Reklam Kurulu, tüketiciyi aldatýcý reklamlar dolayýsýyla bu ay 24 milyon lira ceza kesti
ABONE OL

Ticaret Bakanlýðýndan yapýlan açýklamada, Kurulda, tüketicileri aldatan, yanýltan, tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar eden reklamlar ile haksýz ticari uygulamalarýn incelendiði bildirildi.

Kurulca, þubat ayý toplantýsýnda görüþülen 185 dosyadan 157'sinin mevzuata aykýrý bulunduðunun belirtildiði açýklamada, söz konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkýnda durdurma cezasý ile 24 milyon 16 bin 573 lira idari para cezasý uygulanmasýna karar verildiði ifade edildi.

Kurulun, bu yýlýn ilk iki ayýnda da 345 dosya hakkýnda görüþ ve deðerlendirmelerde bulunduðuna da iþaret edilen açýklamada, tüketicileri aldatan, yanýltan, tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar eden aldatýcý reklam veya haksýz ticari uygulama olduðu tespit edilen 296 dosya hakkýnda durdurma cezasýnýn yaný sýra, 47 milyon 900 bin 904 lira idari para cezasý uygulanmasýna karar verildiði aktarýldý.

- SAÐLIK HÝZMETLERÝNE ÝLÝÞKÝN REKLAMLAR ÝNCELENDÝ

Açýklamada, Kurul tarafýndan, özellikle mevsimsel deðiþiklikler ile tüketici saðlýðýna yönelik dönemsel reklamlarýn ön plana çýkmasýyla, baþta takviye edici gýdalar olmak üzere, gýda ve kozmetik ürünler gibi doðrudan tüketicilerin kullanýmýna yönelik saðlýk beyaný içeren ürün reklamlarý ve saðlýk hizmetlerine iliþkin reklamlarýn titizlikle takip edildiði ve incelendiðine dikkat çekildi.

Beþeri faydalarý hakkýnda tüketicileri yanýltan, kamu saðlýðýný bozucu nitelikte, mevzuata aykýrý bulunan reklamlar hakkýnda müeyyide uygulandýðýnýn belirtildiði açýklamada, aykýrý bulunan 47 dosya hakkýnda 9 milyon 126 bin 735 lira idari para ceza uygulandýðý bildirildi.

- TAKVÝYE EDÝCÝ GIDA REKLAMLARI MERCEK ALTINDA

Bakanlýkça hazýrlanan "2023 Yýlý Takviye Edici Gýda Reklamlarý Raporu"nda, takviye edici gýda reklamlarýna iliþkin mevzuat ve reklam örneklerinin ayrýntýlý incelemeleri ile kapsamlý sektör analizinin ortaya konulduðunun belirtildiði açýklamada, þu ifadelere yer verildi:

"Pandemi sürecinin yol açtýðý toplumsal kaygý ve beraberindeki hýzlý dijitalleþme ile takviye edici gýdalar baþta olmak üzere saðlýk beyanýyla satýþa sunulan ürünler hakkýnda tüketici aleyhine bilgi asimetrisi oluþtuðu gözlemlenmiþtir. Bu baðlamda, sosyal medya kullanýmýnýn yaygýnlaþmasý ile sosyal medya etkileyicilerinin (influencerlar) tanýtýmlarýnýn olumsuz etkileri göz önünde bulundurularak hem tüketicilerimizin takviye edici gýda reklamlarýna iliþkin farkýndalýklarýnýn artýrýlmasý hem de sektör aktörlerine yol göstermek amacýyla anýlan rapor kamuoyuyla paylaþýlmýþtýr."