçlular, baþvuru sýrasýnda 6, 9, 12 veya 18 eþit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih edecek. Tercih edilen taksit süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapýlamayacak.
TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen Bazý Alacaklarýn Yeniden Yapýlandýrýlmasý ile Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasýna Ýliþkin Kanunu'na göre, yapýlandýrmadan yararlanmak isteyen borçlular, 31 Aðustos 2021'e kadar idareye baþvuracak.
Hazine ve Maliye Bakanlýðýna, Ticaret Bakanlýðýna, il özel idarelerine, belediyelere ve YÝKOB'lara baðlý tahsil dairelerine ödenecek tutarlarýn ilk taksitinin 30 Eylül 2021'e kadar, Sosyal Güvenlik Kurumuna (SGK) baðlý tahsil dairelerine ödenecek tutarlarýn ise ilk taksitinin 31 Ekim 2021'e kadar, diðer taksitlerini ise bu tarihleri takip eden ikiþer aylýk dönemler halinde azami 18 eþit taksitte ödenmesi gerekecek.
Baþvuru ve taksit ödeme sürelerinin son gününün resmi tatile rastlamasý halinde süre, tatili izleyen ilk iþ günü mesai saati sonunda bitecek. Hesaplanan tutarlar peþin veya taksitler halinde ödenebilecek.
Hesaplanan tutarlarýn tamamýnýn ilk taksit ödeme süresi içerisinde peþin olarak ödenmesi halinde katsayý uygulanmayacak ve fer'i alacaklar yerine YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak, hesaplanacak tutarlarýn yüzde 90'ýnýn tahsilinden vazgeçilecek. Yapýlandýrma sonucu ödenecek alacaðýn sadece fer'i alacaktan ibaret olmasý halinde fer'i alacak yerine YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutardan yüzde 50 indirim yapýlacak.
Hesaplanan tutarlarýn tamamýnýn ilk iki taksit ödeme süresi içinde ödenmesi halinde katsayý uygulanmayacak ve fer'i alacaklar yerine YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutarlar üzerinden yüzde 50 indirim yapýlacak.
Yapýlandýrma sonucu ödenecek alacaðýn sadece fer'i alacaktan ibaret olmasý halinde fer'i alacak yerine YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutardan yüzde 25 indirim yapýlacak.
Hesaplanan tutarlarýn taksitle ödenmek istenmesi halinde, ilgili maddelerde yer alan hükümler saklý kalmak þartýyla borçlularýn baþvuru sýrasýnda 6, 9, 12 veya 18 eþit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih etmeleri gerekecek. Tercih edilen taksit süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapýlamayacak.
Kanunla, ayrýca il özel idareleri, belediyeler ve spor kulüplerine yönelik farklý taksit seçenekleri de düzenleniyor.
Hazine ve Maliye Bakanlýðý ile SGK'ye baðlý tahsil dairelerine ödenecek olan alacaklarýn kredi kartý kullanýlmak suretiyle ödenmesi uygun görüldüðü takdirde, ödemeye aracýlýk yapan bankalarca, kart kullanýcýlarýna kredi kartý iþlemine konu borç tutarýnýn, taksitler halinde yansýtýlmasý ve taksit ödeme aylarýnda hesaplarýna borç kaydedilmesi koþuluyla, bu ödemeler için ödeme tarihi olarak kredi kartýnýn kullanýldýðý gün esas alýnacak ve borçluya tahsilatýn yapýldýðýný gösteren makbuz verilecek.
Ödenmesi gereken taksitlerin ilk ikisinin süresinde ve tam ödenmesi koþuluyla kalan taksitlerden; bir takvim yýlýnda iki veya daha az taksitin, süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarýnýn son taksiti (peþin ödeme seçeneðinin tercih edilmesi halinde ilk taksiti) izleyen ayýn sonuna kadar, gecikilen her ay ve kesri için gecikme zammý oranýnda hesaplanacak geç ödeme zammý ile birlikte ödenmesi þartýyla bu düzenlemeden yararlanýlacak.
Ýlk iki taksitin süresinde tam ödenmemesi ya da süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen diðer taksitlerin belirtilen þekilde de ödenmemesi veya bir takvim yýlýnda ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi veya eksik ödenmesi halinde düzenlemeden yararlanma hakký kaybedilecek. Bu hüküm her bir madde ve alacaklý idareler açýsýndan taksitlendirilen alacaklar için ayrý ayrý uygulanacak. Taksit tutarýnýn yüzde 10'unu aþmamak þartýyla 10 liraya kadar yapýlmýþ eksik ödemeler için kanun hükümleri ihlal edilmiþ sayýlmayacak.
Alacaklarýn, düzenlemenin yayýmý tarihinden önce Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanun ve diðer kanunlar uyarýnca tecil edilip de tecil þartlarýna uygun olarak ödenmekte olanlarýndan, kalan taksit tutarlarý için borçlular, talep etmeleri halinde bu kanun hükümlerinden yararlanabilecekler. Bu takdirde tecil þartlarýna uygun olarak ödenen taksit tutarlarý için tecil hükümleri geçerli sayýlacak. Bu þekilde ödenmiþ taksit tutarlarýna tecil tarihi ile ödeme tarihi arasýnda geçen süre için sadece ilgili kanunda öngörülen faiz uygulanacak. Kalan taksit tutarlarý vadesinde ödenmemiþ alacak kabul edilecek ve bu alacaklar hakkýnda kanun hükümleri uygulanacak.
Daha önce yapýlandýrýlan ve ödemeleri devam eden alacaklar açýsýndan, borçlular talep etmeleri halinde bu düzenlemenin hükümlerinden yararlanabilecek.
Kanuna göre, düzenlemeden yararlanýlarak süresinde ödenen alacaklara düzenlemenin yayýmý tarihinden sonraki süreler için faiz, gecikme zammý, gecikme cezasý gibi fer'i amme alacaðý hesaplanmayacak.
Ödenecek alacaklarla ilgili olarak, tatbik edilen hacizler yapýlan ödemeler nispetinde kaldýrýlacak ve buna isabet eden teminatlar iade edilecek. Ödenecek alacaklar nedeniyle tatbik edilen hacizlere konu mallar, borçlunun talebi halinde Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanun hükümlerine göre alacaklý tahsil dairesince satýlabilecek. Bu talep, ödenmesi gereken tutarlarýn kanun hükümlerine göre ödenmesine engel teþkil etmeyecek.
Düzenlemeden yararlanmak üzere baþvuruda bulunan ve ilgili maddeler uyarýnca dava açmamalarý veya açýlan davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarýna baþvurmamalarý gereken borçlularýn, bu kanun hükümlerinden yararlanabilmeleri için ilgili maddelerde belirlenen baþvuru sürelerinde, yazýlý olarak bu iradelerini belirtmeleri gerekecek. Borçlularca, düzenlemeden yararlanýlmak üzere davadan vazgeçilmesi halinde idarece de ihtilaflar sürdürülmeyecek.
Kanuna göre; Cumhurbaþkaný, düzenlemeyle öngörülen baþvuru ve ilk taksit ödeme sürelerini bir aya kadar, yabancý ülkelerde de faaliyette bulunan vergi mükelleflerinden, Ticaret Bakanlýðý tarafýndan olaðanüstü politik riskin gerçekleþtiði tespit edilen ülkede faaliyette bulunan ve bu ülkedeki faaliyetleri nedeniyle durumlarý Vergi Usul Kanunu'na göre mücbir sebep hali kabul edilenlerin, düzenleme kapsamýnda alacaklarý yapýlandýrýlan alacaklý idarelere mücbir sebep hallerinin devam ettiði süre içinde ödemeleri gereken taksitlerin ödeme süreleri ile Vergi Usul Kanunu'na göre mücbir sebep hali ilan edilen yerlerdeki dairelere mücbir sebep halinin vukuu tarihinden itibaren ödenmesi gereken taksitlerin ödeme süreleri, mücbir sebep halinin bitim tarihini takip eden aydan baþlamak üzere topluca veya ayrý ayrý bir yýla kadar uzatmaya yetkili olacak.
Düzenlemeye göre, kanunun uygulamasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemede ilgili idareler yetkili olacak. Ýl özel idareleri, belediyeler ile YÝKOB'lara ait amme alacaklarýna iliþkin hükümlerin uygulamasýna dair usul ve esaslar ise Hazine ve Maliye Bakanlýðýnca belirlenecek.
Türkiye Esnaf ve Sanatkarlarý Konfederasyonu, Türkiye Barolar Birliði, Türk Mühendis ve Mimar Odalarý Birliði, Türk Tabipleri Birliði ve Türk Diþ Hekimleri Birliði'nin bazý alacaklarý da yapýlandýrýlabilecek.
TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen Bazý Alacaklarýn Yeniden Yapýlandýrýlmasý ile Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasýna Ýliþkin Kanunu'na göre, Sosyal Güvenlik Kurumu'nun iþ kazasý, meslek hastalýklarý gibi sebeplerle iþverene rücu edilen alacaklarý ve emekli aylýklarýndan yersiz ödenenlerden kaynaklý alacaklarý ile Tarým Bað-Kurlularýnýn prim borçlarýna karþýlýk olarak, sattýklarý ürün bedellerinden kesinti yapýlmak suretiyle SGK'ya ödenmesi gereken prim alacaklarýnýn yapýlandýrýlmasý düzenleniyor.
Ýþverenlerin ve üçüncü þahýslarýn, iþ kazasý ve meslek hastalýðý, malullük, adi malullük ve ölüm halleri ile genel saðlýk sigortalýsýna ve bunlarýn bakmakla yükümlü olduðu kiþilere yönelik fiiller nedeniyle ödemekle yükümlü bulunduklarý her türlü borçlarý ile bu borçlara kanuni faiz uygulanan sürenin baþlangýcýndan bu kanunun yayýmý tarihine kadar geçen süre için YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutarýn, bu kanunda belirtilen süre ve þekilde ödenmesi halinde bu borçlara uygulanan kanuni faizin tahsilinden vazgeçilecek.
SGK tarafýndan fazla veya yersiz olarak ödendiði tespit edilen ve tahsil edilmesi gereken gelir ve aylýklara iliþkin borç asýllarý ile bu borçlara kanuni faiz uygulanan sürenin baþlangýcýndan bu kanunun yayýmý tarihine kadar geçen süre için YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutarýn, bu kanunda belirtilen süre ve þekilde ödenmesi halinde bu borçlara uygulanan kanuni faizin tahsilinden vazgeçilecek.
Tarým Bað-Kur'lularýn prim borçlarý sebebiyle sattýklarý tarýmsal ürün bedellerinden, tarýmsal kesinti sorumlularýnca kesinti yapýldýðý halde kuruma ödenmesi gereken prim tutarlarýndan 2021 Nisan ayý ve önceki dönemlere iliþkin borçlarý ile bu borçlara gecikme cezasý ve gecikme zammý uygulanan sürenin baþlangýcýndan bu kanunun yayýmý tarihine kadar geçen süre için YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý esas alýnarak hesaplanacak tutarýn, bu kanunda belirtilen süre ve þekilde ödenmesi halinde bu borçlara uygulanan gecikme cezasý ve gecikme zammý tahsilinden vazgeçilecek.
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliði ile Odalar ve Borsalar Kanunu hükümlerine göre, 30 Nisan 2021 tarihine kadar ödenmesi gerekmesine raðmen ödenmemiþ olan, üyelerin oda ve borsalara olan aidat, navlun hasýlatýndan alýnacak oda paylarý ve borsa tescil ücreti ile oda ve borsalarýn Türkiye Odalar ve Borsalar Birliði'ne olan aidat borçlarý asýllarý tamamýnýn, birinci taksiti bu kanunun yayýmlandýðý tarihi takip eden dördüncü ayýn sonuna kadar, kalaný aylýk dönemler halinde ve azami toplam altý eþit taksitte ödenmesi halinde, bu alacaklara uygulanan faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi feri alacaklarýn, alacak asýllarýnýn bu kanunun yayýmý tarihinden önce kýsmen veya tamamen ödenmiþ olmasý halinde ödenmiþ borç asýllarýna isabet eden faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi feri alacaklarýn tahsilinden vazgeçilecek.
Bu hükümden yararlanýlabilmesi için kanunun yayýmý tarihini izleyen üçüncü ayýn sonuna kadar alacaklý birime baþvurulacak. Ödenmesi gereken tutarlarýn öngörülen süre ve þekilde kýsmen veya tamamen ödenmemesi halinde, ödenmemiþ alacak asýllarý ile bunlara iliþkin faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi feri alacaklar ilgili mevzuat hükümlerine göre tahsil edilecek.
Bundan yararlanmak isteyen borçlularýn belirtilen þartlarý yerine getirmelerinin yaný sýra dava açmamalarý, açýlmýþ davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarýna baþvurmamalarý þart olacak. Kanunun yayýmý tarihinden önce dava konusu edilmiþ ve/veya mahkemece hükme baðlanmýþ ve kesinleþmiþ olanlar dahil olmak üzere icra takibi baþlatýlmýþ alacaklar için, borçlunun bu fýkra hükümlerinden yararlanmak üzere baþvuruda bulunmasý halinde davalar ve/veya icra takipleri sonlandýrýlacak. Bu kapsamda, tamamý ödenen alacaklara iliþkin yargýlama giderleri ile icra masraflarý ve vekalet ücretleri karþýlýklý olarak talep edilemeyecek.
30 Nisan 2021 tarihi itibarýyla ödenmesi gerektiði halde bu kanunun yayýmý tarihine kadar ödenmemiþ Serbest Muhasebeci Mali Müþavirlik ve Yeminli Mali Müþavirlik Kanunu hükümlerine göre meslek mensuplarýnýn üyesi olduklarý odalara olan aidat borçlarý ile odalarýn Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müþavirler ve Yeminli Mali Müþavirler Odalarý Birliðine olan birlik payý borçlarýnýn asýllarýnýn tamamýnýn birinci taksiti bu Kanunun yayýmý tarihini takip eden üçüncü ayýn sonuna kadar, kalaný aylýk dönemler halinde ve azami toplam altý eþit taksitte ödenmesi halinde, bu alacaklara uygulanan faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi feri alacaklarýn, alacak asýllarýnýn bu kanunun yayýmý tarihinden önce kýsmen veya tamamen ödenmiþ olmasý halinde ödenmiþ borç asýllarýna isabet eden faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi feri alacaklarýn tahsilinden vazgeçilecek.
Bu hükümden yararlanýlabilmesi için bu kanunun yayýmý tarihini izleyen ikinci ayýn sonuna kadar alacaklý birime baþvurulmasý gerekecek. Bu kapsamda ödenmesi gereken tutarlarýn öngörülen süre ve þekilde kýsmen veya tamamen ödenmemesi halinde, ödenmemiþ alacak asýllarý ile bunlara iliþkin faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi feri alacaklar ilgili mevzuat hükümlerine göre tahsil edilecek.
Bundan yararlanmak isteyen borçlularýn belirtilen þartlarý yerine getirmelerinin yaný sýra dava açmamalarý, açýlmýþ davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarýna baþvurmamalarý gerekecek. Kanunun yayýmý tarihinden önce dava konusu edilmiþ ve/veya mahkemece hükme baðlanmýþ ve kesinleþmiþ olanlar dahil olmak üzere icra takibi baþlatýlmýþ alacaklar için, borçlunun bu fýkra hükümlerinden yararlanmak üzere baþvuruda bulunmasý halinde davalar ve/veya icra takipleri sonlandýrýlacak. Bu kapsamda, tamamý ödenen alacaklara iliþkin yargýlama giderleri ile icra masraflarý ve vekalet ücretleri karþýlýklý olarak talep edilmeyecek.
Kanuna göre, araç muayenelerini süresinde yaptýramamýþ olanlarýn, araç muayenelerinin yapýlmasýný teþvik etmek amacýyla 31 Aralýk 2021 tarihine kadar bu iþlemi yaptýrmalarý þartýyla, muayenede gecikilen her ay ve kesri için alýnan yüzde 5 oranýndaki faiz yerine düzenlemenin yayýmlanacaðý tarihe kadar YÝ-ÜFE oranlarý, düzenlemenin yayýmý tarihinden itibaren ise aylýk yüzde 0,75 oraný kullanýlarak bulunan tutarý ödeme imkaný sunulacak.
Bu düzenlemeyle ihtilaflý borçlarýný yapýlandýrýp tam ödeyen mükellefler, mevcut vergi hükümleri indirimlerinden yararlanmaya devam edebilecekler.
Esnaf ve sanatkarlarýn üyesi olduklarý odalara olan aidat borçlarýyla odalarýn birlik ve üyesi olduklarý federasyonlara, birlik ve federasyonlarýn Türkiye Esnaf ve Sanatkarlarý Konfederasyonuna katýlma payý, esnaf ve sanatkarlarýn meslek eðitimini geliþtirme ve destekleme fonu borçlarý; avukatlarýn ve stajyer avukatlarýn ilgili barolara olan baro kesenekleri ile Türkiye Barolar Birliðine olan staj kredisi borçlarý; Türk Mühendis ve Mimar Odalarý Birliði Kanunu'na göre meslek mensuplarýnýn üyesi olduklarý odalara olan aidat borçlarý; Türk Tabipleri Birliði Kanunu'na göre meslek mensuplarýnýn üyesi olduklarý odalara olan aidat borçlarý ile odalarýn Merkez Konseyi'ne olan birlik payý borçlarý; Türk Diþ Hekimleri Birliði Kanunu'na göre meslek mensuplarýnýn üyesi olduklarý odalara olan aidat borçlarý ile odalarýn Birliðe olan birlik payý borçlarý da yapýlandýrýlabilecek.
Hazineye Ait Taþýnmaz Mallarýn Deðerlendirilmesi ve Katma Deðer Vergisi Kanunu'nda Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanun ile ertelenen bazý bedeller hariç olmak üzere, ilgili kanunlar uyarýnca orman sayýlan yerler, Hazinenin özel mülkiyetinde veya devletin hüküm ve tasarrufu altýnda bulunan taþýnmazlar hakkýnda yapýlan kesin izin, kesin tahsis, kullandýrma kararý, irtifak hakký, kullanma izni ve kiralama iþlemlerinden kaynaklanan 30 Nisan 2021 tarihi itibarýyla ödenmemiþ kullaným bedelleri ve hasýlat/ticari kar paylarý asýllarýnýn tamamý ve bunlara iliþkin gecikme zam ve faizleri yerine, YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý hesaplanarak tespit edilecek tutarýn ödenmesi halinde, bu alacaklar için hesaplanan gecikme zammý ve faizin tahsilinden vazgeçilecek.
Tam mükellefiyete tabi ve bilanço esasýna göre defter tutan Gelir ve Kurumlar Vergisi mükelleflerinin aktiflerine kayýtlý bulunan taþýnmazlarýn yaný sýra amortismana tabi diðer iktisadi kýymetlerin 31 Aralýk 2021'e kadar, 213 sayýlý Vergi Usul Kanunu'ndaki kapsam, þart ve hükümlere uymak koþuluyla yeniden deðerleyebilmelerine imkan tanýnýyor.
Sat-kirala-geri al iþlemine veya kira sertifikasý ihracýna konu edilen taþýnmaz ve iktisadi kýymetler için deðerleme iþlemi yapýlamayacak.
Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý Kanunu'nda yapýlan düzenlemeyle kendi adýna ve hesabýna baðýmsýz çalýþanlarla tarýmda kendi adýna ve hesabýna baðýmsýz çalýþanlardan, kuruma kayýt ve tescilleri yapýldýðý halde, 30 Nisan 2021 tarihi itibarýyla prim borcu bulunanlarýn, bu tarihten önceki sürelere iliþkin prim borçlarýný, bu maddenin yürürlüðe girdiði tarihi takip eden dördüncü ayýn sonuna kadar ödememeleri veya ilgili kanunlarý uyarýnca yapýlandýrmamalarý halinde, prim ödemesi bulunan sigortalýlarýn daha önce ödedikleri primlerin tam olarak karþýladýðý ayýn sonu itibarýyla, prim ödemesi bulunmayan sigortalýlarýn ise tescil tarihi itibarýyla sigortalýlýðý durdurulacak.
Durdurulan süreler sigortalýlýk süresi olarak deðerlendirilmeyecek ve bu sürelere iliþkin kurum alacaklarý takip edilmeyerek bunlara kurum alacaklarý arasýnda yer verilmeyecek.
Sigortalýlýklarý durdurulanlardan, köy ve mahalle muhtarlarý ile hizmet akdine baðlý olmaksýzýn kendi adýna ve hesabýna baðýmsýz çalýþanlarýn sigortalýlýklarý 1 Mayýs 2021 tarihi itibarýyla yeniden baþlatýlacak.
Ancak daha sonra sigortalý ya da hak sahipleri tarafýndan talep edilmesi halinde durdurulan sigortalýlýk sürelerinin tamamý, talep tarihinde belirlenecek prime esas kazanç tutarý üzerinden borç tutarý hesaplanarak ihya edilecek.
Hesaplanan borç tutarýnýn tamamýný, borcun teblið tarihinden itibaren 3 ay içinde ödedikleri takdirde, bu süreler sigortalýlýk süresi olarak deðerlendirilecek. Teblið edilen borç tutarýnýn bu süre içinde tamamen ödenmemesi halinde bu süreler sigortalýlýk süresi olarak deðerlendirilmeyecek ve ödenmiþ olan tutarlar ilgilinin prim ve prime iliþkin borcunun bulunmamasý kaydýyla faizsiz olarak iade edilecek.
Ýhya edilerek kazanýlan hizmet süreleri borcun ödendiði tarihten itibaren geçerli sayýlacak.
Sigortalýlýklarý durdurulanlar ile bunlarýn bakmakla yükümlü olduðu kiþiler hakkýnda 1/1/2012 tarihinden bu maddenin yürürlük tarihine kadar durdurulan süreler için genel saðlýk sigortasý hükümleri uygulanmayacak.
Karþýlýksýz çýkan çek, protesto edilmiþ senet, kredi kartý ve diðer kredi borçlarýný zamanýnda ödeyemedikleri için Türkiye Bankalar Birliði Risk Merkezine bildirilen kiþilerin ve kredi müþterilerinin yükümlülüklerini yerine getirmesi halinde geçmiþ ödeme performanslarýna iliþkin olumsuz kayýtlarý, yapýlan düzenlemeyle dikkate alýnmayacak.
Karþýlýksýz Çek ve Protestolu Senetler ile Kredi ve Kredi Kartlarý Borçlarýna Ýliþkin Kayýtlarýn Dikkate Alýnmamasý Hakkýnda Kanun'a eklenen geçici maddeye göre anapara ve/veya taksit ödeme tarihi 20 Mayýs 2021 tarihinden önce olup da kullandýðý nakdi ve gayri nakdi kredilerinin anapara, faiz ve/veya ferilerine iliþkin ödemelerini aksatan gerçek ve tüzel kiþilerin, ticari faaliyette bulunan ve bulunmayan gerçek kiþilerin ve kredi müþterilerinin karþýlýksýz çýkan çek, protesto edilmiþ senet, kredi kartý ve diðer kredi borçlarýna iliþkin Türkiye Bankalar Birliði Risk Merkezi nezdinde tutulan kayýtlarý, söz konusu borçlarýn ödenmesi geciken kýsmýnýn 31 Aralýk 2021 tarihine kadar tamamýnýn ödenmesi veya yeniden yapýlandýrýlmasý halinde, bu kiþilerle yapýlan finansal iþlemlerde kredi kuruluþlarý ve finansal kuruluþlar tarafýndan dikkate alýnmayacak.
Ecnebi Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkýnda Kanun kapsamýnda yurt dýþýnda öðrenim görenlerin borçlarý da yapýlandýrýlabilecek.
TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilen Bazý Alacaklarýn Yeniden Yapýlandýrýlmasý ile Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasýna Ýliþkin Kanunu'na göre Ecnebi Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkýnda Kanun kapsamýnda, yurt dýþýna gönderilenlerden alýnan faiz borcunun hesaplanmasýnda, taahhüdün ihlal edildiði tarih, faiz baþlangýç tarihi olarak esas alýnacak. Bu kanun kapsamýnda, faiz borcunun hesaplanmasýna iliþkin hüküm, halen öðrenimlerine devam eden öðrenciler hakkýnda da uygulanacak.
Ayný kanunun ilgili maddesi kapsamýna girmesine raðmen anýlan maddede belirtilen sürelerde borçlarýnýn yeniden hesaplanmasý için baþvurmayanlar ile söz konusu madde yürürlüðe girdiði tarihten, bu kanunun yayýmlandýðý tarihe kadar geçen sürede bu nedenle haklarýnda borç takibi yapýlanlar veya yapýlmasý gerekenlerin, kendilerine döviz olarak yapýlmýþ her türlü masrafa iliþkin borç tutarlarý, düzenlemenin yayýmlandýðý tarihi izleyen 3 ay içerisinde Milli Eðitim Bakanlýðýna baþvurmalarý halinde, imzaladýklarý yüklenme senedi ile muteber imzalý müteselsil kefalet senedi hükümleri dikkate alýnmadan ve ilgililere önceden ödedikleri faizler için iade sonucu doðurmaksýzýn yeniden hesaplanacak. Baþvuru süresinde de tahsilat iþlemi durdurulacak.
Bu kiþilerin daha önceden ödedikleri tutar ile mecburi hizmetlerinde deðerlendirilen sürelere isabet eden tutar, kanunda belirtilen þekilde hesaplanacak tutardan düþülecek. Bu kapsamda vazgeçilen borç tutarýna isabet eden vekalet ücreti de dahil yargýlama giderleri tahsil edilmeyecek. Hesaplanan borç, ilgilinin durumu ve ödenmesi gereken meblað dikkate alýnarak yüklenme senedi ile muteber imzalý müteselsil kefalet senedi alýnmasý kaydýyla azami 5 yýla kadar taksitlendirilebilecek. Söz konusu yüklenme ve muteber imzalý müteselsil kefalet senetleri için damga vergisi ve noter harcý ödenmeyecek.
Ancak terör örgütlerine veya Milli Güvenlik Kurulunca devletin milli güvenliðine karþý faaliyette bulunduðuna karar verilen yapý, oluþum veya gruplara üyeliði, mensubiyeti veya iltisaký yahut bunlarla irtibatý olduðu gerekçesiyle öðrencilikle veya mecburi hizmetle yükümlü bulunduklarý süre içerisinde kadrolarýyla iliþiði kesilenler düzenlemeden yararlanamayacak.
Ayný kanun kapsamýnda yükseköðretim kurumlarý adýna yurt dýþýna gönderilenlerin öðrenimlerini izlemek veya deðerlendirmek üzere, adýna öðrenim gördükleri yükseköðretim kurumu tarafýndan danýþman atanacak.
Genel Kurul'da kabul edilen önergeyle mükellefler, iþletmelerinde bulunduðu halde kayýtlarýnda yer almayan basýlý kitap ve süreli yayýnlarý, kendilerince veya baðlý olduklarý meslek kuruluþunca tespit edilecek rayiç bedel üzerinden yüzde 4 oranýnda katma deðer vergisi hesaplamak ve belirtilen sürede ayrý bir beyanname ile sorumlu sýfatýyla beyan ederek ödemek suretiyle defterlerine kaydedebilecek. Ödenen bu vergi hesaplanan katma deðer vergisinden indirilebilecek ancak iadeye konu edilemeyecek.
Genel Kurul'da kabul edilen diðer önerge ile koronavirüs salgýnýn Türkiye'de görülmesiyle birlikte alýnan tedbirler kapsamýnda araç muayenelerinin süreleri ertelenirken, ertelenen sürede yüzde 5 faiz uygulanmasý ve YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarýna iliþkin oluþabilecek tereddütlerin giderilmesi amacýyla düzenleme öneriliyor. Buna göre, 22 Mart 2020 ila 3 Temmuz 2020 tarihlerinde, bu tarihler dahil, geçen süre için yüzde 5 fazlaya iliþkin hüküm ve YÝ-ÜFE aylýk deðiþim oranlarý uygulanmayacak, tahsil edilmiþ tutarlar red ve iade edilmeyecek.
Öte yandan maddeye eklenen fýkrayla veterinerlerin odalarýna, odalarýn da Türk Veteriner Hekimleri Birliðine olan borçlarýn yapýlandýrýlmasý söz konusu olacak.
Meslek mensuplarýnýn üyesi olduklarý odalara olan aidat borçlarý ile odalarýn Türk Veteriner Hekimleri Birliðine olan payý borçlarýnýn asýllarýnýn tamamýnýn birinci taksitinin bu kanunun yürürlüðe girdiði tarihi takip eden üçüncü ayýn sonuna kadar, kalaný aylýk dönemler halinde ve azami toplam altý eþit taksitte ödenmesi halinde bu alacaklara uygulanan faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi fer'i alacaklarýn, alacak asýllarýnýn bu kanunun yayýmlandýðý tarihten önce kýsmen veya tamamen ödenmiþ olmasý halinde ödenmiþ borç asýllarýna isabet eden faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi fer'i alacaklarýn tahsilinden vazgeçilecek.
Bu hükümden yararlanýlabilmesi için bu kanunun yayýmlandýðý tarihi izleyen ikinci ayýn sonuna kadar ilgili odaya, birliðe baþvurulmasý þartý aranýyor.
Ödenmesi gereken tutarlarýn, kanunda öngörülen süre ve þekilde kýsmen veya tamamen ödenmemesi halinde, ödenmemiþ alacak asýllarý ile bunlara iliþkin faiz, gecikme faizi, gecikme zammý gibi fer'i alacaklar ilgili mevzuat hükümlerine göre tahsil edilecek.
Bu hükümden yararlanmak isteyen borçlularýn kanunda belirtilen þartlarý yerine getirmelerinin yaný sýra dava açmamalarý, açýlmýþ davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarýna baþvurmamalarý þartý aranacak.
Bu kanunun yayýmý tarihinden önce dava konusu edilmiþ veya mahkemece hükme baðlanmýþ ve kesinleþmiþ olanlar dahil olmak üzere icra takibi baþlatýlmýþ alacaklar için, borçlunun bu fýkra hükümlerinden yararlanmak üzere baþvuruda bulunmasý halinde davalar veya icra takipleri sonlandýrýlacak.
Bu kapsamda, tamamý ödenen alacaklara iliþkin yargýlama giderleri ile icra masraflarý ve vekalet ücretleri karþýlýklý olarak talep edilmeyecek. Bu fýkranýn uygulamasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Türk Veteriner Hekimleri Birliði yetkili olacak.
Kabul edilen bir diðer önergeyle Ecnebi Memleketlere Gönderilecek Talebe Hakkýnda Kanunu'na fýkra eklendi. Buna göre yükseköðretim kurumlarýnýn, doktor öðretim üyesi atama kriterlerini saðlayan mecburi hizmet yükümlülerini doktor öðretim üyesi kadrolarýna, atama kriterlerini saðlamamalarý halinde ise öðretim görevlisi kadrosuna atamalarýna imkan verildi.